Jag tycker de var fina, betydligt finare än de vi har nu, och helt OK motiv. Nu valde man ju att köra på bidraget "Kulturresan", och det är därför som det endast är kulturpersonligheter på sedlarna. Ser man till den genren så är väl personerna på sedlarna ett ganska bra val, fast Dag Hammarskjöld är ju inte huvudsakligen känd som författare(?)
Alfred Nobel och andra svenska storheter kan säkert få vara med på framtida sedlar, vi kommer ju inte behålla den här uppsättningen för alltid heller.
Eftersom riksbanken valde naturbilder med direkt koppling till den kulturella personen avbildad på samma sedel tycker jag vi borde fått sett en fin naturbild av Zambia på den som porträtterar Dag Hammarskjöld.
Om man tar en titt på de gamla sedlarna ser de nya otroligt moderna och snygga ut. Saknar dock en historisk person, någon kung eller något. Gillar dock att de tog med Dag Hammarsköld
Sedlarna fick av juryn en varmt mottagande, men föll på följande: "Trots förslagets många styrkor framstår helhetsintrycket som något otidsenligt. Landskapsbilderna har heller inte den originalitet som är önskvärd."
Herman Lindqvist går från klarhet (angående Estelles namn) till klarhet angående sedlarna; "Jag tycker det är väldigt ytligt och populistiskt. Det blir som en Idoltävling. Våra sedlar förvandlas till ett slags kändislappar. Vi glömmer vår svenska historia, och inte bara glömmer utan det är en trend i samhället att man ska förtränga att vi har en historia".
hoppas de blir i plast, likt australiens sedlar. lite dyrare men mycket mer hållbara.
någon som kan se vilka säkerhetsmekanismer sedlarna har? QR-koden på 500-sedeln kan innehålla ungefär 26 byte information, kan tänka mig att den bara kommer att koda serienumret eller nåt.