2013-01-29, 18:33
Medlem
Alternativ1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Också enbart en anekdot. Bevisvärde = 0.
Om nu detta är sant det du berättar (att du kunde "skicka/ta emot" bilder med någon form av tankeläsning eller annat medium vore det otroligt lätt att bevisa detta. Bara gör detta under kontrollerade former och resultatet ska vara bättre än slumpen. Finns garanterat mängder med universitet som skulle vilja ställa upp på detta. Även här pratar vi Nobel pris. Inget sådant är påträffat tidigare inom någon gren av vetenskapen.

Undertiden bör du få absolut noll respons av din omgivning och det bör enbart ses som en anekdot helt utan substans och trovärdighet.

Mvh.

Har aldrig provat med nån annan, blev lite rädd när jag tänkte längre på det. Kanske ska ge mej på det igen om det finns nobel pris att hämta. Tog förgivet att det var fler som kunde göra så. Jag vet att det låter som anekdot för att förgylla vardagen, men det är verkligen inte det och jag är ledsen om det upprört någon. Detta var för ca tio år sen och är inget jag söker respons av min omgivning för.
Fridens.
Citera
2013-01-29, 20:14
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Men det finns ett antal problem i din "historia".

1. Geller har ALDRIG lyckats böja en sked under kontrollerade former. ALDRIG!
De gånger magiker/trollkarlar har varit närvarande har han misslyckats totalt.
Hur många tillfällen talar du om här? Och vilka händelser syftar du på? (Det är naturligtvis dokumenterat. Hur skulle Du annars kunna vara informerad...)
Citat:
Det går självklart inte att förklara. Isåfall pratar vi om krafter hittils okända för vetenskapen. Det luktar till och med Nobel pris. Problemet är ju att historien har absolut inget bevisvärde. Det är bara en anekdot. Inget annat.
Är det sådant här ni talar om . . ?
Senast redigerad av Alienna 2013-01-29 kl. 21:10.
Citera
2013-01-29, 22:22
Medlem
reallylights avatar
Citat:

Haha, du är rolig hörrudu!
Du kanske inte är medveten om att mannen som delar ut korten är "Derren Brown"?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Derren_Brown

"Derren anser att framgångsrika andemedier bluffar med hjälp av en teknik som kallas cold reading. För att illustrera detta arrangerar han en storseans med "ganska skeptiska New York-bor". Under seansen lurar Derren tre kvinnor att han har kontakt med avlidna närstående och många tårar fälls. Efteråt förklarades det för deltagarna att seansen var en bluff och alla som förekommer i programmet gick med på att seansen tv-sändes. Sekvensen finns tillgänglig på Youtube.[4]"

Och så vidare och så vidare..... Det var en illusion antagligen, sluta blanda ihop paranormala fenomen med illusioner. Herregud vad folk är godtrogna!!!

Åter fucking igen: "Det är omöjligt att motsäga något som någon bestämt sig för att det ska vara så."
Citera
2013-01-29, 22:59
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallylight
Haha, du är rolig hörrudu!
Haha! Det är ännu roligare med Ditt självmål.

Citera
2013-01-30, 01:20
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Haha! Det är ännu roligare med Ditt självmål.

Du länkar till Derren Brown men påstår att andra gör "självmål" ?
Citera
2013-01-30, 07:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Hur många tillfällen talar du om här? Och vilka händelser syftar du på? (Det är naturligtvis dokumenterat. Hur skulle Du annars kunna vara informerad...)

Uhm, nej det är absolut inte prövat, testat eller dokumenterat under kontrollerade former (Gellers påstådda övernaturliga-krafter). Däremot de gånger magiker har fått ställa krav på honom tex inte låta honom använda sina egna skedar har han tjurat ihop och inte klarat "tricket".

Som vanligt vill du enbart missförstå med flit. Ett uppträdande på scen, tv eller dylikt är självklart inte att dokumentera under kontrollerade former. Anser du att Trobbe trollkarl är dokumenterad att har riktiga krafter bara för att han uppträtt i tv4?
Citera
2013-01-30, 18:36
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Problemet är ju att historien har absolut inget bevisvärde. Det är bara en anekdot. Inget annat.

Också enbart en anekdot. Bevisvärde = 0.
. . . en anekdot helt utan substans och trovärdighet.

Däremot de gånger magiker har fått ställa krav på honom tex inte låta honom använda sina egna skedar har han tjurat ihop och inte klarat "tricket".
Med tanke på det citerade . . .
Varför tror du då, att Dina egna anekdoter har någon trovärdighet?! (Det är väl därför du använder dem som motargument . . .)
. . .
Citera
2013-01-31, 12:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Varför tror du då, att Dina egna anekdoter har någon trovärdighet?! (Det är väl därför du använder dem som motargument . . .)
. . .

Va?
Vilka är min egna så kallade anekdoter?
Att Geller aldrig har lyckats utföra sina konster när krav ställs på rekvisitan?
Tex att han inte får tillträde till skedarna innan osv?

Jag antog att det var ett välkänt faktum.
Det var på "The tonight Show" första gången han "åkte dit" offentligt.

http://www.youtube.com/watch?v=JXv3TvB4LNI

Här förklarar Randi hela incidenten.

Eller vad syftar du på?

Uppenbarligen kan jag inte bevisa att Geller inte har några krafter.
Vilket jag inte heller ska behöva göra. Det ligger på hans bord.
Citera
2013-01-31, 13:11
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
. . .

Skillnaden mellan oss skeptiker och ni troende är att era argument är just anekdoter eftersom ni aldrig backar upp dem med något som gör dem trovärdiga.

Vi skeptiker försöker oftast armera våra argument med t ex filmer eller annat som så tydligt visar att våra påståenden inte är tagna ur luften.

Nu har vi lagt fram ganska många filmer som visar hur Geller antingen misslyckas eller vägrar utföra sina trick. Dessutom har vi visat filmer där andra illusionister utför samma trick som Geller fast de erkänner att det är fejk. Dags för er troende att kontra nu - visa en film då Geller lyckas med sina konster under kontrollerade former. Då blir debatten lite mer balanserad - nu blir ni i sådant underläge att man nästan tycker synd om er och jag uppskattar lite tuffare motstånd.
Citera
2013-01-31, 15:36
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Geller har ALDRIG lyckats böja en sked under kontrollerade former. ALDRIG.!

Uhm, nej det är absolut inte prövat, testat eller dokumenterat under kontrollerade former (Gellers påstådda övernaturliga-krafter). Däremot de gånger magiker har fått ställa krav på honom tex inte låta honom använda sina egna skedar har han tjurat ihop och inte klarat "tricket".
Va?
Vilka är min egna så kallade anekdoter?

Jag antog att det var ett välkänt faktum.
Det var på "The tonight Show" första gången han "åkte dit" offentligt.
"De gånger" - syftar på pluralformen. Plural säger att antalet av det som åsyftas, är fler än en.
Hur många gånger - är alla dessa "gånger" som du talar om, tror du ... uppskattningsvis...

Länka gärna till några fler, av alla dessa gånger.
Senast redigerad av Alienna 2013-01-31 kl. 15:59.
Citera
2013-01-31, 15:41
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
Det är omöjligt att motsäga något som någon bestämt sig för att det ska vara så.

Vad jag än säger kommer du alltid vända och vrida på det för att Geller ska vara riktig och magi ska finnas.

Så är inte fallet. Allt är illusioner. Om nu Geller var äkta varför skulle han behöva använda illusioner? Som skedarna som redan är mjuka från början. Effekten när folk ser att sina nycklar är böjda även om dem alltid varit det.

När han varit i kontakt med material som ingen av han eller hans kompanjoner fått kommit nära så kan han helt plötsligt inte utöva sin "magi"...... och då kan han inte arbeta under press / stress, Han har inte sovit riktigt, Han är för trött idag, han har annat att tänka på. han har ont i huvudet etc. etc. etc. Detta gör han varje gång i dessa fall. Så varför skulle han vara äkta när det enda gångerna man har bevis på att ingen i hans crew rört sakerna. Så kan han inte utöva sin "magi".

Om det nu hänt hemma hos dig och du sett det så är den enda förklaringen jag kan ge magnetfält, I form utav ökad frekvens, undrar dock hur många Tesla per sekund som skulle krävas?

Var det paranormala fenomenet Uri Geller trött och inte kunde sova, även här, när han CIA-testades av Stanford Research Institute?
http://www.youtube.com/watch?v=lERbTkN82go

Filip och Fredrik chockas svårt när Uri Geller tankeläser en teckning:

http://www.youtube.com/watch?v=feUUZ_dNuJk
.
Senast redigerad av Död o återfödd 2013-01-31 kl. 16:03.
Citera
2013-01-31, 15:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
"De gånger" - syftar på pluralformen. Plural säger att antalet av det som åsyftas, är fler än en.
Hur många gånger - är alla dessa "gånger" som du talar om, tror du ... uppskattningsvis...

Länka gärna till några till, av alla dessa gånger.

Börjar faktiskt tröttna något på dig

Om du ger mig ett klipp (alt. publicerat material i skriftlig form) på när Geller har under kontrollerade former blivit undersökt så ska jag ge dig mer. Finns både video och i skriftlig form där han har
blivit påkommen. Ofta handlar det om kameror han har glömt bort, tex bakom honom etc.

Det är inte min uppgift att servera dig med material. Lite får du faktiskt ge tillbaka.
Det är inte heller min uppgift att bevisa att han inte har några krafter.
Det är hans uppgift att bevisa att han har det. Vilket han uppenbarligen inte har!

Men visst: http://www.youtube.com/watch?v=DinkCry5KlM

Bara en otroligt lättlurad person kan tro att denna man har några krafter.

Pinsam är vad han är. Och oärlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in