2022-10-22, 06:16
Medlem
Man kan köpa lycka för pengar & alla andra som säger annat kan suga min åderpåle och sluta ljuga tack
Citera
2022-10-22, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Sanning med modifikation.

Fattigdom försämrar liv, hälsa, psykiskt mående osv
Med andra ord mår den fattiga sämre än den med ekonomisk stabilitet.

Mycket pengar innebär däremot inte att inte annat kan saknas i livet.

De flesta som kämpar ekonomisk och har svårt att betala räkningar är nog inte lyckliga.
För dom skulle lycka vara att t.ex. ha en medelinkomst och därmed kunna betala allt och leva "gott".

Lycka ekonomiskt för mig vore att tjäna så pass bra med pengar att jag har råd att säg äta på restaurang varje dag om jag vill, åka utomlands ett par gånger per år och samtidigt kunna bränna massor av pengar på nöjen under dessa semestrar.

Självklart kunna bränna en massa pengar på hemmaplan också som att ha en bil för över en miljon, gärna en båt också, skönt om man kan anställa städhjälp också och självklart kunna lägga in en massa pengar i aktier och lyckas få pengarna att växa ännu mer.

Ekonomiskt oberoende vore lycka. Att ha så mycket pengar att man mer eller mindre kan göra vad man vill i livet. Finns så mycket man vill göra, men som aldrig blir av för att man dels inte har råd, men också för att så mycket tid går ut på att jobba, ett jobb som mest gör att man klarar av vardagen. Hur kul är det? Jobba, äta, skita, sova och sen repetera det dag in och dag ut.
Citera
2022-10-22, 06:17
Medlem
Jag menar , en Ferrari hade till & med gjort en rödhårig feminist sugen på kuk
Citera
2022-10-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
För den som knappt haft något till övers så skulle det nog med tiden ha skänkt en viss trygghet att ärva ett par miljoner ja. Och trygghet i sig kan generera lycka.

Kan ta mig själv som exempel - hade en nära släkting som dog för drygt 10 år sen och jag fick inte ärva ett öre av honom då allt gick till hans hustru. Kan försäkra dig om att det hade gjort mig avsevärt lyckligare om han prioriterat mig lite också och inte bara henne. Hade behövt både pengarna och lite omtanke kan jag konstatera för dig utan att ljuga.

Någon nämnde korta glädjerus och dessa är för mig inte likvärdigt med att vara lycklig. Sann lycka har längre närvaro än så. Något som sitter inuti likt en grundbult skulle jag snarare likna det vid.

Jag kan hålla med om att pengar kan skänka trygghet, men för mig är det inte samma sak som lycka.
Citera
2022-10-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Det var ett bra ordspråk.

Jag har varit både fattig och rik i mitt liv. Är lycklig nu, men allra lyckligast var jag när jag var fattig student och nyförälskad i han som sedan blev min man. Var så lycklig hela tiden då att jag knappt sov. Men hade inga pengar.

Idag är vi gifta och har god ekonomi och fem barn och bra jobb osv, men den där extrema lyckan har jag bara känt stunder när jag blivit gravid, fött barn, firat julafton med släkten, är med familjen osv. Bara tillfällen helt orelaterade till pengar.

Ja barn skänker ju verklig lycka på en helt annan nivå än till exempel en middag på fin restaurang eller en Mercedes i garaget eller 8 siffror på aktiedepån.

Jag tänker på det ibland att även fattiga människor kan ju ändå skaffa barn och på så sätt känns den förmodligen största lyckan/meningen i livet.

Samtidigt, de som säger att pengar inte ger lycka. Jag har svårt att tro det. Om jag hade säg 500 miljoner. Hur kan man vara olycklig då? Blir vardagen tråkig kan man ju lite snabbt köpa en fin katamaran och ge sig ut att segla ett år i Polynesien med lite böcker, vin och ett fiskespö. Eller boka in en resa till Alperna med helikopterskidåkning och tio lyxeskorter om man nu är sådan. Endast fantasin sätter gränserna.
Citera
2022-10-22, 14:29
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja barn skänker ju verklig lycka på en helt annan nivå än till exempel en middag på fin restaurang eller en Mercedes i garaget eller 8 siffror på aktiedepån.

Jag tänker på det ibland att även fattiga människor kan ju ändå skaffa barn och på så sätt känns den förmodligen största lyckan/meningen i livet.

Samtidigt, de som säger att pengar inte ger lycka. Jag har svårt att tro det. Om jag hade säg 500 miljoner. Hur kan man vara olycklig då? Blir vardagen tråkig kan man ju lite snabbt köpa en fin katamaran och ge sig ut att segla ett år i Polynesien med lite böcker, vin och ett fiskespö. Eller boka in en resa till Alperna med helikopterskidåkning och tio lyxeskorter om man nu är sådan. Endast fantasin sätter gränserna.

Och ändå är det många miljonärer som knarkar, blir alkoholister och tar sitt liv. Nä man kan inte köpa lycka. Tänk att ha 50 miljoner men inte en vän, inte kunna få ett biologiskt barn, ha en mamma som är döende i cancer, eller mista sitt barn… kanske vara ensam kvar i familjen eller aldrig blivit älskad.

Visst jag är hellre ensam i ett slott, men ännu hellre är jag tillsammans med min familj i ett fallfärdigt torp.
Citera
2022-10-22, 14:37
Medlem
Jdu har rätt.. Själv är jag snart ekonomiskt oberoende och det känns så kul.... Jäklar va kul jag ska ha
Citera
2022-10-22, 14:48
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston

Finns många som är olyckliga oavsett hur mycket pengar eller kändisskap de har, se på Avicii tex som tog livet av sig trots sina hundratals miljoner på kontot och levde exakt det livet du beskriver.
Lycka är så mycket mer än pengar, någonstans så slutar det spela någon roll hur mycket man har
Citera
2022-10-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Finns många som är olyckliga oavsett hur mycket pengar eller kändisskap de har, se på Avicii tex som tog livet av sig trots sina hundratals miljoner på kontot och levde exakt det livet du beskriver.
Lycka är så mycket mer än pengar, någonstans så slutar det spela någon roll hur mycket man har
Jo, men det är många som inte har pengar som också är olyckliga. Pengar är såklart ingen garanti för att vara lycklig, men det underlättar absolut. Förutsatt att man är i samma situation i övrigt så ser jag inte hur pengar kan göra något värre, tvärt om så är det ju ett problem mindre och öppnar upp möjligheter och framförallt tid till att spendera hur och med vem man vill.
Citera
2022-10-22, 16:26
Medlem
Pengar gör att jag kan slappna av och slippa bry mig om mindre problem. En barnfamilj går runt och oroar sigför en elräkning på 10 000, för rika är det bara ännu en räkning att betala.

Det gör mig lyckligare. Sen innebär det absolut inte att jag därför går runt och skrattar och är lycklig i vardagen,den biten får jag lösa själv. Pengar kan hjälpa såklart men det är inte lösningen. En ny leksak är bara kul en viss period.
Citera
2022-10-22, 16:31
Medlem
f30malmos avatar
Har man levt helt utan pengar så blir man glad av pengar. Det symboliserar trygghet (att kunna gå till tandläkaren eller handla mat och kläder) och valfrihet.

Minst 50% av min lycka beror på pengar.
Citera
2022-10-22, 16:32
Medlem
Masingas avatar
Ge dem pengar och se om de blir lyckliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in