2008-02-14, 08:32
  #1153
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Visst hade man gått ut från willys med en påse det stått mcdonalds på kan jag hålla med dej men inte när butikens egna namn står på påsen.

Jo faktiskt så betalar ica för all reklam ............ reklamen ica ( och du indirekt som konsument ) betalar för finns inte enbart på påsen utan är en del av ett varumärke och en kampanj Marknadsföring kallas det
Citera
2008-02-14, 10:04
  #1154
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej men du använde ju det som argument, vilket inte riktigt håller i längden. Måhända att den var ironisk, men det fanns ju en viss antydan där.

Jag är stolt över mitt jobb ja. Av den anledningen att jag tycker att det är roligt. Men nej, städare är jag inte. Jag är däremot delägare en livsmedelsbutik samt är stationschef på en bensinstation.

Edit
Så jag får höra den här skiten varje dag. Både när jag själv står i kassan och från missnöjda kunder som anser att det här är något att ta till en högre nivå.
Och jag kan väl ge dig standardsvaret (utöver mitt andra svar ovan ang. synliga och dolda priser) att påsen kostar det den kostar, och är det så att du inte är villig att betala det priset så har du säkert någon påse hemma du kan ta med dig och lasta ned dina varor i. Då gör du samtidigt en insats för miljön.

Förklara för mig då varför man inte bakar in påsjäveln i priset?
Jag har själv haft affär och tyckte inte att det var värt alla diskussioner och sura miner, så kunden fick istället påsen utan det synliga påslaget.
Citera
2008-02-14, 17:14
  #1155
Medlem
sidyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nej men du använde ju det som argument, vilket inte riktigt håller i längden. Måhända att den var ironisk, men det fanns ju en viss antydan där.

Jag är stolt över mitt jobb ja. Av den anledningen att jag tycker att det är roligt. Men nej, städare är jag inte. Jag är däremot delägare en livsmedelsbutik samt är stationschef på en bensinstation.

Edit
Så jag får höra den här skiten varje dag. Både när jag själv står i kassan och från missnöjda kunder som anser att det här är något att ta till en högre nivå.
Och jag kan väl ge dig standardsvaret (utöver mitt andra svar ovan ang. synliga och dolda priser) att påsen kostar det den kostar, och är det så att du inte är villig att betala det priset så har du säkert någon påse hemma du kan ta med dig och lasta ned dina varor i. Då gör du samtidigt en insats för miljön.

ok, jag förstår inte riktigt hur man skall baka in påsens pris i den övriga summan. hur vet man hur ånga kassar personen i fråga skall ha?

förövrigt så brukar min kära mor och far ta med sig tygkassar när dem storhandlar . jag har själv ingenting emot att betala 1kr för en kasse varje gånga jag handlar. Jag tycker inte att det är sjukt att mataffärerna tar pengar för kassarna, tänkte bara på att mataffärerna är de enda om gör det vilket jag förr alldrig tänkt på.
Citera
2008-02-14, 17:38
  #1156
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidys
ok, jag förstår inte riktigt hur man skall baka in påsens pris i den övriga summan. hur vet man hur ånga kassar personen i fråga skall ha?

förövrigt så brukar min kära mor och far ta med sig tygkassar när dem storhandlar . jag har själv ingenting emot att betala 1kr för en kasse varje gånga jag handlar. Jag tycker inte att det är sjukt att mataffärerna tar pengar för kassarna, tänkte bara på att mataffärerna är de enda om gör det vilket jag förr alldrig tänkt på.

Man lägger inte på påsen så rakt av.

Man höjer det ordinarie priset på de andra varorna för ALLA för att täcka upp kostnaden. Då får man beräkna lite på hur många påsar det går åt på t.ex. ett kalenderår, och sen göra en uppskattning på vad man behöver höja och hur mycket för att täcka upp förlusten. Då har du en dold kostnad.

edit
För att ge ett litet exempel kan jag t.ex. ge dig det här som många bensinstationer kör med, 6:e tvätten utan extra kostnad (eller varianter och andra produkter).
När vi installerade våran nya maskin hade vi ett pris. Folk var som galna och efterfrågade just var 6:e tvätt gratis. Och visst, vi gick ju med på det. Dom fick sina häften, men resultatet av det blev ju att vi höjde priset på alla tvättar med 20 spänn också. Men det märkte dom inget av (även om det kan bli lite väsen om det då och då)
/edit


Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Förklara för mig då varför man inte bakar in påsjäveln i priset?
Jag har själv haft affär och tyckte inte att det var värt alla diskussioner och sura miner, så kunden fick istället påsen utan det synliga påslaget.

Då får man skit för att det är en dold kostnad istället. Någon kommer någon gång att använda sina två gråa och räkna ut att såhär måste det vara, och ställa till ett jävla hallå om det.
__________________
Senast redigerad av core_ 2008-02-14 kl. 17:47.
Citera
2008-02-14, 21:36
  #1157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Javisst är det konstigt. Inte kan det väl vara så att mataffärerna omsätter många fler påsar än dom andra du nämnde? Nej så kan det väl aldrig vara.


Minsann? Affären ger dig två kronor för varje påse dessutom? Inte dåligt alls må jag säga

Nej, men om man inte köper påsarna utan tar dom efter att man har handlat så tjänar man två kronor (påsen hade ju kostat två kronor annars)..
Citera
2008-02-14, 21:47
  #1158
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattie_Gr
Nej, men om man inte köper påsarna utan tar dom efter att man har handlat så tjänar man två kronor (påsen hade ju kostat två kronor annars)..

Nu gjorde du bort dig du. Du tjänar inte en spänn, du sparar möjligtvis ett par kronor.

(Förutsatt att du inte säljer påsen efteråt)
Citera
2008-02-14, 22:40
  #1159
Medlem
tfvbhy9,82s avatar
Skulle påspriset vara dolt har jag en liten känsla av att det kommer gå åt avsevärt många fler påsar.

Kund köper ett paket möjlk: "Oj, bäst att ta två påsar ifall den ena går sönder. Kan ju vara bra att ha en extra också...". Dvs. det skulle inte fungera.
Citera
2008-02-14, 23:21
  #1160
Medlem
sidyss avatar
ok core då blir det mer kollektivt med en dåld kostnad. det verkar för övrig bättre med synlig kostnad eftersom var och en då betalar för sina egna påsar. är det verkligen så många som komenterar påspriserna? verkar rätt absurt att bråka om ett par kronor så där.
Citera
2008-02-14, 23:34
  #1161
Medlem
munsårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Skulle påspriset vara dolt har jag en liten känsla av att det kommer gå åt avsevärt många fler påsar.

Kund köper ett paket möjlk: "Oj, bäst att ta två påsar ifall den ena går sönder. Kan ju vara bra att ha en extra också...". Dvs. det skulle inte fungera.

Eller så kan man göra som i andra länder. Se till att en anställd packar ner prylarna i påsarna. Men det går ju inte för då får ju kunderna service. Alternativet är då att kassapersonalen ger kunden påsar efter antalet varor.
Citera
2008-02-14, 23:52
  #1162
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sidys
ok core då blir det mer kollektivt med en dåld kostnad. det verkar för övrig bättre med synlig kostnad eftersom var och en då betalar för sina egna påsar. är det verkligen så många som komenterar påspriserna? verkar rätt absurt att bråka om ett par kronor så där.

Mja det är väl relativt många. Sådana som klagar på att dom betalar för att bära på loggan osv.

Men nu är det ju lite annorlunda på just macken där jag har mitt ordinarie jobb, där packar jag påsen också åt kunden (mest för att det ska gå fort och kassan ska bli fri för nästa, men även för god service)
Då kan man till och med få en positiv kommentar att det gärna betalas 1,50 för påsen eftersom dom fick varorna packade i den också
Citera
2008-02-16, 04:46
  #1163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Nu gjorde du bort dig du. Du tjänar inte en spänn, du sparar möjligtvis ett par kronor.

(Förutsatt att du inte säljer påsen efteråt)

Om jag sparar ett par kronor så tjänar jag ju några spänn? pajas
Citera
2008-02-16, 06:03
  #1164
Medlem
sidyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattie_Gr
Om jag sparar ett par kronor så tjänar jag ju några spänn? pajas
Pengar du tjänar är pengar du får för att utföra ett arbete.
Pengar du sparar är pengar du redan har men som du väljer att inte handla för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in