Citat:
Ursprungligen postat av
WirreStirre
Sammanhang betyder ju allt.
Vad gäller anställning så handlar det mest om nyfikenhet till varför du hade tystnadsplikt.
Gäller ens tystnadsplikten fortfarande i och med att han är avliden och fallet nedlagt?
Inom kriminalvården gäller tystnadsplikt, precis som inom sjukvården.
Ja, självklart gäller tystnadsplikten även om personen dött eller fallet är nedlagt. När det gäller enskilda intagna så skall allt som gäller dem stanna innanför murarna om det inte finns sakliga skäl för att föra det vidare. Det går inte att berätta detaljer bara för att man själv slutat, personen muckat, friats, dött etc.
Jag bevakade ett "väntrum" med intagna. Och när jag gjorde sådana bevakningar satt jag aldrig och tjatterkelade med intagna, utan satte mig strategiskt så jag hade uppsikt men kunde ägna mig åt mitt. De flesta fattade inte att jag fixade både att lyssna på det som sas i rummet och att vara koncentrerad på helt annat.
Det fanns annan information som jag också fick där, dock inte just den gången, - då av den arten att det gick att agera på för att det handlade om säkerheten i anstalten/kring person etc.