Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-04, 13:36
  #697
Medlem
Fjantors avatar
Ghaaaa blir fan galen på mig själv.
Varför dricker jag kaffe då jag vet att det är det som ger mig problem.:
Fattar inte ens hur jag tänker.
Men det är ju så jävla gott på morgonen..
Citera
2016-05-06, 18:28
  #698
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Ghaaaa blir fan galen på mig själv.
Varför dricker jag kaffe då jag vet att det är det som ger mig problem.:
Fattar inte ens hur jag tänker.
Men det är ju så jävla gott på morgonen..

Har du prövat kaffe utan koffein i?

Finns på Ica, koffein stressar ju upp magen.

mvh
Citera
2016-05-06, 19:14
  #699
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBerry
Har du prövat kaffe utan koffein i?

Finns på Ica, koffein stressar ju upp magen.

mvh


Nej det har jag aldrig testat..
Trodde det va garvsyran som va dåligt för magen..
Så funderade på att gå över till pulverkaffe..
Citera
2016-05-09, 18:41
  #700
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Nej det har jag aldrig testat..
Trodde det va garvsyran som va dåligt för magen..
Så funderade på att gå över till pulverkaffe..

finns säkert mer ämnen är koffein som orsakar magproblem med koffein ska man undvika vid bråck, magsår och andra problem.

Märker att jag mår röv när jag tränar tungt på gymmet, som att mitt bråck vidgas eller liknande. Känns inte bra men samtidigt mår jag mycket bättre psykiskt när jag tränar å det där jävla bråcket kan dra åt helvet. trött på att se ut som en somalie nu
Citera
2016-05-16, 19:40
  #701
Medlem
Ratis avatar
Känner av aptitlöshet och rejäl hunger om vartannat. Kan detta ha med magmunsbråcket att göra?
Vissa dagar är man illamående och kan knappt äta något och andra dagar är man nästan extremt hungrig.
Citera
2016-05-17, 16:46
  #702
Avstängd
JackBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Känner av aptitlöshet och rejäl hunger om vartannat. Kan detta ha med magmunsbråcket att göra?
Vissa dagar är man illamående och kan knappt äta något och andra dagar är man nästan extremt hungrig.
har samma, rasat i vikt men försöker nu att gå upp igen, inte lätt må jag säga.
Citera
2016-05-19, 01:54
  #703
Medlem
Ja då får man ställa in sig i skaran med problem med magmunsbråck. Sista 6 månader har varit ett helvete. 3 akutbesök, natt på iva och en jäkla massa lidande. Grymt jobbiga symptomer.
Börja för 6 månader med akut migrän och nack-rygg smärtor. Kämpade på med naprapater och sjukgymnastik till för 12 veckor sedan då det efter att legat 10 dagar med förkylning och käkat ipren gick över till bröstsmärtor. Maten började fastna i halsen, hjärtklappningar och kramper. Vårdcentralen skickade då på mig starka anti inflammatoriska tabletter 14 dagar då de sa att jag hade inflammation i bröstet och rygg. Så efter 14 dagar var det totalstopp. fick inte i mig fast föda på 10 dagar hade smärtor i rygg, bröst, hjärtklappning kramper och magen satt i bröstet. Fick börja med 40mg nexius och har nu 2 månader efter fortfarande stora problem. Tappat 13 kg och sover knappt samtidigt som man kämpar med jobb och familj. Kramper i mellangärdet och konstant ont mellan skuldrena och bröstkorg. Skall få göra en gastroskopi om 12 timmar hoppas verkligen att det visar något som de anser skall opereras. Tidigare har mitt bråck sett bra ut men jag känner tydligt hur det åker upp i bröstkorgen och ständigt knöl i halsen. Känner pulsen hela tiden i rygg och mage har ibland domnat bort i vänstra kroppen jäkligt obehagligt.
Citera
2016-05-19, 19:03
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beemmeupscott
Ja då får man ställa in sig i skaran med problem med magmunsbråck. Sista 6 månader har varit ett helvete. 3 akutbesök, natt på iva och en jäkla massa lidande. Grymt jobbiga symptomer.
Börja för 6 månader med akut migrän och nack-rygg smärtor. Kämpade på med naprapater och sjukgymnastik till för 12 veckor sedan då det efter att legat 10 dagar med förkylning och käkat ipren gick över till bröstsmärtor. Maten började fastna i halsen, hjärtklappningar och kramper. Vårdcentralen skickade då på mig starka anti inflammatoriska tabletter 14 dagar då de sa att jag hade inflammation i bröstet och rygg. Så efter 14 dagar var det totalstopp. fick inte i mig fast föda på 10 dagar hade smärtor i rygg, bröst, hjärtklappning kramper och magen satt i bröstet. Fick börja med 40mg nexius och har nu 2 månader efter fortfarande stora problem. Tappat 13 kg och sover knappt samtidigt som man kämpar med jobb och familj. Kramper i mellangärdet och konstant ont mellan skuldrena och bröstkorg. Skall få göra en gastroskopi om 12 timmar hoppas verkligen att det visar något som de anser skall opereras. Tidigare har mitt bråck sett bra ut men jag känner tydligt hur det åker upp i bröstkorgen och ständigt knöl i halsen. Känner pulsen hela tiden i rygg och mage har ibland domnat bort i vänstra kroppen jäkligt obehagligt.

Bråcket såg bra ut enligt läkare. ca 2,5cm. Problemet tror jag är mer motoriskt. Det börjar att det fastnar mat i halsen som krampar och får bråcket att glida upp. Nu gäller det bara att kunna bevisa det.
Citera
2016-05-19, 23:31
  #705
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beemmeupscott
Ja då får man ställa in sig i skaran med problem med magmunsbråck. Sista 6 månader har varit ett helvete. 3 akutbesök, natt på iva och en jäkla massa lidande. Grymt jobbiga symptomer.
Börja för 6 månader med akut migrän och nack-rygg smärtor. Kämpade på med naprapater och sjukgymnastik till för 12 veckor sedan då det efter att legat 10 dagar med förkylning och käkat ipren gick över till bröstsmärtor. Maten började fastna i halsen, hjärtklappningar och kramper. Vårdcentralen skickade då på mig starka anti inflammatoriska tabletter 14 dagar då de sa att jag hade inflammation i bröstet och rygg. Så efter 14 dagar var det totalstopp. fick inte i mig fast föda på 10 dagar hade smärtor i rygg, bröst, hjärtklappning kramper och magen satt i bröstet. Fick börja med 40mg nexius och har nu 2 månader efter fortfarande stora problem. Tappat 13 kg och sover knappt samtidigt som man kämpar med jobb och familj. Kramper i mellangärdet och konstant ont mellan skuldrena och bröstkorg. Skall få göra en gastroskopi om 12 timmar hoppas verkligen att det visar något som de anser skall opereras. Tidigare har mitt bråck sett bra ut men jag känner tydligt hur det åker upp i bröstkorgen och ständigt knöl i halsen. Känner pulsen hela tiden i rygg och mage har ibland domnat bort i vänstra kroppen jäkligt obehagligt.


Lider med dig, jag vet vilket helvete det är och vården i Sverige har noll koll på magmunsbråck. I det här läget ska du be om en remiss till Ersta sjukhus direkt och satsa på operation något annat kommer inte fungera då du käkat syradämpande i 2 månader utan effekt. Operationen var mn räddning och kommer bli din också.
Citera
2016-05-19, 23:34
  #706
Medlem
På. Till alla som gör en gastroskopi och dom inte hittar något. Tänk på att bråcket måste ha åkt upp för att dom ska kunna se det. Ofta missar dom bråcket och i mitt fall hittade dom det efter flera gastroskopier. Mitt tips är att hosta som en galning innan undersökningen och dra in magen allt vad du kan 10-15 ggr då tvingar du upp bråcket så slipper du göra flera undersökningar nian dom lyckas pricka in en tidpunkt då det syns.
Citera
2016-05-23, 10:23
  #707
Medlem
Hej. Idag om 1 timme är det min tur att göra en gastrostopi. Får se hur det blir med resultatet. I mitt fall så tror jag inte att det behövs en operation, jag har faktiskt slutat med medicinen, då jag fick så mycket biverkningar. Tror mer på annat, förklarar här mer.

Saken är den att jag tror att jag (och många av er andra här inne) får halsbränna, klump o halsen och ibland sura uppstötningar pga för låg saltsyraproduktion (större risk för halsbränna än sura uppstötningar i detta skeende)

I mitt fall så började allt med att jag fick "ballongmage" efter maten, för att sedan börja få upp osmält mat i små bitar en stund efter maten. Sedan blev det värre med att jag fick mer och mer klumpkänsla vid stora måltider och till sist så fick jag att det kändes som att magsäcken åkte upp en bit (diafragmabråck) vid vissa tillfällen då man ätit mycket onyttigt, och tex 2-3 dagar efter helgen om man festat mycket. Sedan så började mitt "problem" med sura uppstötningar efter detta, att liksom maten "banade väg" upp och sedan följde magsyra med. I andra fall började jag få halsbränna (vilket det råder större konsensus runt att det beror på för lite magsyra/saltsyra snarare än för mkt!).
När jag sedan började ta Losec (och senare Inside) mot mina sura uppstötningar så kändes det bättre de första dagarna, men sedan så började problemen. Jag har, som sagt, haft uppsvälld mage innan efter måltid, lite rapar och så, men jag hade aldrig några magsmärtor. Men någon vecka eller två efter jag började med min medicin, med ganska oförändrat resultat på halsfronten, så började jag få mer och mer ont i magen. Jag började bli förstoppad och ibland få lite diarre, hade ont när jag åt och rapningarna tilltog (var ju ofta ganska "tätt" åt andra hållet). Avföringen började se konstig ut, fet och flytande med bitar i. Jag började bli mer och mer känslig för stark mat och lök etc. "IBS-symptom" utvecklades helt enkelt. Så jag slutade medmedicinen, visst det var kämpigt i början, men nu så har kroppen börjat vänja sig igen (man får trappa ner långsamt).

I efterhand så har jag förstått att jag har haft för låg saltsyraproduktion, och har haft det i många år. Har man det så fungerar inte signalerna riktigt till magmunnen så den vill inte alltid stänga sig, så då kan både det ena och det andra komma upp (och någon magsyra finns det ju alltid, samt då att halsbränna är "avsaknad" av syra). Sedan så stimuleras inte bukspottkörteln och gallan tillräckligt, så man får svårt att smälta mat, plus att magsyran ska ju hjälpa till att smälta maten, och är det brist på den... Maten samlas i tarmen och jäser och har det fint. Och i mitt fall så har jag troligtvis även överväxt på svamp i magen, så de goda bakterierna har det kämpigt som det är, och att då bli börja smälta obearbetad mat är ju ingen dröm.
När det gäller stress så sägs det ju öka saltsyraproduktionen, vilket det gör i början, men sedan så sjunker det, så i en initial period av stress så har man ofta hög produktion, men sedan så behöver det inte alltid betyda det.

Så jag tror att mår du bra i magen, ej uppblåst, känner att du kan smälta maten bra, men kanske har ätit mycket onyttigt, även lite stressad för stunden, och får sura uppstötningar (inget eller lite halsbränna), att det liksom lite närsom rinner upp bara (speciellt vid liggande), ingen vidare klumpkänsla på det "lilla planet" (alltså matbitar som vill upp) och att det då det blir klumpkänsla så är det magsäcken som åker upp - då är väl magmunnen ansatt av hårt trycket och syrahämmande medicin bör tas (och/eller operation). I detta fall bör problemen vara baserade till halsen.

Men det är nog saltsyrabrist om det börjar med uppblåst mage, stressad under längre period, klumpkänsla ofta och efter mat (1-2 tim), halsbränna, isande känsla i halsen, rapar, stora rapar som om "trycket släpper" med matbitar som kommer upp och efter det sura uppstötningar (alltså inte att det lätt rinner upp magsaft vid liggande utan att man mer får rapa upp den/att det pumpas upp), andra problem med magen (magkatarr, ibs) och ett sämre allmäntillstånd, att syrahämmande inte hjälper efter 2 veckor (är det för mkt syra så borde den gått ner då, är det för lite syra så borde det nästan ha förvärrats). Saltsyrabrist kan även ge; illamående, förlängd mättnadskänsla och/eller snabb mättnadskänsla, förstoppning, diarre, metallsmak i munnen, svårt med fet mat och kött, näringsbrist (trötthet)

Min åsikt är att läkarkåren är för hårt fasttvinnade med läkemedelsbranschen, så "det enda" de kan göra är att skriva ut syrahämmande!

Du får tro på detta hur mycket eller lite du vill, det är mina egna slutsatser efter 6 månaders informationsletande och baserat på min egen situation.

Tillägg, detta gäller mest till er/oss som inte haft detta sålänge. har man haft det i många år så kanske bråcket blivit så stort att operation är det enda
(sedan så kan ju bråcket ha berott till största del på saltsyrabrist, men vad göra åt det nu)
__________________
Senast redigerad av samjuhaa 2016-05-23 kl. 10:33.
Citera
2016-05-24, 17:35
  #708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samjuhaa
Hej. Idag om 1 timme är det min tur att göra en gastrostopi. Får se hur det blir med resultatet. I mitt fall så tror jag inte att det behövs en operation, jag har faktiskt slutat med medicinen, då jag fick så mycket biverkningar. Tror mer på annat, förklarar här mer.

Saken är den att jag tror att jag (och många av er andra här inne) får halsbränna, klump o halsen och ibland sura uppstötningar pga för låg saltsyraproduktion (större risk för halsbränna än sura uppstötningar i detta skeende)

Vad blev resultatet då?
Eftersom låg saltsyrehalt i magen kan orsaka dessa besvär är det idioti av många läkare att så snabbt skriva ut syrehämmade mediciner. När det egentligen är ökad produktion av saltsyra som behövs för att bryta ner mat och döda bakterier som orsaker gaser och därav skapar ett tryck i magen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback