Citat:
Ursprungligen postat av
Citronfjeril
Nej men dagens inlägg får mig faktiskt att häpna. Kanske det mest idiotiska hon någonsin skrivit? Har Elsa varit djupt deprimerad i sex år? Jag jobbar ”i branschen” och satte fan kaffet i halsen av hennes formuleringar.
Har Elsa fått hjälp att driva sina sociala medier under sin djupa depression eller hur har det gått ihop? Via hennes sociala medier verkar hon vara en aktiv person med drömmar, projekt och arbetsglädje. De personer jag mött med djup depression kan knappt lämna sängen, kan absolut inte jobba och har svårt att sköta sin egen hygien. Självmordsrisken finns alltid närvarande.
Min egna spekulation? Elsa har blivit smalare sen sju månader tillbaka, fått bättre självförtroende och därigenom mindre ångest.
Låter mer som att Elsa under flera år haft en s.k. lindrig depression som utlöstes av cancerbeskedet och det faktum att hon inte längre kan få barn. Hon har så klart haft det tufft, men som du säger har hon ju varit högfungerande.
Men som vanligt föredrar Elsa att navelskåda och ställa egendiagnoser, precis som hon gjorde med sin "psoriasis" i hårbotten.
Ett annat exempel var när hon i podden ifrågasatte nyttan med psykologer och la fram sin teori om att träning ofta är bättre än en psykolog. Nu är det förvisso bevisat att fysisk aktivitet kan fungera antidepressivt, men att en person med stor plattform svänger sig med såna förenklingar är riktigt oansvarigt tycker jag.