2008-12-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Tycker du man skall döma människor som det inte finns bevis för har dödat någon för mord?

Lägg sedan ner det där skitsnacket om "pk media". I sverige är det mycket lättare att dömas för brott om man är blatte än svensk, det är ju inte direkt så att domstolarna dömer till blattars fördel, tvärtom. Så varför skulle man slitit upp allt det här om det verkligen funnits något att gå på då det gällde rahman? Vaga konspirationsteorier om "pk media" duger inte som förklaring

Känner du till det sk styckmordet? Eller Quick? Tito Beltrans mediacirkus skapades av honom själv. Han är dessutom kändis och kunde i sin föreställning förklara för läsarna i spansktalande länder om hur Sverige dömt honom pga rasism.
Citera
2008-12-30, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Känner du till det sk styckmordet? Eller Quick? Tito Beltrans mediacirkus skapades av honom själv. Han är dessutom kändis och kunde i sin föreställning förklara för läsarna i spansktalande länder om hur Sverige dömt honom pga rasism.

att beltram är en äcklig clown är inget som rubbar mina åsikter att ingen skall dömas utan starka bevis
Citera
2008-12-30, 15:46
Medlem
dinglebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Jag tycker fallet luktar OJ Simpson. Antagligen skyldig men den juridiska processen nar inte anda fram. Vilket ar battre an att slappa pa kraven och riskera att doma fler oskyldiga men surt i de enskilda fallen.
J.R var ju inte oskyldigt dömd, han var felaktigt dömd, vilket är lika illa för rättsväsendets förtroende.

Att någon sitter felaktigt dömd i 8 år är förstås pinsamt, och det fins många andra som gör det.

Men att släppa ut fanskapet istället för att rätta till domslutet, eller åtminstone göra en ny rättegång är förstås skandal. Men man orkade nog inte riktigt dra igång processen på nytt, och jag förstår att man inte principiellt kan "bättra" på domslut i efterhand, då är vi verkligen i starkt utförslut på sluttande planet.

Ju mer jag funderar på dilemmat, desto mer undrar jag om JR:s frihet är det sura äpple vi får bita i, en olyckshändelse i rättsprocessen. Otillfredsställande men nödvändigt. Men att ge honom 12 miljoner var onödigt.
Citera
2008-12-30, 15:57
Medlem
Undrar hur mycket fritagaren Steffansson fick av alla miljoner som tack för "fritagningen". Och vem har sagt att brott inte lönar sig...
Citera
2008-12-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Undrar hur mycket fritagaren Steffansson fick av alla miljoner som tack för "fritagningen". Och vem har sagt att brott inte lönar sig...

Trond Sefastsson heter tomten som hjälpte ut mördaren, sorry. Riksdagsmyglaren Peter Althin var också delaktig givetvis.
Citera
2008-12-30, 17:19
Bannlyst
Eftersom han inte är dömd för mord och frikändes pga brist på bevis är det lustigt att massa lekmän sitter på flashback och kallar Joy för mördare.
Citera
2008-12-30, 17:46
Medlem
Har man mördat är man mördare, och här talar vi klarspråk. En oas i den svenska förljugna mediaapparaten.
Citera
2008-12-30, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Har man mördat är man mördare, och här talar vi klarspråk. En oas i den svenska förljugna mediaapparaten.

Men DU vet ju inget om huruvuda han mördat eller ej. Eller hur?

Sen låt bli att prata så mycket om den stora pk-konspirationen och hjärntvättade multikulturister osv, det får dig/er bara att låta som sinnessjuka rättshaverister omöjliga att ta på allvar
Citera
2008-12-31, 00:01
Medlem
Citat:

Sen låt bli att prata så mycket om den stora pk-konspirationen och hjärntvättade multikulturister osv, det får dig/er bara att låta som sinnessjuka rättshaverister omöjliga att ta på allvar

Och vad vet DU om vad jag vet och inte vet, och hur vet DU att "den lille mannen med de snälla ögonen" inte har mördat ?

Och om du försöker bunta ihop mig med rassarna på FB så är du rejält ute och cyklar. Är själv multikulturist serru Men det innebär inte att jag inte kan se att en "invandrare" har begått ett grovt och avskyvärt brott. Ta bort skygglapparna grabben, du gör bara dig själv och de du vill beskydda en björntjänst.
Senast redigerad av Nattvandraren 2008-12-31 kl. 00:06.
Citera
2009-01-01, 00:18
Medlem
dinglebos avatar
Citat:

Vi vet ju att han mördat, men inte om det var innab eller efter 17:00.
Happy new year !
Citera
2009-01-01, 22:41
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinglebo
Vi vet ju att han mördat, men inte om det var innab eller efter 17:00.
Happy new year !

Jaså, varför har du inte hört av dig till utredningen då?
Citera
2009-01-04, 15:13
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Då fick jag leta fram boken.
Frikänd:
sid 209: ", så läste han 2002 hovrätts friande dom. Göran Herner betonar nu att Joy Rahman frikändes i brist på bevis, inte för att det framkommit något som utesluter att han kan ha varit mördaren."
Och då hade vissa bevis (bla en handduk med spyor, man tror det är mördarens) förstörts när domen vunnit laga kraft, läs när Rahman låstes in i svenskt fängelse.

Dinglebos kommentar handlar förmodligen om att en av teknikaliteter som "friade" Rahman var att åklagaren 2002 angav en snävare tidsram för mordet än åklagaren gav 1994 och rätten blev inte övertygade om att det verkligen skett då. Och eftersom åtalet inte var korrekt på denna punkt så ogillades det (hittar inget på stört i boken). Det var naturligtvis en hel del tryck på rätten att "frikänna" Rahman från journalist- och riksdagshåll (Althin) och detta gav dem en nödutgång till att frikänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in