Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-31, 19:12
  #2473
Medlem
eastdulwichs avatar
Jag har lite frågor, har läst tråden men jag ställer dem igen för att vara på den säkra sidan!
Vad är 5-HTP bra för? Är 5 htp och 5-HTP samma sak?
Är det på något sätt farligt att ta 100g? Hur lång tid tar det att få effekt?
Rekommenderar ni detta till någon som är deppig och orolig?
Citera
2017-02-02, 19:48
  #2474
Medlem
Har jag fattat rätt med att Sumatriptan och 5-HTP inte går hand i hand?
Citera
2017-02-07, 00:23
  #2475
Medlem
No6s avatar
Jag har läst på lite om 5-HTP, och hittat en del skrämmande information och tvekar nu på att testa skiten.

Ena forskaren säger att 5-HTP ihop med B6 gör att omvandlingen till Serotonin sker direkt i levern långt innan det hinner gå över blod-hjärnbarriären(nå hjärnan). Enligt detta är det inte bara helt onödigt att ta B6-tillskott för att omvandla till serotonin utan kan vara direkt farligt. Serotonin i blodet kan leda till skador på hjärtat.


Nästa skriver att B6 inte alls orsakar denna snabba omvandling krävs för processen.

http://www.bluelight.org/vb/threads/...roxytryptophan

Tur att jag inte testat detta än, då hade jag nojjat sönder nu.

Flashback, hur ligger det egentligen till med 5-HTP? Är det farligt eller inte?
Citera
2017-02-10, 08:07
  #2476
Medlem
No6s avatar
På måndag har det gått 2 veckor sedan jag tog något som påverkar serotoninet och jag börjar min 5-HTP + L-Tyrosin kur. Har läst att man ska köra i skalan 1:10 dvs om jag tar 100 mg 5-HTP ska jag ta 1000 mg L-tyrosin?

L-Tyrosin på morgonen innan frukost.
5-HTP på kvälllen innan kvällsmat.

Kommer köra på det i 2 veckor eller tills mina depåer är fyllda. Jag har varit deprimerad i måånga år, och inte den depressionen som kan uppstå efter typ... skillsmässa eller liknande. Utan konstant depression av egentligen ingen orsak, så därför tror jag att det är signalsubstanserna som krånglar.

Något jag missat som jag bör tänka på?

Käkar även Omega 3 men inget annat.
Citera
2017-02-12, 22:41
  #2477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eastdulwich
Jag har lite frågor, har läst tråden men jag ställer dem igen för att vara på den säkra sidan!
Vad är 5-HTP bra för? Är 5 htp och 5-HTP samma sak?
Är det på något sätt farligt att ta 100g? Hur lång tid tar det att få effekt?
Rekommenderar ni detta till någon som är deppig och orolig?

Ja det är samma sak. Det är bara lite lättare att skriva så och alla förstår det lika bra. Alla som läser och skriver mycket om droger, förekommer ofta - , andra tecken och stora bokstäver. Så är man lite trött eller har lite brottom så tenderar man skita i det. Lite önödigt lång svar för en så enkelt besvarad fråga. Men är på skriv humör, hehe.


EDIT angående det andra: vet inte om man ska ta mer än en substans som påverkar serotonin för att riskera sertonin syndrome. Får man serotonin syndrome kan man dö. Men tror det är lugnt oftast beronde på omständigheterna. Man kan ju inte va säker, är så gott som säker på att jag fått serotonin syndrome ända jag sakna va att en läkare diagnoserade då jag inte ville åka till sjukhus och få soc på mig igen. Då hade jag tagit bk- 2cb och ca 1g 5 htp. Det är det man oftast är orolig för med dessa substanser. Men det lär inte va bra iallafall.
Kan väl räkna med 1 månad för att inte bli besviken. Om man är deppig så är det serotonin substanser som man först använder och det är oftast det mest optimala. Jag tänkte prova detta igen lite mer seriöst och inte för att försöka få någon effekt som narkotika. Ska ta det för att det ska hjälpa än att bli lugn. Jag har väldigt mycket ångest och när jag är lugn är jag relativt ångestfri och det är väl det som är ångest att inte kunna finna sinnesro och bara ta det lugnt och även sova. Så det ska hjälpa mot det. Sen ska man inte räkna med någon stark effekt, men det är det som gäller om man vill seriös hjälp har jag kommit fram till efter långt missbruk. Man ska hitta något som räcker tillräckligt så man kan jobba med problemen.
__________________
Senast redigerad av Mozilla888 2017-02-12 kl. 23:08.
Citera
2017-02-12, 23:22
  #2478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Har jag fattat rätt med att Sumatriptan och 5-HTP inte går hand i hand?
Båda påverkar serotoninet, det är möjligt att man kan märka någon skillnad men kan säga att man göra inte det och det är lugnt. Jag tar det, ganska ofta och även med ssri.
Citera
2017-02-13, 08:04
  #2479
Medlem
No6s avatar
Hur lägger ni upp ert intag av 5-HTP och L-tyrosin? Jag har fått 100 mg 5-HTP och 500 mg L-Tyrosin, tänkte ta 100 mg / 1000 mg. Ska jag ta L-tyrosin på morgonen och 5-HTP på kvällen?
Citera
2017-02-13, 09:27
  #2480
Medlem
No6s avatar
Synd att inte Slingshot är aktiv längre, han svarade ju på alla frågor här förr ser jag.

Ska iaf ta 1000mg L-tyrosin snart, får väl bli 100 mg 5-HTP på kvällen så får vi ser om det blir ett bra upplägg.
Citera
2017-02-13, 09:37
  #2481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Hur lägger ni upp ert intag av 5-HTP och L-tyrosin? Jag har fått 100 mg 5-HTP och 500 mg L-Tyrosin, tänkte ta 100 mg / 1000 mg. Ska jag ta L-tyrosin på morgonen och 5-HTP på kvällen?

Japp, eftersom tyrosin skapar dopamin (som gör en pigg) så är det bäst att ta det på morgonen. Tvärtom med 5-htp som gör dig lugn och trött (ifall det omvandlas till melatonin).
Citera
2017-02-13, 09:38
  #2482
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Japp, eftersom tyrosin skapar dopamin (som gör en pigg) så är det bäst att ta det på morgonen. Tvärtom med 5-htp som gör dig lugn och trött (ifall det omvandlas till melatonin).
Men alltså får man effekterna av 5-HTP på dagtid då eller endast när man sover, om man tar det på kvällen? Har inga problem att sova direkt.
Citera
2017-02-14, 16:33
  #2483
Medlem
Någon som kan ge tips på dosering? Jag äter just nu 100mg 5htp per dag, och ska börja käka l-tyrosin. Som jag har förstått de ska man vänta några timmar mellan man tar dessa piller.

Men det jag undrar, hur mkt l-tyrosin ska jag ta när jag käkar 100mg 5htp?

Sjukt tacksam för svar!
Citera
2017-02-15, 04:08
  #2484
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedman1212
Någon som kan ge tips på dosering? Jag äter just nu 100mg 5htp per dag, och ska börja käka l-tyrosin. Som jag har förstått de ska man vänta några timmar mellan man tar dessa piller.

Men det jag undrar, hur mkt l-tyrosin ska jag ta när jag käkar 100mg 5htp?

Sjukt tacksam för svar!
10 gånger så stor dos L-tyrosin som 5-HTP. Ta 1000 mg. Börjat själv precis med dessa, tog 100 mg 5-HTP typ 2 timmar innan jag gick och la mig igår. Kan lika gärna vara placebo men jag upplevde ett lugn innan jag somnade och sov även något bättre. Tog L-tyrosin nu när jag vaknade men det känner jag ingenting på. Men ska ge det tid. Ska köra såhär i 2 veckor, då borde förråden vara fyllda.

Japp, ta inte preparaten samtidigt då det ena blockerar det andra då. Själv testar jag att köra L-tyrosin på morgonen och 5-HTP på kvällen, men man kan ta båda på morgonen om det passar bättre. Återstår att se om jag får några sömnproblem av 5-HTP då kommer jag börja ta det på morgonen istället.

Positivt igår var att jag hade lite ikto om jag skulle få ångest eller liknande av 5-HTP men jag behövde inte ens ta det, så någon effekt hade det ju även om det lika gärna kan vara placebo. Plus kan man bli lugn av att man bara vet att man har något lugnande till hands
Mvh
__________________
Senast redigerad av No6 2017-02-15 kl. 04:18.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback