2007-07-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tagen

Iaf så såg jag ett gäng zigenare med kjolmamma och en massa ungar glida in på hemköp samtidigt som jag, och jag märkte att han i den närmsta kassan tittade lite extra på dem, så jag följde efter dem i butiken hela tiden och glodde på dem men såg inte att dem stal något, kanske är dem så snabba att blotta ögat inte hinner med

när en zigenare snattar står blixten stilla.. gammalt djungelordspråk
Citera
2007-07-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny-62

Ryms mkt under dom där stora kjolarna..

Väg dom vid ingången! Detta är fullt lagligt. Så fort en zigenare kommer in i butiken ska denne upp på en våg. Sedan blir det vägning vid kassorna igen.
Då får dom i alla fall inte med sig 4 oljedunkar eller 410 dosor snus.
Citera
2007-07-15, 12:59
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Väg dom vid ingången! Detta är fullt lagligt. Så fort en zigenare kommer in i butiken ska denne upp på en våg. Sedan blir det vägning vid kassorna igen.

Jag har väldigt svårt att tro på att lagen ger utrymmet att väga enskilda kunder.
Citera
2007-07-15, 13:02
Medlem
johnjohns avatar
"Spill" något brandfarligt på kjolen och "tappa" sedan en tändsticka på den så åker den nog av fort.
Citera
2007-07-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag har väldigt svårt att tro på att lagen ger utrymmet att väga enskilda kunder.
Det tror jag inte heller, i synnerhet inte ifall det bara är zigenare som utsätts för den "behandlingen".

Gör man däremot så med samtliga kunder, oavsett etnicitet så kan det ju inte vara olagligt. Kanske att Ann-Britt, 67 skäms för att någon ska få se hennes vikt.
Citera
2007-07-15, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catami

Dessa luriga individer skulle komma på knep med detta också.. Tex sätter en annan en fot på vågen och får upp vikten med 10kg.. Eller kvinnan har tyngder under kjolen som hon tar bort i butiken.. Detta ger henne frihet att plocka på sig grejer för att vikten måste ju stämma när hon går ut sen

Punktmarkering är det bästa, sen får dem gråta ut i Aftonbladet och beklaga sig för diskriminering hur mycket dem vill.. Dåligt rykte skaffar man sig själv.
Citera
2007-07-15, 18:56
Medlem
Nu har de förresten varnat för att det finns en liga i Sverige som åker runt med stora svarta säckar och pantar förfalskade petflaskor där det aldrig funnits någon dricka i och panten ligger dessutom på några kronor mer än en vanlig 0.5-liters. I varningen vi fått till butiken stod det att det var uppmärksammat och att förövarna INTE pratade svenska.

Är det zigenare månne?
Citera
2007-07-15, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av conz
Hörde att zigenare tvångsdeporterades till Finland på 50-talet, kan det månne vara så att de kommer tillbaka eller att de mellanlandar i Finland efter att dessförinnan ha kommit från öststaterna?

Fel de deporterades till landskapet Finland på 16-1700 talet av drottning Margareta... Därför har många zigenare fortfarande svenska namn, då de kommer från Sverige, innan de kom från östeuropa respektive Indien.
Citera
2007-07-15, 19:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Jag är lite nyfiken på ifall man inte skulle kunna få zigenarkjolen till "förberedelse till stöld", alltså som conz skrev så kan man inte plocka en person som tagit något förräns denna gått förbi sista betalningsmöjligheten.

MEN ifall du ser någon plocka ner varor i en preparerad kasse/låda/ryggsäck (sån som bågarna inte går igång på) så kan du utan problem arrestera vederbörande inne i butiken för hans uppsåt då är utan tvivel att stjäla varorna.

Jag vet av egen erfarenhet att zigenarna har krokar under kjolarna (läs 9st 4-liters oljedunkar upphängda därunder), detta borde gå hur bra som helst att applicera på "förberedelse till stöld".

Frågan är alltså då vad som händer ifall Herr conz plockar en zigenare inne i butiken som han ser snatta något och han hävdar att deras kjolar ger honom den rätten genom att de är verktyg för förderedelse till stöld?

Även i Finland under finska vinterkriget, de länsade gårdarna när männen var ute och krigade.

Joo många zigenare blev ihjälslagna med spade och yxa av finska bönder när de stal under kriget!
Citera
2007-07-15, 22:13
Medlem
Jag förundras över hur en hel människogrupp kan försvara sin existens när överlevnaden går ut på att var brottslig. Ingen vill arbeta och alla ska klä sig som om de vore framgångsrika.
Brottsligheten är på neandertalnivå. Inga klipp utan snatteri och småstölder försörjer släkten förutom socialbidragen.
Flotta kläder och Mercedes är det som gäller.
De måste vid det här laget veta hur samhället ser på dem och någon borde ju slumpvis ha fått en hjärncell mer än de andra och väckt frågan: Vad faan håller vi på med?

Stackars barn...
Citera
2007-07-15, 22:31
Medlem
Även jag har jobbat i en livsmedelsaffär (eller nja, ett par stycken).

Och där fick man en kort info av en väktare om hur man fick gå tillväga vid snatteri.
Han sa att man enbart fick plocka in någon för snatteri ifall man var helt säker på att personen passerat kassan med en vara utan att betala. Dessutom var kassörskan tvungen att ställa frågan "Var det bra så?". Annars kan kunden säga att han hade glömt bort varan, ifall han inte blev påmind.

Och helt säker kunde du bara vara ifall du följt personen från det att han tog den aktuella varan tills det att han passerar kassan. Du får inte någon gång ha tappat kunden ur sikte. Då finns det en chans att han lagt ifrån sig varan och du kan inte vara 100% säker.

Visst kan man plocka in en person om man misstänker snatteri. Vet dock inte vad påföljderna blir ifall man har fel.

Och skulle du se att 6-7st Taikons snattar så rikta in dig på en av dom och ta denne. Försök inte ta hela flocken. Då finns risken att du inte kan hålla samtliga under uppsikt och dom börjar lägga ifrån sig varorna.
Citera
2007-07-15, 22:38
Medlem
Ladidas avatar
Skickas till Övrigt, då butikssäkerhet inte riktigt är områdesgränsen för det här ämnet.

Krim---->Övrigt.

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in