Citat:
Ursprungligen postat av Rockern
Jag vidhåller det jag skrev, att olika rättslab kommit fram till olika slutsatser. Om inte annat visar den friande domen på detta.
Vi måste ha läst olika förundersökningar du och jag.

Han kändes inte igen av kassörskan som den som handlat t-gulen - däremot kändes han igen av kassörskan som en kund. Kanske inte så konstigt, han brukade ofta handla där. Det var ju den teorin som fördes fram, att Rahman handlat sitt kaffe före den personen som handlade T-gul. Kort sagt så styrker inte något att Rahman skulle vara mördaren. Det är nämligen inte otänkbart att Rahman, som ju bodde i närheten, handlade sitt kaffe före mördaren som mördade pensionären. Rahman hade ju ansvar för alla hemtjänstbehövande pensionärer i området så det är inte mycket till bevis.
Märk väl att jag inte tar ställning i skuldfrågan, jag anser dock att bevisen var för tunna när han fälldes första gången. En annan som som talade för Rahman var att polisen ALDRIG hade haft honom som misstänkt om han inte hade hört av sig själv och berättat att han var den som köpte kaffe vid den tidpunkten i den aktuella butiken. Polisen satte upp efterlysningslappar där man bad den person som handlat kaffe att höra av sig i hopp om att denne skulle kunna identifiera personen bakom sig vid kassan.
Ett par saker talar för Rahman här, dels att han hörde av sig helt självmant utan att ha något att vinna på det, dels att polisen faktiskt först inte trodde att kaffeköparen hade något med mordet att göra. Det var först när det visade sig att Rahman var kvinnans hemtjänstvårdare som polisen började arbeta i riktning mot Rahman. Jag vill dock mena att det inte är en särskilt stor slump att Rahman handlade sitt kaffe i just den butiken - han bodde och arbetade i området. Att han var inne just vid den tidpunkten är inte en särskilt märkvärdig slump.
Jag lägger mig inte i skuldfrågan enbart ovanstående slutsats, som inte vilar på någon logisk bas.
Om Rahman, som du skriver, hörde av sig självmant till Polisen i tron att det var den som handlade efteråt som de ville åt, så hade han ju en hel del egenvinning på att själv höra av sig, lr?
1. Han kunde som utomstående vittne förstärka polisens tro att det var någon efter honom i butiken. = Skapa blindspår.
2. Om kassörskan eller något annat vittne till hans besök i butiken skulle bidra till att han skulle bli utpekad som en av personerna i affären vid aktuell tidpunkt, vore det då inte klart förmildrande och mindre misstänkt om han själv hörde av sig. Annars fanns risken att någon annan angav att de sett honom i nämnda butik.
Sålunda fanns en del incitament för JR att själv höra av sig till Polisen, utan att han för den skull per automatik är oskyldig.