Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, i mitt fall hade det handlat om ren hörsägen, JR pratade inte direkt till mig.
Du hörde JR erkänna mordet. Då är det inte
hörsägen.
Citat:
Wikipedia: Hörsägen är en uppgift där historien eller uppgiften består av löst sammanslagna fragment av uppgifter, eller där källan är en annan person än den som uttalar sig eller förhörs
Du har inte hört någon annan säga att JR erkänt. Du har hört JR erkänna. Att samtalet inte var med dig eller ens riktat till dig saknar betydelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det går inte heller att fälla någon för att den sagt något till någon - utan man måste kunna leda i bevis att det som sagt också stämmer.
Inte enbart. Däremot så kan det läggas till övrigt bevisning i ett mål och få vågskålen att tippa över till fällande dom. Det finns det mängder av fall där detta skett.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
När det gäller häktespersonal så kallas de ibland till förhör/att vittna, då främst om hur personen betett, status osv FÖRE ett avgörande i domstol.
Du hörde JR erkänna brottet och det spelar ingen roll när detta skett så länge det skett före den nya rättegången så hade det kunnat användas i den nya rättegången och domstolen hade då värderat din utsaga.
Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
När det gäller JR handlar det om saker som sades långt efter verkställighetsbar dom.
Jag förstår inte vad du menar. Du påstod att du hört detta som kriminalvårdstjänsteman, rimligen satt då JR i fängelse (eller häkte om det var under den senaste rättegången, dvs resningsrättegången). Det spelar ingen roll när detta sagts, du hade fortfarande antagligen kallats som vittne till den nya rättegången och det är faktiskt inte säkert att JR friats om du vittnat, ditt vittnesmål kunde ha tippat över vågskålen.