2011-04-06, 13:40
Medlem
Kingen_kings avatar
Man hade ju kunnat slänga dit Carl Larsson, Liljefors eller Zorn så hade vi fått med en tavelkluddare också.
Citera
2011-04-06, 13:41
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Det är inte rimligt att kulturpersoner ska ha monopol på sedlarna. Jag skulle säga att 1-2 är lagom. Eftersom att vi har har två st hade det kanske varit dags för en framöver.

Om man nu ska ha kulturpersoner på sedlarna borde i så fall inte exempelvis Strindberg eller någon av de andra figurerna gå före det som nu föreslagits?

Det här känns mest patetiskt där Riksbanken ska försöka göra hippa val med relativt "unga" kandidater. Ungefär som när farsan dansar på julfesten med slips på huvudet. Det blir inte särskilt fräckt bara för att man tror det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Enrich
Värdelöst. Att inte ha med våra stora konungar för att istället låta ett gäng dekadenta konstnärer pryda sedlarna är fan tragiskt. Ett bevis på hur galet Sverige är 2011.

Ja det mest patetiska är att Gustav Vasa är borttagen. Jag menar, lägg av. Troligtvis är det väl inte politiskt korrekt längre. Linné ska naturligtvis också vara kvar, allt annat är skandal.

Jag tycker snarare man borde stoppat dit Gustav II Adolf på femhundringen. Det hade varit klart lämpligt, Alternativt Birger Jarl.
Senast redigerad av zizacon 2011-04-06 kl. 13:44.
Citera
Medlem
namnskylts avatar
Lärde kolla upp vilka som besluta detta (har inte sett någon presskonferens). Om det är någon som vill skicka brevbomber så finns personerna här ( Riksbanksfullmäktige )

Namnen som är mer bekanta är väl Leif Pagrotsky, Lena Sommestad, Peter Erikson, Allan Widman, Peter Egardt.

Tyngden har legat på "valt personer som gjort positiva och viktiga kulturella insatser under 1900-talet."

Huruvida Birgit Nilsson och Garbo gjort viktiga kulturella insatser känns väl tveksamt. De har väl bara spelat/iscensatt vad andra mer framstående har producerat. De har ju inte bidragit med något nytt (utvecklat kulturen). Eller?
Citera
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Enrich
Värdelöst. Att inte ha med våra stora konungar för att istället låta ett gäng dekadenta konstnärer pryda sedlarna är fan tragiskt. Ett bevis på hur galet Sverige är 2011.

För vår kungar har ju aldrig ägnat sig åt dekadens...
Citera
2011-04-06, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Ska du vara löjligt tråkig för att få ett par ryggdunkningar av dina politiskt närstående nätfjortisar så skall du i alla fall inte vara helt efterbliven. Man får inte avbilda Mohammed din snille.

Jag tror att det var en del av ironin? Tycker själv det var rätt amusing. Fyfan vilket liv det hade blivit, det positiva är ju att många talibaner hade kommit ut ur sina grottor och gjort terroristutrotningen lättare.
Citera
2011-04-06, 13:48
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Tackar... Taube förstår jag, likaså Bergaman, Garbo och Lindgren... Men Birgit Nilsson?

Citat:
Birgit Nilsson var Sveriges internationellt mest kända operasångerska och anses vara 1900-talets största dramatiska sopran, och jämte Maria Callas, 1900-talets viktigaste operasångerska.[...]

Visserligen Wiki men ändå.

Om man ska välja ut svenska kulturpersonligheter från 1900-talet, tycker åtminstone jag att världens i särklass mest kända sopran borde få vara med.
Citera
2011-04-06, 13:48
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Om man nu ska ha kulturpersoner på sedlarna borde i så fall inte exempelvis Strindberg eller någon av de andra figurerna gå före det som nu föreslagits?

Det här känns mest patetiskt där Riksbanken ska försöka göra hippa val med relativt "unga" kandidater. Ungefär som när farsan dansar på julfesten med slips på huvudet. Det blir inte särskilt fräckt bara för att man tror det själv.
Där har du en poäng. Strindberg, Stenhammar, Zorn, Lagerlöf och Peterson-Berger kunde ju bli tema som 1900-talsval då. Fast då är det ju bara 20% kvinnor.... Du kan väl föreställa dig kvällstidningarnas rubriker.
Citera
2011-04-06, 13:49
Medlem
Så vaknade världen till en ny arbetsdag:

--April 6, 2011, 7:42 a.m. EDT STOCKHOLM (REUTERS) : LATE SWEDISH WRITER ASTRID LINDGREN BECOMES FIRST LESBIAN FEATURED ON A BANKNOTE ---
Citera
2011-04-06, 13:50
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt
Huruvida Birgit Nilsson och Garbo gjort viktiga kulturella insatser känns väl tveksamt. De har väl bara spelat/iscensatt vad andra mer framstående har producerat. De har ju inte bidragit med något nytt (utvecklat kulturen). Eller?

Man kan ju onekligen tycka att Strindberg, Fröding, Carl Larsson o.s.v. rimligtvis borde ligga hästlängder före, om man nu absolut måste hugga någon kulturell person. Men det var väl viktigt att få in kvinnor får man väl misstänka. Man kan ju i så fall tycka att Marie Curie kunde varit lämpligt som fått två Nobelpris, men hon är ju inte kulturell så det sket sig ju.

Att vi inte har en invandrare, handikappad och HBT-person också är jag egentligen mest förvånad över.
Citera
2011-04-06, 13:51
Medlem
Kånkels avatar
Lindgren, Taube och Bergman. 3 av Sveriges största kulturprofiler enligt mig. Mycket bra val. Dock tycker jag att självaste Håkan Florå (Onkel Kånkel), skulle fått pryda en sedel.
Citera
2011-04-06, 13:52
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Så vaknade världen till en ny arbetsdag:

--April 6, 2011, 7:42 a.m. EDT STOCKHOLM (REUTERS) : LATE SWEDISH WRITER ASTRID LINDGREN BECOMES FIRST LESBIAN FEATURED ON A BANKNOTE ---

Selma Lagerlöf var lesbisk. Brukar det påstås i alla fall.
Citera
2011-04-06, 13:52
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasse
Ska du vara löjligt tråkig för att få ett par ryggdunkningar av dina politiskt närstående nätfjortisar så skall du i alla fall inte vara helt efterbliven. Man får inte avbilda Mohammed din snille.
Att jag inte tänkte på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in