2023-04-13, 15:21
Medlem
CtrlAltPetites avatar
Aldrig sett henne som vintage expert heller
Citera
2023-04-16, 00:55
Medlem
Ser henne i Alla mot alla och tycker hon ser trevlig ut. Charmig på ett sätt.
Citera
2023-04-17, 07:49
Medlem
Undrar hur copyrightlagen ser ut för receptkreatörer. Förstår att man kan inspireras av andras recept och så men tyckte ändå det kändes lite speciellt att se ett recept jag använder jämt från Feasting at home presenteras på Elsas insta utan någon som helst hänvisning till originalet. Hon har tagit bort ost, tomat & kummin och bytt jalapenon mot "grön chili" men annars är det samma.

https://www.feastingathome.com/grilled-salmon-salad/?fbclid=PAAaZBiOsSJDfDa4SEYrlLR5wC3v78ZSLOE2TWvHkV -O04qCTU57hBt_-4EhA
Citera
2023-04-17, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pretentiousmouse
Undrar hur copyrightlagen ser ut för receptkreatörer. Förstår att man kan inspireras av andras recept och så men tyckte ändå det kändes lite speciellt att se ett recept jag använder jämt från Feasting at home presenteras på Elsas insta utan någon som helst hänvisning till originalet. Hon har tagit bort ost, tomat & kummin och bytt jalapenon mot "grön chili" men annars är det samma.

https://www.feastingathome.com/grilled-salmon-salad/?fbclid=PAAaZBiOsSJDfDa4SEYrlLR5wC3v78ZSLOE2TWvHkV -O04qCTU57hBt_-4EhA

Finns ingen upphovsrätt för recept, eftersom det saknar verkshöjd att säga att grillad lax är gott med jalapeno. Det skulle aldrig gå att härleda vem som ”uppfunnit” att äta olika saker ihop. Kan hålla med om att det kan vara på sin plats med en referens, om man nu presenterar något man hittat någonstans som innehåll i sina egna kanaler, men det är juridiskt helt ok att sälja en kokbok med recept som man inte hittat på själv.
Citera
2023-04-19, 06:52
Medlem
Hennes galaklänning i år känns väldigt retro-Elsa. Lite kul faktiskt och säkert enda gången vi får se prislappen så där tydligt Ska bli kul att se hur hon kommer styla den.
Citera
2023-04-19, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solinvictus86
Hennes galaklänning i år känns väldigt retro-Elsa. Lite kul faktiskt och säkert enda gången vi får se prislappen så där tydligt Ska bli kul att se hur hon kommer styla den.

Otroligt fin! Såna fynd kan man ju knappt göra längre, trodde jag. Tycker också det kan bli lite spännande att se vad hon gör med den, hon brukar ju hitta på otippade och fina kombinationer
Citera
2023-04-19, 07:24
Medlem
Citat:

Ja den var jättefin och passat henne! Tyvärr ser tyget lite smutsigt ut vid armhålorna och axelbanden.. så sprött gammalt tyg kanske inte går att tvätta rent..
Citera
2023-04-19, 07:39
Medlem
cleolinas avatar
Lyssnade på Elsas och Sofias blogg när jag städade och slås av att Elsa inte kan ha läst franska i skolan iaf - låt gå för att hon inte vet hur man uttalar moi (mig på franska) eller accessoarer (”nykomlingar” inom modebranschen brukar ofta uttala det fel, och jo, det har ett korrekt svenskt uttal, man behöver inte kunna franska för att uttala det korrekt) men jag har aldrig i mitt liv hört någon uttala champagne med tydligt e på slutet, som hon gjorde två gånger under programmet.
Var tvungen att googla, här hör man ett litet e på slutet på två av dem, dialektalt antar jag?

https://sv.forvo.com/word/champagne/

Men av den franska jag har hört, och alla svenskar man träffat som sagt det, är hon på riktigt den första jag hört som uttalar e på slutet.
Och jo, det ÄR fascinerande! Gäller inte bara henne utan generellt när folk håller fast vid ett uttal som ingen annan har - är det för att de är en av mycket få som vet hur det uttalas ”på riktigt” eller struntar de fullständigt huruvida de pratar/uttalar ord korrekt?

Sorry om jag låter överlägsen, jag är mest nyfiken, språk är så himla kul!
Själv är jag väl en av få nu för tiden som uttalar arkitekt med k. Känns som öronen ska kollapsa när någon säger arschitekt. (Men visst, när tillräckligt många gör fel räknas det ju enligt språkets demokrati som det nya korrekta - men uttalet champagnE - har ni hört någon säga det?)
Citera
2023-04-19, 08:51
Medlem
Citat:

Håller med, jag blev riktigt pepp på att se hur slutresultatet kommer bli! Hoppas på en vintage-Elsa revival snart. Hon har ju tagit fram/köpt en del vintageklänningar.
Citera
2023-04-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Lyssnade på Elsas och Sofias blogg när jag städade och slås av att Elsa inte kan ha läst franska i skolan iaf - låt gå för att hon inte vet hur man uttalar moi (mig på franska) eller accessoarer (”nykomlingar” inom modebranschen brukar ofta uttala det fel, och jo, det har ett korrekt svenskt uttal, man behöver inte kunna franska för att uttala det korrekt) men jag har aldrig i mitt liv hört någon uttala champagne med tydligt e på slutet, som hon gjorde två gånger under programmet.
Var tvungen att googla, här hör man ett litet e på slutet på två av dem, dialektalt antar jag?

https://sv.forvo.com/word/champagne/

Men av den franska jag har hört, och alla svenskar man träffat som sagt det, är hon på riktigt den första jag hört som uttalar e på slutet.
Och jo, det ÄR fascinerande! Gäller inte bara henne utan generellt när folk håller fast vid ett uttal som ingen annan har - är det för att de är en av mycket få som vet hur det uttalas ”på riktigt” eller struntar de fullständigt huruvida de pratar/uttalar ord korrekt?

Sorry om jag låter överlägsen, jag är mest nyfiken, språk är så himla kul!
Själv är jag väl en av få nu för tiden som uttalar arkitekt med k. Känns som öronen ska kollapsa när någon säger arschitekt. (Men visst, när tillräckligt många gör fel räknas det ju enligt språkets demokrati som det nya korrekta - men uttalet champagnE - har ni hört någon säga det?)

Aldrig hört någon säga champangE, reagerade inte heller på Elsas uttal när jag lyssnade på senaste avsnittet. Däremot känns väl ändå arKitekt som det etablerade. Alla arkitekter jag känner (jag känner minst en handfull i olika generationer) skulle aldrig använda she-ljudet.
Citera
2023-04-21, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Håller med, jag blev riktigt pepp på att se hur slutresultatet kommer bli! Hoppas på en vintage-Elsa revival snart. Hon har ju tagit fram/köpt en del vintageklänningar.

Klänningen ser smutsig ut o armhålorna och kring axelbanden. Tyvärr. Går väl inte att tvätta bort på ett så gammalt skört tyg. Annars jättefin klänning som passar henne.
Citera
2023-04-21, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Klänningen ser smutsig ut o armhålorna och kring axelbanden. Tyvärr. Går väl inte att tvätta bort på ett så gammalt skört tyg. Annars jättefin klänning som passar henne.

Tänk att du ska tamigfan hitta nåt negativt i exakt allt. Kul du måste vara att leva med? Jag har bara sett klänningen på foto i det inlägg Elsa publicerade för några dagar sen och jag reagerade inte över att den skulle vara skitig. Och även om: who the fuck cares? Jag bär själv mestadels vintage och gamla svettfläckar på en klänning från 40-talet är ibland nåt man får leva med. Jeez.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in