2021-02-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Om du inte slutar knarka under utredning och när man provar olika mediciner så får du sämre hjälp, så du förlorar bara själv på det. Oroa dig för det istället för att "åka dit".
Sant. Jag har all avsikt att leva helt utan substanser om jag får testa adhd-medicin. Jag är positivt inställd på att adhd-medicinering tillsammans med en förbättring i livsstil kan hjälpa mig mycket.

Men fram tills dess är det nog risk att jag självmedicinerar en del. Covid gör ju att jag nästan aldrig träffar mina läkare så några överraskning-test blir det ju inte. Antar att jag får en kallelse om ett andra test om det blir aktuellt. Och då kan jag hålla mig ren i en vecka.
Citera
2021-03-31, 17:17
Medlem
Tja.
Jag ska påbörja en ADHD utredning (remiss från psykolog.)

Jag har under de senaste 12 åren rökt cannabis ibland med uppehåll längre än ett år men har börjat gång på gång eftersom jag njuter av det. Har läst att man måste lämna UP om man ska göra en utredning så nu till min fråga.

Jag avslutade en väldigt intensiv rökperiod i februari 2020. Höll upp till September.
September till ungefär mitten/slutet på januari har jag rökt ganska mycket men sen la jag ner helt. Så har gått ca två månader utan nu. Tror ni det kommer ge utslag på testet? För isåfall är det kanske värt att inte ta en utredning utan bara fortsätta med mina samtal som jag har nu eftersom jag inte har lust att bli kallad pundare i min journal.
Tacksam för svar!
Citera
2021-04-08, 09:20
Medlem
PainAndGain87s avatar
Någon som vet hur det ser ut med AAS prover vid adhd utredning? Kollar dom efter sånt eller är det bara alkohol och droger?
Citera
2021-04-08, 16:13
Medlem
123margarinpakets avatar
Halloj, jag skulle behöva hjälp med att bolla lite idéer..

Jag har en inbokad tid om cirka 2 veckor för insättning av medicin för första gången. Jag rökte senast den 2/4 och rökte 3 gånger den veckan.
Nu undrar jag var den smartaste vägen är att gå, då jag har berättat för utredarna tidigare att jag rökt någon gång då och då, så de vet om det. Ska jag satsa på att göra testet och hoppas att det visar negativt, och om det visar positivt så får jag helt enkelt skjuta upp det och försöka igen vid ett senare tillfälle? Och isåfall, ska jag låtsas som att jag inte visste att det var ett schemalagt drogtest när jag kommer dit, och säga något i stil med "oj, jag rökte med två kompisar för 4 dagar sedan, då vi har det som tradition en gång varannan månad", och säga att visar det positivt så är det därför, visar det negativt så låter det som att det verkligen är en engångsföreteelse?
Eller bör jag inte säga något innan, men då riskera att det blir positivt och att allting jag säger i efterhand låter som bortförklaringar?

Jag kan heller inte skjuta upp bokningen utan ganska mycket strul, då jag har en inbokad "viloresa" där jag ska ta det lugnt i några dagar på ett lite varmare ställe och röka 2-3 kvällar, och kommer då att behöva vänta ytterligare en månad innan jag gör testet.

Sista problemet är vad jag ska säga till mina föräldrar om varför jag skjuter upp det.. Där klämmer skon extra.

Försökte få med mig all info nu, vad tänker ni? Vad händer om jag får ett positivt test i journalen? Är det hela världen?

Tacksam för alla svar!
Vänliga hälsningar,
Margarinpaket
Citera
2021-04-08, 20:53
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123margarinpaket
Försökte få med mig all info nu, vad tänker ni? Vad händer om jag får ett positivt test i journalen? Är det hela världen?
Att säga att du har som tradition att knarka kommer nog inte tas emot så värst bra av sjukvården.

Din ADHD blir sämre av cannabis så du borde ändå sluta med det.
Citera
2021-04-09, 16:27
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainAndGain87
Någon som vet hur det ser ut med AAS prover vid adhd utredning? Kollar dom efter sånt eller är det bara alkohol och droger?

Nej, de kollar inte efter AAS. Om de nu gör ett drogtest så kommer de kolla efter amfetamin, bensodiazepiner, kannabinoid, kokain och opiater. Vid alkohol så är det PEth, CDT, MCV och eventuella leverprover med GT, ALAT och ASAT.
Citera
2021-04-11, 19:26
Medlem
PainAndGain87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, de kollar inte efter AAS. Om de nu gör ett drogtest så kommer de kolla efter amfetamin, bensodiazepiner, kannabinoid, kokain och opiater. Vid alkohol så är det PEth, CDT, MCV och eventuella leverprover med GT, ALAT och ASAT.

Aaah okej kanon! Tack för svar! Ska på snart och lämna in prover för en adhd utredning så fick en lista för vad dom ska kolla men fattade nada.
Citera
2021-05-05, 00:42
Medlem
Jag har genomfört en utredning med hjälp av en remiss. Lämnade urinprov vid remiss samt vid läkarsamtal under utredningen. Fick konstaterad diagnos samt remiss till ett adhd centrum. Där skickar de två kallelser, en till en sjuksyrra för generellt samtal samt blodpuls. Fick lämna urinprov även här. Alla mina urin prov har varit negativa då jag verkligen inte har en problematik gällande detta. Idag fick jag dock ca 30 mg attentin av en kompis (detta fungerar så stört bra på mig) och jag tänkte inte till alls. Jag har nästa kallelse till läkare (typ sista anhalten som jag har förstått) nu på torsdag, alltså ca 1,5 dygn efter jag intagit 30 mg attentin.

Vad fan ska jag göra? Så jävla dumt att trycka i sig attentin men jag tänkte fan inte till ordentligt. Jag har verkligen inga problem med droger överlag och tar 9 av 10 dagar ingenting.

Jag har alltså gjort 3 negativa urinprov och har noll dokumenterad problematik. Ska jag ringa in mig sjuk imorgon och svälja det sura äpplet och skjuta upp det (behöver seriöst typ 2-3 dygn för att bli ren) eller ska jag chansa att gå dit att jag inte får pissa? Och får jag pissa i värsta fall, kan jag inte vara vara ärlig och berätta att jag fått attentin av en kompis och detta fungerar sjukt bra på mig? De måste ju fan kunna se den lilla mängden eller det de endast positivt på amfetamin? HELP A BROTHER OUT

Tillägg: jag fick även pissa då jag inför utredningen fick en remiss för blodprov och skit. Så jag pissade även negativt inför remissen till själva utredningen. Jag har alltså pissat 3 gånger varav den senaste med sjuksyster när diagnos var konstaterad (detta gjordes 25/4) och jag har nu ett läkarsamtal bokat 6/5.
Senast redigerad av Nilspils92 2021-05-05 kl. 00:46.
Citera
2021-05-05, 14:03
Medlem
fredrochas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilspils92
Jag har genomfört en utredning med hjälp av en remiss. Lämnade urinprov vid remiss samt vid läkarsamtal under utredningen. Fick konstaterad diagnos samt remiss till ett adhd centrum. Där skickar de två kallelser, en till en sjuksyrra för generellt samtal samt blodpuls. Fick lämna urinprov även här. Alla mina urin prov har varit negativa då jag verkligen inte har en problematik gällande detta. Idag fick jag dock ca 30 mg attentin av en kompis (detta fungerar så stört bra på mig) och jag tänkte inte till alls. Jag har nästa kallelse till läkare (typ sista anhalten som jag har förstått) nu på torsdag, alltså ca 1,5 dygn efter jag intagit 30 mg attentin.

Vad fan ska jag göra? Så jävla dumt att trycka i sig attentin men jag tänkte fan inte till ordentligt. Jag har verkligen inga problem med droger överlag och tar 9 av 10 dagar ingenting.

Jag har alltså gjort 3 negativa urinprov och har noll dokumenterad problematik. Ska jag ringa in mig sjuk imorgon och svälja det sura äpplet och skjuta upp det (behöver seriöst typ 2-3 dygn för att bli ren) eller ska jag chansa att gå dit att jag inte får pissa? Och får jag pissa i värsta fall, kan jag inte vara vara ärlig och berätta att jag fått attentin av en kompis och detta fungerar sjukt bra på mig? De måste ju fan kunna se den lilla mängden eller det de endast positivt på amfetamin? HELP A BROTHER OUT

Tillägg: jag fick även pissa då jag inför utredningen fick en remiss för blodprov och skit. Så jag pissade även negativt inför remissen till själva utredningen. Jag har alltså pissat 3 gånger varav den senaste med sjuksyster när diagnos var konstaterad (detta gjordes 25/4) och jag har nu ett läkarsamtal bokat 6/5.

Svårt att säga vad som är bäst såklart. Men med tanke på att du varit helt ren innan och att du faktiskt tagit en "laglig" drog som dessutom är till för just den diagnosen du fått, gör ju att läget ändå går att förklara på ett bra sätt.

"Eftersom jag nu fått diagnosen så blev jag otålig med att se om medicin kunde hjälpa... Min polare som också har adhd frågade om jag ville pröva... Och det funkade skitbra!" ("Tänkte inte ens att det skulle vara nåt fel i att ta det nu när jag ändå skulle få det"?)
Spela dum men ändå som att du har koll på dig själv.

Du skulle alltså kunna äga "problemet/situationen" genom att vara väldigt positiv till att du nu ska få din egna medicin på recept...

Säger inte att detta är bulletproof. Känns det nojigt och vill du inte riskera något så skjut upp det. Aldrig varit en bättre tid för det än nu ju.
Känns väldigt bajsnödigt av dom att fucka dig för något så litet dock.

Läste ditt inlägg igen
Om du nu lämnat en massa prover redan så tror jag rent spontant att detta läkarbesök handlar om andra saker än att testa för droganvändning. (Ta inte mina ord som garanti dock).

När jag skulle få hjälp med sömnen så raddade jag upp alla tabletter jag fått av bekanta och på olaglig väg. Detta förstärkte bara deras förståelse om att jag behöver sömn på recept.

Jag sitter dock i samma båt som dig. Ska på samtal och urin/blodprov imorgon. Rökt 15 under en månad fram tills för 8 dagar sedan. Slog i mig en Xanax-stav i helgen samt 3-cmc plus en lina mephedron.
Söp även fredag-söndag... Jag borde skjuta upp men mår samtidigt så jävla dåligt att jag måste få hjälp.
(Inte knarkat på 5-6 månader innan detta... Jävla självplågare man är, så fkn onödigt).

Aja. Hoppas det går bra för dig i alla fall!
Citera
2021-05-24, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Svårt att säga vad som är bäst såklart. Men med tanke på att du varit helt ren innan och att du faktiskt tagit en "laglig" drog som dessutom är till för just den diagnosen du fått, gör ju att läget ändå går att förklara på ett bra sätt.

"Eftersom jag nu fått diagnosen så blev jag otålig med att se om medicin kunde hjälpa... Min polare som också har adhd frågade om jag ville pröva... Och det funkade skitbra!" ("Tänkte inte ens att det skulle vara nåt fel i att ta det nu när jag ändå skulle få det"?)
Spela dum men ändå som att du har koll på dig själv.

Du skulle alltså kunna äga "problemet/situationen" genom att vara väldigt positiv till att du nu ska få din egna medicin på recept...

Säger inte att detta är bulletproof. Känns det nojigt och vill du inte riskera något så skjut upp det. Aldrig varit en bättre tid för det än nu ju.
Känns väldigt bajsnödigt av dom att fucka dig för något så litet dock.

Läste ditt inlägg igen
Om du nu lämnat en massa prover redan så tror jag rent spontant att detta läkarbesök handlar om andra saker än att testa för droganvändning. (Ta inte mina ord som garanti dock).

När jag skulle få hjälp med sömnen så raddade jag upp alla tabletter jag fått av bekanta och på olaglig väg. Detta förstärkte bara deras förståelse om att jag behöver sömn på recept.

Jag sitter dock i samma båt som dig. Ska på samtal och urin/blodprov imorgon. Rökt 15 under en månad fram tills för 8 dagar sedan. Slog i mig en Xanax-stav i helgen samt 3-cmc plus en lina mephedron.
Söp även fredag-söndag... Jag borde skjuta upp men mår samtidigt så jävla dåligt att jag måste få hjälp.
(Inte knarkat på 5-6 månader innan detta... Jävla självplågare man är, så fkn onödigt).

Aja. Hoppas det går bra för dig i alla fall!

Fan SORRY! Hade helt missat att jag skrivit i denna tråd.

Tusen tack för ditt svar! Det är fan möjligt att jag hade kunnat köra på den helt ärliga varianten och faktiskt sagt att jag tagit attentin och upplevt detta som någonting väldigt positivt. Jag har noll tidigare historik gällande missbruk och lever ett städat liv i övrigt. Men ändå är det någonting som gnager i en att man aldrig kan vara helt ärlig med sina läkare vilket i det stora hela egentligen är helt galet men men.

Situationen löste sig dock. Jag ringde in och sa att jag var förkyld men att tiden var extremt viktigt för mig så ”så länge det är okej för er kommer jag gärna” medan jag höll för näsan och lät allmänt jävlig. Som misstänkt så ville de inte att jag skulle komma pga av risken för covid utan de bokade istället om mötet till ett video möte. Efter video mötet sattes concerta in. Alltså allvarligt nu, funkar den skiten på någon? På riktigt som asberger på recept. Blir totalt introvert på den skiten och då pratar vi liksom doser på 36 mg vilket är typ vad en 10 åring får utskrivet. Nu har jag ringt och sagt att jag hellre skiter i medicin än att ta concerta och sjuksyrran skulle rådgiva med en läkare och återkomma senast i fredags. Givetvis återkom hon inte så jag ska fortsätta jaga under morgondagen!
Citera
2021-05-24, 23:18
Medlem
mfmxs avatar
Att du missbrukat i närtid och tycker det är ok att dela narkotikaklassad medicin med andra skulle knappast ge några pluspoäng hos psykiatrin.

Tog du 30mg på en gång är det nära missbrukardos.
Senast redigerad av mfmx 2021-05-24 kl. 23:30.
Citera
2021-05-25, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Att du missbrukat i närtid och tycker det är ok att dela narkotikaklassad medicin med andra skulle knappast ge några pluspoäng hos psykiatrin.

Tog du 30mg på en gång är det nära missbrukardos.

Nej jag misstänkte det och det var väl anledningen till att jag inte gick dit fysiskt utan istället fick till ett videomöte.

Jag tog 30 mg på 24 h fördelat på 10 mg åt gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in