2010-12-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger

Om man dock bortser ifrån fallet i hans hemland så är det väl självklart att man är skeptisk i Märta-fallet. Ett rånmord på grund av 28.000 kr när man har 100K på banken låter ju tämligen ohållbart. Lägg där till täckandet av ansiktet och mordets grova tillvägagångssätt så blir man ännu mer skeptisk.

Ni var snabba med att läkaren och obducenten i Da costa-mordet men här vill ni fälla en man med betydligt "normalare" tillvaro, bra familjerelationer och inga udda läggningar som i det fallet.

Detta tycker jag är intressant, mitt intryck av familjen var att JR var en haschtomte med noll koll på pengar. De 100k som fanns på banken var helt och hållet i hustruns händer, hon verkade vara av helt annat virke. Jr kom inte åt dessa pengar, han hade brännt dem på några månader. Paret är väl skilda nu?
Citera
2010-12-11, 16:07
Medlem
Citat:
utom all rimlig tvivel att man är skyldig - så är inte fallet med Joy Rahman.
Bortom allt rimligt tvivel heter det.
Citera
2010-12-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Bortom allt rimligt tvivel heter det.
I juridiska sammanhang talar man om att det - för en fällande dom - ska vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till åtalad brottslighet. Detta begrepp myntade Högsta domstolen för 30 år sedan.
Citera
2010-12-11, 22:58
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:

Om man dock bortser ifrån fallet i hans hemland så är det väl självklart att man är skeptisk i Märta-fallet. Ett rånmord på grund av 28.000 kr när man har 100K på banken låter ju tämligen ohållbart. Lägg där till täckandet av ansiktet och mordets grova tillvägagångssätt så blir man ännu mer skeptisk.

Jag håller med om att sannolikheten att någon mördar för pengar är mindre om vederbörande har pengar på banken, men i det här fallet kanske det fanns andra aspekter på det hela.

Jag är den första att skriva under på att jag inte är insatt i alla detaljer i fallet och ni får rätta mig om jag har fel, men det sas att Rahman hade problem med både droger och spel. Om så var fallet så kanske Rahman var ovillig att ta av familjens pengar för att betala spel- eller knarkskulder (om det nu fanns några sådana).

Att offrets ansikte täcktes över talar åtminstone inte emot Rahman som gärningsman. Han hade bevisligen en relation till offret och det är inte helt ovanligt att mördare täcker över sina offers ansikten av ånger och för att slippa se den de gjort illa i ögonen.
Citera
2010-12-12, 11:27
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Bara en kommentar kring t-gul-inköpet: Det man har tagit fasta på i den friande domen mot JR är inte bara att det inte går att bevisa att han köpte de aktuella t-gulflaskorna. Det går inte heller att bevisa att det var dessa flaskor som återfanns på mordplatsen. Rent teoretiskt kan flaskorna på mordplatsen ha införskaffats på annat sätt, medan tändvätskan som inhandlades efter att Rahman köpt kaffe inte behöver ha med mordet att göra alls. (Det var dessutom på våren och grilltider).

Jag håller med om att det trots detta finns en för JR ganska besvärande indiciekedja kring tändvätskan. Men ovan nämnda är en detalj som ibland kommer bort när man talar om fallet.

Är du verkligen helt säker på detta? Det är länge sedan jag läste den friande domen, men om mitt minne inte sviker mig så gick det att koppla flaskorna pga streckkoden. Minns jag så fel?
Citera
2010-12-12, 14:33
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
Är du verkligen helt säker på detta? Det är länge sedan jag läste den friande domen, men om mitt minne inte sviker mig så gick det att koppla flaskorna pga streckkoden. Minns jag så fel?

Jag är ganska säker på det. Men det var länge sedan jag läste om fallet också, så minnet kan mycket väl svika mig, eller så kan jag ha blandat ihop saker.
Citera
2010-12-13, 04:09
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Jag är ganska säker på det. Men det var länge sedan jag läste om fallet också, så minnet kan mycket väl svika mig, eller så kan jag ha blandat ihop saker.

Vi får enas om att det är svårt med minnet

Likväl (suddiga minnesbilder till trots); Visst var det väl så att man kunde koppla flaskan till butiken via streckkoden? Försökte att hitta länk till detta men lyckades inte. Vidare så pekades väl J.R ut av tjejen i kassan (och då menar jag för inköp av kaffe likväl som t-sprit)?
Citera
2010-12-13, 05:08
Medlem
Citat:
Visst var det väl så att man kunde koppla flaskan till butiken via streckkoden?
Nej, inte via streckkoden. Däremot så hittade man en prislapp från Prisma Mat i en plastkasse (från en annan affär, ska tilläggas) vid offrets huvud med summan 18 kronor och 40 öre. Det var också normalpriset på T-gul i den affären.

Citat:
Vidare så pekades väl J.R ut av tjejen i kassan (och då menar jag för inköp av kaffe likväl som t-sprit)?
Det kan man inte säga att hon gjorde, nej. Den här kvinnan hördes sommaren 1993 och hon kunde då inte erinra sig det aktuella inköpet. Hon kände dock på sig att det inte var en kvinna som hade gjort inköpet, för då hade hon sannolikt tagit det till sig. Hon menade också att det var ovanligt att någon kund handlade två flaskor tändvätska i butiken. När polisen då delgav henne information om att det var en man som gjort inköpet av kaffe och att han var utlänning så ringde det fortfarande inga klockor hos henne. När man då slutligen sa att mannen uppgav för polisen att han hade pratat med henne om hennes ungar så kom hon på två stycken personer som stämde in på detta - en person som rimligtvis inte kan vara någon annan än Joy Rahman (kort man, stamkund, svensk fru och två barn varav en pojke och en flicka) och en annan man som tydligen var lång och smal samt förmodligen från Indien. Polisen uppgav att den förste mannen av de två var den som gjort inköpet av kaffe men hon kunde inte minnas vare sig detta eller om denne även köpt tändvätskan.
Senast redigerad av Blooddust 2010-12-13 kl. 05:17.
Citera
2010-12-13, 13:33
Medlem
Varför köpte mördaren tändvätska om mordet inte var planerat eller hade han inte tänkt att elda upp kroppen?
Citera
2010-12-13, 15:05
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Nej, inte via streckkoden. Däremot så hittade man en prislapp från Prisma Mat i en plastkasse (från en annan affär, ska tilläggas) vid offrets huvud med summan 18 kronor och 40 öre. Det var också normalpriset på T-gul i den affären.

Det kan man inte säga att hon gjorde, nej. Den här kvinnan hördes sommaren 1993 och hon kunde då inte erinra sig det aktuella inköpet. Hon kände dock på sig att det inte var en kvinna som hade gjort inköpet, för då hade hon sannolikt tagit det till sig. Hon menade också att det var ovanligt att någon kund handlade två flaskor tändvätska i butiken. När polisen då delgav henne information om att det var en man som gjort inköpet av kaffe och att han var utlänning så ringde det fortfarande inga klockor hos henne. När man då slutligen sa att mannen uppgav för polisen att han hade pratat med henne om hennes ungar så kom hon på två stycken personer som stämde in på detta - en person som rimligtvis inte kan vara någon annan än Joy Rahman (kort man, stamkund, svensk fru och två barn varav en pojke och en flicka) och en annan man som tydligen var lång och smal samt förmodligen från Indien. Polisen uppgav att den förste mannen av de två var den som gjort inköpet av kaffe men hon kunde inte minnas vare sig detta eller om denne även köpt tändvätskan.

Tack för info!
Citera
2010-12-13, 15:09
Medlem
Vrängar'ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kosmonaut1000
Varför köpte mördaren tändvätska om mordet inte var planerat eller hade han inte tänkt att elda upp kroppen?

Hon kan ha varit död innan mördaren köpte tändvätskan. En teori som (väl?) brukar föras fram är att mördaren försökte stjäla pengar, blev påkommen av offret och i efterföljande tumult dödas offret. Därefter köper mördaren tändvätskan för att försöka undanröja bevis.
Citera
2010-12-14, 01:23
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
T.o.m. Christian Diesen (ärkedåren inom skrået) anser att indiciekjedjan mot J.R är fullständigt överväldigande.

Diesen är dock ganska så lynnig och förespråkar någon slags feministiskbevisvärderingsteori av o till, den teorin är väl mest en relabeling av marxistisk teori, Fast Raman är förmodligen skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in