Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Ett rånmord på grund av 28.000 kr när man har 100K på banken låter ju tämligen ohållbart. Lägg där till täckandet av ansiktet och mordets grova tillvägagångssätt så blir man ännu mer skeptisk.
Det är en av de saker som också gjort mig tveksam tidigare. Men jag tror inte vi ska stirra oss blinda på ordet rånmord. Jag tror snarare att Märta kom på mördaren med att rota igenom hennes saker och därför tystades. Eller att det hela började som ett gräl som sedan eskalerade i våldsamheter. Om mördaren fick med sig 28K därifrån var det nog mest en "bonus".
Jag vet också att det snackats om att det är närstående som täcker ansiktet. Men enligt vad Leif GW Persson sade nyligen i Veckans Brott, är det vanligt att mördare täcker sina offers ansikten. Det skedde t ex i Brattåsfallet, trots att man mig veterligen inte misstänker någon nära anhörig där.
Citat:
Ursprungligen postat av Vrängar'n
Om inte J.R köpte tändvätskan måste mördaren i princip stått direkt efter honom i kön (vilket har utrönats via kassaregistret). Sannolikheten för detta (sammanvägt med tygbiten) är givetvis extremt liten.
Bara en kommentar kring t-gul-inköpet: Det man har tagit fasta på i den friande domen mot JR är inte bara att det inte går att bevisa att han köpte de aktuella t-gulflaskorna. Det går inte heller att bevisa att det var dessa flaskor som återfanns på mordplatsen.
Rent teoretiskt kan flaskorna på mordplatsen ha införskaffats på annat sätt, medan tändvätskan som inhandlades efter att Rahman köpt kaffe inte behöver ha med mordet att göra alls. (Det var dessutom på våren och grilltider).
Jag håller med om att det trots detta finns en för JR ganska besvärande indiciekedja kring tändvätskan. Men ovan nämnda är en detalj som ibland kommer bort när man talar om fallet.