2006-07-09, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Folk utbyter menande blickar, någon skakar på huvudet, någon annan himlar med ögonen.
Det här är den komiska biten i det hela. Jag menar, varför inte påtala för människan att hon beter sig som en idiot. Bättre gnälla som en annan surkärring på FB. Svenskhet i ett nötskal.
Citera
2006-07-09, 00:39
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Sådär är väl ungefär varannan gammal kärring. Står där och går igenom en 5 minuter lång ritual innan de bestämmer sig för vilken trisslott de ska köpa. Sedan ska de alltid betala med jämna pengar vilket innebär att de måste gräva igenom varenda jävla ficka, hela handväskan för att de minsann var helt säkra på att de hade en 50-öring nånstans.

Vilket det sen inte finns, och så står man bakom kassan och har plockat fram växel som hon skulle få om hon hade hostat fram den där femtioöringen, men icke!
Sen skall det dessutom ta en kvart-tio minuter att packa ner allt skit i handväskan igen (man får se mycket mystiskt i dom väskorna), varpå hon ska växla några ord om varför hon har brun handväska, men vita skor.
- Nej men oj så tokigt. F*r åt helvete nu, så jag kan fortsätta leva mitt liv, med denna nyfunna, och otroligt intressanta, information i åtanke
Citera
2006-07-09, 00:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Tog bilen till en av de lokala stormarknaderna tidigare idag. I stil med ICA Maxi, fast en lokal variant. Behövde lite mat, och framförallt dryck för att klara den djävulska värmeböljan.

Plockade på mig de saker jag ansåg mig behöva och stoppade dem i en varukorg. Gick så bort till kassan. Av någon anledning ansåg personalen tydligen att det räckte att hålla en enda kassa öppen. Det var visserligen inte så mycket folk där, men jag tyckte ändå att det var lite snålt tilltaget.

Ställer mig i kön, bakom en invandrarkvinna i 35-årsåldern. Av utseendet att döma härstammande från mellanöstern. Tofflor och mjukbyxor samt en trött blick gav ett lagom slappt och likgiltigt intryck, något uppgivet.

När det blir kvinnans tur i kassan börjar hon i sakta mak plocka upp sina varor ur vagnen och lägga dem på rullbandet. Ingen brådska där inte. Efter att ungefär hälften av sakerna blivit inslagna i kassan mumlar hon något till kassörskan. Obegripligt. "Vad sa du"? Kassörskan ser ut som ett frågetecken.

"Har ni diabetessocker?"

Expediten säger att jovisst, det finns bland hälsokosten. "Jaha, var finns den då?" Expediten pekar och förklarar att den avdelningen ligger längst bort på andra sidan.

Vad gör människan då? Jo, hon vänder sig om och går iväg. Lämnar alla varorna och sin kundvagn, samt kassörskan och övriga kunder som står och glor efter henne. Lunkar iväg utan någon brådska, i ungefär den riktning som kassörskan pekat. Kassörskan sitter och vrider sig nervöst på sin snurrstol. Folk utbyter menande blickar, någon skakar på huvudet, någon annan himlar med ögonen.

Efter vad som känns som en evighet kommer kvinnan tillbaka. Det gick nog inte mer än 2-3 minuter, men i det läget är en minut en väldigt lång tid. Hon kommer lunkande i samma långsamma tempo, som om hon har all tid i världen. Ser ganska uttråkad ut, och verkar inte alls notera att folk står och väntar på att hon ska bli klar. Eftersom kassörskan redan slagit in många av hennes saker i kassan gick det ju inte att låta någon annan kund gå före. Och som ni nog minns så var detta den enda öppna kassan, så allt stod stilla. Kvinnan återgår så till att plocka upp sina varor på rullbandet. Utan så mycket som en ursäkt eller ens en blick mot kön som växte bakom henne. Och ingen kommenterade händelseförloppet med ett enda ord. Som väntat.

Hur fan tänker folk? Hur kan en människa ha en sådan total brist på respekt och omdöme? För min egen del finns det inte på kartan att bete sig så ignorant och ohyfsat. Har funderat lite på det i efterhand, och jag tror inte jag skulle kunna förmå mig själv att göra på det sättet ens för att jävlas medvetet. Och ändå verkade det vara det naturligaste i världen för den här kvinnan. En vuxen människa! Men det är kanske så det fungerar nu för tiden?

Har varit med om samma sak, men då sa en gubbjävel till blatten på skarpen, vilket urartade i ett 5 min käbbel. Bytte dock kassa fort. All heder åt denna gubbe.
Citera
2006-07-09, 00:44
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no1atall
Det här är den komiska biten i det hela. Jag menar, varför inte påtala för människan att hon beter sig som en idiot. Bättre gnälla som en annan surkärring på FB. Svenskhet i ett nötskal.

För att det är en självklarhet för varje tänkande människa, och därför känns det helt ologiskt att tala om för någon hur de borde bete sig. En person som gör på det här sättet måste på något sätt vara oemottaglig för information, hur kan man annars vara så socialt missanpassad?

Ja, det är svenskt att inte gnälla på folk för småsaker. Varför ställa till med rabalder om det, när man bara vill betala sina varor och komma därifrån? Övervägde att säga något men jag bedömde att det knappast skulle göra någon nytta.

Skriver mer för att underhålla än för att gnälla, du slipper läsa om du så önskar.
Citera
2006-07-09, 00:47
Medlem
buyzabas avatar
Hade min farsa stått i kön hade de fått höra en kommentar som verkligen kändes (om personen ifråga är mottaglig). När vi stod i varuutlämningen till Elgiganten så sa han att han var väldigt nära att utropa "Tillverkas varorna under tiden vi väntar?!", men han sa att han inte ville göra expediten arg i onödan utan ville bara komma ifrån det svettiga tillhålet... Han hade dock inte bangat för det om han väntat lite till. Vet inte många som har en sådan "osvenskhet" mentalitet som han, bland annat kan han börja samtala med vem som helst om vad som helst.

Jag hade nog också påpekat att människan var en idiot (inte ordagrannt dock) om hon gjorde som det sades. Visst finns det nonchalanta jävla människor som verkligen slöar när de ska packa ner så ibland undrar jag varför jag själv stressar med att packa ner varorna. Är likadant när man kör bil, folk visar mig ingen hänsyn så varför ska jag göra det? Men det är farligt att börja tänka så och jag kommer förmodligen inte göra det heller
Citera
2006-07-09, 00:52
Medlem
Va fan parkerade inte bara kassören kvittot och körde vidare mest nästa kund så länge? Verkar ju vara minst lika korkat.
Citera
2006-07-09, 00:53
Medlem
Hade det varit jag hade jag round-kickat den äckliga subban på plats och studs!!!

Eller så hade jag stått snällt och blivit lite lagom irriterad bara..

ELLER PISSAT I HENNES VARUKORG!!!!!
Citera
2006-07-09, 01:10
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
När vi stod i varuutlämningen till Elgiganten så sa han att han var väldigt nära att utropa"Tillverkas varorna under tiden vi väntar?!", men han sa att han inte ville göra expediten arg i onödan utan ville bara komma ifrån det svettiga tillhålet... Han hade dock inte bangat för det om han väntat lite till. Vet inte många som har en sådan "osvenskhet" mentalitet som han.
Ja din pappa verkar galet osvensk. På gränsen till neger.
Citera
2006-07-09, 01:19
Medlem
tjaboooos avatar
finns inte mycke respekt för medmänniskor längre i de här samhället.
Citera
2006-07-09, 01:26
Medlem
Strifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Hade min farsa stått i kön hade de fått höra en kommentar som verkligen kändes (om personen ifråga är mottaglig). När vi stod i varuutlämningen till Elgiganten så sa han att han var väldigt nära att utropa "Tillverkas varorna under tiden vi väntar?!"

Han tänkte ropa men gjorde det inte? DETTA kallar du osvenskt?

Citat:
Ursprungligen postat av jeful
Va fan parkerade inte bara kassören kvittot och körde vidare mest nästa kund så länge? Verkar ju vara minst lika korkat.

Undrar jag också. Bara att säga till fanskapet att hon kan gott ställa sig sist i kön igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces
Jag hade inte brytt mig om det där som jag hade glömt, det är jag alldeles för lat för, betala och plocka ner allt ut i bilen, tillbaka in, hämta saken, ställa mig i kö och köa och betala IGEN.

Nej fan då skiter jag hellre i det...

Att hon ens orkade gå tillbaka och leta efter det

Hade gjort precis likadant. Bara att köpa skiten nästa gång isf.

Capone:
Varför sa du inte till kassörskan att hon skulle ta dig under tiden? Om du stod där sur och handlingsförlamad tycker jag det var rätt åt dig att få vänta. För övrigt så tycker jag det var det ett vidrigt beteende av kulturförberikaren. Tror inget annat.
Citera
2006-07-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jefvul

Tror de flesta kassörer inte kan den finessen även om funktionen finns i kassan.
Citera
2006-07-09, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strife
Hade gjort precis likadant. Bara att köpa skiten nästa gång isf.

Ja, hur jävla omständiga är människor, vem bryr sig om nått jävla socker. Kan väll baka nån annan dag

Jag skulle aldrig orka gå tillbaka när jag endå stod i kassan och var precis klar:
"Nej det kvittar, jag tar det en annan dag"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in