2022-10-17, 17:55
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Fast pengar används ju inte enbart till att uppfylla drömmar. De ger en också trygghet i att kunna köpa sånt som man behöver för att må bra i grunden.

Jag hade definitivt blivit lyckligare av pengar eftersom jag då ex. kunnat flytta ut till ett isolerat hus där jag slipper störande grannar. Kunnat köpa bil för att slippa sitta bland störigt folk på bussen som bara förstör min sinnesro.
Pengar köper ett mer bekvämt och mindre stressat liv vilket i sig genererar mer lycka för en del.

Sen håller jag inte med dig om att alla människor strävar uppåt hela tiden.
Själv är jag inte intresserad av att göra det utan mår mycket bättre av att leva livet i medvind utan en massa motstånd som bara gör mig livstrött och bitter.

Vi fungerar olika på den punkten. En del mår bra av pengar, andra inte.

Lycka och lyckligare, är ord som är ganska övergående?
Tillfälliga saker, inget konstant?

Jag förstår att du had blivit lyckligare av att bo i ett hus som du känner dig tillfreds med.

Men sedan då? Ponera att du har huset, vad kan tänkas komma på önskelistan sedan?
Efter det, och efter det?
När dina materiella begär (kanske) är uppfyllda, vad kommer då?
Jo, hälsan, livslängden!
Så ska vi gå runt och vilja bli yngre och hetsa över det...

Inse att du inte aldrig kommer att bli nöjd, så sluta dröm istället
Citera
2022-10-17, 18:16
Medlem
Ett gammalt kinesiskt ordspråk.

Vill du vara lycklig i en timme. Ta en tupplur

Vill du vara lycklig i en dag. Gå ut och fiska

Vill du vara lycklig i en månad. Gift dig

Vill du vara lycklig i ett år. Bli rik

Vill du vara lycklig hela ditt liv. Hjälp andra
Citera
2022-10-18, 03:36
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Lycka och lyckligare, är ord som är ganska övergående?
Tillfälliga saker, inget konstant?

Jag förstår att du had blivit lyckligare av att bo i ett hus som du känner dig tillfreds med.

Men sedan då? Ponera att du har huset, vad kan tänkas komma på önskelistan sedan?
Efter det, och efter det?
När dina materiella begär (kanske) är uppfyllda, vad kommer då?
Jo, hälsan, livslängden!
Så ska vi gå runt och vilja bli yngre och hetsa över det...

Inse att du inte aldrig kommer att bli nöjd, så sluta dröm istället

Att bo i ett hem där jag trivs är ju något konstant. Det handlar inte om att leva lyxliv heller utan om att få komma hem varje dag till ett boende som känns tryggt, tyst och ensamt. Detta är som sagt inga materiella lyxkrav utan något essentiellt för att jag som högkänslig ensamvarg ska kunna fungera och må bra till vardags. Något som tyvärr inte är möjligt just nu p.g.a, min begränsade ekonomi.

Hälsan tar jag redan hand om. Det har jag råd med som tur är då det inte kostar så mycket heller. Åldras gör vi alla. Men vi är inte alla girigbukar till sinnet som bara ska ha mer och mer om du nu trodde det.

Håll därför din besserwissriga trut stängd och sluta diktera för mig vad jag behöver och inte. Det handlar inte om drömmar utan om grundläggande behov som i mitt fall enbart kan tillgodoses med hjälp av pengar.
Jag är knappast ensam om att ha penningkrävande grundbehov heller så sluta tjata om er lyx och girighetsmani för den kan knappast appliceras på alla.
Citera
2022-10-18, 03:48
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Pengar är som luft. Man blir olycklig om man inte har tillräckligt. Man blir lycklig när man har tillräckligt. Man blir inte lyckligare för att man har det i överflöd.
Har man ett överflöd av pengar så är det väl bara att skänka dessa överflödiga summor till människor i nöd? Skulle göra mig lyckligare att kunna bidra till mänsklighetens väl och ve på det sättet iaf.
Citera
2022-10-18, 04:02
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Det är en mysig känsla att få mer pengar än man trodde man skulle ha. Men det beror att man såg misären framför sig och nu fick man en massa val. Klart man blir glad.

Att leva enbart på freelance är väldigt stressigt. Flesta klarar inte det. Folk vill ha en lön som de vet vad den är. Tryggheten är viktigare än glädjerusen.

Jag vill gärna ha mer pengar för att göra mitt liv enklare. Att helt enkelt leja bort allt som är tråkigt. Det skulle inte bli samma pusslande med mental hälsa dag från dag för oss som har problem. Skulle vara trevligt att få bra mat även de dagarna man inte kan laga. Då skulle enda pusslet vara att jobba när man kan.

Mer pengar skulle kunna ge mig rutiner. Nu måste jag istället acceptera att vissa dagar ligger jag i sängen för att hjärnan inte funkar. Ingen idé att stressa över det. Bättre att bli bra och sedan komma ikapp. Jag har gått i en terapi där jag skulle göra samma saker varje dag för att få upp min stamina. Det slutade med att jag gjorde precis samma arbete och hemarbete som vanligt men även utslagna på mina dåliga dagar. Jag hade en som ringde till mig och sa vad jag skulle göra. Efter några månader var jag utbränd. Men de sa att bara man kämpar så orkar man göra samma saker som bra dagar trots att hjärnan stängts av. Så jag gick tillbaka till att göra saker bara på bra dagar. Experter kan kasta sig i väggen.

Men som sagt att alltid ha mat och rent hemma det skulle vara trevligt. Att ha en köksa.

Sedan skulle jag skaffa hund med. Katt är trevligt men vill ha båda men kostar pengar.
Citera
2022-10-18, 04:14
Medlem
Det finns en gräns där mer pengar bara får dig att rycka på axlarna.

Vinna 30 papp på hästarna? Gäsp
Citera
2022-10-18, 08:44
Medlem
Tja...

Om ditt livs kärlek dör en plågsam död i cancer och du då får ärva 2 miljoner.
Sitter du där och är lycklig då?
Citera
2022-10-18, 09:50
Medlem
Visst har en viss mängd pengar med trygghet att göra, men är det lycka man känner när en investering ger avkastning? Jag skulle kalla det för glädje.

Riktig lycka kan man känna när man umgås med sina närmaste och vänner eller skrattar tillsammans med dessa.

Historiskt sett har människor upplevt lycka även i svåra och omskakande tider. Bara att de har lyckats utföra saker som har sett omöjliga ut från början och utan att ha fått någon ekonomisk vinning.

Hur är det att vinna i idrott? Kan pengar ge samma lyckorus och tillfredsställelse?
Senast redigerad av Mypointis 2022-10-18 kl. 09:52.
Citera
2022-10-22, 02:20
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Tja...

Om ditt livs kärlek dör en plågsam död i cancer och du då får ärva 2 miljoner.
Sitter du där och är lycklig då?
För den som knappt haft något till övers så skulle det nog med tiden ha skänkt en viss trygghet att ärva ett par miljoner ja. Och trygghet i sig kan generera lycka.

Kan ta mig själv som exempel - hade en nära släkting som dog för drygt 10 år sen och jag fick inte ärva ett öre av honom då allt gick till hans hustru. Kan försäkra dig om att det hade gjort mig avsevärt lyckligare om han prioriterat mig lite också och inte bara henne. Hade behövt både pengarna och lite omtanke kan jag konstatera för dig utan att ljuga.

Någon nämnde korta glädjerus och dessa är för mig inte likvärdigt med att vara lycklig. Sann lycka har längre närvaro än så. Något som sitter inuti likt en grundbult skulle jag snarare likna det vid.
Citera
2022-10-22, 02:23
Medlem
Sanning med modifikation.

Fattigdom försämrar liv, hälsa, psykiskt mående osv
Med andra ord mår den fattiga sämre än den med ekonomisk stabilitet.

Mycket pengar innebär däremot inte att inte annat kan saknas i livet.
Citera
2022-10-22, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito

Låter ganska rimligt. När det kommer till det sista så är det vad jag hört från överdrivet rika personer också, att om de har så mycket pengar att de inte kommer bränna dom ändå och eventuella barn kommer leva fett också, så börjar de kolla på hur de kan hjälpa andra. Hade jag varit överdrivet rik så hade jag också velat hjälpa andra som har det svårt.
Citera
2022-10-22, 06:14
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito

Det var ett bra ordspråk.

Jag har varit både fattig och rik i mitt liv. Är lycklig nu, men allra lyckligast var jag när jag var fattig student och nyförälskad i han som sedan blev min man. Var så lycklig hela tiden då att jag knappt sov. Men hade inga pengar.

Idag är vi gifta och har god ekonomi och fem barn och bra jobb osv, men den där extrema lyckan har jag bara känt stunder när jag blivit gravid, fött barn, firat julafton med släkten, är med familjen osv. Bara tillfällen helt orelaterade till pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in