2011-05-02, 21:40
Medlem
SpaderSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Förutom att 13 och 21 var reserverade för Sudden och Foppa när de spelade så är det inget känsligt.
Trodde inte någon andvände sig av dom då ja inte kan komma på nån annan som ahr det de senaste åren, i större turneringar iaf (vm, os). Men jag kan säkert ha fel inget ja lagt större efterforskning på
Citera
2011-05-02, 22:01
Medlem
smurfehs avatar
Hoppas verkligen att Viktor Fasth får fortsätta i målet. Han verkar ha potential, perfekt enligt mitt tycke.
Citera
2011-05-02, 22:02
Medlem
ronnie10s avatar
Alltså det är sånt sjukt BULL att Rundblad är dålig defensivt. För en som har sett 73 Skellefteå-matcher i år kan jag säga att han faktiskt med Elitseriemått mätt är riktigt, riktigt duktig till exempel i box play. Skulle säga att han är starkare än åtminstone Erixon och Kronvall i den spelformen. Defensivt är han också bra, svår att runda, bra i sargspelet, stark framför kasse.

Det som ger intrycket "dålig defensivt" är ju tidigare misstag som indianare och tappa pucken på blå (wow vad det har suttit kvar för honom med JVM-semin...)
Tycker inte alls han gör det särskilt ofta över huvud taget längre. Betydligt, betydligt mindre än Erixon och Larsson i samma lag.

För att se till ett VM-trupp perspektiv är Rundblad ganska klart den bästa backen offensivt i truppen. Defensivt är han på den nedre halvan men han står sig väldigt jämnt mot Kronvall, Petrasek, Fernholm och Ekman-Larsson defensivt, om än Grossman och Gunnarsson är bättre.

Rundblad straffas ju nu för att han inte var särskilt framträdande i sista halvan av slutspelet, där till exempel Jimmie Ericsson och Tim Erixon var framträdande. Lindström och Rundblad var Elitseriens 2 allra bästa spelare i 65 matcher, inför finalen ledde ju även Lindström slutspelets poängliga, medan de sedan blev utglänsta i 5-10 matcher. Tycker egentligen inte ett slutspel ska kunna tala emot en spelare inför VM-uttagning, bara för, om man inte är bedrövligt usel pga det hettar till. Men då man spelar skadade med förlängning i princip varje match...

Jaja. Finns fler jag saknar i spel utöver Lindström och Rundblad, men då Rundblad är en av truppens bästa backar tycker jag det är tokfel att han inte lirar. Han har inte fått det så lätt under Euro Hockey Tour heller att spela med sådana backar som Sebastian Erixon och dylikt, självklart får inte Rundblad ut det bästa av sitt spel som "4:e forward" om hans backpartner också är en "4:e forward". David har inte fått en enda chans av Mårts att visa vad han kan uträtta med en mer defensiv-minded försvarskamrat. David skulle kunna göra under med Gunnarsson, men även med Grossman, Fernholm, Petrasek eller till och med Kronvall tror jag skulle duga för ett riktigt bra VM.

Men det känns bara fel att David som totalt utdominerat Tim Erixon en hel säsong förutom de 6-7 sista matcherna blir utpetad av densamme på grund av det. För en sak kan jag säga med 100 % säkerhet som jag lovar att ALLA Skellefteåfans håller med mig om, Tim Erixon är INTE bättre defensivt än David Rundblad. David är klart bättre defensivt. Det skiljer nästan mer de två emellan defensivt än offensivt, för Tim har ju en sjujäkla slägga som han ganska nyligt lärt sig använda. Hela Tims farlighet offensivt i princip bygger på att han är jävligt skottvillig och lyckas sätta puckarna i kryssen utan att särskilt ofta skjuta över eller utanför, vilket är rätt sällsynt i Elitserien med en back som klarar av att hålla skotten från blålinjen höga utan att bränna drygt hälften utanför mål (minnes Åkerman till exempel, hehe, plexit i Linköping kommer nötas i vinter...)

Det är bara mina fem cent, jag tycker David Rundblad har ett väldigt oförtjänt rykte då han har varit MASSIV i Elitserien, såväl offensivt som defensivt. I dagens trupp är David totalt bland de 10 bästa spelarna vi har i truppen. Kruger, Tedenby, Jimmie Ericsson, Sjögren, Backlund, Kronvall, Silfverberg, Erixon... Där har vi frågetecken som är klart större än Rundblad. Alla de nämnda är klart kompetenta spelare men alla de nämnda är också klasser sämre än Rundblad totalt sett.

Jag fattar inte hur folk inte kan se detta? Alltså Magnus Johansson är given, självklar, etc. Rundblad är Magnus Johansson fast med sämre skott men kompenserar det med att vara en bättre dribbler, snabbare, större, starkare, mer fysiskt spelande, bättre tacklare och allmänt bättre i egen zon. Och uppenbarligen bättre poängproducent. Jag säger bara det efter detta monsterinlägg, får David chansen kommer han att ta den.
Citera
2011-05-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronnie10
..

Om Rundblad har samma form nu som han hade i slutspelet så suger han defensivt och är mest troligt den sämsta backen defensivt i denna trupp.
Om han spelar som under större delen av grundserien är det som du säger.
Med tanke på hur de andra backarna presterat känns det dock tråkigt att de inte tog med Rundblad.
"Han slarvar och bjuder på en massa 2-mot-1 lägen (och liknande) för motståndarna" och "han suger defensivt" är något man kan säga om alla hittills utom Grossman. Dessutom hade Rundblad hade tillfört mer offensivt än de flesta.

Citat:
För en sak kan jag säga med 100 % säkerhet som jag lovar att ALLA Skellefteåfans håller med mig om, Tim Erixon är INTE bättre defensivt än David Rundblad. David är klart bättre defensivt.

Fram till nyår var det där sant, men när Tim slutade simma var han klart bättre. Rundblad är alldeles för passiv och han vet inte hur man agerar vid kontringar..
Och då är jag ett skellefteåfan (och t.o.m. den som laddat upp "magic number seven"-klippen..)
Senast redigerad av atreyeri 2011-05-02 kl. 22:42.
Citera
2011-05-02, 22:42
Medlem
hultass avatar
Det ska till en AIKare för att ordna upp detta

Eller kanske fd. AIKare numera...
Citera
2011-05-02, 22:43
Medlem
bombaccis avatar
Trevligt inslag med After ice, intressant att sitta o lyssna på de tre experterna.

Fasth bör få fortsätta vakta målet i nästa match med.

Ska bli intressant, med den tredje omgången då de förväntade topplagerna i grupperna möts.
Citera
2011-05-02, 22:46
Medlem
hultass avatar
Är det bara jag som tycker att "håk-eye" är störtlöjligt? Kan iofs bero på att jag hatar Södergren.

"Klockan slår, klockan slår, Håkan tappar hår!"
Citera
2011-05-02, 22:47
Medlem
Damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hultas
Det ska till en AIKare för att ordna upp detta

Eller kanske fd. AIKare numera...

Precis, riktigt skönt att Fasth storspelar!

Grattis, gnaget!
Citera
2011-05-02, 22:48
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Det som ger intrycket "dålig defensivt" är ju tidigare misstag som indianare och tappa pucken på blå (wow vad det har suttit kvar för honom med JVM-semin...)
Tycker inte alls han gör det särskilt ofta över huvud taget längre. Betydligt, betydligt mindre än Erixon och Larsson i samma lag.

Det som ger intrycket "dålig defensivt" är att han var en av de spelare som var inne på absolut flest mål i baken den här säsongen. Sen finns det såklart en massa andra intryck som stärker det, att du tycker att Rundblad är bra defensivt visar mer hur färgad du är än vad som faktiskt stämmer.

Dock hade jag gärna sett honom istället för Erixon, ungefär samma risk men bättre offensivt. Men å andra sidan så är jag en av dom som inte alls förstår sig på Mårts.
Citera
2011-05-02, 22:49
Medlem
Draedons avatar
Ja nu råder det väl ingen tvekan om vem som är förstekeeper. Grattis till AHL-kontraktet Viktor!
Citera
2011-05-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hultas
Är det bara jag som tycker att "håk-eye" är störtlöjligt? Kan iofs bero på att jag hatar Södergren.

"Klockan slår, klockan slår, Håkan tappar hår!"

Håk-eye är störtlöjligt. Han hittar bara på några kassa analyser och ingen bryr sig om vad han säger.
Citera
2011-05-02, 22:53
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Trevligt inslag med After ice, intressant att sitta o lyssna på de tre experterna.

Hänger inte med hockeyn så noga längre, men det här studiosnacket var riktigt intressant, experterna skrädde inte orden precis vad gäller alla brister man ser i Sveriges spel. Brukar det låta så här numera i hockey-studion? Helt andra tongångar än t ex i fotboll, där det är samma gamla vesna "friskt humör" och vaga resonemang helt utan kritik, när svenska landslaget spelar. Den här ishockey-studion känns mer amerikaniserad... på ett bra sätt. Calle Johansson har så mycket kredd i ryggen att han tydligen känner att han kan säga vad som helst om Mårts m fl. Coolt.

Södergren borde ha pensionerats samtidigt som P-A Gullö, förvånad att han är med än. Verkar ha svårt att anpassa sig till de skarpa tongångarna som jag nämner ovan.

Seger mot Österrike, fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in