2011-05-13, 08:34
Medlem
Synd att Kanada och Tyskland åkte ut så tidigt. Nu blir ju resten av turneringen en sorts repris av Euro Hockey Tour, alltså Ryssland, Sverige, Finland och Tjeckien kvar.

Hade hellre sett Tyskland, Ryssland, kanada och Tjeckien i semi. Men så är det! Europeiskt guld blir det, frågan är bara vilket land? Jag står fast vid att Tjeckien kommer bärga guldet det här året också. Helvete vad starka dom ser ut!!

Ryssland har ordnat upp sitt försvar och slipper fladderapan nabokov i mål. Har aldrig fattat varför man spelar honom. Han är en säkerhetsrisk som försöker göra tv-pucksräddningar och vara spektakulär istället för att agera stabilt. Han är en av anledningarna till Ryssarna kollaps i Vancouver. Han sprider osäkerhet i försvaret och släpper in billiga skitmål. Synd att ryssarna inte har Bryzgalov att tillgå. Nåväl, man kommer ha en större chans mot Finland, Tjeckien eller Sverige om målvaktsspelet är hyffsat, vilket det kommer vara utan fladderapan i mål.

Sveriges chanser är jättestora! Vi är förvarnade om att tjeckierna är jättestarka, men Sverige har nått den där Semifinalen som ingen trodde skulle ske efter matchen mot Norge. Trots alla problem i laget har vi nu fått igång killarna och lirar stundtals fantastisk hockey. Vi kan definitivt slå tjeckien. Det beror på hur vi kör, och om tjeckerna underskattar svenskarna. Men Fasth måste se till att vara på hugget. Jagr, den killen blir svår att stoppa. MPS och Loui måste kliva fram och leda det här laget. Vi får definitivt inte slarva i försvaret mot tjeckerna, då kommer det smälla direkt!
Citera
2011-05-13, 09:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastskallen
Sveriges chanser är jättestora! Vi är förvarnade om att tjeckierna är jättestarka, men Sverige har nått den där Semifinalen som ingen trodde skulle ske efter matchen mot Norge. Trots alla problem i laget har vi nu fått igång killarna och lirar stundtals fantastisk hockey. Vi kan definitivt slå tjeckien. Det beror på hur vi kör, och om tjeckerna underskattar svenskarna. Men Fasth måste se till att vara på hugget. Jagr, den killen blir svår att stoppa. MPS och Loui måste kliva fram och leda det här laget. Vi får definitivt inte slarva i försvaret mot tjeckerna, då kommer det smälla direkt!

Jag skulle vilja säga att det är två 50/50-matcher som väntar. Jag ser ingen självklar favorit även om tjeckerna hittills imponerat mest. I en enstaka match kan det gå hur som helst. I fjol snubblade de sig fram till guld. I år kan de storma fram till ett snedsteg och sedan är den sagan all. Sverige brukar ha goda möjligheter mot tjeckerna.

Jag tror att det blir Sverige mot Finland i finalen och då vinner inte Finland. Mårts blir geniförklarad och alla är nöjda och glada, även Ken Hitchcock för han lever mentalt kvar i senaste OS-finalen precis som en dålig förlorare ska göra.
Citera
2011-05-13, 09:53
Medlem
snillet_1s avatar
Fantastisk hockey?

Vi har spelat helt okej framåt emellanåt, men defensiven är under all kritik för det mesta. Vi blev djupt tillbakapressade av Tyskland...

MPS leda laget? Han har knappt visat något i det här VM:et. Några bra uppåkningar längs sargen, that's all.
Citera
2011-05-13, 10:17
Bannlyst
sverige förlorar mot tjeckien, och tar brons mot finnland. tjeckien tar guld
Citera
2011-05-13, 10:27
Medlem
Spinnakers avatar
Fan nu börjar man bli nervös. Man vet redan att vi kommer få stock av tjeckerna, samtidigt kommer man sitta där och grina ändå.
Citera
2011-05-13, 11:43
Medlem
bombaccis avatar
Vad är svårt att förstå? De är och har alltid varit osprtsliga på alla plan. Om man följt dem över tiden, har det varit alldeles uppenbart att de gärna spelat utanför regelboken åt båda håll. Tyvärr har de kommersiella krafterna varit starkast i Kanada. Turneringen Canada Cup med Alan Eagelson som promotor var upplagd för att Kanada skulle vinna till varje pris. I Summit series 1972 gick kanadensiska spelare medvetet in för att skada de sovjetiska spelarna. Bobby Clarke slog av benet på Valeri Charlamov i en medveten handling.

En förlust för Kanada är bland det bästa som finns. VM är i hamn.

Jo det är väl precis den där attityden jag inte förstår riktigt. Du drar upp ett exempel som är över 40 år gammalt och sen skriver du att kanada alltid är osportsligt. För det första så misstänker jag att de andra lagen inte spelar som små änglar, för det andra är det kul att se ordentliga tacklingar och lite fight på isen ibland och för det tredje så i gårdagens match så spelade ju ryssarna minst lika fult, möjligtvis ännu fulare än kanadensarna.

Det känns tråkigt när Kanada åker ut, för gårdagens match mellan Kanada - Ryssland, var hockeygodis, framförallt första perioden, jag satt o njöt av matchen. Det är faktiskt roligast att se Kanada spela, det händer något när de spelar. Kul att det går bra för Sverige men det är segare och inte lika actionfyllt. Hade gärna bytt ut t ex Finland mot Kanada så kunde man haft kvar de riktigt stora nationerna o matcherna kvar.
Citera
2011-05-13, 12:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jo det är väl precis den där attityden jag inte förstår riktigt. Du drar upp ett exempel som är över 40 år gammalt och sen skriver du att kanada alltid är osportsligt. För det första så misstänker jag att de andra lagen inte spelar som små änglar, för det andra är det kul att se ordentliga tacklingar och lite fight på isen ibland och för det tredje så i gårdagens match så spelade ju ryssarna minst lika fult, möjligtvis ännu fulare än kanadensarna.

Det känns tråkigt när Kanada åker ut, för gårdagens match mellan Kanada - Ryssland, var hockeygodis.

Varför använder du inte citatfunktionen. Det är väl ingen mening med att skriva av det jag skrev utan att citera?

Allt har sin historia och den är inte oväsentlig. Det säger något om kulturen och det är vad som skapar känslor. Kanada spelar fult och hårt. Kanada har drivit hockey till att vara mer kraft än finess. Det är något som jag inte gillar. Andra nationer har successivt kommit i kapp Kanada vad det gäller att spela hårt, men inte när det gäller att spela fult och vara osportsliga.

Kanada är det enda land som utan problem åker på motståndarens målvakt endast i akt och mening att vinna fördelar. Kanada som samtidigt säger att målvakten är helig. Ken Hitchcock kommenterar förlusten med att tala om OS-finalen och vill inte erkänna förlusten som en förlust.

Visst finns det fula spelare i andra länders lag också. Skillnaden är att det är enstaka spelare medan det i Kanadas fall är kutymen och kulturen.

Jag förstår om du är bitter för din spelförlust, men ett spel är en risk. Det är ganska stor skillnad mellan att vinna VM-guld och att åka ut i kvartsfinal.

Kanada är inte bättre än de andra toppnationerna även om kanandensarna tror att de är oövervinnerliga. Det är de inte. Det spelar sedan ingen roll om de har sina bästa med. I Nagano-OS 1998 fick de regerätt däng av tjeckerna. Kanada är ett av flera lag som ligger bland de fem bästa.

Jag mår bra när deras översittarattityd får sig en känga i skrevet.
Citera
2011-05-13, 13:13
Bannlyst
Det som känns bra är att Sverige är lite underdogs nu i resten av turneringen. Både Ryssland och Tjeckien ska ju slå Sverige 9/10 om man jämför lagen på pappret. Dels för att dom har ett mer rutinerat lag.

Tycker Finland har ett bättre lag också. Finland har bättre backar än Sverige iaf.

Är det inte bara USA som har ett yngre lag i detta VM än Sverige? Sverige har väl massvis med spelare som är födda på 90 talet.
Citera
2011-05-13, 13:33
Medlem
Fickludds avatar
Det skrivs mycket om Kanada som stor hockeynation i denna tråd så jag vill gärna bidra men min erfarenhet av Kanada och VM. 2003 var jag i Montréal under sista VM-veckan. VM spelades i Finland. Jag och en kollega gick till en sports bar för att se finalen mellan Sverige och Kanada. Det var mitt på dagen men eftersom det var ishockey, Kanada och VM trodde vi att sportsbaren skulle vara full men ack nej. Där satt en ensam kille, ett grälande par och min kollega och jag. Dessutom var inte hockeyfinalen på stora duken, utan på några av de perifiera tv-apparaterna. Mycket märkligt, tyckte jag. Antingen brydde sig inte kanadensaren om VM eller också satt alla hemma och tittade.

2-2 i full tid men ingen jublade när Kanada i sudden och efter mer än fem minuters videobevakning av en målsituation plötsligt blev världsmästare. Den ensamma snubben satt med sitt och paret som grälade fortsatte gräla. Ingen brydde sig utom jag som tyckte att det inte var mål.

Så obetydligt var hockey-VM i denna kanadensiska sports bar.

För övrigt var det i samma VM som Sverige låg under mot Finland med 1-5 men vann med 6-5. Dessutom slog Danmark USA och spelade oavgjort mot Kanada och Slovakien slog för första gången Tjeckien i en VM-match.
Citera
2011-05-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Vilket år är den första från, 98?

japp, Finland behövde oavgjort för att vinna gruppen och få stanna kvar i samma stad, ryssland däremot måste flytta på sig

Yashin gjorde ju ryssarnas 3 mål och ledde med 3-0, före spurten kom till 3-3
Citera
2011-05-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Det skrivs mycket om Kanada som stor hockeynation i denna tråd så jag vill gärna bidra men min erfarenhet av Kanada och VM. 2003 var jag i Montréal under sista VM-veckan. VM spelades i Finland. Jag och en kollega gick till en sports bar för att se finalen mellan Sverige och Kanada. Det var mitt på dagen men eftersom det var ishockey, Kanada och VM trodde vi att sportsbaren skulle vara full men ack nej. Där satt en ensam kille, ett grälande par och min kollega och jag. Dessutom var inte hockeyfinalen på stora duken, utan på några av de perifiera tv-apparaterna. Mycket märkligt, tyckte jag. Antingen brydde sig inte kanadensaren om VM eller också satt alla hemma och tittade.

2-2 i full tid men ingen jublade när Kanada i sudden och efter mer än fem minuters videobevakning av en målsituation plötsligt blev världsmästare. Den ensamma snubben satt med sitt och paret som grälade fortsatte gräla. Ingen brydde sig utom jag som tyckte att det inte var mål.

Så obetydligt var hockey-VM i denna kanadensiska sports bar.

För övrigt var det i samma VM som Sverige låg under mot Finland med 1-5 men vann med 6-5. Dessutom slog Danmark USA och spelade oavgjort mot Kanada och Slovakien slog för första gången Tjeckien i en VM-match.
Du kanske var i en fransk provins där ishockey intresset inte är på top
Citera
2011-05-13, 15:01
Medlem
Varför är Tjeckien så stora favoriter?

Dom vann mot Tyskland med 5-2, det gjorde Sverige också. Dom vann mot USA med 4-0, Sverige vann med 6-2. Dom vann mot Ryssland med 3-2, Tyskland vann mot Ryssland med 2-0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in