2020-07-19, 23:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Var hittar du den riktlinjen?
Den information jag bla fått av sveriges ledande läkare på testosteronbrist.

Citat:
Knappast!! Klart det är relevant huruvida hans 80 nmol/L var efter första injektion eller efter ett antal överlappande injektioner. Om det nu var så att hans dalvärde konsekvent låg på 20-25 nmol/L innan varje injektion, eller vad det nu var, då hade det kanske varit mindre intressnat.
Värdet efter första injektionen saknar relevans, finns INGEN seriös läkare som använder värden från första injektionen för att bestämma injektionsintervallet, det krävs 4-5 injektioner innan man ens kan böja titta på om injektionsintervallet är bra eller om det behöver justeras, nebido är så långsam att man beräknar att det tar 3år att nå full effekt.

Citat:
Men vad jag kan se handlar detta dalvärde endast om en provtagning vid ett enda tillfälle. För varje injektion stegar ju dalvärdet upp, liksom toppvärdet - vilket är den enda förklaringen. Alternativt metaboliserar hans kropp testosteronet knasigt (dålig lever?) samtidigt som aromatiseringen surpresseras med AI.
Bortförklaringar, vad du inte verkar fatta är att människor är individer hur nebido verkar är unikt för varje enskild individ, det är inte one size fits all och nitrous66 är allt annat än ensam om att peaka över 70.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-07-19 kl. 23:34.
Citera
2020-07-20, 08:27
Medlem
under mina första två åren på Nebido 4ml/8v togs toppvärde två ggr 68 respektive 76 .dalvärde 10-11 man tog dessa pga östrokonvertering man sökte även dispans för testo E vilket avslogs.man skrev inte ut arimidex hänvisade till sina regler,men när jag införskaffade densamma själv var dom ok med att jag använde denna. samma endo gick bananas när jag delade upp dosen 1ml/2v skulle få leverskador hjärtinfarkt mm.har bytt endo 3ggr efter det. nuvarande känns mycket kunnig ,och liksom många här i tråden och helt imot regelverket så rekomenderar han pat med konverteringsproblem att dela upp dosen. han har även sökt disp för testo E ,,Avslag. får även pregnyl sen en längre tid tillbaka.
ligger i dag på Nebido 1ml/3v samt preg 1000-1500/v östro inom ref (94 i januari) testo 27-30. låg något lägre innan pregnylen.
Citera
2020-07-20, 10:38
Medlem
Förstår fortfarande inte riktigt hur rewell utvärderar trt.

Vid utredning om testo-brist tas ett ”blodprov på fastande mage innan kl 10 på morgonen”. Vid utvärderingen av trt tas blodprov på ett annat sätt. ”smörja in dig med Gel tidigt på morgonen, 5-6 h före provtagning”.

Då jämför man ju högstavärde mot dalvärde. Eller?
Varför gör man så?
Borde det inte vara mer relevant att jämföra samma värde?

Är relationen mellan högstanivå och dalvärde så pass statisk att man kan uttala sig säkert om det första om man vet det senare?
Om en person t.ex har 10 nmol i dalvärde går det då att säga att personen har ca 20 i nmol i högstavärde?

Dessutom, varför mäter de inte SHBG vid andra provet? Är inte det relevant för att utvärdera effekten och biverkningar av behandlingen?
Citera
2020-07-20, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
under mina första två åren på Nebido 4ml/8v togs toppvärde två ggr 68 respektive 76 .dalvärde 10-11 man tog dessa pga östrokonvertering man sökte även dispans för testo E vilket avslogs.man skrev inte ut arimidex hänvisade till sina regler,men när jag införskaffade densamma själv var dom ok med att jag använde denna. samma endo gick bananas när jag delade upp dosen 1ml/2v skulle få leverskador hjärtinfarkt mm.har bytt endo 3ggr efter det. nuvarande känns mycket kunnig ,och liksom många här i tråden och helt imot regelverket så rekomenderar han pat med konverteringsproblem att dela upp dosen. han har även sökt disp för testo E ,,Avslag. får även pregnyl sen en längre tid tillbaka.
ligger i dag på Nebido 1ml/3v samt preg 1000-1500/v östro inom ref (94 i januari) testo 27-30. låg något lägre innan pregnylen.

Får jag fråga vilken endo det är du träffar? Är det i Stockholm? Tack!
Citera
2020-07-20, 16:47
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Den information jag bla fått av sveriges ledande läkare på testosteronbrist.
Kanonbra! Vem/vilka är förresten ledande läkare på testosteronbrist i sverige? Är det en klinik eller enskilda androloger?

Citat:
Värdet efter första injektionen saknar relevans, finns INGEN seriös läkare som använder värden från första injektionen för att bestämma injektionsintervallet, det krävs 4-5 injektioner innan man ens kan böja titta på om injektionsintervallet är bra eller om det behöver justeras, nebido är så långsam att man beräknar att det tar 3år att nå full effekt.
Det är ju precis det jag skrev.

Citat:
Bortförklaringar, vad du inte verkar fatta är att människor är individer hur nebido verkar är unikt för varje enskild individ, det är inte one size fits all och nitrous66 är allt annat än ensam om att peaka över 70.
Hoppsan, här surnar man till. Ska vi hålla god ton? Det är ju precis det jag fattar och därför försöker jag förstå just Nitrous66s situation, vilket är svårt eftersom han inte ens är aktiv själv. Varför tror du jag skriver om hans unika/enskilda/indivduella metabolism? Jo, för att alla metaboliserar testosteron olika (som du ser i mitt föregående inlägg så fattar jag detta, försök inte lura varken mig, dig själv, eller någon annan). Jag tror absolut inte att Nitrous66 är ensam om att peaka över 70, vet inte var jag har påstått det. Däremot, som skrivet innan, finns det ju en förklaring. Tycker du inte ens att det är lite intressant varför? Eller du vill bara ge upp diskussioner kring Nebido helt? I så fall säg till så kan jag skriva med någon annan. Jag tycker i alla fall det är intressant att förstå. Om man kan förstå varför exempelvis Nitrous66 fått så pass högt peakvärde men ändå lyckats bibehålla nivå över riktlinjer från "sveriges ledande experter" (trots att Nebido som tillsatt exogent är designat att metaboliseras i samma takt/på samma sätt som endogent testosteron), då kan vi kanske även förstå vilka som bör och inte bör påbörja behandling med läkemedlet från första början. Håller du inte med om att det vore bra att ha den kunskapen?
Citera
2020-07-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Username2323
Får jag fråga vilken endo det är du träffar? Är det i Stockholm? Tack!
Skåne
Citera
2020-07-20, 21:12
Medlem
Tjena,
Har varit på TRT i ca 10 månader. Har aldrig haft Acne innan TRT förmodligen pågrund av lågt testo och aldrig kommit "fullt" in i puberteten.

Jag är 19 och efter ca 1 månad på TRT började jag få lite acne sedan vid runt månad 3 var det som värst. Jag har fortfarande Acne men inte så farligt. Det jag undrar är detta något som kommer fösvinna med tiden?
Citera
2020-07-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRTKID
Tjena,
Har varit på TRT i ca 10 månader. Har aldrig haft Acne innan TRT förmodligen pågrund av lågt testo och aldrig kommit "fullt" in i puberteten.

Jag är 19 och efter ca 1 månad på TRT började jag få lite acne sedan vid runt månad 3 var det som värst. Jag har fortfarande Acne men inte så farligt. Det jag undrar är detta något som kommer fösvinna med tiden?

Det är väldigt individuellt, sök hjälp för detta det finns bra behandlingar mot acne.
Citera
2020-07-21, 10:46
Medlem
Dum fråga kanske, men av ren nyfikenhet. Finns det någonting som gör att man inte skulle kunna smörja gel på vader och skenben och få bra upptag tror ni?

Jag har bra med muskler på vaderna och tämligen vaskulär på både vader och skenben. Inte speciellt hårig heller.

Det skulle ju vara smidigt så här i shortstider. Slippa vänta på att det torkar in på axlar och bål, ev kladd med t-shirt, svettas bort mindre osv. Risken för att kontaminera andra lär ju minska också om man är orolig för det tänker jag.
Citera
2020-07-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogdanfb
Dum fråga kanske, men av ren nyfikenhet. Finns det någonting som gör att man inte skulle kunna smörja gel på vader och skenben och få bra upptag tror ni?

Jag har bra med muskler på vaderna och tämligen vaskulär på både vader och skenben. Inte speciellt hårig heller.

Det skulle ju vara smidigt så här i shortstider. Slippa vänta på att det torkar in på axlar och bål, ev kladd med t-shirt, svettas bort mindre osv. Risken för att kontaminera andra lär ju minska också om man är orolig för det tänker jag.

Borde inte vara några problem alls! Det är ju dessutom lite fett på skenbenen, så mindre aromatisering
Citera
2020-07-22, 18:00
Medlem
Ni som tar hcg samband med Trt.
Kör ni te.x 6 veckor sen pausar 6 veckor.
Eller kör ni hela tiden ?
Citera
2020-07-22, 19:11
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Todo666
Ni som tar hcg samband med Trt.
Kör ni te.x 6 veckor sen pausar 6 veckor.
Eller kör ni hela tiden ?

Hela tiden. Har inte förstått grejen med att cykla hcg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in