2012-04-05, 21:22
Medlem
Det var nog mest den oväntade effekten som gör dig glad. Annars så stämmer det att pengars bidrag till lycka är lite marginell. Fast visst finns den.
Citera
2012-04-05, 21:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det var nog mest den oväntade effekten som gör dig glad. Annars så stämmer det att pengars bidrag till lycka är lite marginell. Fast visst finns den.

Är du redan mätt så blir en gratis middag ganska ointressant, har du å andra sidan inte ätit på 3 dagar...

Pengar = makt = frihet. I detta ingår med automatik ett visst mått av lycka. Har man pengar kan man förhållandevis enkelt förändra sådant man inte är nöjd med, det brukar vara fattiga människor som gnäller över saker de inte kan förändra.
Citera
2012-04-06, 03:10
Medlem
Livet blir definitivt enklare och man kan unna sig mer saker. Men man blir inte lycklig per automatik. Man börjar spara och irritera sig på saker som inflationen, skatter osv.

Däremot kan jag knappt föreställa mig hur jäkla lycklig jag skulle vara om jag vunnit MegaMillion lotteriet på 500 miljoner dollar häromveckan. Fyfan. Satan i gatan, tycker att jag till skillnad från de flesta förtjänar att vinna en sådan summa för jag skulle definitivt veta hur man använder dem i sann hedonistisk anda. Det första jag kommer att tänka på är en fet jäkla kåk i Miami med pool och partyn med mig, 3 killkompisar och 30 halvnakna modellbrudar helt dimmiga pga ett berg av kola . En yacht, en helikopter, ett privatjet. Våning på Manhattan. Fyfan.
Citera
2012-04-06, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Dom kanske trivs med att vara sjukligt snåla och leva som dom gör?
Att säga vad som gör andra människor lyckliga är omöjligt det beror helt på just den individen.

En del brukar säga till mig att jag kan ju inte vara lycklig som inte har några barn
även fast man i min ålder borde ha haft barn sedan många år tillbaka.
Sanningen är den att jag är enormt lycklig och tacksam över att jag INTE har några barn..

Gör mycket pengar mig lycklig? JA

Åtminstone 2 av dem tror jag inte var/är sådär superlyckliga precis med tanke på deras spritkonsumtion.

Men nu är det ju iofs inte det saken gäller så sorry att jag gick ot.
Citera
2012-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Livet blir definitivt enklare och man kan unna sig mer saker. Men man blir inte lycklig per automatik. Man börjar spara och irritera sig på saker som inflationen, skatter osv.

Däremot kan jag knappt föreställa mig hur jäkla lycklig jag skulle vara om jag vunnit MegaMillion lotteriet på 500 miljoner dollar häromveckan. Fyfan. Satan i gatan, tycker att jag till skillnad från de flesta förtjänar att vinna en sådan summa för jag skulle definitivt veta hur man använder dem i sann hedonistisk anda. Det första jag kommer att tänka på är en fet jäkla kåk i Miami med pool och partyn med mig, 3 killkompisar och 30 halvnakna modellbrudar helt dimmiga pga ett berg av kola . En yacht, en helikopter, ett privatjet. Våning på Manhattan. Fyfan.

Fast du glömmer en sak, efter skatt så får du vara glad om du har pengar över så det räcker till nästa hyra.:P Staten har ju monopol på stöld, inga andra får göra det men de får göra det.

Men annars, ja det låter ganska så trevligt i alla fall en "kort" stund, sedan kanske man börja tycka att det börja kännas ytligt.
Citera
2012-04-11, 17:39
Medlem
antong123s avatar
När jag fyllde arton och då fick tillgång till pengar min far har sparat åt mig genom åren så blev jag något extremt lycklig. Tänk, arton år, kör en fin bil och flytta utomlands till en flott lägenhet, världens pojkdröm ju! Idag är det dock inte lika spännande då jag lever mitt idealliv och därför inte riktigt vet vad jag ska göra... Såklart ger det mig en viss frihet då jag vet att jag inte behöver bekymra mig om pengar etc, och vetskapen om att jag kan gå in i en affär och köpa vad jag vill utan att behöva oroa mig är extremt härlig.
Citera
2022-10-16, 21:12
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
Helt klart ger pengar lycka, man gör vad man vill när man vill utan att ens oroa sig hur man ska klara sig sedan..
Jag har jobbat och investerat ihop några miljoner på bara 10år, har vänner som ständigt e blacka och oroar sig ständigt över pengar och när dom ska göra något skoj så är pengar ett malande ältande..
Har även vänner som blivit i princip psykfall pga dom ej har några pengar, kan ej sova kan inte göra något osv..

PENGAR = LYCKA alla andra ljuger så dom tror sig själv.

Jo jag har testat leva på existensminimum i 2 månader efter alla räkningar har varit betalda, kunde faan inte ens unna mig 1 krogkväll under dessa månader, det var bara glo tv och surfa samt givetvis jobba hehe..

När jag växte upp så var det ibland vissa månader som var "fattiga" men föräldrarna höll god min, men direkt när "pengar" dvs lön/barnbidrag kom så fick man en slant till skolan, bestämde mig redan innan tonåren att så ska jag inte ha det när jag blir vuxen och dit har jag nått med råge nu, fattig kommer jag aldrig att bli..
Ja, just det. Glömde att på nätplatser där man skriver i egenskap av anonymitet så hänger alltid ett högre klientel av mångmiljonärer av nån anledning. Lite lättare att hävda något man sedan inte måste bevisa på nåt sätt, hehe!

Prova att köra några fastedagar här och där så blir det mer deg till övers och lite mindre kagge att bära på som en hälsobonus. Självklart blir man lyckligare av ett ekonomiskt oberoende. Man slipper begränsas i vardagen, slipper alla jobbiga budgetar. Ingen oro över att något praktiskt skall fattas en nu eller i framtiden.
Hade folk blivit lyckligare av mindre pengar så hade vi sett alla knösar, utan förbehåll, skänka bort sina förmögenheter till välgörande ändamål till förmån för ett mer ödmjukt liv i all enkelhet. Ser vi detta ske i nån större omfattning? Nä, precis så.
Citera
2022-10-16, 21:17
Medlem
Lycklig fär ett tag ja men dagen du har allt materiellt du kan önska dig och dom sakerna blir tråkiga hur kommer du må då?
Citera
2022-10-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Ja, just det. Glömde att på nätplatser där man skriver i egenskap av anonymitet så hänger alltid ett högre klientel av mångmiljonärer av nån anledning. Lite lättare att hävda något man sedan inte måste bevisa på nåt sätt, hehe!

Prova att köra några fastedagar här och där så blir det mer deg till övers och lite mindre kagge att bära på som en hälsobonus. Självklart blir man lyckligare av ett ekonomiskt oberoende. Man slipper begränsas i vardagen, slipper alla jobbiga budgetar. Ingen oro över att något praktiskt skall fattas en nu eller i framtiden.
Hade folk blivit lyckligare av mindre pengar så hade vi sett alla knösar, utan förbehåll, skänka bort sina förmögenheter till välgörande ändamål till förmån för ett mer ödmjukt liv i all enkelhet. Ser vi detta ske i nån större omfattning? Nä, precis så.
Ang årets bumpning kan man ju trösta sig med att han gasbomben må vara rik och lycklig men lyckan vara tydligen inte för evigt!

Citat:
Markusevangeliet 10:25 B2000
Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.
Citera
2022-10-16, 21:26
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykusbrytus
Lycklig fär ett tag ja men dagen du har allt materiellt du kan önska dig och dom sakerna blir tråkiga hur kommer du må då?
Förmodligen bättre än någon som är fattig åtminstone. Jag vet också hur det är att ha levt på existensminimum så har ändå lite att jämföra med här.
Citera
2022-10-16, 21:29
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Ang årets bumpning kan man ju trösta sig med att han gasbomben må vara rik och lycklig men lyckan vara tydligen inte för evigt!
Hen är varken rik eller lycklig utan snarare ett troll som försöker övertyga sig själv om att hens egen drömvärld är verklig.

Bespara mig dina tomma citat från tidernas största sagobok Lillbrorsan.
Senast redigerad av Alepheron 2022-10-16 kl. 21:36.
Citera
2022-10-16, 21:33
Medlem
Förr var livet en kretsgång/hetsjakt efter soppastålar o jag är dömd ett par gånger för
klasslagen Kört Med Bristfällig Bil (ink dåliga däck)- sen var det kretsgång på att kunna betala hyra

Idag har jag massor med däck bra bostad - bra bostad till bilen o kan köpa en o annan leksak
för 100,000 kr/st o har bilar som räcker i mer än 10 år- ja man blir lycklig av pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in