Citat:
Ursprungligen postat av blown
Det är inte rätt plats för en politiskt debatt, men min åsikt, och många med mig, är att Sverige farit illa av att ha en så vänstervriden politik som vi har haft tidigare och att det skulle innebära katastrof om vi skulle gå tillbaka till det.
Att det inte skulle vara något negativt med en ekonomisk nedrustning kan man ju diskutera. Kanske skulle vi som första moderna land i världen, ha ett lyckligt bondesamhälle, kanske inte. Jag tror att livskvalitet kommer med hårt arbete. Jag uppskattar vad jag har mer om jag slitit för det. Är man inte lycklig i ett kapitalistiskt samhälle, föreslår jag att man provar nån ö någonstans. Eller kanske muta in sig på en bit mark i Afrika.
Du förenklar de faktorer som leder till ett välmående land. Ett land blir inte automatiskt rikt på att jobba hårt. Byråkratin, lagar, utbildning, sjukvård, sociala samspelet är alla faktorer som också måste funka. Egentligen passar denna debatt här för i grunden handlar det om vilka premisser vi vill bygga samhället på, en allenarådande materialism eller ett samhälle som försöker att gå vidare och skapa verklig välfärd för sina medborgare som också har att göra med medvetande utveckling.
Jag talar inte om ekonomisk nedrustning, bara att människans nödvändiga behov som bostad, mat, utbildning och sjukvård måste vara garanterad för alla. Vill man resa eller köpa prylar måste man givetvis jobba. Livskvalitet kommer delvis av att ha ett meningsfullt jobb dvs inte automatiskt av att man jobbar hårt. Tyvärr ser jag alltför många människor som köpt devisen att bara arbeta hårt och sedan kört slut på sig själva eller sina nära. Vi måste skapa en debatt om vad som är produktiva, effektiva och meningsfulla jobb.
Jag är inte alls emot ett kapitalistiskt samhälle men jag är emot de avarter som man kan se idag, det kapitalistiska systemet kan bli mycket bättre, framförallt när man ser på vilka som får bära bördorna och vilka som får ta hem vinsterna. Framförallt borde mer resurser gå till entreprenörer och uppfinningar som förenklar våra liv och skapar tid till sånt vi vill göra. Inte en massa med pseudojobb som McDonalds, Telefonförsäljare, Rot&Rut osv...