Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
Helt klart ger pengar lycka, man gör vad man vill när man vill utan att ens oroa sig hur man ska klara sig sedan..
Jag har jobbat och investerat ihop några miljoner på bara 10år, har vänner som ständigt e blacka och oroar sig ständigt över pengar och när dom ska göra något skoj så är pengar ett malande ältande..
Har även vänner som blivit i princip psykfall pga dom ej har några pengar, kan ej sova kan inte göra något osv..
PENGAR = LYCKA alla andra ljuger så dom tror sig själv.
Jo jag har testat leva på existensminimum i 2 månader efter alla räkningar har varit betalda, kunde faan inte ens unna mig 1 krogkväll under dessa månader, det var bara glo tv och surfa samt givetvis jobba hehe..
När jag växte upp så var det ibland vissa månader som var "fattiga" men föräldrarna höll god min, men direkt när "pengar" dvs lön/barnbidrag kom så fick man en slant till skolan, bestämde mig redan innan tonåren att så ska jag inte ha det när jag blir vuxen och dit har jag nått med råge nu, fattig kommer jag aldrig att bli..
jag som alltid fått för mig att miljonärer ska vara intelligenta.
du måste ju skilja på om pengar gör en lycklig och om AVSAKNADEN av pengar gör en olycklig. det sista fallet är med största sannolikhet väldigt stor chans att stämma in på en stor del av befolkningen i vårt samhälle. stämmer det in i andra samhällen? nope.
om du får veta att du kommer att dö i cancer om 3 månader, vad gör pengar för dig då? du hade antagligen betalat alla dina pengar till någon som hade kunnat ge dig ett livslångt liv framför att dö rik, eller hur? det hade många andra gjort.
tror du att gates och buffet är världens lyckligaste män pga att dom har mest pengar? lycka kan vara så mycket mer än pengar, vilket jag skriver om i ett lite tidigare inlägg. relationer är viktigare för ett socialt djur som människan än vad pengar är. det är vårt samhälle som formar att vi vill ha pengar, ty det är en statussymbol i samhället. ge pengar till en urinvånare i afrika. ta ett primitivt folkslag. dom har inga pengar där, dom utbyter tjänster utan att ha ett värde på dom. ändå är dom lyckliga i fler fall än vad tex våra svenska tonåringar är.