2021-05-27, 01:21
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilspils92
Fan SORRY! Hade helt missat att jag skrivit i denna tråd.

Tusen tack för ditt svar! Det är fan möjligt att jag hade kunnat köra på den helt ärliga varianten och faktiskt sagt att jag tagit attentin och upplevt detta som någonting väldigt positivt. Jag har noll tidigare historik gällande missbruk och lever ett städat liv i övrigt. Men ändå är det någonting som gnager i en att man aldrig kan vara helt ärlig med sina läkare vilket i det stora hela egentligen är helt galet men men.

Situationen löste sig dock. Jag ringde in och sa att jag var förkyld men att tiden var extremt viktigt för mig så ”så länge det är okej för er kommer jag gärna” medan jag höll för näsan och lät allmänt jävlig. Som misstänkt så ville de inte att jag skulle komma pga av risken för covid utan de bokade istället om mötet till ett video möte. Efter video mötet sattes concerta in. Alltså allvarligt nu, funkar den skiten på någon? På riktigt som asberger på recept. Blir totalt introvert på den skiten och då pratar vi liksom doser på 36 mg vilket är typ vad en 10 åring får utskrivet. Nu har jag ringt och sagt att jag hellre skiter i medicin än att ta concerta och sjuksyrran skulle rådgiva med en läkare och återkomma senast i fredags. Givetvis återkom hon inte så jag ska fortsätta jaga under morgondagen!

Kan skriva ett längre svar angående din fråga, om jag förstår dig rätt. (Är lite benzd).
Men nej, det är inte fel på dig eller din upplevelse av det där jävla råttgiftet.
Jag åt det ett helt år, jag var ung, noll självrespekt eller koll utan blev tilldelad Concerta och det var det. Jag blev heeeelt skev, smärre paranoid, gick från att vara klassens superpajas till att sitta och darra med mina kallar händer och oförmåga att vara social, rapp, catchig etc. Kände inte igen mig själv och blev allmänt dassig. Det som var positivt var att jag ändå fick struktur i hjärnan till den grad att jag kunde öka mina skolresultat senare i gymnasiet till mer än dubbla, eller hur fan man ska beskriva ökningen.
Ritalin, besläktad med concertan med skulle vilja säga att den är relativt ok, så länge den passar dig!
Det kan bli trixigt att få till Elvansen bums på studs, funkar ritalin så är det förmodligen bra - Du kommer förmodligen behöva gå igenom sortimentet och utvärdera under ett par veckor osv.
Men Elvansen, efter att ha testat Ceoncerta, ritalin och slutligen Elvanse, är the one and only. Rätt effekt på rätt plats, man fortfarande "sig själv", inte mycket till bieffekter (för mig iaf).

Ae, jag förstår verkligen varför de fortsätter håller på att pracka på folk den där keffa jävla skiten. Det är ett fåtal jag hört ska passa dom bäst.
Det är bra att känner dig själv och att det inte kändes bra, förstår att du inte vill ta det där.

Är för skev nu men du kan skriva ett pm om du vill ha lite mer info eller tips. Hoppas det går bra med allt, hare gott!
Citera
2021-06-01, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Kan skriva ett längre svar angående din fråga, om jag förstår dig rätt. (Är lite benzd).
Men nej, det är inte fel på dig eller din upplevelse av det där jävla råttgiftet.
Jag åt det ett helt år, jag var ung, noll självrespekt eller koll utan blev tilldelad Concerta och det var det. Jag blev heeeelt skev, smärre paranoid, gick från att vara klassens superpajas till att sitta och darra med mina kallar händer och oförmåga att vara social, rapp, catchig etc. Kände inte igen mig själv och blev allmänt dassig. Det som var positivt var att jag ändå fick struktur i hjärnan till den grad att jag kunde öka mina skolresultat senare i gymnasiet till mer än dubbla, eller hur fan man ska beskriva ökningen.
Ritalin, besläktad med concertan med skulle vilja säga att den är relativt ok, så länge den passar dig!
Det kan bli trixigt att få till Elvansen bums på studs, funkar ritalin så är det förmodligen bra - Du kommer förmodligen behöva gå igenom sortimentet och utvärdera under ett par veckor osv.
Men Elvansen, efter att ha testat Ceoncerta, ritalin och slutligen Elvanse, är the one and only. Rätt effekt på rätt plats, man fortfarande "sig själv", inte mycket till bieffekter (för mig iaf).

Ae, jag förstår verkligen varför de fortsätter håller på att pracka på folk den där keffa jävla skiten. Det är ett fåtal jag hört ska passa dom bäst.
Det är bra att känner dig själv och att det inte kändes bra, förstår att du inte vill ta det där.

Är för skev nu men du kan skriva ett pm om du vill ha lite mer info eller tips. Hoppas det går bra med allt, hare gott!

Ja, det är verkligen sjukt att de prackar på folk den där skiten. Jag ringde upp sjuksystern och berättade hur jag hade upplevt det. Efter 3 dagar ringde hon upp och sa att läkaren nu hade ordinerat 20 mg elvanse om dagen så det gick ändå förvånansvärt smidigt måste jag medge. Så har precis satt igång med elvanse vilket jag upplever som betydligt bättre. 20 mg känns dock som en väldigt låg dos och runt 14-15 på dagarna upplever jag en ganska ordentlig dipp men ska dit igen om 10 dagar på kontroll så får väl prata med dem om det då
Citera
2021-06-15, 12:39
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilspils92
Ja, det är verkligen sjukt att de prackar på folk den där skiten. Jag ringde upp sjuksystern och berättade hur jag hade upplevt det. Efter 3 dagar ringde hon upp och sa att läkaren nu hade ordinerat 20 mg elvanse om dagen så det gick ändå förvånansvärt smidigt måste jag medge. Så har precis satt igång med elvanse vilket jag upplever som betydligt bättre. 20 mg känns dock som en väldigt låg dos och runt 14-15 på dagarna upplever jag en ganska ordentlig dipp men ska dit igen om 10 dagar på kontroll så får väl prata med dem om det då
Fan vad fint för dig, helt rätt väg att gå - kan tänka mig att 20 känns lågt. Jag fick 30 först men ökat till 50 efter en månad och 50+20 efter ett halvår typ.
En rekommendation är att försöka hålla dig på lägre doser så länge som möjligt. Kanske också, som tidigare nämnt nånstans i den här tråden så kan "effekten" iaf för vissa personer, inkl mig själv - Avta efter ett längre kontinuerligt bruk. En idé är att använda det när en verkligen behöver, ta lite uppehåll några dagar/vecka osv.
Däremot har jag en nära bekant som känner sånär exakt samma effekt av 70mg nu som för 4 år sedan.
Jag fick ingenting ut av den efter 8 månader, inte ens på doser över 100mg. Genererade en aning motivation och svag oro/ångest känsla framåt kvällen.

Nu har jag dock blivit fråntagen min dos med Elvanse p.g.a att jag bestämde mig för att vara ärlig angående mitt 10-dagars bruk av Benzo. Då jag inte fick hjälp med sömnen varken från min enhet eller akutpsyk.
Helt jävla sjukt imo... Många i psyk verkar ha piss-fetisch, känner mig så jävla guld-duschad!

Anyhow, lycka till och hade gott!
Citera
2021-06-15, 12:40
Man kan få göra ett saliv prov istället.
Citera
2021-09-26, 19:34
Medlem
Någon som vet vad för slags prov dem har?
Ska snart göra utredning och står klart och tydligt att dem tar urinprov. Rökt cannabis dagligen för länge men varit ren nu 4v. Har beställt hem drogtester o pissar mig själv för att vara på säkra sidan. Är fortfarande positiv på 50ng/ml men inte på 200ng/ml. När jag pissar borde det vara 6 veckor jag rökte senast. Behöver jag vara orolig?
Senast redigerad av lisa.1337 2021-09-26 kl. 19:40.
Citera
2021-09-26, 20:41
Medlem
knastrumpors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisa.1337
Någon som vet vad för slags prov dem har?
Ska snart göra utredning och står klart och tydligt att dem tar urinprov. Rökt cannabis dagligen för länge men varit ren nu 4v. Har beställt hem drogtester o pissar mig själv för att vara på säkra sidan. Är fortfarande positiv på 50ng/ml men inte på 200ng/ml. När jag pissar borde det vara 6 veckor jag rökte senast. Behöver jag vara orolig?
När jag skulle påbörja behandling med Concerta fick jag lämna både urinprov och blodprov.
Om du sen tidigare har missbruksproblem vet jag inte om Concerta är en bra idé eftersom det är narkotikaklassat.
Citera
2021-09-26, 23:00
Medlem
Orellevant för mig. Jag har koll på dem olika substanserna och halveringstiderna, vill inte ha någon medicin. Det finns olika mätningsvärden på thc allt från 20 ng/ml - 200 ng/ml och undrar vilket som vanligast används innan påbörjad utredning av diagnos. Någon som vet vad den psykiatriska avdelningen använder?
Tänker iallafall att det är ett multitest men vill veta mer specifikt än så!
Ska göra min utredning på en privat klinik om det gör någon skillnad?
Citera
2021-09-27, 19:58
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisa.1337
Orellevant för mig. Jag har koll på dem olika substanserna och halveringstiderna, vill inte ha någon medicin. Det finns olika mätningsvärden på thc allt från 20 ng/ml - 200 ng/ml och undrar vilket som vanligast används innan påbörjad utredning av diagnos. Någon som vet vad den psykiatriska avdelningen använder?
Tänker iallafall att det är ett multitest men vill veta mer specifikt än så!
Ska göra min utredning på en privat klinik om det gör någon skillnad?

20µg/L är gränsvärdet.
Citera
2021-11-16, 20:53
Medlem
Hur vanligt är de att de testar för steroider? Testosteron i detta läget vid ADHD utredning.
Citera
2021-11-16, 20:57
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brexitman
Hur vanligt är de att de testar för steroider? Testosteron i detta läget vid ADHD utredning.

Ovanligt om det inte finns en stark misstanke.
Citera
2021-11-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ovanligt om det inte finns en stark misstanke.

Varit trög o sagt till läkare tidigare att jag tagit de, så står i journaler.
Men tror ej de kommer ha stark misstanke (de bygger jag på utseende)
Senast redigerad av Brexitman 2021-11-16 kl. 21:06.
Citera
2021-11-16, 21:08
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brexitman
Varit trög o sagt till läkare tidigare att jag tagit de, så står i journaler.
Men tror ej de kommer ha stark misstanke

Hur längesen var det du erkände det? Är det dokumenterat i Landstingets journaler eller en privat mottagning? Är du grov så kan det väcka misstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in