2020-07-22, 20:34
  #7861
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Utveckla gärna varför det knappast är nyttigt, det har visat sig inte ha några allvarliga biverkningar hos män som tagit det i längre än tre år. Det används som TRT av en del läkare i USA, ett bra alternativ om man vill vara fertil och inte skada hypofysen till den grad att man kräver exogent testosteron i resten av sitt liv. Så om han tvunget måste experimentera med trt på egen hand är clomid det säkraste alternativet.

Jag har också sett studier i den frågan och det du skriver stämmer. Jag säger inte heller att du har fel, clomid kan ur vissa hänseenden och under vissa förutsättningar vara ett bättre alternativ. I varje fall under en period.

Men, dels så finns det bara ett fåtal studier på frågeställningen, dels så är 3 år inte detsamma som livslång behandling. Att bli livslångt behandlat med tabletter kan i sig medföra att slitage på organ. Utöver det så kommer frågan ned till vilken behandling som är möjlig att få till på laglig väg i Sverige. Clomid är tyvärr lika dopingklassat som testosteron i Moralsverige.
Citera
2020-07-22, 20:41
  #7862
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Borde inte vara några problem alls! Det är ju dessutom lite fett på skenbenen, så mindre aromatisering


Jag är dåligt insatt i Gel, hur är det med exponering för solsken? Tänker på sommaren och användningen av shorts.
Citera
2020-07-22, 22:15
  #7863
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Jag är dåligt insatt i Gel, hur är det med exponering för solsken? Tänker på sommaren och användningen av shorts.
Upptaget kan bli sämre när du svettas och kan upplevas som lite "klibbigt" men iövrigt tror jag inte det är nån fara, har du kollat bipacksedeln?
Citera
2020-07-22, 23:50
  #7864
Medlem
HasseUas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Jag har också sett studier i den frågan och det du skriver stämmer. Jag säger inte heller att du har fel, clomid kan ur vissa hänseenden och under vissa förutsättningar vara ett bättre alternativ. I varje fall under en period.

Men, dels så finns det bara ett fåtal studier på frågeställningen, dels så är 3 år inte detsamma som livslång behandling. Att bli livslångt behandlat med tabletter kan i sig medföra att slitage på organ. Utöver det så kommer frågan ned till vilken behandling som är möjlig att få till på laglig väg i Sverige. Clomid är tyvärr lika dopingklassat som testosteron i Moralsverige.

Du verkar insatt och tråden berör ämnet, så tänkte att jag kunde bara delge lite anekdotisk info.
Jag har tidigare legat runt 10-15mmol, som du vet kan det skilja ganska mkt pga diverse omständigheter vid provtillfället, bla hur du sovit och ätit.
Efter ett kortare clomid ätande (typ 2 v) steg det till runt 25mmol, men även shbg steg så det fria testot var fortfarande på ungefär samma låga nivåer. Jag började äta boron och kände en "testo ökning" dvs. onormala ökningar (för mig) på gymmet under 6 månader, tyvärr tog jag under denna tid inget blodprov.

Vad jag undrar i ett långt lite segt inlägg är väl att testo s mmol är inte allt, om vi pratar fördelar med höga test nivåer så är ration mellan test mmol och shbg mer intressant, väl?

Det finns studier som tyder på att Boron är fördelaktigt för att återställa onormala hormonnivåer, höja fria testot, jag vet att det finns fördelaktiga studier för tex ecdysteron och ashwaghanda också, dessa avfärdar jag dock som hokuspokus...
Citera
2020-07-23, 17:36
  #7865
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRTKID
Tjena,
Har varit på TRT i ca 10 månader. Har aldrig haft Acne innan TRT förmodligen pågrund av lågt testo och aldrig kommit "fullt" in i puberteten.

Jag är 19 och efter ca 1 månad på TRT började jag få lite acne sedan vid runt månad 3 var det som värst. Jag har fortfarande Acne men inte så farligt. Det jag undrar är detta något som kommer fösvinna med tiden?
Tjabba,

Så om jag förstår dig rätt så har det blivit bättre sedan månad 3? Då är det ju antagligen på väg åt rätt håll, vilket är positivt! Acne uppstår främst vid förändringar i hormonbalans. Så länge det inte blir värre tycker jag du ska undvika läkemedel som roaccutan så långt du kan. Jag tog det för många år sedan och minns det fortfarande som jobbigt pga. extrem torrhet, spruckna blodiga läppar som klibbat igen varje natt, inte kunna vara i solen osv. Har man extrem acne (bölder på kroppen) däremot är det lätt värt.
Vad får du för testosteron? Injektion eller gel?
Citera
2020-07-23, 19:13
  #7866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Dags för ny injektion i veckan. Kommer kännas tråkigt att vaska 2 ml .. när ja egentligen behöver dom. Men följer läkarn denna på hens experiment för att få ner blodvärde (175)

Inte ens en månad passerat och ja känner mig mycket mer trött och utmattad än tidigare. sänka dosen var nog ingen bra idé..men vad hade man väntat sig.
Citera
2020-07-23, 21:30
  #7867
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Inte ens en månad passerat och ja känner mig mycket mer trött och utmattad än tidigare. sänka dosen var nog ingen bra idé..men vad hade man väntat sig.

BYT LÄKARE! Jävla idiotläkare som försöker sänka HB med hjälp av dossänkning av trt. Med dina väden hade ett par mindre tappningar 2-3 dl, 2-3 ggr/år varit mer än tillräckligt.
Citera
2020-07-23, 22:01
  #7868
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseUa
Vad jag undrar i ett långt lite segt inlägg är väl att testo s mmol är inte allt, om vi pratar fördelar med höga test nivåer så är ration mellan test mmol och shbg mer intressant, väl?

Nmol är inte allt, helt riktigt. Men oftast, dock inte alltid, är det en bra indikator.
Citera
2020-07-23, 22:49
  #7869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Jag har också sett studier i den frågan och det du skriver stämmer. Jag säger inte heller att du har fel, clomid kan ur vissa hänseenden och under vissa förutsättningar vara ett bättre alternativ. I varje fall under en period.

Men, dels så finns det bara ett fåtal studier på frågeställningen, dels så är 3 år inte detsamma som livslång behandling. Att bli livslångt behandlat med tabletter kan i sig medföra att slitage på organ. Utöver det så kommer frågan ned till vilken behandling som är möjlig att få till på laglig väg i Sverige. Clomid är tyvärr lika dopingklassat som testosteron i Moralsverige.

Vi vet heller inte om långtidsbehandling av testosteron då så mycket spelar roll för att en studie skall vara rättvis och väldigt trovärdig, alla deltagares träningsintensitet, hälsa, problem med hälsa generationer bak, annan genetisk defekt som just ditt DNA har, vi har dålig luft i städer, rökning bara för att nämna ett fåtal. Visst, många gör hälsokontroller, hur vet vi att för alla inkluderas allt? Dopplerljud vid stresstest, ultraljud av hjärtat, kamera upp i hjärtkammarna för att se potentiell uppbyggnaden av plack, risken för dig att få blodpropp, alla andra organ i kroppen som också kan påverkas, hjärnan, sköldkörtel.

Alla i usa gör knappast fullständiga tester, de har läkarna inte tid med så som de skriver ut det och i Sverige tvekar jag stort på det också. Ditt genetiska lotteri gav dig kasst testosteron, tänk så vaknar du med en hjärntumör långt gånget och det skulle du aldrig kunna assoscisera till din t.ex 15 år testosteronbehandling.

Vi vet det är relativt säkert men det finns ingen studie som tänker tillräckligt mycket relevant data för att säga att det här det är 100% hälsosamt.

Folk här vill ha TRT på nivåer under 20, vad i helvete? Jag hade tur, efter många år kurande hade jag pissvärden länge. Testade alla PCT, allt annat också men flera år senare körde jag 60 dagar 12.5 clomid sen testa mig långt efter, jag hade tur. Helt normalt värde idag. Tänk om jag valt TRT? Och ångrat mig om något hänt. Alla ska inte ta clomid för detta, det är ingen saklig fakta.

Många behöver AI under TRT. Säkert bättre än clomid.
__________________
Senast redigerad av testocyp 2020-07-23 kl. 22:55.
Citera
2020-07-24, 17:06
  #7870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitoc11
Inte ens en månad passerat och ja känner mig mycket mer trött och utmattad än tidigare. sänka dosen var nog ingen bra idé..men vad hade man väntat sig.

Funderat på att bli blodgivare? Kan det vara ett alternativ för dig? Jag sänkte mina värden från ungefär där du ligger till 150-155 vid blodgivning.
Citera
2020-07-24, 18:01
  #7871
Medlem
NirvanAs avatar
Kan inte läkare "förskriva" blodtappning för att kontrollera HB?
Citera
2020-07-24, 20:00
  #7872
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Vi vet heller inte om långtidsbehandling av testosteron då så mycket spelar roll för att en studie skall vara rättvis och väldigt trovärdig, alla deltagares träningsintensitet, hälsa, problem med hälsa generationer bak, annan genetisk defekt som just ditt DNA har, vi har dålig luft i städer, rökning bara för att nämna ett fåtal. Visst, många gör hälsokontroller, hur vet vi att för alla inkluderas allt? Dopplerljud vid stresstest, ultraljud av hjärtat, kamera upp i hjärtkammarna för att se potentiell uppbyggnaden av plack, risken för dig att få blodpropp, alla andra organ i kroppen som också kan påverkas, hjärnan, sköldkörtel.

Alla i usa gör knappast fullständiga tester, de har läkarna inte tid med så som de skriver ut det och i Sverige tvekar jag stort på det också. Ditt genetiska lotteri gav dig kasst testosteron, tänk så vaknar du med en hjärntumör långt gånget och det skulle du aldrig kunna assoscisera till din t.ex 15 år testosteronbehandling.

Vi vet det är relativt säkert men det finns ingen studie som tänker tillräckligt mycket relevant data för att säga att det här det är 100% hälsosamt.

Folk här vill ha TRT på nivåer under 20, vad i helvete? Jag hade tur, efter många år kurande hade jag pissvärden länge. Testade alla PCT, allt annat också men flera år senare körde jag 60 dagar 12.5 clomid sen testa mig långt efter, jag hade tur. Helt normalt värde idag. Tänk om jag valt TRT? Och ångrat mig om något hänt. Alla ska inte ta clomid för detta, det är ingen saklig fakta.

Många behöver AI under TRT. Säkert bättre än clomid.

Jo vi vet massor om långtidsbehandling med testosteron, googla "long-term testosterone therapy" och det hjälper väldigt många och det finns flera studier som på sistone också påvisar att trt inte har någon negativ inverkan på de allra flesta typer av prostatacancer. Men, precis som med clomid så får vissa biverkningar, andra inte. Detsamma gäller användningen av AI, vissa behöver det andra inte. De doser av AI som vanligtvis används vid en trt, i regel 0,25 mg 2ggr/v arimidex, har sannolikt försumbar påverkan på hälsan.

Sen den studie du talar om där alla tänkbara parametrar mäts och jämförs, ja den finns inte och är kliniskt svår att genomföra. Det gäller både för clomid och trt.

Som sagt, jag håller med dig i stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in