Citat:
Ursprungligen postat av rohyp
Det var det mest obegåvade jag någonsin stött på. Blir du friad av den högsta instansen i Sverige anses du vara oskyldig - även om, som någon säger, massa förståsigpåare anser honom skyldig.
Eller menar du att HD friade honom fastän man kunnat fastställa honom skyldig? Svaret där är nej.
Djuuupt andetag...
Jag begår ett mord,planerat överlagt brutalt. Jag blir misstänkt och utredd av polisen. Polisen får fram ett antal bevis dock saknas ögonvittnen.
Domstolen vänder och vrider på de förelagda bevisen som bildar en så kallad indiciekedja . Vid en första prövning anses kedjan hålla, dock i en senare prövning så lyckas försvararen bryta kedjan.
Domstolen kommer då fram till att det finns saker som pekar på att jag är mördaren, men bevisen anses inte räcka till att fälla mig för mordet.
Det är inte ställt utom rimligt tvivel ( obs!) det begreppet är påhittat av människan och inget som kan härledas objektivt, dvs bedömningen varierar från fall till fall och man har gärna marginal till den tilltalades förmån.
Jag frias då av domstolen och får givetvis inget straff,juridiskt sett är jag oskyldig.
Har jag då helt plötsligt inte begått mordet jag faktiskt har begått??
Slutsats! Ett frikännande är inte detsamma som att man är oskyldig till den faktiska handlingen.