2017-03-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Jim Carrey förklarar det bra,

https://www.youtube.com/watch?v=8njeXUOTO8s

Han svarar på din fråga

Nej, oroa dig inte i onödan och förlåt om jag råkade odla oro i dina tankar, vill bara att du ska tänka efter vad du stoppar i dig (antar jag nu). Nu vet jag inte hur det fungerar med Mirtazapin, men jag tycker absolut att du ska gå på din magkänsla där för att se hur du känner dig efter en vecka för att sedan påbörja 5-HTP, gärna i kombination med L-Tyrosine&L-Theanin. Tillägger även mycket Magnesium, det är bara att glida in på närmsta hemköp & börja med 4-8 brustabletter. Har hjälpt mig otroligt mycket. Vågar egentligen inte ge dig råd förutom att gå på din magkänsla här, men om man nu kan abrupt sluta med Mirtazapin och vänta 1-2 veckor, lätt ett gott försök. Rådgör lite snabbt med din läkare om du bara kan sluta med det, om du är mogen, kan och känner dig manad för andra hjälpmedel.

Citat:
Ursprungligen postat av SchnellerHeinz
Som jag förstår det nämner han väl kosttillskott i ett separat sammanhang?(L-Tyrosin och 5-HTP)
Inte en kombination av dessa tillsammans med Prozac. Så uppfattade jag det i alla fall.

Känner igen mig i det han säger för övrigt. Har själv gjort övergången från SSRI till just 5-HTP/L-Tyrosine och det känns så mycket bättre än att gå på SSRI som ger en sådana surreala sinnestillstånd hos många inkl. mig.

Det kanske är just denna övergång ni diskuterar?

Tack för era svar! ja var rätt tydlig med att mirtazapin inte är ett SSRI eller SNRI utan av typen NaSSA, dock så är det likväl serotonergt läkemedel...

Hade först tänkt ha kvar mirtazapinen då den fungerar som sömngivande medel för mig men som jag fattat det borde jag inte mixa det med 5-htp?...

Ska kolla upp med min läkare om ja kan klippa mirtan rakt av eller om den behöver trappas ut.
Sen tänkte jag ge 5-htp och l-tyrosin en chans då ja läst mycket gott om dem!
Citera
2017-03-05, 12:58
Medlem
populopiduss avatar
Var köper ni era 5-htp, via ebay eller? Dags igen för jag har hamnat i en djup depression och sist hjälpte det rätt bra men har inga kvar.
Citera
2017-03-05, 19:38
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brezze
Tack för era svar! ja var rätt tydlig med att mirtazapin inte är ett SSRI eller SNRI utan av typen NaSSA, dock så är det likväl serotonergt läkemedel...

Hade först tänkt ha kvar mirtazapinen då den fungerar som sömngivande medel för mig men som jag fattat det borde jag inte mixa det med 5-htp?...

Ska kolla upp med min läkare om ja kan klippa mirtan rakt av eller om den behöver trappas ut.
Sen tänkte jag ge 5-htp och l-tyrosin en chans då ja läst mycket gott om dem!

Som du säger påverkar NaSSA serotoninet en hel del även om det inte fungerar som SSRI. Bäst om du rådgör med din läkare om det är någon vidare idé att kombinera. Å andra sidan är läkare biased när det kommer till kosttilskott och hellre vill att man ska knapra godkända läkemedel tyvärr. Ha det i åtanke.

Skadar nog inte att testa i låg dos och se hur du känner dig. Skulle du få en släng av Serotonin syndrom lär du märka det vilket jag tror är väldigt långsökt.
Citera
2017-03-05, 19:39
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Var köper ni era 5-htp, via ebay eller? Dags igen för jag har hamnat i en djup depression och sist hjälpte det rätt bra men har inga kvar.

Finns inrikes shoppar som säljer om du kollar runt lite dock brukar det vara rätt dyrt. Utrikes löper du risken att få det taget i tullen men väldigt ovanligt om du inte skickar efter 30 burkar.
Citera
2017-03-05, 19:41
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Finns inrikes shoppar som säljer om du kollar runt lite dock brukar det vara rätt dyrt. Utrikes löper du risken att få det taget i tullen men väldigt ovanligt om du inte skickar efter 30 burkar.

Köpte utrikes innan utan problem och eftersom det inte är narkotikaklassat utan endast läkemedelsklassat borde det väl knappast vara någon större risk?
Citera
2017-03-05, 19:58
Medlem
Citat:
Som du säger påverkar NaSSA serotoninet en hel del även om det inte fungerar som SSRI. Bäst om du rådgör med din läkare om det är någon vidare idé att kombinera. Å andra sidan är läkare biased när det kommer till kosttilskott och hellre vill att man ska knapra godkända läkemedel tyvärr. Ha det i åtanke.

Skadar nog inte att testa i låg dos och se hur du känner dig. Skulle du få en släng av Serotonin syndrom lär du märka det vilket jag tror är väldigt långsökt.

Tänkte bara fråga läkaren angående att klippa mirtan... Sen har ja ju faktiskt en påse melatonin som ligger och samlar damm , den funkar faktiskt ok för sömnen.

Tack för alla svar!
Citera
2017-03-09, 19:32
Medlem
Helvete vilken mirakelmedicin detta är, helt otroligt. För fyra dagar sedan var jag på gränsen till självmord. Hade ingen ork, varken fysisk eller psykisk. Såg bara mörker överallt, kände sorg ena stunden och hat den andra. Orkade knappt jobba och var på väg att skriva in mig på psyket.

Sen mindes jag att jag vid ett tillfälle för ett par år sedan åt 5-htp med god effekt (dock för en betydligt lindrigare depression) och testade som en sista utväg innan psyket. 100mg/dag har intagits nu i fyra dagar och redan igår kände jag en klar förbättring. Idag är jag en helt annan person.

Jag ser ljust på framtiden, har massa psykisk energi, livslust och känner inte det minsta hat längre. Jag är fortfarande ledsen för vissa yttre orsaker men ser på ett helt annat sätt på dom. Mer "Ja, det suger men vad göra? Min tur kommer nog snart."

Att detta inte skrivs ut av läkare i Sverige istället för rävgiftet SSRI kan bara bero på en sak och det är en förruttnad och korrupt läkemedelsbransch.

5-htp forever!
Citera
2017-03-15, 11:26
Medlem
Kan meddela att min leverans av 5-htp från usa stoppades av tullen idag.
Citera
2017-03-15, 11:37
Medlem
Mr Bs avatar
Kört L tyrosin på dagen och 5 htp på kvällen . Mår fantastiskt bra jämfört med den orkeslösa , omotiverade , deprimerad och allmänt grå person jag varit i så många år . Kan inte fatta att dessa medel inte är fritt för folket att inhandla och använda.
Citera
2017-03-15, 17:51
Medlem
Har precis fått hem min beställning ifrån England så jag tänkte påbörja min 5-htp kur nu
Är 200mg/dag en bra dos?
Ta på morgonen/kvällen?
Behöver man ta l-tyrosin också? Varför det isf?

Tack på förhand
Citera
2017-03-18, 10:34
Medlem
sciencestudent4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-uffe
Tror det är lite placeboeffekt som förekommer i den här tråden. Att man skulle märka så snabb skillnad känns inte rimligt. Det är bara ett byggsten till serotonin, och borde inte göra skillnad så länge du inte har brist eller extrema behov (kanske efter E).

Samma sak med L-tyrosin, att det skulle ersätta stimulanter etc. är också typiskt skitsnack.

Självklart är det så att märker ni effekt av det är det kul, fortsätt ät det! Själv är jag lite skeptisk, provade Lamberts och märkte inte den minsta lilla skillnad.

snacka inte om du inte provat
Citera
2017-03-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita007
Har precis fått hem min beställning ifrån England så jag tänkte påbörja min 5-htp kur nu
Är 200mg/dag en bra dos?
Ta på morgonen/kvällen?
Behöver man ta l-tyrosin också? Varför det isf?

Tack på förhand

Kväll då du blir trött, extremt trött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in