Citat:
Ursprungligen postat av sidys
ok, jag förstår inte riktigt hur man skall baka in påsens pris i den övriga summan. hur vet man hur ånga kassar personen i fråga skall ha?
förövrigt så brukar min kära mor och far ta med sig tygkassar när dem storhandlar

. jag har själv ingenting emot att betala 1kr för en kasse varje gånga jag handlar. Jag tycker inte att det är sjukt att mataffärerna tar pengar för kassarna, tänkte bara på att mataffärerna är de enda om gör det vilket jag förr alldrig tänkt på.
Man lägger inte på påsen så rakt av.
Man höjer det ordinarie priset på de andra varorna för ALLA för att täcka upp kostnaden. Då får man beräkna lite på hur många påsar det går åt på t.ex. ett kalenderår, och sen göra en uppskattning på vad man behöver höja och hur mycket för att täcka upp förlusten. Då har du en dold kostnad.
edit
För att ge ett litet exempel kan jag t.ex. ge dig det här som många bensinstationer kör med, 6:e tvätten utan extra kostnad (eller varianter och andra produkter).
När vi installerade våran nya maskin hade vi ett pris. Folk var som galna och efterfrågade just var 6:e tvätt gratis. Och visst, vi gick ju med på det. Dom fick sina häften, men resultatet av det blev ju att vi höjde priset på alla tvättar med 20 spänn också. Men det märkte dom inget av (även om det kan bli lite väsen om det då och då)
/edit
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Förklara för mig då varför man inte bakar in påsjäveln i priset?
Jag har själv haft affär och tyckte inte att det var värt alla diskussioner och sura miner, så kunden fick istället påsen utan det synliga påslaget.
Då får man skit för att det är en dold kostnad istället. Någon kommer någon gång att använda sina två gråa och räkna ut att såhär måste det vara, och ställa till ett jävla hallå om det.