2008-03-31, 20:17
Medlem
Ponera att man blir oskyldigt dömd, sitter åtta år i fängelse, får resning och tilldelas ett stort skadestånd och sedan väljer att bygga upp en välgörenhetsverksamhet i sin hemby.

Om någon sedan förskingrade pengar och hotade att rasera detta hade i alla fall jag blivit rasande och antagligen varit nära till att gräva ned vederbörande i närmaste park.

Vad jag vill få fram är att han kanske inte var skyldig första gången men andra?
Citera
2008-03-31, 20:25
Medlem
En intressant fråga är hur pensionären som fick sitt kantband på sin julbonad stulet upptäckte detta - och tänkte tanken att "detta kan ha med mordet att göra". Det var ju inte jul och julbonaden låg i en garderob.

Jag tycker hela teorin kring att julbonadens band skulle vara mordvapnet som helt galen då, om Rahman planerat mordet, rimligtvis måste ha valt ett bättre mordvapen än en gammal tejpbit? Hade han inte planerat mordet, varför skulle han då norpa tejpen?

Jag tycker att tejpbiten inte är något bevis på den grunden. Jag tycker fortfarande att han fälldes trots att bevisningen var rejält undermålig. Därmed inte sagt att jag tror att han är oskyldig.

...och som jag säger...han kommer inte att dömas för något mord i Bangladesh.
Citera
2008-03-31, 20:36
Medlem
Det är inte säkert att mordet var planerat. Han skulle nog bara stjäla, blev påkommen, bråk och handgemäng uppstod, han slår den gamla kvinnan medvetslös. Han rusar tillbaka till förra åldringen på jakt efter nåt att strypa med, han tar vad som helst, tänk på att han måste varit oerhört stressad i dessa ögonblick. Han tänker att han måste undanröja bevis och vill bränna upp kroppen, han köper T-gul men misslyckas ändå med uppbränningen. Han erkänner kaffeköpet eftersom han vet att han blir igenkänd i affären + att han i början hävdar själva inhandlandet som ett tidsalibi vilket senare spräcks (han har hunnit både mörda, handla och tillbaka för att elda).
Citera
2008-03-31, 20:54
Medlem
frobozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R12
Här skriver Joy om planerna med stiftelsen
[...]
Ett troligt scenario är väl att kassören upptäckt oegentligheter med vart pengarna gått. Men det är ju bara min hypotes.

Jag tycker inte att det är ett så troligt scenario. Pengarna var ju Joy Rahmans från början så varför skulle han scamma stiftelsen?
Citera
2008-03-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Det är inte säkert att mordet var planerat. Han skulle nog bara stjäla, blev påkommen, bråk och handgemäng uppstod, han slår den gamla kvinnan medvetslös. Han rusar tillbaka till förra åldringen på jakt efter nåt att strypa med, han tar vad som helst, tänk på att han måste varit oerhört stressad i dessa ögonblick.

Nu är du bra rolig. Var han så stenad att han inte kunde hitta något i den nedslagna kvinnans lägenhet att döda henne med menar du?

Åklagarens historia måste väl ändå vara att han tagit bandet i förväg på någon vänster. Det behöver ju inte heller nödvändigtvis ha varit för att döda någon. Han kanske plockade på sig bandet, utan egentlig anledning, och sen hände det sig som så att det kom väl till pass. En sådan historia skulle jag tro mer på än din i alla fall. Det förekommer mig veteligt att folk plockar på sig föremål utan uppenbar orsak, särskilt saker de lösgör och som ursprungligen sitter ihop med något annat kan närmast reflexartat insamlas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Centauro
Det är inte säkert att mordet var planerat. Han skulle nog bara stjäla, blev påkommen, bråk och handgemäng uppstod, han slår den gamla kvinnan medvetslös. Han rusar tillbaka till förra åldringen på jakt efter nåt att strypa med, han tar vad som helst, tänk på att han måste varit oerhört stressad i dessa ögonblick. Han tänker att han måste undanröja bevis och vill bränna upp kroppen, han köper T-gul men misslyckas ändå med uppbränningen. Han erkänner kaffeköpet eftersom han vet att han blir igenkänd i affären + att han i början hävdar själva inhandlandet som ett tidsalibi vilket senare spräcks (han har hunnit både mörda, handla och tillbaka för att elda).

kan det inte bara vara nån enkel sak som att mördaren varit hemma hos julbonadspensionären och donat. hittat kanttyget liggandes och skräpandes i ett hörn och städat undan genom att lägga det i fickan.
sen när mördaren kommer på att han ska strypa märta hittar han vips tygbandet i fickan och använder det.

men jag tycker ju att det är lite märkligt att man skulle välja det mordvapnet. till och med märta borde väl ha haft saker man kunde strypas med; skosnören, skärp, sjalar etc...
Citera
Medlem
Flytande_argots avatar
Att han nu gripits på nytt misstänkt för ett annat mord gör ju det hela aningen mer suspekt. Ska bli intressant att få reda på hur kassören blivit dödad. Tänk om det är precis samma modus operandi som mordet som Joy friades för i Sverige?
Citera
2008-03-31, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Att han nu gripits på nytt misstänkt för ett annat mord gör ju det hela aningen mer suspekt. Ska bli intressant att få reda på hur kassören blivit dödad. Tänk om det är precis samma modus operandi som mordet som Joy friades för i Sverige?

Du menar Rahman skulle ha gått in till en granne i Bangladesh, norpat en julbonad, strypt killen och sedan i panik handlat kaffe och tändvätska?

Not bloody likely...
Citera
2008-03-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa666
kan det inte bara vara nån enkel sak som att mördaren varit hemma hos julbonadspensionären och donat. hittat kanttyget liggandes och skräpandes i ett hörn och städat undan genom att lägga det i fickan.
sen när mördaren kommer på att han ska strypa märta hittar han vips tygbandet i fickan och använder det.

men jag tycker ju att det är lite märkligt att man skulle välja det mordvapnet. till och med märta borde väl ha haft saker man kunde strypas med; skosnören, skärp, sjalar etc...

Bandet satt fast på julbonaden. Någon rev av det.
Citera
2008-03-31, 21:23
Medlem
Joy "Stryp-Thugen" Rahman arbetar i en uråldig kulturell tradition som de brittiska imperialisterna försökte kväsa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thuggee
Citera
2008-03-31, 22:09
Medlem
hallaballas avatar
Spelskulder

Ifall han drogade vette fan men snubben hadde tydligen halvfeta spelskulder "här o var" har jag hört av en rätt säker källa.
Citera
2008-03-31, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockern
Du menar Rahman skulle ha gått in till en granne i Bangladesh, norpat en julbonad, strypt killen och sedan i panik handlat kaffe och tändvätska?

Not bloody likely...

Nä, men han kan väl ha strypt den killen "också"? Julbonad är knappast aktuellt fattar väl de flesta?

Jag tycker det hela verkar misstänkt. Rahman kanske har svårt att tygla sig så han tar ihjäl folk då det rinner över...hur stor är sannolikheten att man två_gånger blir oskyldigt misstänkt för mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in