Citat:
Ursprungligen postat av
Hypotesus
Jag har också sett studier i den frågan och det du skriver stämmer. Jag säger inte heller att du har fel, clomid kan ur vissa hänseenden och under vissa förutsättningar vara ett bättre alternativ. I varje fall under en period.
Men, dels så finns det bara ett fåtal studier på frågeställningen, dels så är 3 år inte detsamma som livslång behandling. Att bli livslångt behandlat med tabletter kan i sig medföra att slitage på organ. Utöver det så kommer frågan ned till vilken behandling som är möjlig att få till på laglig väg i Sverige. Clomid är tyvärr lika dopingklassat som testosteron i Moralsverige.
Vi vet heller inte om långtidsbehandling av testosteron då så mycket spelar roll för att en studie skall vara rättvis och väldigt trovärdig, alla deltagares träningsintensitet, hälsa, problem med hälsa generationer bak, annan genetisk defekt som just ditt DNA har, vi har dålig luft i städer, rökning bara för att nämna ett fåtal. Visst, många gör hälsokontroller, hur vet vi att för alla inkluderas allt? Dopplerljud vid stresstest, ultraljud av hjärtat, kamera upp i hjärtkammarna för att se potentiell uppbyggnaden av plack, risken för dig att få blodpropp, alla andra organ i kroppen som också kan påverkas, hjärnan, sköldkörtel.
Alla i usa gör knappast fullständiga tester, de har läkarna inte tid med så som de skriver ut det och i Sverige tvekar jag stort på det också. Ditt genetiska lotteri gav dig kasst testosteron, tänk så vaknar du med en hjärntumör långt gånget och det skulle du aldrig kunna assoscisera till din t.ex 15 år testosteronbehandling.
Vi vet det är relativt säkert men det finns ingen studie som tänker tillräckligt mycket relevant data för att säga att det här det är 100% hälsosamt.
Folk här vill ha TRT på nivåer under 20, vad i helvete? Jag hade tur, efter många år kurande hade jag pissvärden länge. Testade alla PCT, allt annat också men flera år senare körde jag 60 dagar 12.5 clomid sen testa mig långt efter, jag hade tur. Helt normalt värde idag. Tänk om jag valt TRT? Och ångrat mig om något hänt. Alla ska inte ta clomid för detta, det är ingen saklig fakta.
Många behöver AI under TRT. Säkert bättre än clomid.