2022-10-16, 21:39
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jag tror det är skitsnack, ju mer man har desto lyckligare blir man, då slipper man tänka på skiten. Jag blev så jävla förvånad och glad idag att jag direkt gick ner och köpte en flaska vodka, så nu sitter man här och groggar och är glad, blir krogen sen.
Tragiskt att säga, men så är det tyvärr. Hade jag haft så mycket pengar att jag aldrig mer behövde arbeta, så hade jag varit lycklig.

Jag är inte materiell av mig, men däremot att få resa och upptäcka världen, det gör mig lycklig. Ett drömprojekt för mig är att under ett år leva i konstant sommar. Hela tiden vara på resande fot för att se om det skulle påverka ens mående positivt.

Sen ett fint hus (inget onödigt lyx) vid en vacker strand. Sen skulle jag vara lycklig för resten av livet.
Citera
2022-10-16, 22:04
Medlem
Pungpuckels avatar
Om man nu blir lycklig av pengar så är det iallafall helt obegripligt för mig hur miljardärer alltid är på jakt efter att öka sina värden.

Vill man ha mer, så betyder det:
- att man inte är nöjd.
Kan man tolka det annorlunda?

Ingen är alltså nöjd!!
Hur man kan man då intala sig att man ens skulle kunna vara i närheten av något så utopiskt barnsligt som "lycklig"?
Citera
2022-10-16, 22:09
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Om man nu blir lycklig av pengar så är det iallafall helt obegripligt för mig hur miljardärer alltid är på jakt efter att öka sina värden.

Vill man ha mer, så betyder det:
- att man inte är nöjd.
Kan man tolka det annorlunda?

Ingen är alltså nöjd!!
Hur man kan man då intala sig att man ens skulle kunna vara i närheten av något så utopiskt barnsligt som "lycklig"?
De är nog mer nöjda än folk som har inget.
Citera
2022-10-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan vaknade idag och mådde som vanligt, neutralt så att säga, sen när jag kom hem så hade deklarationsbeskedet dimpt ner i brevlådan. Jag har hela tiden gått och trott att jag skulle få rest pga fel skattetabell. Haha men nu såg jag på beskedet att jag får tillbaka en jävla massa, jag blev jävligt glad då. Alltid när jag får pengar, när pengar dimper in på kontot etc så känns det så jävla bra. Men sen sitter det massa idioter och säger att pengar är inte allt, haha det där är bara rent skitsnack.

Vad kan man inte göra för pengar, man kan fan göra allt. Jag älskar pengar så jävla mycket, fan ville bara säga det. Men här kan ni ju diskutera i den här tråden, era ställningstaganden, motivera varför ni kanske inte blir lycklig av pengar. Om man har mycket pengar skulle man bli olycklig då om man förlorade alla pengar, ja förmodligen? Ja men då ska man förfan inte komma och säga att pengar inte är allt när man har pengar eftersom man hade sagt tvärtom om man inte hade haft pengar. Jävla dubbelmoral.

Det är bra att ha pengar och diverse ägodelar. Det som är fel är att ha pengar och materiella ägodelar som enda livsmål.
Citera
2022-10-16, 22:48
Medlem
ekonomisk katt och råtta lek gör inte livet lyckligare. Hade hellre haft en perfekt balans mellan fritid, pengar och jobb.
Citera
2022-10-16, 22:49
Medlem
Familj och hällsa är nr 1. Men att ha det OCH pengar. Det är det bästa!

Man måste repspektera pengar. Inte glömma ( i mitt fall) hur det var att inte ha pengar.

Men visst fan är livet grymt med att ha lite pengar!
Citera
2022-10-16, 23:11
Medlem
Det är ett fascinerande ämne, för anledningen att du inte fattar detta är att du är fattig. Och det gäller typ alla fattiga. Det är ett så lurigt fenomen att till och med folk som intellektuellt kan närma sig hur det fungerar fortfarande inte riktigt kan fatta det om de är fattiga.

Jag brukar försöka förklara det i två delar som en fattig i princip omöjligen kan greppa (inklusive jag själv, trots att jag var mycket medveten om den empiriska vetenskapen). Det uppstår alltid en känsla av "nää, detta skulle inte gälla mig".

1.
Du förväntar dig att mycket pengar ska lösa väldigt mycket, och sedan löser det typ inget viktigt alls (bortom såklart svält och liknande). Den här krocken mellan dina förväntningar och verkligheten är extremt jobbig att möta. För vad som händer är att du i princip dagligen hittat något beskymmer i livet som du tänker dig att pengar ska lösa. I din dröm är det din lösning till så otroligt många saker. Du kan vila i detta.

Så, du får massa pengar och det löser inte ett skit av alla dessa saker du fått för dig att det ska lösa. Du mår likadant och dina problem är i stort desamma som de var innan.

Så vad ska du skylla på nu? Du kan plötsligt inte knyta dina problem mot pengar, för nu har du pengar, och det ändrade inget. Du sitter plötsligt helt utan svar till hur du ska lösa dina problem. Mentalt är detta oerhört jobbigt, speciellt när allt kommer på samma gång.

2.
Pengar är tunga att bära. Även om du lär dig i 1. att de inte löste några av dina problem, så kommer du fortfarande vilja försvara dem. Detta blir tyngre och tyngre ju mer pengar du har. Och det är jobbigare att navigera desto snabbare du kommer över dessa pengar. Nu är en av dina största bördor i livet att förvalta det kapital som enligt 1. inte löser några av dina problem.

Om du gör ditt bästa kommer du nog kunna förstå detta som ett rationellt resonemang. Och du kommer kunna pussla ihop vad som egentligen händer för lotteri-vinnare. En variant är att de pendlar mellan 1-2 tills de kommer till "insikt", och i någon slags psykotisk respons på att lära sig hur lite monetär rikedom är värt slänger alla sina pengar i sjön. En sjuk människas ultimatum, allt eller inget.

Eller så fastnar de i 1. tills att pengarna är slut. Köper fler och fler saker, spenderar mer och mer pengar, i jakten på att pengar ska lösa deras problem - den tes de hade om livet innan de fick pengarna. Men detta är en resa mot botten, för det kommer aldrig hända. Alltså kommer de eskalera beteendet tills pengarna en dag (i närtid) är slut.

-----

Om du är en intellektuell människa kommer du kunna dyka ned i det här och inse varför det stämmer. Men du kommer antagligen ändå inte greppa att det även gäller dig. Detta är vad som är så fascinerande med monetär rikedom.
Citera
2022-10-17, 08:45
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
De är nog mer nöjda än folk som har inget.

Jag har hört att pengar är som att dricka saltvatten, ju mer du dricker ju törstigare blir du.
Kan nog ligga en del i det.

Jag kan nästan föreställa mig den tomheten som skulle infinna sig efteråt om alla mina drömmar blev uppfyllda, och man inte längre behövde kämpa för något nödvändigt.

Har spelat många TV-spel där man antingen fuskat eller fått obegränsat med pengar, det är kul i ca 5min.
Citera
2022-10-17, 16:58
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jag har hört att pengar är som att dricka saltvatten, ju mer du dricker ju törstigare blir du.
Kan nog ligga en del i det.

Jag kan nästan föreställa mig den tomheten som skulle infinna sig efteråt om alla mina drömmar blev uppfyllda, och man inte längre behövde kämpa för något nödvändigt.

Har spelat många TV-spel där man antingen fuskat eller fått obegränsat med pengar, det är kul i ca 5min.
Fast pengar används ju inte enbart till att uppfylla drömmar. De ger en också trygghet i att kunna köpa sånt som man behöver för att må bra i grunden.

Jag hade definitivt blivit lyckligare av pengar eftersom jag då ex. kunnat flytta ut till ett isolerat hus där jag slipper störande grannar. Kunnat köpa bil för att slippa sitta bland störigt folk på bussen som bara förstör min sinnesro.
Pengar köper ett mer bekvämt och mindre stressat liv vilket i sig genererar mer lycka för en del.

Sen håller jag inte med dig om att alla människor strävar uppåt hela tiden.
Själv är jag inte intresserad av att göra det utan mår mycket bättre av att leva livet i medvind utan en massa motstånd som bara gör mig livstrött och bitter.

Vi fungerar olika på den punkten. En del mår bra av pengar, andra inte.
Citera
2022-10-17, 17:04
Medlem
Ghastens avatar
Det är bara personer som inte har pengar som säger så. Jag blir lycklig varje gång jag gör en hacka. Det är inte ofta men ibland.

Sen har många klantarslen som vunnit massor med pengar inte blivit lyckligare.
Citera
2022-10-17, 17:15
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Det är bara personer som inte har pengar som säger så.
Skulle tro det jag också. Som en sorts snuttefilt de använder för att lindra det missnöje de trots allt känner där innerst inne.

Tycker nästan att det säger sig självt lite om man tänker efter. Hur många glädjeämnen kommer gratis här i livet? Jämför sen med dito som kostar pengar.
Citera
2022-10-17, 17:19
Medlem
persona.von.gratas avatar
Pengar är som luft. Man blir olycklig om man inte har tillräckligt. Man blir lycklig när man har tillräckligt. Man blir inte lyckligare för att man har det i överflöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in