2006-08-26, 16:39
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drott
Min son dricker fruktansvärt mycket vatten, han är två år snart och har gjort det sen han var runt 1 tror jag. Han älskar att dricka, jag hade lite aningar ett tag o misstänkte diabetes, men sen gick drickandet över en stund. Tänkte att det bara var en fix idé han hade.

Men nu såg jag som små kristaller i blöjan, salt eller socker tänkte jag eftersom han ätit en massa godis o alltid har handen i blöjan Men jag tycker mig ha upptäckt det även när han inte ätit godis. Så är det dags att ta han till läkaren kanske?

Vad tror ni???

Insjuknandet för Typ 1 diabetes brukar vara rätt snabbt. Man kan men behöver inte uppvisa: Trötthet, stora urinmängder, stort vätskeintag, viktnedgång , magont.
Mycket enkla prov för blodsocker i urinen och blodet finns på vårdcentralen.
Debuten kan vara rätt dramatisk om man debuterar med surt blod.
Citera
2006-08-27, 18:34
Medlem
Jag var lite äldre när jag fick min diabetes.. var 11 år. Men jag drack hur mkt som helst, kissade. Hade ingen aptit, och när jag väl fick i mig ngt så fick jag tyvärr inte ha kvar det. Det gjode förstås att jag gick ner väldigt mkt i vikt snabbt. För mig hände det här på ca en vecka, men det kan även ta längre tid. Om du är orolig är det bara att åka till vårdcentralen eller ngt och kolla blodsockret. Väldigt enkelt. man kan även köpa urinstickor på apoteket som kallas ketonstickor eller nåt.
Citera
2006-09-11, 23:44
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Diabetes?

Har idag blivit grymt yr vid två tillfällen.. en stund efter att jag ätit och druckit en burk coca cola första gången och sedan efter att ha käkat lite på jobbet. Jag känner mig yr, nästan lite verklihetsfrånvarande. Det är grymt jobbigt, men man vänjer sig efter en stund. Har även känt liknande ibland innan, hänt senaste perioden.

Det är ganska obehagligt, vet inte alls vad det beror på. Är det någon form av pre-diabetes? Eller vad handlar det om.

// Spruträdd Dr.Jekyll
Citera
2006-09-13, 22:13
Medlem
Turbotjejens avatar
Tycker inte det låter som diabetes, för att de symptomen du skriver om skulle jag säga tyder på lågt blodsocker, och sockret stiger ju när man äter. Kanske dags att gå och ta ett blodprov och se hur du mår allmänt?
Citera
2006-09-22, 14:42
Medlem
Sjuntorparns avatar
vad hände med min brud? diabetes

har träffat en underbar tjej. hon har diabetes och har haft det i 4 år. hon e 19 nu. diabetes typ 1.
en kväll när vi hade varit på bio så skulle vi ta en promenad senare på kvällen. mitt under promenaden blir hon konstig. hon håller mej hårt i handen å handen börjar skaka. vi sätter oss ner å jag kollar sockervärdet på henne. de visar normalt. (6 tror ja de va). innan promenaden kollade vi oxå värdet, och även det visade normalt. vi går tillbaka hem. hon går extremt sakta. hon går inte att prata med under hela tiden. de ända hon svarar är "näeh" på allt jag säger eller frågar henne. väl hemma så lägger hon sej i sängen å jag tittar sockervärdet igen på henne. de visar bra. men hon är helt väck i huvet. precis så hon orkar va vaken verkar de som. bor ganska nära sjukhuset så jag tänker köra dit henne. att ens få ut henne i bilen igen tog nog 20 minuter. å precis innan vi skulle gå ut genom ytterdörrn så skulle hon släcka lampan i taket, hon stog å titta på den i nån minut, sen tog hon sitt finger å skulle släcka. extremt långsamt, typ som om hon va tvungen å sikta in sej för å träffa strömbrytarn. sen väl ute i bilen somnade hon å jag skakade på henne ett flertal gånger för att ja ville att hon skulle va vid medvetande. sen när hon satt där å blunda så skrek jag hennes namn högt, i ett försök för att hon skulle kvickna till, då va de som om nån knäppte med fingrarna och hon blev HELT normal igen. de första hon sa när hon vakna var: varför håller jag den här i handen? (hon hade greppat en liten figur från ett kinderägg när vi fortfarande var kvar i hemmet.) hon har själv inget minne alls från promenaden eller från under tiden hon var flummig.. så de senaste hon kommer ihåg var när hon kvickna till i bilen. och början av promenaden minns hon oxå.

vad var de som hände? ja vet att man kan bli lite skumm om man får lågt blodsockervärde. men detta hade ja koll på hela tiden. hon åt nåra sånadära "färgglada piratpengar" från haribo, inne på bion. kan dom ha gjort henne sån? att de hände nått me sockret? vi kolla även värdet inne på bion och då va de normalt. är de över 10 brukar hon alltid ta insulin.

sammanlagd "flummtid" var nog 50 minuter.

nån med diabetes typ 1, som har nån aning om va de kan ha varit. hon själv vet inte, och minns somsagt inget.

förlåt att ja skriver kass, hoppas ni fattar ändå.

tack. vill veta va hon ska göra så de inte ska hända igen. var asläskigt.
Citera
2006-09-22, 15:21
Moderator
Ruskigbusss avatar
Va sa de på sjukhuset då?
Citera
2006-09-22, 15:30
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Va sa de på sjukhuset då?

oj. otydligt av mej. vi åkte aldrig dit. hon va 100% normal igen när hon kvickna till. så vi vände å åkte hem igen. kanske va dumt.
Citera
2006-09-22, 15:32
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
oj. otydligt av mej. vi åkte aldrig dit. hon va 100% normal igen när hon kvickna till. så vi vände å åkte hem igen. kanske va dumt.

Mjo, låter ju som nåt som en läkare bör titta på. Tänk om det hänt när hon varit ensam?
Citera
2006-09-22, 15:38
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Mjo, låter ju som nåt som en läkare bör titta på. Tänk om det hänt när hon varit ensam?

ja. de borde ju ha me diabetesen å göra. tänkte att de kanske kan bli så om man får ashögt eller aslågt under en kort period?

innan bion hade vi vart å ätit på resturang och ätit kött å potatis + efterrätt bestående av bananasplit. då tog hon insulin.

hur e de. ska en person med diabetes typ 1 inte äta nått godis/glass alls?

nåra diabetesexperter finns nog här. e ju ganska vanlig sjukdom.
Citera
2006-09-22, 15:43
Medlem
En sida om diabetes som kanske kan vara till nytta http://www.alltomdiabetes.se/view.asp?ID=1 .
Citera
2006-09-22, 16:55
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Athena
En sida om diabetes som kanske kan vara till nytta http://www.alltomdiabetes.se/view.asp?ID=1 .

tack. jo, tittat runt lite där. hittar dock inget om de jag undrar.
Citera
2006-09-22, 17:30
Medlem
fbes avatar
Det låter inte som att det har med blodsockervärdet att göra, om du kollade det med jämna mellanrum. Jag måste ändå fråga; Det är inte en sådan där tjej som gillar uppmärksamheten och kan tänka sig att dramatisera lite, då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in