2009-01-04, 19:57
  #325
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Då fick jag leta fram boken.
Frikänd:
sid 209: ", så läste han 2002 hovrätts friande dom. Göran Herner betonar nu att Joy Rahman frikändes i brist på bevis, inte för att det framkommit något som utesluter att han kan ha varit mördaren."
Och då hade vissa bevis (bla en handduk med spyor, man tror det är mördarens) förstörts när domen vunnit laga kraft, läs när Rahman låstes in i svenskt fängelse.

Dinglebos kommentar handlar förmodligen om att en av teknikaliteter som "friade" Rahman var att åklagaren 2002 angav en snävare tidsram för mordet än åklagaren gav 1994 och rätten blev inte övertygade om att det verkligen skett då. Och eftersom åtalet inte var korrekt på denna punkt så ogillades det (hittar inget på stört i boken). Det var naturligtvis en hel del tryck på rätten att "frikänna" Rahman från journalist- och riksdagshåll (Althin) och detta gav dem en nödutgång till att frikänna.

Så det du och Dinglebo påstår är att man vet att det är Rahman som mördat, men inte vid en exakt tidpunkt och det är det som ligger till grund för ett frikännande?

Håhåjaja..
Citera
2009-01-04, 23:18
  #326
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Så det du och Dinglebo påstår är att man vet att det är Rahman som mördat, men inte vid en exakt tidpunkt och det är det som ligger till grund för ett frikännande?

Håhåjaja..

Att du frias i en domstol är inte detsamma som att du är är oskyldig till brottet du anklagas för.
Blanda inte ihop rättvisa med juridik, finns inget samband.
Citera
2009-01-05, 00:44
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att du frias i en domstol är inte detsamma som att du är är oskyldig till brottet du anklagas för.
Blanda inte ihop rättvisa med juridik, finns inget samband.

Varför hålla på och HATA Joy Rahman - egentligen?


Som om han inte lidit tillräckligt av sunkiga svenskars taffliga tillkortakommanden!

Citera
2009-01-05, 01:28
  #328
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att du frias i en domstol är inte detsamma som att du är är oskyldig till brottet du anklagas för.
Blanda inte ihop rättvisa med juridik, finns inget samband.

Svenska rättsväsendet ansåg inte Joy vara skyldig, då spelar det ingen roll att en massa förståsigpåare i den här tråden skriker "skyldig" eftersom det ligger i deras natur att tro att blatten gjorde´t. Rahman är dock oskyldig och kommer så förbli tills något nytt framkommer som visar på hans skuld.
Citera
2009-01-05, 12:24
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Svenska rättsväsendet ansåg inte Joy vara skyldig, då spelar det ingen roll att en massa förståsigpåare i den här tråden skriker "skyldig" eftersom det ligger i deras natur att tro att blatten gjorde´t. Rahman är dock oskyldig och kommer så förbli tills något nytt framkommer som visar på hans skuld.

Var du lika övertygad om hans skuld då han satt inlåst som du nu är övertygad om att han är oskyldig?
__________________
Senast redigerad av Rock N Roll 2009-01-05 kl. 12:26.
Citera
2009-01-05, 12:31
  #330
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Då fick jag leta fram boken.
Frikänd:
sid 209: ", så läste han 2002 hovrätts friande dom. Göran Herner betonar nu att Joy Rahman frikändes i brist på bevis, inte för att det framkommit något som utesluter att han kan ha varit mördaren."
Var väl Olof Forssberg som var ordförande i hovrätten då Rahman friades? Där kan vi tala om en politiskt tillsatt tjänsteman.

Forssberg gjorde sig rikskänd då han som statens haverikomissions ordförande ljög om några handlingar och fick gå, hans kompis Ines Uusman som då var kommunikationsminister satte honom då som domare i Svea Hovrätt. Sanslöst egentligen och rätt självklart att Forssberg vänder kappan efter den mediala vinden.
Citera
2009-01-05, 12:46
  #331
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Rahman är dock oskyldig och kommer så förbli tills något nytt framkommer som visar på hans skuld.

Han ska betraktas som oskyldig. En stor skillnad.
Citera
2009-01-05, 12:47
  #332
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Att du frias i en domstol är inte detsamma som att du är är oskyldig till brottet du anklagas för.
Blanda inte ihop rättvisa med juridik, finns inget samband.

Det var det mest obegåvade jag någonsin stött på. Blir du friad av den högsta instansen i Sverige anses du vara oskyldig - även om, som någon säger, massa förståsigpåare anser honom skyldig.

Eller menar du att HD friade honom fastän man kunnat fastställa honom skyldig? Svaret där är nej.
Citera
2009-01-05, 12:48
  #333
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Var väl Olof Forssberg som var ordförande i hovrätten då Rahman friades? Där kan vi tala om en politiskt tillsatt tjänsteman.

Forssberg gjorde sig rikskänd då han som statens haverikomissions ordförande ljög om några handlingar och fick gå, hans kompis Ines Uusman som då var kommunikationsminister satte honom då som domare i Svea Hovrätt. Sanslöst egentligen och rätt självklart att Forssberg vänder kappan efter den mediala vinden.

Vad för handlingar är det du syftar på?
Citera
2009-01-05, 13:03
  #334
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Han ska betraktas som oskyldig. En stor skillnad.

Du tillhör förstås de som anser att han ÄR skyldig. För du vet bättre?
Citera
2009-01-05, 13:33
  #335
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Vad för handlingar är det du syftar på?
...fast han ljuger i citatet ovan igen därför att han erkände inte sjävmant utan först efter det att han överbevisats. Lögnen är nog en av Forssbergs bästa vänner.

Googla "Olof Forssberg" och "Olof Forssberg"+Estonia+lögn.
__________________
Senast redigerad av Julius Mosca 2009-01-05 kl. 14:00.
Citera
2009-01-05, 14:22
  #336
Medlem
rohyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
...fast han ljuger i citatet ovan igen därför att han erkände inte sjävmant utan först efter det att han överbevisats. Lögnen är nog en av Forssbergs bästa vänner.

Googla "Olof Forssberg" och "Olof Forssberg"+Estonia+lögn.

Lögnen är nog en haverikommissions bäste vän oavsett, tänker då på nedskjutningen av DC-3an.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in