har träffat en underbar tjej. hon har diabetes och har haft det i 4 år. hon e 19 nu. diabetes typ 1.
en kväll när vi hade varit på bio så skulle vi ta en promenad senare på kvällen. mitt under promenaden blir hon konstig. hon håller mej hårt i handen å handen börjar skaka. vi sätter oss ner å jag kollar sockervärdet på henne. de visar normalt. (6 tror ja de va). innan promenaden kollade vi oxå värdet, och även det visade normalt. vi går tillbaka hem. hon går extremt sakta. hon går inte att prata med under hela tiden. de ända hon svarar är "näeh" på allt jag säger eller frågar henne. väl hemma så lägger hon sej i sängen å jag tittar sockervärdet igen på henne. de visar bra. men hon är helt väck i huvet. precis så hon orkar va vaken verkar de som. bor ganska nära sjukhuset så jag tänker köra dit henne. att ens få ut henne i bilen igen tog nog 20 minuter. å precis innan vi skulle gå ut genom ytterdörrn så skulle hon släcka lampan i taket, hon stog å titta på den i nån minut, sen tog hon sitt finger å skulle släcka. extremt långsamt, typ som om hon va tvungen å sikta in sej för å träffa strömbrytarn. sen väl ute i bilen somnade hon å jag skakade på henne ett flertal gånger för att ja ville att hon skulle va vid medvetande. sen när hon satt där å blunda så skrek jag hennes namn högt, i ett försök för att hon skulle kvickna till, då va de som om nån knäppte med fingrarna och hon blev HELT normal igen. de första hon sa när hon vakna var: varför håller jag den här i handen? (hon hade greppat en liten figur från ett kinderägg när vi fortfarande var kvar i hemmet.) hon har själv inget minne alls från promenaden eller från under tiden hon var flummig.. så de senaste hon kommer ihåg var när hon kvickna till i bilen. och början av promenaden minns hon oxå.
vad var de som hände? ja vet att man kan bli lite skumm om man får lågt blodsockervärde. men detta hade ja koll på hela tiden. hon åt nåra sånadära "färgglada piratpengar" från haribo, inne på bion. kan dom ha gjort henne sån? att de hände nått me sockret? vi kolla även värdet inne på bion och då va de normalt. är de över 10 brukar hon alltid ta insulin.
sammanlagd "flummtid" var nog 50 minuter.
nån med diabetes typ 1, som har nån aning om va de kan ha varit. hon själv vet inte, och minns somsagt inget.
förlåt att ja skriver kass, hoppas ni fattar ändå.
tack. vill veta va hon ska göra så de inte ska hända igen. var asläskigt.