• 1
  • 2
2011-03-28, 18:59
Medlem
Gambias avatar
I söndagskväll tog jag en promenad till en närliggande ICA-butik med syftet att införskaffa godsaker inför kvällens TV-slappande. Utanför affären möttes jag av två killar som såg ut att vara i 14-15-års åldern som frågade mig om jag kunde köpa ut cigaretter år dem. Jag tog emot deras pengar och gick in i affären för att handla mina saker plus deras cigaretter. De blev såklart nöjda över min gärning och jag kände mig rätt "schysst" efteråt men var det jag gjorde en god gärning eller inte? Kan det vara en god gärning att ge någon något skadligt som de vill ha eller är det egentligen ont?
Citera
2011-03-28, 19:01
Medlem
Med tanke på hur glad jag blev när liknande saker hände mig i den åldern så tycker jag att det var en bra gärning.
Citera
2011-03-28, 19:02
Medlem
B-rudars avatar
Både och, jag vet hur det är att vara beroende av nikotin så på så vis gjorde du något bra. Men självklart ska man inte stödja någons beroende. Predika lite om varför dom inte bör röka så kan du ju känna dig extra schysst nästa gång eller nåt.
Citera
2011-03-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
I söndagskväll tog jag en promenad till en närliggande ICA-butik med syftet att införskaffa godsaker inför kvällens TV-slappande. Utanför affären möttes jag av två killar som såg ut att vara i 14-15-års åldern som frågade mig om jag kunde köpa ut cigaretter år dem. Jag tog emot deras pengar och gick in i affären för att handla mina saker plus deras cigaretter. De blev såklart nöjda över min gärning och jag kände mig rätt "schysst" efteråt men var det jag gjorde en god gärning eller inte? Kan det vara en god gärning att ge någon något skadligt som de vill ha eller är det egentligen ont?

Om de bett dig ta livet av dem, hade du mått lika bra då efter att ha gjort det? Hade det gjort någon skillnad om de log medan du gjorde det eller inte?

Det är en moralfråga. Det finns inget "rätt" svar.
Senast redigerad av guttergod 2011-03-28 kl. 19:06.
Citera
2011-03-28, 19:04
Medlem
Citat:

Nej, det var inte en speciellt bra gärning.
Citera
2011-03-28, 19:08
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-rudar
Både och, jag vet hur det är att vara beroende av nikotin så på så vis gjorde du något bra. Men självklart ska man inte stödja någons beroende. Predika lite om varför dom inte bör röka så kan du ju känna dig extra schysst nästa gång eller nåt.

Predika vill jag helst inte göra då jag själv röker en del och dessutom bryr jag mig inte ett skvatt om de röker eller inte. Sen tror jag inte heller att de skulle ta åt sig av min predika.

Men jag försöker tänka större: Är det verkligen en god gärning av mig att stödja ett beroende som till viss del kommer förstöra dessa killars kroppar? Skulle det vara en god gärning att skänka pengar till en narkoman som lägger dem på droger?

Kort sagt: Är gärningar som resulterar i kort glädje men med eventuellt negativa konsekvenser i långa loppet att ses som goda?
Citera
2011-03-28, 19:11
Medlem
Citat:
Kort sagt: Är gärningar som resulterar i kort glädje men med eventuellt negativa konsekvenser i långa loppet att ses som goda?

Är det en god handling att bjuda ett barn på coca cola? Sockret är garanterat inte nyttigt, men det är gott...

Frågan är vem du gör det för. Vem är det som gör den moraliska bedömningen av din handling? Det är i slutänden bara den personen som kan svara på om det var en god handling eller inte.
Citera
2011-03-28, 19:11
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guttergod
Om de bett dig ta livet av dem, hade du mått lika bra då efter att ha gjort det? Hade det gjort någon skillnad om de log medan du gjorde det eller inte?

Det är en moralfråga. Det finns inget "rätt" svar.

Jag vet att det är en moralfråga utan rätt eller fel. Det jag är intresserad av är folks åsikter om det och varför de tycker som de tycker, för även moral går att värdera och argumentera om. Ber om ursäkt om jag skulle ha uttryckt det tydligare och tidigare.
Citera
2011-03-28, 19:18
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Är det en god handling att bjuda ett barn på coca cola? Sockret är garanterat inte nyttigt, men det är gott...

Frågan är vem du gör det för. Vem är det som gör den moraliska bedömningen av din handling? Det är i slutänden bara den personen som kan svara på om det var en god handling eller inte.

Fast kan de verkligen göra det? En heroinist tycker ju antagligen att det är väldigt fint att jag bjuder honom på heroin men blir det verkligen en god gärning för att han tycker det? Det kan vara väldigt svårt att se vad som är bra för en själv.

Angående just cigarettfrågan så försökte jag tänka vilka som gynnades och vilka som missgynnades. ICA gynnas ekonomiskt och likaså cigarettfabrikören. Killarna gynnas tillfälligt då de får sitt behov tillfredsställt men missgynnas ur ett hälsoperspektiv i det långa loppet. Man kan säga att jag på sätt å vis gynnades då jag fick en ökad status i killarnas ögon som såg mig som en schysst person (hur mycket det nu kan vara värt).
Citera
Medlem
Citat:
för även moral går att värdera och argumentera om.

Moral är enbart värdering. Det är ondska och godhet också.

Langning tycker jag generellt sett är förkastligt. De som vill förstöra sitt liv med gift får skaffa sig det på egen hand. Det är inte så bråttom att de inte kan vänta några år. :P
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jag tycker det är helt förkastligt. Skulle alla tänja på lagen har vi snart anarki. Pojkarna borde haft var sin lusing som frågade.
Citera
2011-03-28, 19:20
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Moral är enbart värdering. Det är ondska och godhet också.

Langning tycker jag generellt sett är förkastligt. De som vill förstöra sitt liv med gift får skaffa sig det på egen hand. Det är inte så bråttom att de inte kan vänta några år. :P

Men om de ändå kommer skaffa det på egen hand är det då inte en god gärning av mig att hjälpa dem, de kommer ju ändå få i sig giftet? Varför inte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in