Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Det är inte rimligt att kulturpersoner ska ha monopol på sedlarna. Jag skulle säga att 1-2 är lagom. Eftersom att vi har har två st hade det kanske varit dags för en framöver.
Om man nu ska ha kulturpersoner på sedlarna borde i så fall inte exempelvis Strindberg eller någon av de andra figurerna gå före det som nu föreslagits?
Det här känns mest patetiskt där Riksbanken ska försöka göra hippa val med relativt "unga" kandidater. Ungefär som när farsan dansar på julfesten med slips på huvudet. Det blir inte särskilt fräckt bara för att man tror det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Enrich
Värdelöst. Att inte ha med våra stora konungar för att istället låta ett gäng dekadenta konstnärer pryda sedlarna är fan tragiskt. Ett bevis på hur galet Sverige är 2011.
Ja det mest patetiska är att Gustav Vasa är borttagen. Jag menar, lägg av. Troligtvis är det väl inte politiskt korrekt längre. Linné ska naturligtvis också vara kvar, allt annat är skandal.
Jag tycker snarare man borde stoppat dit Gustav II Adolf på femhundringen. Det hade varit klart lämpligt, Alternativt Birger Jarl.