2008-02-02, 02:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av untribium
Vill bredda diskussionen lite.. ALLTID, när jag handlar på Willys, så frågar kassörskorna: "vill du ta det på beloppet?". Jag förstår varför de sägar så, men hur kan man bemöta det på ett bra sätt (pga att man stör sig på det)?

Ponera att notan ligger runt 500, då kan man säga: "ta det på 200, det känns inte värt mer"?

Alternativet e att säga "jag tar det på beloppet", strax efter man säger hej, om man nu bemödar sig med det..

Stör mig i övrigt på gamlingar m.fl. som inte fattar hur man betalar med kort..

Det är ju bra om du vill ha lite pengar löst i plånboken om du bara har på kortet, det du köper kostar 100spänn o du tar det på 300spänn så får du ju 200spänn av personen i kassan...

För övrigt efterbliven tråd, för fan de e väl bara bra att dom frågar om kvitto är de verkligen så jävla jobbigt..
Citera
2008-02-02, 02:59
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Jag tycker att möjligheten att välja om man ska ha kvitto eller ej skall finnas. Speciellt nu när det gnälls så mycket om miljöförstörelse, det skulle nog spara bra mycket ifall man inte slängde mil efter mil av papper i butikerna.

Var det bra så är också otroligt förlegat. Jag frågar det aldrig, om de betalar med kort frågar jag om de vill ha på summan/beloppet, om de går iväg bortåt frågar jag om de vill ha kvittot.

Det är ungefär som att önska varje kund God Jul eller God Fortsättning. Är så otroligt glad att högtiderna är över, så extremt trist att säga det varje gång för att verka trevlig.
Då föredrar jag att säga det till kunder som jag faktiskt bryr mig om eller verkligen vill önska en God Jul, alltså inte varje random pensionär eller socialfall.
Citera
2008-02-02, 14:33
Medlem
_killahs avatar
Hände stördaste grejen på kryssningen i helgen.

Var med Tallink.

Polaren är i taxfreen och ska handla lite godis åt tjejen.
Tjejen i kassan frågar efter att hon dragit alla varor om han vill ha en kasse, han handlade väl för 300:-. Dom hade nämligen kassar bakom disken. Ja tack säger han.

Det blir 2:- för kassen då säger tjejen.

Då blev jag faktiskt lite paff.
Citera
2008-02-02, 14:35
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Hände stördaste grejen på kryssningen i helgen.

Var med Tallink.

Polaren är i taxfreen och ska handla lite godis åt tjejen.
Tjejen i kassan frågar efter att hon dragit alla varor om han vill ha en kasse, han handlade väl för 300:-. Dom hade nämligen kassar bakom disken. Ja tack säger han.

Det blir 2:- för kassen då säger tjejen.

Då blev jag faktiskt lite paff.

Paff? Varför det? För att dom vill ha betalt för påsen?

Jag förstår fortfarande hur det här kan vara så chockerande för folk. Ni förstår, vi ÄR faktiskt där för att tjäna pengar?
Citera
2008-02-02, 14:48
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Paff? Varför det? För att dom vill ha betalt för påsen?

Jag förstår fortfarande hur det här kan vara så chockerande för folk. Ni förstår, vi ÄR faktiskt där för att tjäna pengar?

Jag jobbar själv på willys :P
Men när någon frågar, "Vill du kanske HA en påse?" Så förväntar jag mig att jag ska få den gratis.
Jag betalar mer än gärna en påse för en liter mjölk om ja går på Ica.
Citera
2008-02-02, 17:02
Medlem
Jag brukar alltid ta påsar efter att jag betalat.. Tänk dig, man tjänar 2 kr varje gång man handlar.. Det är ganska mycket på ett år ..
Av dom pengarna kan du köpa dig nått annat kul, t ex ett rep att hänga dig själv med..
Citera
2008-02-03, 00:21
Medlem
Äh.. tycker det är löjligt. Upplägget är att man ska ta det man vill, och sen gå till kassan och betala. Många konsumenter luras dagligen utan vetskap ändå. Nästa steg blir väl att de frågar om man inte vill ha en burk hundmat, utan att man har hund.

Svenskar är för dåliga på att säga ifrån. Den svenska kunden har sällan rätt.
Citera
2008-02-03, 00:36
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Ja, det var bra så. Och om det inte var bra, så kommer jag snart säga varför det inte var bra. Om jag glömde någonting, ja då får jag väl helt enkelt gå och hämta det jag glömde efteråt. Om jag kom på att jag glömde köpa basilika eller kalaspuffar så tänker jag ändå inte uppehålla kön tills jag har gått tillbaka och hämtat det.
Dessutom är frågan såpass uttjatad att den har förlorat all sin betydelse. Jag svarar alltid jakande, utan att tänka efter.

Nej, jag vill inte ha kvitto.
Jag handlade ett paket cigaretter. Jag behöver inte ett intyg på att de verkligen är mina, att de verkligen är köpta i den affären eller att de verkligen kostade så mycket. Om jag av någon anledning hade varit i behov av ett sådant intyg hade jag bett om ett kvitto innan, efter eller under betalningen.

Och jag har börjat få nog av det. Och jag tror att även kassörskorna och kassörer (heter det så i maskulin form?) är förbannat trötta på att fråga om det var bra så! Så jag uppmanar härmed samtliga kassörer att sluta ställa den frågan och låta konsumenterna ta ansvar för sin senilitet och tankspriddhet!

Vad säger ni, både konsumenter och kassörskor? Är det inte dags att få slut på detta förbannade tjateri?

Är man rökare så är man jävligt dum ändå, som en kassörska ungefär
Citera
2008-02-03, 04:03
Medlem
toMishs avatar
Citat:
Äh.. tycker det är löjligt. Upplägget är att man ska ta det man vill, och sen gå till kassan och betala. Många konsumenter luras dagligen utan vetskap ändå. Nästa steg blir väl att de frågar om man inte vill ha en burk hundmat, utan att man har hund.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Vad är det som lurar konsumenten?

Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Är man rökare så är man jävligt dum ändå, som en kassörska ungefär

Håll dig och liknande inlägg på avstånd från min tråd så att du inte råkar halka i din egen avföring.
Citera
2008-02-04, 10:25
Medlem
core_s avatar
Citat:

Hur menar du att man blir lurad? Ge gärna några exempel så ska vi se om dom inte kan bemötas
Citera
2008-02-04, 10:33
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Det ska bli mycket intressant att läsa dina exempel på hur konsumenterna blir lurade och framför allt hur det hänger ihop med topic...
Citera
2008-02-04, 23:26
Medlem
cerns avatar
Om man sitter på behandlingshem och liknande och ska handla måste man alltid visa kvitton för personalen så de ser att man inte köpt knark,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in