2017-06-19, 01:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är fullständigt ointressant för mig vad du känner dig "skeptisk" till.

Det är - som jag visade genom att citera ett annat inlägg - inte bara jag som hört det.
Inlägget du hänvisade till är skrivet av en användare som inte själv säger sig ha hört något erkännande. Det verkar snarare handla om en andrahandsuppgift som gäller just det erkännande som du säger dig ha hört.
Citera
2017-06-19, 09:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirreStirre
Sammanhang betyder ju allt.

Vad gäller anställning så handlar det mest om nyfikenhet till varför du hade tystnadsplikt.

Gäller ens tystnadsplikten fortfarande i och med att han är avliden och fallet nedlagt?
Inom kriminalvården gäller tystnadsplikt, precis som inom sjukvården.

Ja, självklart gäller tystnadsplikten även om personen dött eller fallet är nedlagt. När det gäller enskilda intagna så skall allt som gäller dem stanna innanför murarna om det inte finns sakliga skäl för att föra det vidare. Det går inte att berätta detaljer bara för att man själv slutat, personen muckat, friats, dött etc.

Jag bevakade ett "väntrum" med intagna. Och när jag gjorde sådana bevakningar satt jag aldrig och tjatterkelade med intagna, utan satte mig strategiskt så jag hade uppsikt men kunde ägna mig åt mitt. De flesta fattade inte att jag fixade både att lyssna på det som sas i rummet och att vara koncentrerad på helt annat.
Det fanns annan information som jag också fick där, dock inte just den gången, - då av den arten att det gick att agera på för att det handlade om säkerheten i anstalten/kring person etc.
Citera
2017-06-19, 09:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Inlägget du hänvisade till är skrivet av en användare som inte själv säger sig ha hört något erkännande. Det verkar snarare handla om en andrahandsuppgift som gäller just det erkännande som du säger dig ha hört.
Ja, det är en andra eller snarare tredjehandsuppgift.
Min uppfattning är JR sagt liknande saker så både personal och intagna hört det tidigare och senare - och att det kan handla vilka som helst.
De två som han pratade med när jag hörde har jag väldigt svårt att tänka mig skulle gå till någon personal och berätta någonting. Men jag vet ju inte.
Citera
2017-06-19, 10:20
Medlem
Citat:
Ja, det är en andra eller snarare tredjehandsuppgift.
Min uppfattning är JR sagt liknande saker så både personal och intagna hört det tidigare och senare - och att det kan handla vilka som helst.
De två som han pratade med när jag hörde har jag väldigt svårt att tänka mig skulle gå till någon personal och berätta någonting. Men jag vet ju inte.

Det är alltså på lösa grunder som du bestämt hävdar att JR har erkänt detta mord. Flera andra intagna och personal har ju febrilt arbetat med hans frigivning under dessa år. Ska detta ha skett samtidigt som "alla vet" att han är skyldig?
Citera
2017-06-19, 10:31
Medlem
Det är helt riskfritt att bedriva förtal av avliden (JR), ex.vis relatera till eardropping av vad "JR har sagt". I synnerhet personer inom rättssystem/krim.vård, vilka anser att JR "kom för billigt undan" kan vilja dra hans namn ned i skiten.
Citat:
Det är alltså på lösa grunder som du bestämt hävdar att JR har erkänt detta mord. Flera andra intagna och personal har ju febrilt arbetat med hans frigivning under dessa år. Ska detta ha skett samtidigt som "alla vet" att han är skyldig?
Citera
2017-06-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Det är helt riskfritt att bedriva förtal av avliden (JR), ex.vis relatera till eardropping av vad "JR har sagt". I synnerhet personer inom rättssystem/krim.vård, vilka anser att JR "kom för billigt undan" kan vilja dra hans namn ned i skiten.

Micro113 hävdar att det var allmänt känt att Rahman erkänt sig skyldig. Alltså motsatsen till den enskilt största faktorn som låg till grund för Rahmans frigivning: Det stora stödet han hade från medfångar och personal i fängelset.
Citera
2017-06-19, 10:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, eftersom jag själv hörde honom så anser jag inte alls att min uppfattning är baserad på "lösa" grunder.
Citera
2017-06-19, 10:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Micro113 hävdar att det var allmänt känt att Rahman erkänt sig skyldig. Alltså motsatsen till den enskilt största faktorn som låg till grund för Rahmans frigivning: Det stora stödet han hade från medfångar och personal i fängelset.
Jag stötte nog inte på en enda kollega som stödde honom.
Citera
2017-06-19, 10:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hade du berättat för dina kolleger att du hade hört Rahman erkänna mordet? Det kan ju i så fall ha påverkat deras inställning.
Citera
2017-06-19, 11:02
Medlem
Citat:

Kan ju ha liten betydelse beroende på vad du hade för roll där inne. Oavsett varför du aldrig någonsin stötte på någon som visade stöd för Rahman så kvarstår det faktum att det var stöd inifrån fängelset som låg till grund för resningen.
Citera
2017-06-19, 11:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hade du berättat för dina kolleger att du hade hört Rahman erkänna mordet? Det kan ju i så fall ha påverkat deras inställning.
Nej, det har aldrig varit min grej att diskutera vad intagna säger till varandra (eller till mig) med kollegor om det inte direkt berör arbete/säkerhet.
Jag tog upp det med rättsvårdsinspektörerna - vilka är de man vänder sig till för att tolka lagar och regler.

Citat:
Kan ju ha liten betydelse beroende på vad du hade för roll där inne. Oavsett varför du aldrig någonsin stötte på någon som visade stöd för Rahman så kvarstår det faktum att det var stöd inifrån fängelset som låg till grund för resningen.
Det var intagna som uppmärksammade DS på Rahman - inte personal. Och det var DS grävande som till slut ledde till ny rättegången där bevisningen inte räckte för fällande.
Citera
2017-06-19, 11:31
Medlem
Och fängelseprästen då? Bortglömd?
Citat:
Nej, det har aldrig varit min grej att diskutera vad intagna säger till varandra (eller till mig) med kollegor om det inte direkt berör arbete/säkerhet.
Jag tog upp det med rättsvårdsinspektörerna - vilka är de man vänder sig till för att tolka lagar och regler.

Det var intagna som uppmärksammade DS på Rahman - inte personal. Och det var DS grävande som till slut ledde till ny rättegången där bevisningen inte räckte för fällande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in