2018-12-25, 14:28
Medlem
Hej!

Jag har haft trt i snart ett år och mår utmärkt, det är en oerhörd skillnad på mitt mående.

Jag har inte kört något extra på sidan av men hade planerat att boosta lite på sidan av efter årskiftet. Men när jag var hos läkaren sist så beslutade han att vi ska ta ett blodprov var 10e vecka.
Min fundering kring detta är om det går att köra en mild dos testo p ( 100mg e3d) i ca 6 v och sen vara ”ren” i 4a veckor innan provtagningarna och ha rimliga nivåer på dess provsvar?

Med vänlig hälsning
Citera
2018-12-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glass123
Hej!

Jag har haft trt i snart ett år och mår utmärkt, det är en oerhörd skillnad på mitt mående.

Jag har inte kört något extra på sidan av men hade planerat att boosta lite på sidan av efter årskiftet. Men när jag var hos läkaren sist så beslutade han att vi ska ta ett blodprov var 10e vecka.
Min fundering kring detta är om det går att köra en mild dos testo p ( 100mg e3d) i ca 6 v och sen vara ”ren” i 4a veckor innan provtagningarna och ha rimliga nivåer på dess provsvar?

Med vänlig hälsning

Är du inte rädd för att bli dopingtestad?
De borde väl synas om du går på något annat än testo u ?
Citera
2018-12-25, 21:06
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the.elk.from.tree
Är du inte rädd för att bli dopingtestad?
De borde väl synas om du går på något annat än testo u ?

Användningen av testo p enligt postarens upplägg syns inte på prover av testosteronhalten var 10:e vecka eftersom testo p har ett "active life" någonstans runt 7-8 dagar (om jag minns rätt). Däremot kan andra värden så som östradiol, HB och EVF påverkas av postarens upplägg.

Skulle postaren åka på ett dopingprov emellan testerna så finns det dock en viss chans att han åker dit, men det är långt ifrån säkert.
Citera
2018-12-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Användningen av testo p enligt postarens upplägg syns inte på prover av testosteronhalten var 10:e vecka eftersom testo p har ett "active life" någonstans runt 7-8 dagar (om jag minns rätt). Däremot kan andra värden så som östradiol, HB och EVF påverkas av postarens upplägg.

Skulle postaren åka på ett dopingprov emellan testerna så finns det dock en viss chans att han åker dit, men det är långt ifrån säkert.

Ja det är jag införstådd med testo p 4.5 dagar...

Det är det senare i ditt svar jag inte vet hur det funkar.

Vet du hur proceduren ser ut?
Citera
2019-01-02, 19:30
Medlem
En snabb fråga ,
Fritt testosteron ÷ shbg

Vad tycker ni att en kvot på 1.6 är skyhögt ?

Referens är 0.3 till 1.1

Hade 1.6 efter ett år med Nebido
Citera
2019-01-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sett spekulationer om att östradiol och serotonin går hand i hand vilket skulle vara en förklaring till varför depression är ett symtom för testosteronbrist och varför en depression kan hävas på under 24 timmar efter första injektionen.

Men det är väldigt olika hur lågt östradiol märks av, själv får jag ingen psykisk påverkan alls av att krasha östradiol och relativt få fysiska symtom, mest kroppslig värk speciellt ryggen så att dosera efter effekter och bieffekter är något jag generellt inte rekommenderar.

Tar dessutom tid att häva ett krashat östradiol, språka lite med en man i usa för många år sen som tog injektioner och krashade östradiol, han blev impotent tog 4 veckor innan han kunde få erektion igen.

På tal om östradiol. Mätte samma dag som jag tog Nebido (dvs. blodprov innan injektion) och resultatet gällande östradiol visar att jag ligger precis på gränsen för att överskrida referensintervallet.

Tänker att då detta var precis innan injektion så bör det vara mitt lägstavärde dvs. jag borde ligga över i stort sett konstant(?). Hade en del känningar i bröstet tidigare men det verkar ha lagt sig någorlunda.

Finns det någon anledning till att jag inte skulle börja med Adex (om vi bortser från risken att krasha, börjar i så fall med väldigt låg dos och gör uppföljningstester)? Bör inte effekten av TRT vara bättre om jag håller östradiol på rimlig nivå inom referens?
Citera
2019-01-03, 18:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriatim
Bör inte effekten av TRT vara bättre om jag håller östradiol på rimlig nivå inom referens?
Ja nej kanske är det mest korrekta svaret, det är individuellt hur man reagerar på östradiol och vilken nivå som är lagom för en, du skulle kunna prova en låg dosering för att se om du märker en förbättring kanske 0.1mg varannan dag för att minimera risken att östradiol sänks för mycket.

För findosering kan arimidex lösas upp i alkohol, jag använder 1ml sprutor för det, i med en tablett och sen drar upp så det blir 1ml total volym.
Citera
2019-01-04, 07:37
Medlem
Du blir inte nollad av Arimedex. blir du nollad så är det INTE anastrozole du fått i dig.köp apoteks varor.En daglig dos av 1mg under ett år sänker dosen hos kvinnor med 90%.

här är en studie på unga män , dagliga doser på 0.5 -1mg alltså mycket höga doser. anastrozol

Nemours Research Programs at the Nemours Children's Clinic, Jacksonville, Florida 32207, USA. nmauras@nemours.org
Abstract
We have shown that testosterone (T) deficiency per se is associated with marked catabolic effects on protein, calcium metabolism, and body composition in men independent of changes in GH or insulin-like growth factor I production. It is not clear,,however, whether estrogens have a major role in whole body anabolism in males. We investigated the metabolic effects of selective estrogen suppression in the male using a potent aromatase inhibitor, Arimidex (Anastrozole). First, a dose-response study of 12 males (mean age, 16.1 +/- 0.3 yr) was conducted, and blood withdrawn at baseline and after 10 days of oral Arimidex given as two different doses (either 0.5 or 1 mg) in random order with a 14-day washout in between. A sensitive estradiol (E2) assay showed an approximately 50% decrease in E2 concentrations with either of the two doses; hence, a 1-mg dose was selected for other studies. Subsequently, eight males (aged 15-22 yr; four adults and four late pubertal) had isotopic infusions of [(13)C]leucine and (42)Ca/(44)Ca, indirect calorimetry, dual energy x-ray absorptiometry, isokinetic dynamometry, and growth factors measurements performed before and after 10 weeks of daily doses of Arimidex. Contrary to the effects of T withdrawal, there were no significant changes in body composition (body mass index, fat mass, and fat-free mass) after estrogen suppression or in rates of protein synthesis or degradation; carbohydrate, lipid, or protein oxidation; muscle strength; calcium kinetics; or bone growth factors concentrations. However, E2 concentrations decreased 48% (P = 0.006), with no significant change in mean and peak GH concentrations, but with an 18% decrease in plasma insulin-like growth factor I concentrations. There was a 58% increase in serum T (P = 0.0001), sex hormone-binding globulin did not change, whereas LH and FSH concentrations increased (P < 0.02, both). Serum bone markers, osteocalcin and bone alkaline phosphatase concentrations, and rates of bone calcium deposition and resorption did not change. In conclusion, these data suggest that in the male 1) estrogens do not contribute significantly to the changes in body composition and protein synthesis observed with changing androgen levels; 2) estrogen is a main regulator of the gonadal-pituitary feedback for the gonadotropin axis; and 3) this level of aromatase inhibition does not negatively impact either kinetically measured rates of bone calcium turnover or indirect markers of bone calcium turnover, at least in the short term. Further studies will provide valuable information on whether timed aromatase inhibition can be useful in increasing the height potential of pubertal boys with profound growth retardation without the confounding negative effects of gonadal androgen suppression.

Comment in
Aromatase inhibitors in pubertal boys: clinical implications. [J Clin Endocrinol Metab. 2001]
PMID: 10902781 DOI: 10.1210/jcem.85.7.6676
Citera
2019-01-05, 16:01
Medlem
Hej!
Jag vill gärna ha kloka kommentarer ang mina hormonnivåer.

Min hälsa:
Man strax över 40 år. Har i princip alltid skött min hälsa, träning och kost. De senaste åren har jag dock periodvis varit sjukskriven med olika varianter av utmattningssyndrom.

Då jag upptäckte att jag har i princip alla symptomen från listan för låga testosteronnivåer har jag gjort tester för detta. Läkaren säger att mina nivåer är lite ovanliga men att han ändå inte tycker att det är motiverat att gå vidare med detta. (vilket jag vill)

Här är mina nivåer:

2018
S-testosteron: 26 (ref int. 8,6-29)
S-SHBG: 86 (ref int. 18 - 54)
S-testosteron/S-SHBG: 30 (ref int. 35-93)
S-prolaktin: 330 (ref int. 90-330)

Det som sticker ut är ju de höga S-SHBG-nivåerna som minskar mängden fritt testosteron som kroppen kan använda.

Vilka är era kommentarer till mina värden och hur jag går vidare?

Någon annan med erfarenheter av högt S-SHBG?
Citera
2019-01-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p048
Hej!
Jag vill gärna ha kloka kommentarer ang mina hormonnivåer.

Min hälsa:
Man strax över 40 år. Har i princip alltid skött min hälsa, träning och kost. De senaste åren har jag dock periodvis varit sjukskriven med olika varianter av utmattningssyndrom.

Då jag upptäckte att jag har i princip alla symptomen från listan för låga testosteronnivåer har jag gjort tester för detta. Läkaren säger att mina nivåer är lite ovanliga men att han ändå inte tycker att det är motiverat att gå vidare med detta. (vilket jag vill)

Här är mina nivåer:

2018
S-testosteron: 26 (ref int. 8,6-29)
S-SHBG: 86 (ref int. 18 - 54)
S-testosteron/S-SHBG: 30 (ref int. 35-93)
S-prolaktin: 330 (ref int. 90-330)

Det som sticker ut är ju de höga S-SHBG-nivåerna som minskar mängden fritt testosteron som kroppen kan använda.

Vilka är era kommentarer till mina värden och hur jag går vidare?

Någon annan med erfarenheter av högt S-SHBG?

Du har ju en kvot på 0.3.... samma som jag hade.. de är skit.. tror ref är 0.3-1,1 , men det var 0.45 för 2-3 år sedan.. dom tullar ju på värdena hela tiden så att de blir mindre att ifrågasätta.. snart är referens värdet på fritt testo 0.5-55 .

En fråga till dig.. är du överviktig? Har du några kg för mycket på magen .. Hade du kunnat gå ner lite ?
Citera
2019-01-05, 23:58
Medlem
Hej, jag har påbörjat behandling med nebido efter drygt ett års tjatande då jag legat under 10 på S-testosteron, när jag fick första sprutan så mådde jag fantastiskt bra efter att under lång tid mått extremt dåligt. Dock höll effekten i sig i knappt 2,5vecka, jag gjorde ett blodprov 3veckor efter injektion och då var mitt värde nere på 9 igen.

Fick en andra spruta 6 veckor efter den första, tog ett blodprov 1 vecka efter den injektionen då låg jag på 30.
Känns inte det lite lågt? Verkar inte som att jag tar till mig behandlingen ordentligt, borde jag kolla upp några andra värden?

Tack för en fin tråd, fått mycket inspiration till att söka hjälp genom den här.
Citera
2019-01-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the.elk.from.tree
Du har ju en kvot på 0.3.... samma som jag hade.. de är skit.. tror ref är 0.3-1,1 , men det var 0.45 för 2-3 år sedan.. dom tullar ju på värdena hela tiden så att de blir mindre att ifrågasätta.. snart är referens värdet på fritt testo 0.5-55 .

En fråga till dig.. är du överviktig? Har du några kg för mycket på magen .. Hade du kunnat gå ner lite ?

Citat:
Ursprungligen postat av Gammalstolpe
Hej, jag har påbörjat behandling med nebido efter drygt ett års tjatande då jag legat under 10 på S-testosteron, när jag fick första sprutan så mådde jag fantastiskt bra efter att under lång tid mått extremt dåligt. Dock höll effekten i sig i knappt 2,5vecka, jag gjorde ett blodprov 3veckor efter injektion och då var mitt värde nere på 9 igen.

Fick en andra spruta 6 veckor efter den första, tog ett blodprov 1 vecka efter den injektionen då låg jag på 30.
Känns inte det lite lågt? Verkar inte som att jag tar till mig behandlingen ordentligt, borde jag kolla upp några andra värden?

Tack för en fin tråd, fått mycket inspiration till att söka hjälp genom den här.

Hej.
Helt enligt egna erfarenheter så tar det ett tag innan allt kommer till rätta.. intervall på 6 veckor är kanske att föredra för dig! Passa på att njuta 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in