2022-10-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Finns många som är olyckliga oavsett hur mycket pengar eller kändisskap de har, se på Avicii tex som tog livet av sig trots sina hundratals miljoner på kontot och levde exakt det livet du beskriver.
Lycka är så mycket mer än pengar, någonstans så slutar det spela någon roll hur mycket man har

Jo, jag vet. Blir lika förbryllad varje gång någon riktigt rik tar livet av sig. Nu senast var det någon finanschef på typ Bed Bath and Beyond eller liknande som hoppade från en skyskrapa när företaget gick dåligt och hotades av konkurs.

Jag menar. Vad i helvete? Gubben måste ju sitta på ett par hundra miljoner åtminstone. Borde inte bli så jävla depp även om firman går i konkurs. Kan ju öppna ett litet konstgalleri i Chinatown istället och leva på besparingarna medans man träffar massa konstnärer och dansare och håller bokcirklar osv. Borde ju vara bra mycket bättre än att vara CFO på en stor varuhuskedja. Eller skaffa en rejäl båt och dra iväg. Jag menar han kan ju göra vad som helst som är kul eller meningsfullt men istället hoppar han från ett höghus.

Antar att jag aldrig kommer förstå detta då jag aldrig kommer ha 100 miljoner. Men det verkar så otroligt märkligt. Antar att de är kliniskt deprimerade eller nåt. Men istället för att ta livet av sig kan man väl åka till nåt kloster i Bhutan och hjälpa till istället. Efter nåt år där är man nog tillbaka på banan igen.
Citera
2022-10-22, 16:46
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marylux
Det är inte pengarna i sig som gör dig lycklig, utan vad de tillåter dig att göra med dem. Som dagens samhälle är uppbyggt måste man ha pengar för att i förlängningen säkra vad man behöver i sin vardag. Tak över huvudet, bil, god mat, sprit etc är alla saker som gör dig glad, och du kan skaffa fram dessa genom pengar.

Dock tror jag att allt för mycket av det goda, som med allt annat, kan göra så man inte är nöjd med det man redan har och bara vill ha mer och mer i en oändligt nedgående spiral av dekadens.

Äntligen någon som tänker med hjärnan!
Pengarna i sig gör ingen lycklig, ”Farbror Joakim” finns liksom inte på riktigt!

Däremot skapar pengar en trygghet eftersom människan varit dum nog att skapa ett system där pengar är ett måste för att kunna överleva!
Efterblivenheten är total men för att göra det bästa av situationen så skall du uppnå monetärt oberoende, det vill säga att du kan köpa det du vill utan att se på prislappen, då har du uppnått den lycka TS påstår sig få av några döda siffror på en skärm!

/J
Citera
2022-10-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Och ändå är det många miljonärer som knarkar, blir alkoholister och tar sitt liv.
Fast de allra flesta som knarkar, blir alkoholister och tar sina liv är faktiskt inte rika, tvärtom så lever de på marginalen.
Är du rik kan du lämna plånboken hemma och leva som uteliggare, men som uteliggare kan du inte plötsligt leva rikt, och eftersom det är vetenskapligt bevisat att välbärgade lever längre än fattiga så förstår jag inte poängen med att försöka intala sig att det inte är kul att vara rik, tycker du det är kul att vara fattig så fortsätt med det, själv har jag testat bägge och väljer utan minsta lilla tvekan att vara rik.
Citera
2022-10-22, 18:04
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Äntligen någon som tänker med hjärnan!
Pengarna i sig gör ingen lycklig, ”Farbror Joakim” finns liksom inte på riktigt!

Däremot skapar pengar en trygghet eftersom människan varit dum nog att skapa ett system där pengar är ett måste för att kunna överleva!
Efterblivenheten är total
men för att göra det bästa av situationen så skall du uppnå monetärt oberoende, det vill säga att du kan köpa det du vill utan att se på prislappen, då har du uppnått den lycka TS påstår sig få av några döda siffror på en skärm!

/J

Utan att bemöta lejonparten av ditt inlägg så vill jag uppmärksamma det fetade.

Smart nog menar du.

Det är ju det systemet som gjort att vi kan bo på ogästvänliga platser, eller få tillgång till världens alla varor.

Det finns än idag, precis ingenting som hindrar någon vuxen från att gå totalt ”stenålder” och leva på det sättet, om man vill det.

Eller menar du att du vill ha det monetära systemens fördelar, men ändå kunna leva utanför det?
Citera
2022-10-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan vaknade idag och mådde som vanligt, neutralt så att säga, sen när jag kom hem så hade deklarationsbeskedet dimpt ner i brevlådan. Jag har hela tiden gått och trott att jag skulle få rest pga fel skattetabell. Haha men nu såg jag på beskedet att jag får tillbaka en jävla massa, jag blev jävligt glad då. Alltid när jag får pengar, när pengar dimper in på kontot etc så känns det så jävla bra. Men sen sitter det massa idioter och säger att pengar är inte allt, haha det där är bara rent skitsnack.

Vad kan man inte göra för pengar, man kan fan göra allt. Jag älskar pengar så jävla mycket, fan ville bara säga det. Men här kan ni ju diskutera i den här tråden, era ställningstaganden, motivera varför ni kanske inte blir lycklig av pengar. Om man har mycket pengar skulle man bli olycklig då om man förlorade alla pengar, ja förmodligen? Ja men då ska man förfan inte komma och säga att pengar inte är allt när man har pengar eftersom man hade sagt tvärtom om man inte hade haft pengar. Jävla dubbelmoral.
Jag blev inte lyckligare direkt, men livet har mer komfort och större möjligheter, det är lite mer kul.

Men summan av problemen är konstant oavsett om man har pengar eller är fattig.

Istället för att oroa mig för hyran som för 10 år sedan oroar jag mig numera för investeringar osv.

Hellre rik än medelmåttig, så är det.
Citera
2022-10-23, 01:39
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla

Jag kan hålla med om att pengar kan skänka trygghet, men för mig är det inte samma sak som lycka.
Trygghet gör det dock enklare att känna just lycka som en naturlig följd. Otrygghet gör det rakt motsatta i att inducera stress och ångest. Tillstånd ur vilka sann lycka och glädje sällan växer fram.

Så innerligt trött på alla lögner och lögnare som huserar härinne. Som om ni levde i ett annat universum eller nåt. Kom åter till verkligheten och fatta att ingen arm eller medelklassperson hade tackat nej till mer dough på plånkan. Sluta ljuga nu för jag blir så förbaskat trött på detta.
Citera
2022-10-23, 05:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Trygghet gör det dock enklare att känna just lycka som en naturlig följd. Otrygghet gör det rakt motsatta i att inducera stress och ångest. Tillstånd ur vilka sann lycka och glädje sällan växer fram.

Så innerligt trött på alla lögner och lögnare som huserar härinne. Som om ni levde i ett annat universum eller nåt. Kom åter till verkligheten och fatta att ingen arm eller medelklassperson hade tackat nej till mer dough på plånkan. Sluta ljuga nu för jag blir så förbaskat trött på detta.

väl talat.
Stressen av att som förälder exempelvis inte kunna mätta sina barn är en global företeelse.
"Pengar gör en inte lycklig"..en smäll på fittan borde dom ha.

samma "visdomsord" som man ser hemma hos diverse "Pysselmajor" som har satt upp fullt med sådana där skyltar med visdomsord på varenda vägg.

https://www.countrymarketplaces.com/...ayings-quotes/

Lever inte efter dom iallafall, utan tar korkade beslut som sätter dom i skiten ändå.
Obegripligt.
Citera
2022-10-23, 06:15
Medlem
zombie-nations avatar
Haha, får man inte ta livet av sig för att man har massor pengar?

Det finns problem pengar inte kan fixa. Din fru lämnat dig? Köpa en ny? Ditt barn dött, klona det? Åldrats och lider av sjukdom? Allt knark fixar inte det. Inte se sina drömmar uppfyllas? Bara för att man är rik kan man inte köpa allt, vssa saker kommer från en själv och man kanske inte har kapaciteten.

Dessutom vet man inte vem som är äkta vän och vem som står ut med en pga pengarna.

Pengar ger vardagstrygghet och lyx. Mer kan pengar inte ge.
Citera
2022-10-23, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jo, jag vet. Blir lika förbryllad varje gång någon riktigt rik tar livet av sig. Nu senast var det någon finanschef på typ Bed Bath and Beyond eller liknande som hoppade från en skyskrapa när företaget gick dåligt och hotades av konkurs.

Jag menar. Vad i helvete? Gubben måste ju sitta på ett par hundra miljoner åtminstone. Borde inte bli så jävla depp även om firman går i konkurs. Kan ju öppna ett litet konstgalleri i Chinatown istället och leva på besparingarna medans man träffar massa konstnärer och dansare och håller bokcirklar osv. Borde ju vara bra mycket bättre än att vara CFO på en stor varuhuskedja. Eller skaffa en rejäl båt och dra iväg. Jag menar han kan ju göra vad som helst som är kul eller meningsfullt men istället hoppar han från ett höghus.

Antar att jag aldrig kommer förstå detta då jag aldrig kommer ha 100 miljoner. Men det verkar så otroligt märkligt. Antar att de är kliniskt deprimerade eller nåt. Men istället för att ta livet av sig kan man väl åka till nåt kloster i Bhutan och hjälpa till istället. Efter nåt år där är man nog tillbaka på banan igen.

Vad jag förstått så de som tjänar sådana summor och jobbar i de kretsarna har inte i första hand pengarna som primär drivkraft, utan makten och inflytandet.
Tappar man det kvittar det hur mycket pengar man har, allt är förlorat ändå.
Citera
2022-10-23, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja barn skänker ju verklig lycka på en helt annan nivå än till exempel en middag på fin restaurang eller en Mercedes i garaget eller 8 siffror på aktiedepån.

Jag tänker på det ibland att även fattiga människor kan ju ändå skaffa barn och på så sätt känns den förmodligen största lyckan/meningen i livet.

Samtidigt, de som säger att pengar inte ger lycka. Jag har svårt att tro det. Om jag hade säg 500 miljoner. Hur kan man vara olycklig då? Blir vardagen tråkig kan man ju lite snabbt köpa en fin katamaran och ge sig ut att segla ett år i Polynesien med lite böcker, vin och ett fiskespö. Eller boka in en resa till Alperna med helikopterskidåkning och tio lyxeskorter om man nu är sådan. Endast fantasin sätter gränserna.

Min spontana tanke om man hamnar i den sitsen är att man blir lycklig som fan, men att det går över efter ett tag.

När man utan ansträngning kan få allt man vill (i princip) så uppskattar man inte de man gör och köper lika mycket, och i praktiken hamnar tillbaka på samma nivå som innan (om du var någorlunda nöjd med din nuvarande situation förstås)

Det finns ju en anledning att de allra flesta ekonomiskt oberoende inte sitter på en strand året om och dricker paraplydrinkar, utan fortsätter jobba och engagera sig i olika saker.

Men visst, man kan ju välja lite mer vad man syssla med, är ju förmodligen roligare att starta ett racingteam och driva det än att städa på samhall tex...

Mitt drömscensrio gällande att vinna pengar vore runt 10 miljoner. Betala av alla lån, unna sig en ny vardagsbil och lite annan lyx, men sen investera det mesta för en bra avkastning.

Det hade räckt för mig, så hade livet blivet helt perfekt. Mer pengar än så hade inte gjort någon skillnad på lycklighetsskalan.
Citera
2022-10-23, 08:27
Medlem
Många på Flashback brukar ju säga så, att pengar inte ger lycka. Men det är kanske för att vissa här går på bidrag och inte har pengar.
Citera
2022-10-23, 09:17
Medlem
Det där tror jag inte på en sekund. Gissningsvis var det något som medel/underklassen intalade sig själva för länge sedan eftersom det på den knappt fanns en möjlighet att bli rik om du inte hade haft turen att födas i rätt familj. Idag, åtminstone teoretiskt, kan vem som helst utbilda sig och skaffa ett välbetalt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in