Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-23, 02:33
  #1
Medlem
Jag äter inte Löpe eftersom att jag är vegetarian!

Förklaring av vad Löpe är för er som inte vet hittar ni här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pe

"Löpe är en blandning av enzymer som produceras i däggdjursmagar och gör det möjligt för djuret att bryta ned moderns mjölk. I livsmedelsindustrin används löpe bland annat vid framställning av ost. Vid modern framställning av löpe tar man djupfrysta kalvmagar och maler dem, varpå de läggs i en enzymextraherande lösning. Därpå tillsätts syra."

Animalisk löpe är förbjudet i Finland vad jag hört. Så alla Finskar ostar ska vara fritt fram att äta! Jag äter själv i stort sett bara, Valio's Emmentalerost som är fri från löpe och den ost som är enklast att få tag på!

Men till det stora problemet! Det finns saker och ting i butiker som kallas för vegetariskt men innehåller ändå animalisk löpe! Detta tycker jag är helt galet och detta bör ej vara tillåtet.

Ett exempel är ICA's vegetarisk Lasagne som trots att den kallas för vegetarisk innehåller animalisk löpe. Är detta verkligen tillåtet? Någon som vet hur man går tillväga för att anmäla detta? Och var någonstans? Jag har mailat livsmedelsverket och frågat men ej fått svar ännu.

I USA och England vet jag att t ex Pizza Hut restauranger bara använder ost utan animalisk löpe. Jag tror att det är mycket striktare där. För på menyer i restauranger märks vegetariska rätter med bokstaven V. Men jag har upptäckt att t ex efterätter som innehåller gelatin har inget V. Så där kan man känna sig trygg. Önskar man kunde känna sig lika trygg i Sverige!
__________________
Senast redigerad av Pinkyy 2011-03-23 kl. 02:36.
Citera
2011-03-23, 02:36
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Ska man vara strikt så är ju knappast nån ost vegetarisk.

Själv gillar jag den märkning pringles har...3 rutor, animalisk, lacto-ovo och vegan...så är det ett kryss i den som är aktuell för produkten.
Citera
2011-03-23, 04:19
  #3
Moderator
Allaballawallas avatar
TS på den svenska ostsidan finns Västan som inte innehåller animalisk löpe om du vill ha tag på ost.

Men mjölkprodukter som ost är inte vegetariska även om de inte innehåller löpe, de är ju gjorda på just mjölk och alltså animaliska, trots att du äter dem så anser du dig vara vegetarian (Jag utgår ifrån att du äter ost eftersom det inte är där du lägger fokus i din frågeställning.)...

Problemet är väl just att folk definierar "vegetarisk" och "vegetarian" på så många olika sätt, därför kör ICA på det som de har valt att definiera som vegetariskt. Egentligen ska det inte vara någon ost alls i vegetarisk lasagne.

Vad är det du ska anmäla dem för? Att ni har olika definition på vad som är vegetariskt? Det går nog inte, du har liksom inget stöd för ditt påstående om att det inte är vegetarisk lasagne. Ja det är tillåtet att kalla en vara för något det inte är i Sverige...

Vissa bröd (Och visst mjöl.) innehåller Fosfolipas (Som kan utvinnas ur bukspottskörteln på svin.) detta behöver inte deklareras alls och du har säkert ätit något utan att veta om det...

Det är klart att det kan verka fel att producenterna inte behöver redovisa allt som finns i deras produkter, men det finns så mycket annat som det fifflas med inom livsmedelsindustrin så det du tar upp försvinner liksom i mängden. Vill du äta bra mat med så få konstigheter i som möjligt får du nog laga den själv, med så naturliga och ursprungslika råvaror som möjligt. Varför köper man ens färdig lasagne över huvud taget undrar jag?

Själv är jag "Lakto-ovo-vegetarian" i den utsträckning det går och har varit det i snart femton år, men går mer mot vegankost för varje år... Eftersom jag inte är intresserad av att äta något som jag inte vill ha så köper jag inte hem halv- eller helfabrikat, utan lagar all mat hemma med så naturliga råvaror jag kan. När jag äter på restaurang är det inte jag som styr matlagningen, men jag förväntar mig att de flesta kockar har tillräcklig yrkesstolthet och respekt för sina gäster så att de sköter den biten.

Citat:
Ursprungligen postat av honeybadger
"Det gäller att ligga ett steg före Polisen! Apparaten som varnar för polisens hastighetsövervakningar (Laser/Radar/Kameraskåp) | http://www.radarvarnare.com | "

Vet du hur många humlor som dör i trafiken varje år?

Vem bryr sig?
Det här handlar väl om mat inte djur som dör...

Jag äter inte kött men jag bryr mig inte särskilt mycket om vad du äter eller om någon annan äter upp en gris, ko, hund, grävling eller vilken djur de nu råkar vara sugna på.

Du äter antagligen inte spindlar ska vi då börja ifrågasätta varför du inte gör det?

Äter du hundskit?
Varför inte tycker du synd om hundskiten?
Citera
2011-03-23, 09:26
  #4
Medlem
jajahars avatar
Om nu TS är den typ av vegetarian som äter ägg och mejeriprodukter förutsatt att inget djur utsätts för lidande dvs etisk vegetarian så är löpen ett problem och det borde framgå av innehållsförteckningen om det är så.

Äter TS gelégodis? Varning för gelatin i så fall.
Citera
2011-03-23, 12:48
  #5
Medlem
Idag har jag fått svar från livsmedelsverket!

"Så här säger vi i vår märknikngsvägledning:

Om livsmedel betecknas vegetabiliska, vegetariska eller liknande kan konsumenten uppfatta detta som att ingen animalisk ingrediens - inklusive tillsatser av animaliskt ursprung - ingår i livsmedlet. Märkning med vegetabiliska, vegetariska eller liknande uttryck kan således anses som vilseledande om animalisk ingrediens eller tillsats av animaliskt ursprung ingår i livsmedlet.

Vänd dig till miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i kommunen om du vill klaga – eller naturligtvis till företaget som tillverkar varan.

Gunilla Henrysdotter
Upplysningen, livsmedelsverket"


Kan tillägga till de som undrar varför jag är vegetarian samt vad jag äter inte äter..
Jag har varit vegetarian i 10 år. Det började med att jag tappade aptiten när jag åt kyckling, köttfärs, bacon mm och ofta bara kunde avsluta halva portionen eller mindre. För att jag rent ut av äcklades av vad jag stoppade i mig.

Mjölk eller ägg tycker jag inte är gott. Men o'boy eller ägg i pannkakor går bra!
Ost går också bra. Men när det är nermalen kalvmage i osten. Väljer jag hellre den utan löpe!

Nu finns det så pass mycket vegetariska alternativ, så att det är inget problem att vara vegetarian!
Men när du köper något färdigt i butik så gäller det att vara vaksam!

Återkommer till att i USA o England är dom väldigt strikta och det är inte tillåtet att kalla något för vegetariskt som har Löpe eller Gelatin i sig. Önskar det var lika hårt i Sverige.
Citera
2011-03-26, 10:21
  #6
Medlem
fotsvetts avatar
Om man köper vegetarisk pizza finns det också risk att är ost i med animalisk löpe. Jag tror inte att de använder ost med syntetisk löpe, för det brukar vara dyrare.
Citera
2011-03-26, 23:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Om man köper vegetarisk pizza finns det också risk att är ost i med animalisk löpe. Jag tror inte att de använder ost med syntetisk löpe, för det brukar vara dyrare.


Precis!! I Sverige får man garanterat med animalisk löpe på pizzerior! Hur det är på större kedjor som Pizza hut i Sverige vet jag inte. Men jag vet att de inte har löpe på pizza hut i England och USA.
Det gäller även Friday's i England. Frågade när jag var där och åt vegetarisk burgare med ost på.

Jag köper alltid "Vegetarisk pizza utan ost" i Sverige eftersom att jag vet till 99% att det är löpe på Svenska pizzerior.. Märker knappt någon skillnad att det är utan ost.. Mycket mycket nyttigare också!
Citera
2011-03-26, 23:27
  #8
Medlem
Frank Friendlys avatar
Altså vem fan bryr sig om man äter löpe när man ändå genom att dricka/äta mejeriprodukter ser till att miljoner kossor dör/hålls i mjölkfabriker.

Dubbelmoral så det skriker om ett
Citera
2011-03-26, 23:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Altså vem fan bryr sig om man äter löpe när man ändå genom att dricka/äta mejeriprodukter ser till att miljoner kossor dör/hålls i mjölkfabriker.

Dubbelmoral så det skriker om ett

Jag är vegetarian för att jag äcklas av vad jag stoppar i mig. Inte för att jag tycker synd om djuren. Jag dricker gärna ett glas o'boy.. Ej ren mjölk då jag ej tycker det är gott.. Men jag äter inte, så länge jag kan undvika det, ost med animalisk löpe i. Det har inget att göra med att jag tycker synd om kalvarna som fått sina magar nedmalna.. Utan just att det låter jävligt äckligt och ofräscht att stoppa i sig nedmalna kalvmagar..

Folk som äter kött. Får gärna äta kött.. Och folk som är veganer för att de tycker synd om djuren.. Får gärna låta bli att äta kött/mejeriprodukter..
Citera
2011-03-26, 23:39
  #10
Medlem
Vegetariskt i sverige menas oftast att det inte är något kött bara, alltså är det ibland fritt fram för "animaliska ingredienser" eller vad man vill kalla det.

Om det hade stått "Vegansk" så hade det varit en annan femma.

Man tycker ju att vegetarian borde vara ekvivalent med vegan, fast det är ju klart att om vegetarian hade haft samma betydelse (som den ursprungliga) så hade inte termen "vegan" myntats.

Tycker f.ö. att qourn tex är klockrent. Mat som är riktad till vegetarianer men innehåller ägg

Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Altså vem fan bryr sig om man äter löpe när man ändå genom att dricka/äta mejeriprodukter ser till att miljoner kossor dör/hålls i mjölkfabriker.

Dubbelmoral så det skriker om ett

Jo det kan man tycka. Men jag antar att det inte är lika många djur som dör i "mjölkfabriker" som i "löpefabriker" (i brist på ord såhär på kvällskvisten).

Det är nog därför många vegetarianer väljer att kalla sig veganer.
__________________
Senast redigerad av Kabelbounse 2011-03-26 kl. 23:42.
Citera
2011-03-26, 23:42
  #11
Medlem
Någon som har information angående dessa produkter och ev. animalisk löpe?

OLW Ostbågar
OLW Cream cheese chips

Estrella Ostbågar
Estrella Popcorn med cheddar smak
Estrella Ostringar


Jag har inte hittat information någonstans angående innehållet av löpe eller ej i dessa produkter!
Citera
2011-03-27, 14:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkyy
Någon som har information angående dessa produkter och ev. animalisk löpe?

OLW Ostbågar
OLW Cream cheese chips

Estrella Ostbågar
Estrella Popcorn med cheddar smak
Estrella Ostringar


Jag har inte hittat information någonstans angående innehållet av löpe eller ej i dessa produkter!

Finns något som heter innehållsförteckning, du kanske borde kolla upp det

Annars är ju "gårdchips" och "kung markatta"'s chips finfint! (dessutom ekologiskt)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback