Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Ja barn skänker ju verklig lycka på en helt annan nivå än till exempel en middag på fin restaurang eller en Mercedes i garaget eller 8 siffror på aktiedepån.
Jag tänker på det ibland att även fattiga människor kan ju ändå skaffa barn och på så sätt känns den förmodligen största lyckan/meningen i livet.
Samtidigt, de som säger att pengar inte ger lycka. Jag har svårt att tro det. Om jag hade säg 500 miljoner. Hur kan man vara olycklig då? Blir vardagen tråkig kan man ju lite snabbt köpa en fin katamaran och ge sig ut att segla ett år i Polynesien med lite böcker, vin och ett fiskespö. Eller boka in en resa till Alperna med helikopterskidåkning och tio lyxeskorter om man nu är sådan. Endast fantasin sätter gränserna.
Min spontana tanke om man hamnar i den sitsen är att man blir lycklig som fan, men att det går över efter ett tag.
När man utan ansträngning kan få allt man vill (i princip) så uppskattar man inte de man gör och köper lika mycket, och i praktiken hamnar tillbaka på samma nivå som innan (om du var någorlunda nöjd med din nuvarande situation förstås)
Det finns ju en anledning att de allra flesta ekonomiskt oberoende inte sitter på en strand året om och dricker paraplydrinkar, utan fortsätter jobba och engagera sig i olika saker.
Men visst, man kan ju välja lite mer vad man syssla med, är ju förmodligen roligare att starta ett racingteam och driva det än att städa på samhall tex...
Mitt drömscensrio gällande att vinna pengar vore runt 10 miljoner. Betala av alla lån, unna sig en ny vardagsbil och lite annan lyx, men sen investera det mesta för en bra avkastning.
Det hade räckt för mig, så hade livet blivet helt perfekt. Mer pengar än så hade inte gjort någon skillnad på lycklighetsskalan.