Citat:
Ursprungligen postat av
Falken77
Sedan många år jobbar jag professionellt med brottmål. Kan någon förklara för mig hur det kommer sig att kvällstidningarna får information om förundersökningen och namnet på de män som gripits för sexköp? Det är ju känt att kvällstidningarna betalar rejält till poliser för information.
Det råder meddelarfrihet och arbetsgivaren får inte eftersöka tidningarnas källor. Men hur kommer det sig att det är så lätt att köpa just information från polisen? Vad jag vet har det aldrig förekommit att tidningarna i förväg har fått veta hur en dom kommer att bli. På en tingsrätt finns det ett antal personer som känner till den blivande domens innehåll innan den blir offentlig. Men domstolens personal och nämndemän tycks inte vara möjliga att köpa. Men poliserna säljer information.
Jag har uppmärksammat att Aftonbladets journalister var på plats när polisen i går slog till på en adress i centrala Stockholm. Det kan inte ha varit något slumpmässigt sammanträffande.
Du och jag har samma fundering, det kan mycket väl vara så att polisen som var med och grep Paolo, "Simon Häggström" som också skriver böcker, har ringt sin kontaktperson på kvällstidningen och sagt att (du kan inte ens gissa vem som har köpt sex), dom har kommit till platsen och i lagom tid och så griper Simon och Co Paolo.
Detta gör allt bättre för Simon, han får publicitet, han får lägga fram sin Agenda, och han säljer mer böcker och får mer publicitet.
Ser inte riktigt hur det skulle kunna vara på ett annat sätt.