Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
1: Jag har ingen koll på läget. Det är 50 000 st i sthlm som har psorasis så jag gjorde det enkelt att anta att det bor ca en miljon människor a' 5%. Då bor det antaglingen fler då. Jag ber om ursäkt, jag hoppas du kunnat sova.
Cirka tre procent av Sveriges befolkning har psoriasis.
Citat:
Man ska väl inte behöva googla sönder datan för att få göra ett inlägg på FB.
Alls icke. Dock är det bra om man vet vad man talar om innan man påstår saker. Det är lätt att sätta igång felaktiga rykten annars som oerfarna och dåligt upplysta personer kanske får för sig att tro på.
Citat:
4: Nån sa att det är bra att gå till anläggningar och sola, ja för att få bort fläckar etc. Men vi hörde ju för ca 2 år sen när dom gick ut med en ännu större varning för solarium. Solariumen i anläggningar är farligare än dom på gym etc, Den strålningen är det man vill undvikna med solkrämer när man är utomlands.
Så det är bättre att sola på gym plus att man får en fin färg.
Sprutan snålar dom på, antar att det är billigare att hjälpa oss med medecin när hudcansern kommer.
Nja, riktigt så är det inte. Strålningen i gymsolariet är av UVA-typ, vilket är en ganska långvågig form av strålning som har liten eller ingen läkande effekt på psoriasis eller andra hudskador. I gymsolariets ljus finns nästan ingen UVB-strålning alls. På sjukhus och ljusbehandlingsstationer kan psoratikerna istället använda landstingets UVB-solarier. Skillnaden på UVB-ljuset jämfört med UVA är att UVB-stålarna är mycket kortvågigare och inte tränger lika djupt ner i huden som UVA gör. Därav ytläkningen och den uteblivna solbrännan efter UVB-behandling. När man solar ute så är det UVA-strålningen som gör en brun och UVB-stålningen som gör en bränd. Det är även utomhussolens UVB-stålning som gör att acne och andra hudutslag läker upp under sommaren. Att genomgå en behandlingsperiod (2-3 månaders solande 2-3 gånger i veckan) med UVB-ljus medför en liten ökad risk för malignt melanom (hudcellsförändringar), men den är inte större under kontrollerat solande än vad man får under exempelvis utomhusarbete under den svenska sommaren.
Det sista där om att det är billigare att behandla folk mot hudcancer istället för att ge dom Raptiva är dumheter sprunget ur okunnighet. Som jag skrev i mitt inlägg längre upp så får inte Raptiva i dagsläget vara förstavalet eftersom den dels är väldigt dyr och dels väldigt ny. Man vet helt enkelt för lite om biverkningar som kan komma längre fram.
Citat:
5: Jag ska till läkarna snart och tvinga dom skuta i mig repativa. Men jag förstår att det blir svårt. Såg att nån skrivit att det finns tabletter. Gör dom det bara lättare för kroppen att ta emot sol eller har det nån annan effekt. Det funkar ju inte att ta kortison jag klarar inte ens av att lappen på t-shirten som kan sitta vid midjan skaver när jag smörjt in där dagen innan.
Vid måttlig psoriasis är det vanligt att systembehandlingar som ex. Methrotrexate eller Neotigason används för att hämma de blodceller som ligger bakom ett psoriasisutbrott. Det brukar vara effektivt mot både redan befintliga utslag och för att hindra uppkomsten av nya fläckar men biverkningarna kan vara obehagliga. Illamående och kräkningar är vanliga liksom försämrad matlust och lindriga håravfall. Methrotrexate är ett cellgift och bör hanteras med varsamhet.
http://huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/40.shtml
// Roger P.