2011-03-28, 19:21
Medlem
Necropoliss avatar
Skulle aldrig köpa ut åt minderåriga, Tycker det va helt fel gjort.
Citera
2011-03-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Fast kan de verkligen göra det? En heroinist tycker ju antagligen att det är väldigt fint att jag bjuder honom på heroin men blir det verkligen en god gärning för att han tycker det?

Den som värderar handlingen är inte alltid den som är mål för den. Om jag mördar någon kan jag rimligtvis inte utgå från den dödas moraliska perspektiv, då han/hon inte har några moraliska betänkligheter som död. De som dömer mig är samhället och jag själv.
Citera
2011-03-28, 19:24
Medlem
Heffes avatar
Om gärningen var "god" eller inte har jag svårt att säga, men om det du gjorde var fel så skulle jag säga att alla butiker som säljer tobak till myndiga gör precis lika fel. Jag skulle även säga att alla restauranger, mataffärer och krogar som säljer alkohol också gör fel.

Enda egentliga skillnaden mellan det du gjorde och när pressbyrån säljer tobak till en myndig person är att pressbyrån enligt lag får göra det, något jag tycker är ganska ointressant ur moralisk synpunkt.
Citera
2011-03-28, 19:27
Medlem
Citat:
Men om de ändå kommer skaffa det på egen hand är det då inte en god gärning av mig att hjälpa dem, de kommer ju ändå få i sig giftet? Varför inte?

Om jag ser ett barn försöka klättra upp på en bokhylla, är det då en god gärning av mig att hjälpa till och lyfta upp barnet i hyllan? Varför inte?

När de är stora/gamla nog att få köpa cigg/sprit/klättra i bokhyllor är de förhoppningsvis stora nog att inse att det inte är någon bra idé.
Citera
2011-03-28, 19:41
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necropolis
Skulle aldrig köpa ut åt minderåriga, Tycker det va helt fel gjort.

Varför?
Citera
2011-03-28, 19:49
Medlem
ThreeSevens avatar
Citat:
I söndagskväll tog jag en promenad till en närliggande ICA-butik med syftet att införskaffa godsaker inför kvällens TV-slappande. Utanför affären möttes jag av två killar som såg ut att vara i 14-15-års åldern som frågade mig om jag kunde köpa ut cigaretter år dem. Jag tog emot deras pengar och gick in i affären för att handla mina saker plus deras cigaretter. De blev såklart nöjda över min gärning och jag kände mig rätt "schysst" efteråt men var det jag gjorde en god gärning eller inte? Kan det vara en god gärning att ge någon något skadligt som de vill ha eller är det egentligen ont?

Enligt mig så var det lika bra att du gjorde det, och inte någon annan som kanske beslutar sig för att behålla pengarna istället. Dessutom skulle de förmodligen få tag på cigg på ett eller annat sätt ändå.
Citera
2011-03-28, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThreeSeven
Enligt mig så var det lika bra att du gjorde det, och inte någon annan som kanske beslutar sig för att behålla pengarna istället. Dessutom skulle de förmodligen få tag på cigg på ett eller annat sätt ändå.

Tja, man behöver inte gå särskilt långt rent moraliskt för att kunna tänka att det är GOD moral att ta pengarna och behålla dem. Om de blir blåsta på pengar tillräckligt många gånger är chansen större att de lägger av.
Citera
2011-03-28, 22:02
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Du gjorde en bra gärning.
Citera
2011-03-29, 02:12
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Du mådde bra, dom mådde bra och hade antagligen fått tag på cigg i alla fall. Jag anser att det var en god gärning...
Citera
2011-03-29, 04:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Du mådde bra, dom mådde bra och hade antagligen fått tag på cigg i alla fall. Jag anser att det var en god gärning...

Hade dom? Tänk så hade dom just kommit på att "ah, det är nog ingen ide att röka". Killen har ju ångest det är därför han skapar en tråd, eller(?) kände han bara för det, precis som grabbarna ville köpa cigaretter.
Citera
2011-03-29, 12:47
Medlem
WhoFortyTwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadFace
Hade dom? Tänk så hade dom just kommit på att "ah, det är nog ingen ide att röka".

Tror du ärligt att det hade slutat så?
Citera
2011-03-29, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhoFortyTwo
Tror du ärligt att det hade slutat så?

Lika mycket som det med att han redan köpt ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in