2011-04-03, 13:56
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm79
Var det inte en undersökning för ett tag sedan som kom fram till att normalpersonen var som lyckligast runt 50 000 efter skatt varje månad? Mer än så så gjorde det ingen större skillnad på mätbar "lycka"

Det later ganska rimligt, kolla aven in denna review om du ar intresserad. Postade aven tidigare i traden, men tankte inte pa att lanken var personlig. Har nu lagt upp den publikt.
Citera
2011-04-03, 15:07
Medlem
Stockholmssyndroms avatar
Funderade själv på detta häromdagen, vad skapar egentligen lycka? Pengar ger mig en trygghet och jag slipper vara orolig över många saker. Detsamma gäller utbildning, värderingar och föräldrar. Jag känner själv att jag står på en solid bas och vet att även om vinden tilltar mycket så kommer jag klara mig, och om inte så har jag ett så pass starkt skyddsnät att jag inte är orolig för att misslyckas. Gör detta mig lycklig? Nej, det vet jag inte om jag skulle säga, men det gör mig trygg! Känslan av trygghet är förmodligen något som måste infinna sig innan man kan gå vidare till nästa steg mot lycka. Vad gemene man anser skapa trygghet kan dock så klart variera.

Personligen tror jag att vänner och kärlek kan vara viktigare faktorer i jakten på det som vi kallar "lycka".
Senast redigerad av Stockholmssyndrom 2011-04-03 kl. 15:14.
Citera
2011-04-03, 15:50
Bannlyst
För det första är lycka så enormt överskattat. Har man de basala behoven tillgodosedda är lyckan mer eller mindre konstant. Vad pengar kan tillföra framförallt är upplevelser, trygghet och frihet. Du kan uppleva allt från de finaste delikatesserna och till resor i alla världens hörn. Upplevelser, trygghet och frihet är något jag eftersöker mer än själva lyckan. Lyckan är som den är, helt okej. Men upplevelser kan mesmerisera mig något enormt och jag strävar efter att ha upplevt så mycket som möjligt innan jag dör. Visst kan pengar inte köpa alla upplevelser, såsom kärlek och stark vänskap, men det skapar goda förutsättningar för att exempelvis kunna hitta en partner. Ekonomisk stabilitet är en av grundpelarna i en relation.
Citera
2011-04-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan vaknade idag och mådde som vanligt, neutralt så att säga, sen när jag kom hem så hade deklarationsbeskedet dimpt ner i brevlådan. Jag har hela tiden gått och trott att jag skulle få rest pga fel skattetabell. Haha men nu såg jag på beskedet att jag får tillbaka en jävla massa, jag blev jävligt glad då. Alltid när jag får pengar, när pengar dimper in på kontot etc så känns det så jävla bra. Men sen sitter det massa idioter och säger att pengar är inte allt, haha det där är bara rent skitsnack.

Vad kan man inte göra för pengar, man kan fan göra allt. Jag älskar pengar så jävla mycket, fan ville bara säga det. Men här kan ni ju diskutera i den här tråden, era ställningstaganden, motivera varför ni kanske inte blir lycklig av pengar. Om man har mycket pengar skulle man bli olycklig då om man förlorade alla pengar, ja förmodligen? Ja men då ska man förfan inte komma och säga att pengar inte är allt när man har pengar eftersom man hade sagt tvärtom om man inte hade haft pengar. Jävla dubbelmoral.

Man blir lycklig pga. pengar- och det är sanningen.
Citera
2011-04-13, 13:36
Medlem
negerbarns avatar
Klart man blir lycklig av pengar. Dock ökar inte lyckan proportionerligt mot pegnar, men vad gör det?

Sen som sagt är pengar inte allt, men har man pengar och lite tid så kan man skaffa även det andra om man känner för det.
Citera
2011-04-13, 13:53
Medlem
jag har sett undersökningar om att man blir lycklig till en viss gräns av pengar. sociala relationer påverkar också ens lycka. vårt habitus inverkar troligtvis extremt mycket om vi blir lyckliga av pengar eller relationer eller både och. i studien jag talar om så har det visat sig att människor tenderar att bli mer lyckliga av pengar, men också av relationer. gjorde man multivariabelanalys av svaren man fick så såg det ut som att människor med både bra ekonomi och goda sociala relationer var dom som var överlägset lyckligast.

människor med dålig ekonomi och dåligt socialt kontaktnät var av samma anledning i botten, dvs att dom var olyckliga.
jag kan säga såhär: jag har nu mer pengar än någonsin i mitt liv, men jag är för den delen inte lyckligare än vad jag varit tidigare. för mig så är sociala relationer det som är viktigast för mig, och det jag haft kommer jag aldrig att återfå, därav att jag troligtvis inte kommer att bli lika lycklig som jag en gång varit även om jag kommer att ha mer pengar än då.
Citera
2011-04-13, 14:32
Medlem
karbonaras avatar
Det folk som säger så menar är nog: att man inte nödvändigtvis alltid blir lycklig av mer pengar, alternativt att man många blir direkt olyckliga av att leva i extremt överflöd eftersom jakten på pengar är vad som driver de flesta av oss idag.
Citera
2011-04-13, 18:59
Medlem
Det är sånt jävla skitsnack att man inte kan bli lycklig av pengar.

Vad kan du göra med pengar? I princip allt.

Blev du rik på Facebook? Jadu, du behöver inte oroa dig över olyckan med att inte ha någon flickvän eller vänner, dessa kommer automatiskt att komma till dig såfort de får höra att du har en förmögenhet.

Men vänta nu - du har allt, vänner, flickvän, familj, hus, dessutom har du ett överskott av pengar - du känner inte dig lycklig eftersom att du redan har allt och inte kan köpa allt, men så är det ta mig fan inte! Det finns alltid mer att köpa! Bygg ett hus, bygg en berg o dalbana, hoppa bungy jump, bygg ett till hus, dränk dig och bli återupplivad, slå ditt huvud mot en guldvägg, slicka diamanter, drick olja, dyk från en stor oljerigg, skjut någon stackares barn, gör så att ditt hus styrs av en dator, stör grannarna med en fet stereoanläggning som motsvarar storleken av ett hus, skit ner dina guccibyxor, sprätta upp din gucci väska, drick whisky för 4000 dollar glaset, skär av halsen på en papegoja - vafan,

du kan göra allt för pengar och du kan alltid bli lyckligare och det endast med pengar.
Citera
2011-04-13, 19:16
Medlem
Gasbombens avatar
Helt klart ger pengar lycka, man gör vad man vill när man vill utan att ens oroa sig hur man ska klara sig sedan..
Jag har jobbat och investerat ihop några miljoner på bara 10år, har vänner som ständigt e blacka och oroar sig ständigt över pengar och när dom ska göra något skoj så är pengar ett malande ältande..
Har även vänner som blivit i princip psykfall pga dom ej har några pengar, kan ej sova kan inte göra något osv..

PENGAR = LYCKA alla andra ljuger så dom tror sig själv.

Jo jag har testat leva på existensminimum i 2 månader efter alla räkningar har varit betalda, kunde faan inte ens unna mig 1 krogkväll under dessa månader, det var bara glo tv och surfa samt givetvis jobba hehe..

När jag växte upp så var det ibland vissa månader som var "fattiga" men föräldrarna höll god min, men direkt när "pengar" dvs lön/barnbidrag kom så fick man en slant till skolan, bestämde mig redan innan tonåren att så ska jag inte ha det när jag blir vuxen och dit har jag nått med råge nu, fattig kommer jag aldrig att bli..
Senast redigerad av Gasbomben 2011-04-13 kl. 19:22. Anledning: Stavning
Citera
2011-04-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
Helt klart ger pengar lycka, man gör vad man vill när man vill utan att ens oroa sig hur man ska klara sig sedan..
Jag har jobbat och investerat ihop några miljoner på bara 10år, har vänner som ständigt e blacka och oroar sig ständigt över pengar och när dom ska göra något skoj så är pengar ett malande ältande..
Har även vänner som blivit i princip psykfall pga dom ej har några pengar, kan ej sova kan inte göra något osv..

PENGAR = LYCKA alla andra ljuger så dom tror sig själv.

Jo jag har testat leva på existensminimum i 2 månader efter alla räkningar har varit betalda, kunde faan inte ens unna mig 1 krogkväll under dessa månader, det var bara glo tv och surfa samt givetvis jobba hehe..

När jag växte upp så var det ibland vissa månader som var "fattiga" men föräldrarna höll god min, men direkt när "pengar" dvs lön/barnbidrag kom så fick man en slant till skolan, bestämde mig redan innan tonåren att så ska jag inte ha det när jag blir vuxen och dit har jag nått med råge nu, fattig kommer jag aldrig att bli..

jag som alltid fått för mig att miljonärer ska vara intelligenta.
du måste ju skilja på om pengar gör en lycklig och om AVSAKNADEN av pengar gör en olycklig. det sista fallet är med största sannolikhet väldigt stor chans att stämma in på en stor del av befolkningen i vårt samhälle. stämmer det in i andra samhällen? nope.

om du får veta att du kommer att dö i cancer om 3 månader, vad gör pengar för dig då? du hade antagligen betalat alla dina pengar till någon som hade kunnat ge dig ett livslångt liv framför att dö rik, eller hur? det hade många andra gjort.

tror du att gates och buffet är världens lyckligaste män pga att dom har mest pengar? lycka kan vara så mycket mer än pengar, vilket jag skriver om i ett lite tidigare inlägg. relationer är viktigare för ett socialt djur som människan än vad pengar är. det är vårt samhälle som formar att vi vill ha pengar, ty det är en statussymbol i samhället. ge pengar till en urinvånare i afrika. ta ett primitivt folkslag. dom har inga pengar där, dom utbyter tjänster utan att ha ett värde på dom. ändå är dom lyckliga i fler fall än vad tex våra svenska tonåringar är.
Citera
2011-04-13, 21:03
Medlem
birgerburgers avatar
Det är klart man blir glad om det kommer in 1 miljon på kontot. Men ett år senare och den där miljonen sitter kvar på kontot så är du inte ett dugg lyckligare än du var från början. Man anpassar sig till situationen helt enkelt.
Citera
2011-04-13, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Fan vaknade idag och mådde som vanligt, neutralt så att säga, sen när jag kom hem så hade deklarationsbeskedet dimpt ner i brevlådan. Jag har hela tiden gått och trott att jag skulle få rest pga fel skattetabell. Haha men nu såg jag på beskedet att jag får tillbaka en jävla massa, jag blev jävligt glad då. Alltid när jag får pengar, när pengar dimper in på kontot etc så känns det så jävla bra. Men sen sitter det massa idioter och säger att pengar är inte allt, haha det där är bara rent skitsnack.

Vad kan man inte göra för pengar, man kan fan göra allt. Jag älskar pengar så jävla mycket, fan ville bara säga det. Men här kan ni ju diskutera i den här tråden, era ställningstaganden, motivera varför ni kanske inte blir lycklig av pengar. Om man har mycket pengar skulle man bli olycklig då om man förlorade alla pengar, ja förmodligen? Ja men då ska man förfan inte komma och säga att pengar inte är allt när man har pengar eftersom man hade sagt tvärtom om man inte hade haft pengar. Jävla dubbelmoral.

Visst blir man lycklig av pengar och gärna hur mycket som helst. allt annat är bullshit.

Är du olycklig, så har du pengar att betala en dyr och professionel psykdoktor som läker dig.

Trött på det deppiga pissiga Sverige, kan du resa bort till värmen.

Vill du ha kvinnor, får du vem du vill (även om det inte är kärlek, så vem fan bryr sig. Kärlek är för korkade kvinnor).

Uttråkad! köp ferrari och en yacht och åk till Bahams.

Pengar är allt i denna sinnessjuka värld!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in