2017-06-19, 17:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Verkar så orimligt det Micro113 säger när han hävdar att alla innanför murarna i princip visste om att Rahman erkänt att han är mördare.
?????????
Citera
2017-06-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, det är en andra eller snarare tredjehandsuppgift.
Min uppfattning är JR sagt liknande saker så både personal och intagna hört det tidigare och senare - och att det kan handla vilka som helst.
De två som han pratade med när jag hörde har jag väldigt svårt att tänka mig skulle gå till någon personal och berätta någonting. Men jag vet ju inte.

Citat:
Jag stötte nog inte på en enda kollega som stödde honom.

Citat:
Det var intagna som uppmärksammade DS på Rahman - inte personal. Och det var DS grävande som till slut ledde till ny rättegången där bevisningen inte räckte för fällande.

Men nu får du väl ändå hålla med mig om att du målar upp en bild av att man generellt inom murarna ansåg Rahman som skyldig då han verkar ha erkänt detta? Hur kommer det då sig att just fångar och pastorn lyckas få till ett tillräckligt stort engagemang som når ut till diverse mediafolk? Och vad är då chansen att ingen ABSOLUT ingen kliver fram med dessa anklagelser mot Joy Rahman då han får resning? Kan ju omöjligt var tystnadsplikt när man sitter på information under pågående rättegång (pratar då om 3e och sista rättegången) för du hörde väl erkännandet innan dess?
Citera
2017-06-19, 18:36
Medlem
Allt prat om vad JR sagt eller inte innanför fängelsemurarna är o förblir sucking hearsay.
Surt sa räven om rönnbären - och snutarna som kapitalt misslyckades med att få Joy permanent inlåst! Polisiärt uppklarat...hear hear!

En annan av Märtas tre söner bodde inte alls långt från henne i maj -93. Och den tredje ett 30-tal mil bort. Aldrig blev dom granskade, aldrig några alibikollar gjorda. MPs bråda död blev aldrig seriöst uppföljd..
Citera
2017-06-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Allt prat om vad JR sagt eller inte innanför fängelsemurarna är o förblir sucking hearsay.
Surt sa räven om rönnbären - och snutarna som kapitalt misslyckades med att få Joy permanent inlåst! Polisiärt uppklarat...hear hear!

En annan av Märtas tre söner bodde inte alls långt från henne i maj -93. Och den tredje ett 30-tal mil bort. Aldrig blev dom granskade, aldrig några alibikollar gjorda. MPs bråda död blev aldrig seriöst uppföljd..

Bra inlägg att avsluta denna tråd med enligt mig, bra skrivet Nicklas-P
Citera
2017-06-19, 20:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men nu får du väl ändå hålla med mig om att du målar upp en bild av att man generellt inom murarna ansåg Rahman som skyldig då han verkar ha erkänt detta? Hur kommer det då sig att just fångar och pastorn lyckas få till ett tillräckligt stort engagemang som når ut till diverse mediafolk? Och vad är då chansen att ingen ABSOLUT ingen kliver fram med dessa anklagelser mot Joy Rahman då han får resning? Kan ju omöjligt var tystnadsplikt när man sitter på information under pågående rättegång (pratar då om 3e och sista rättegången) för du hörde väl erkännandet innan dess?
Kliver fram och säger vad?

Det finns sannolikt ingen som sitter på något skriftligt undertecknat erkännande av Rahman. Däremot är det ju inte helt osannolikt att flytten till Bangladesh - bort från sin "älskade familj" när pengarna ramlade in handlade om att inte bli utsatt för utpressning av sina "kära kamrater".
Citera
2017-06-19, 20:39
Medlem
micro113s avatar
Ur HD-domen:

J.R. inledningsvis bl.a. en ny undersökning av textilbandet som skulle utvisa att detta inte härrörde från I.A:s julbonad; denna undersökning har J.R. senare avstått från att åberopa.

Företagen kriminalteknisk utredning visade att det textilband som använts som snara vid dådet hörrörde från en julbonad som tillhörde I.A., som i likhet med M.P. var vårdtagare hos hemtjänsten i Sätra. Den enda rimliga förklaringen till att bandet återfunnits hos M.P. var att en person som genom sitt arbete haft möjlighet att besöka både I.A. och M.P. tagit bandet med sig och sedan använt det för att strypa M.P. Sannolikheten talade för att tillgreppet av bandet skett i nära anslutning till gärningen. J.R. hade besökt I.A. den 21 maj 1993 såväl under förmiddagen som under eftermiddagen.

Utredning vid hovrätten 3:e rättegången

1. Har strypsnaran suttit på julbonaden?

[genomgång]

Slutsats:
Gunnar Sparrs undersökning ger enligt hovrättens mening ett entydigt resultat som inte lämnar utrymme för tolkningar eller ifrågasättanden. Av undersökningen framgår otvetydigt att kantbandet av ett eller annat skäl är något kortare i dag jämfört med när det satt på bonaden. Detta kan exempelvis bero på att bandet sträckts ut när det satts fast på julbonaden och/eller att bandet har krympt. Oavsett vilket, kvarstår det faktum att strypsnaran med visshet härrör från I.A:s julbonad.

https://lagen.nu/dom/rh/2002:55
Citera
2017-06-19, 20:43
Medlem
Citat:
Kliver fram och säger vad?

Det finns sannolikt ingen som sitter på något skriftligt undertecknat erkännande av Rahman. Däremot är det ju inte helt osannolikt att flytten till Bangladesh - bort från sin "älskade familj" när pengarna ramlade in handlade om att inte bli utsatt för utpressning av sina "kära kamrater".

Återigen kastar du ur dig en massa lösa antaganden
Citera
2017-06-19, 20:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Återigen kastar du ur dig en massa lösa antaganden
Jag vet vad jag hörde - det finns inget "löst antagande" i det. I övrigt är det väl just det du själv sysslar med ... just lösa antaganden
Citera
2017-06-19, 21:38
Medlem
Citat:
Jag vet vad jag hörde - det finns inget "löst antagande" i det. I övrigt är det väl just det du själv sysslar med ... just lösa antaganden

Jag är ärlig med mina antaganden. Försöker inte salta på dom och kalla dom för fakta som du.
Citera
2017-06-19, 21:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag är ärlig med mina antaganden. Försöker inte salta på dom och kalla dom för fakta som du.
Var har jag kallat något av mina antaganden för fakta.

Det jag hörde är inget antagande, det är vad jag hörde.
Och du kan fäkta ihjäl dig över det - det förändrar inte vad han sa och att han i det han sa erkände mordet - och att jag därmed anser mig vara säker på att han var skyldig.
Citera
2017-06-19, 22:25
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Nej, i mitt fall hade det handlat om ren hörsägen, JR pratade inte direkt till mig.
Du hörde JR erkänna mordet. Då är det inte hörsägen.
Citat:
Wikipedia: Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs
Du har inte hört någon annan säga att JR erkänt. Du har hört JR erkänna. Att samtalet inte var med dig eller ens riktat till dig saknar betydelse.
Citat:
Det går inte heller att fälla någon för att den sagt något till någon - utan man måste kunna leda i bevis att det som sagt också stämmer.
Inte enbart. Däremot så kan det läggas till övrigt bevisning i ett mål och få vågskålen att tippa över till fällande dom. Det finns det mängder av fall där detta skett.
Citat:
När det gäller häktespersonal så kallas de ibland till förhör/att vittna, då främst om hur personen betett, status osv FÖRE ett avgörande i domstol.
Du hörde JR erkänna brottet och det spelar ingen roll när detta skett så länge det skett före den nya rättegången så hade det kunnat användas i den nya rättegången och domstolen hade då värderat din utsaga.
Citat:
När det gäller JR handlar det om saker som sades långt efter verkställighetsbar dom.
Jag förstår inte vad du menar. Du påstod att du hört detta som kriminalvårdstjänsteman, rimligen satt då JR i fängelse (eller häkte om det var under den senaste rättegången, dvs resningsrättegången). Det spelar ingen roll när detta sagts, du hade fortfarande antagligen kallats som vittne till den nya rättegången och det är faktiskt inte säkert att JR friats om du vittnat, ditt vittnesmål kunde ha tippat över vågskålen.
Citera
2017-06-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Du hörde JR erkänna mordet. Då är det inte hörsägen.
Du har inte hört någon annan säga att JR erkänt. Du har hört JR erkänna. Att samtalet inte var med dig eller ens riktat till dig saknar betydelse.
Inte enbart. Däremot så kan det läggas till övrigt bevisning i ett mål och få vågskålen att tippa över till fällande dom. Det finns det mängder av fall där detta skett.
Du hörde JR erkänna brottet och det spelar ingen roll när detta skett så länge det skett före den nya rättegången så hade det kunnat användas i den nya rättegången och domstolen hade då värderat din utsaga.

Jag förstår inte vad du menar. Du påstod att du hört detta som kriminalvårdstjänsteman, rimligen satt då JR i fängelse (eller häkte om det var under den senaste rättegången, dvs resningsrättegången). Det spelar ingen roll när detta sagts, du hade fortfarande antagligen kallats som vittne till den nya rättegången och det är faktiskt inte säkert att JR friats om du vittnat, ditt vittnesmål kunde ha tippat över vågskålen.

Micro113 är med andra ord ansvarig för att en mördare släppts fri. #lösaantaganden #hörsägen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in