Flashback bygger pepparkakshus!
2007-01-23, 06:15
Medlem
empabempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Tatuera över skiten bara, gör as ont men sen efter ett år så kommer det inga fläckar där du har färg, inte för mig iaf. vet flera som tatuerar över. vissa tatuerare vägrar att köra över fläckarna. Om inte annat så drar det uppmärksamhet till gaddningen och inte fläckarna, skönt när man går på stranden kanske!

Har man psoriasis så kan det uppstå psoriasis fläckar i tatueringen när huden läker, kallas för Köbner´s fenomen. Pratade med en sjuksköterska en gång om detta eftersom jag ville tatuera mig och hon sa att brukar man få psoriasis i sår som läker (ex.skrubbsår) så är det inte och rekommendera att tatuera sig.

När jag fick min psoriasis så solade jag mig och använde cortison salva. Numera brukar jag bara smörja in mig med fuktkräm och en riktigt fet kräm (70% från apoteket). Hjälper mig, men det kommer ju oftast tillbaka igen när man blir äldre
Citera
2007-04-08, 02:03
Medlem
Dadans avatar
Hej

Nu är man tillbaka på flashback igen, hade glömt bort denna tråd.
Tänkte svara på lite.

1: Jag har ingen koll på läget. Det är 50 000 st i sthlm som har psorasis så jag gjorde det enkelt att anta att det bor ca en miljon människor a' 5%. Då bor det antaglingen fler då. Jag ber om ursäkt, jag hoppas du kunnat sova.

Man ska väl inte behöva googla sönder datan för att få göra ett inlägg på FB.

2: Ang tatueringar. Jag har alltid sett till att om jag har en bokad tid, att behandla fläckarna innan. I vissa fall om jag haft fula fläckar (sånna som sticker ut lite) har färgen inte fastnat. Bäst är det ju att tatuera sig efter sommaren. D
Det gör så ont att köra på fläckarna så vi sparar alltid det tills sist.

Fråga vilken läkare som helst om det är bra att tatuera sig - Nej klart som fan det inte är bra att sitta och slita upp huden i 2-3 timmar. Micke på House of pain i sthlm är guru på att tatuera folk med psoriasis, han kan jag rekomendera. Han fyller i gratis om huden tappar färg pga av psoriasis. Han var också på läkarträffen där 5 st tatuera var inbjudna att diskutera psoriasis och tatueringar. En hudläkare höll på att svimma när hon såg att mina värsta fläckar var täckta av färg, lite coolt faktiskt.

3: Ang Psoriasis atrit (ont i leder) Jag hade ont i ena stortån för ca 4 år sen, gick till läkare och han skrev ut antiflamations medecin, det funkade inte och jag fick ännu starkare medicin. Då visste inte jag att man kunde få psoriasis i lederna. Sen försvann det och jag trodde att det var för medecinen. Sen fick jag ont i ena handen, jag kunde knappt knyta handen så jävla ont gjorde det, det bara värkte hela tiden, jag kunde inte ens trycka in kopplingen på hojjen. Men då hade jag hört talas om atrit och struntade i medecin. Det kommer och går i händer och tår, Men testa och sola solarium om det är vinter och du inte får sol på dig.

4: Nån sa att det är bra att gå till anläggningar och sola, ja för att få bort fläckar etc. Men vi hörde ju för ca 2 år sen när dom gick ut med en ännu större varning för solarium. Solariumen i anläggningar är farligare än dom på gym etc, Den strålningen är det man vill undvikna med solkrämer när man är utomlands.
Så det är bättre att sola på gym plus att man får en fin färg.
Sprutan snålar dom på, antar att det är billigare att hjälpa oss med medecin när hudcansern kommer.

5: Jag ska till läkarna snart och tvinga dom skuta i mig repativa. Men jag förstår att det blir svårt. Såg att nån skrivit att det finns tabletter. Gör dom det bara lättare för kroppen att ta emot sol eller har det nån annan effekt. Det funkar ju inte att ta kortison jag klarar inte ens av att lappen på t-shirten som kan sitta vid midjan skaver när jag smörjt in där dagen innan.

6: Ett tips är att nån som tycker som jag att huden blir för tunn, Testa helosan funkar kanon för att få bort fjället. Jag testade propylis men fick utslag plus att den var dyr.
Nodrobolin tog bort mina fläckar nästa helt, men kom tillbaka när jag slutade med det.

7: Ja nu är det en massa stavfel och särskrivningar och frågor mitt i allt, men dom bjuder jag på!
Citera
2007-04-08, 02:14
Medlem
Dadans avatar
Hej och glad påsk på dig

Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Antyder du att lämededelsverket är politiskt?

Du hävdar att 5% av befolkningen har psoriasis. 2,5 % av USAs befolkning får alltså biologiska läkemedel på indikationen psoriasis?Jag tror som sagt inte på dig.befolkning 300 mille=mer än 7 miljoner personer?
Länka gärna till uppgiften. Biologiska läkemdel kräver ju inläggning för tusan dadan.

2,5% vart kommer den siffran ifrån är det medlemmar i pso förbunden eller är det dom som sagt till läkaren att dom vill ha medecin,

När jag var 16 år var det den tredje läkeren jag besökt som kunde konstatera att jag hade psoriasis, läkare vet knappt hur det ser ut. Sen har jag en kompis som har haft det men bara i hårbotten, men han har aldrig nämnt det för läkaren eller fått nån medicin. Så det är nog flera än 2,5 %
Citera
2007-04-08, 03:23
Bannlyst
Citat:
1: Jag har ingen koll på läget. Det är 50 000 st i sthlm som har psorasis så jag gjorde det enkelt att anta att det bor ca en miljon människor a' 5%. Då bor det antaglingen fler då. Jag ber om ursäkt, jag hoppas du kunnat sova.
Cirka tre procent av Sveriges befolkning har psoriasis.

Citat:
Man ska väl inte behöva googla sönder datan för att få göra ett inlägg på FB.
Alls icke. Dock är det bra om man vet vad man talar om innan man påstår saker. Det är lätt att sätta igång felaktiga rykten annars som oerfarna och dåligt upplysta personer kanske får för sig att tro på.

Citat:
4: Nån sa att det är bra att gå till anläggningar och sola, ja för att få bort fläckar etc. Men vi hörde ju för ca 2 år sen när dom gick ut med en ännu större varning för solarium. Solariumen i anläggningar är farligare än dom på gym etc, Den strålningen är det man vill undvikna med solkrämer när man är utomlands.
Så det är bättre att sola på gym plus att man får en fin färg.
Sprutan snålar dom på, antar att det är billigare att hjälpa oss med medecin när hudcansern kommer.
Nja, riktigt så är det inte. Strålningen i gymsolariet är av UVA-typ, vilket är en ganska långvågig form av strålning som har liten eller ingen läkande effekt på psoriasis eller andra hudskador. I gymsolariets ljus finns nästan ingen UVB-strålning alls. På sjukhus och ljusbehandlingsstationer kan psoratikerna istället använda landstingets UVB-solarier. Skillnaden på UVB-ljuset jämfört med UVA är att UVB-stålarna är mycket kortvågigare och inte tränger lika djupt ner i huden som UVA gör. Därav ytläkningen och den uteblivna solbrännan efter UVB-behandling. När man solar ute så är det UVA-strålningen som gör en brun och UVB-stålningen som gör en bränd. Det är även utomhussolens UVB-stålning som gör att acne och andra hudutslag läker upp under sommaren. Att genomgå en behandlingsperiod (2-3 månaders solande 2-3 gånger i veckan) med UVB-ljus medför en liten ökad risk för malignt melanom (hudcellsförändringar), men den är inte större under kontrollerat solande än vad man får under exempelvis utomhusarbete under den svenska sommaren.

Det sista där om att det är billigare att behandla folk mot hudcancer istället för att ge dom Raptiva är dumheter sprunget ur okunnighet. Som jag skrev i mitt inlägg längre upp så får inte Raptiva i dagsläget vara förstavalet eftersom den dels är väldigt dyr och dels väldigt ny. Man vet helt enkelt för lite om biverkningar som kan komma längre fram.

Citat:
5: Jag ska till läkarna snart och tvinga dom skuta i mig repativa. Men jag förstår att det blir svårt. Såg att nån skrivit att det finns tabletter. Gör dom det bara lättare för kroppen att ta emot sol eller har det nån annan effekt. Det funkar ju inte att ta kortison jag klarar inte ens av att lappen på t-shirten som kan sitta vid midjan skaver när jag smörjt in där dagen innan.
Vid måttlig psoriasis är det vanligt att systembehandlingar som ex. Methrotrexate eller Neotigason används för att hämma de blodceller som ligger bakom ett psoriasisutbrott. Det brukar vara effektivt mot både redan befintliga utslag och för att hindra uppkomsten av nya fläckar men biverkningarna kan vara obehagliga. Illamående och kräkningar är vanliga liksom försämrad matlust och lindriga håravfall. Methrotrexate är ett cellgift och bör hanteras med varsamhet.
http://huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/40.shtml

// Roger P.
Citera
2007-04-08, 11:04
Medlem
Pritchards avatar
Jag tar methotrexate-tabletter en gång per vecka, och det funkar skitbra! efter bara några gånger märkte jag hur fläckarna började försvinna. nu har de börjat tunna ur, men det verkar som det står å stampar nu, det blir inge ytterligare förbättring. min hudläkare är bra, och naturligtvis tycker hon tabletterna funkar så bra att hon inte vill ge mig Raptiva o dyl.
När min fläckar blossar upp smörjer jag in mig med Daivobet som också funakr jättebra... men tyvärr gör huden tunn och så.
Solen fungerar för mig jättebra! 1 vecka utomlands och fläckarna är nästan borta.
Citera
2007-04-08, 14:49
Medlem
Dadans avatar
[quote=Roger Persson]Cirka tre procent av Sveriges befolkning har psoriasis.

Mycket bra svar, tack.
Jag gör mina egna antagande och känner efter själv mycket. Tex solariumen på anläggningar, det kliade och jag fick klåda som satan. Då är det enkelt att dra en slutsats av det.
Citera
2007-04-08, 14:52
Medlem
Dadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Jag tar methotrexate-tabletter en gång per vecka, och det funkar skitbra! efter bara några gånger märkte jag hur fläckarna började försvinna. nu har de börjat tunna ur, men det verkar som det står å stampar nu, det blir inge ytterligare förbättring. min hudläkare är bra, och naturligtvis tycker hon tabletterna funkar så bra att hon inte vill ge mig Raptiva o dyl.
När min fläckar blossar upp smörjer jag in mig med Daivobet som också funakr jättebra... men tyvärr gör huden tunn och så.
Solen fungerar för mig jättebra! 1 vecka utomlands och fläckarna är nästan borta.

Jag ska kräva att få methotrexate. Har du fått några biverkningar av det. Är det nåt man slutar med eller måste man ta det hela livet. Så länge det inte växer trumpeter ut arslet så testar jag vad som helst, jag har även funderat på att kolla om man kan anmäla sig till nån forsknings grej och få vara kanin
Citera
2007-04-08, 21:41
Bannlyst
Citat:
Jag gör mina egna antagande och känner efter själv mycket. Tex solariumen på anläggningar, det kliade och jag fick klåda som satan. Då är det enkelt att dra en slutsats av det.
Klådan efter solningen beror på att strålningen torkar ut huden rejält. En vanlig hudlotion fixar den biffen. UVB-ljuset gör ibland att Du blir röd och när Du är röd så är huden irriterad. Då kan det klia lite.

Citat:
Jag ska kräva att få methotrexate. Har du fått några biverkningar av det. Är det nåt man slutar med eller måste man ta det hela livet. Så länge det inte växer trumpeter ut arslet så testar jag vad som helst, jag har även funderat på att kolla om man kan anmäla sig till nån forsknings grej och få vara kanin
Biverkningar som illamående, tappad matlust, håravfall och sämre läkkött är vanligt eftersom det är ett cellgift. Ett cellgifts största syfte är att döda celler, därför dödar det alla möjliga typer av celler i kroppen urskiljningslöst. Vissa är goda, andra är mindre goda. När patienten äter Methrotrexate så bör denne gå på ständigt återkommande kontroller eftersom medicinen inte går att äta hela livet. Kontrollerna innebär att patienten blir tappad på blod som sedan kontrolleras för att man ska se om det finns tecken på skador på inre organ. Den normala dosen Methrotrexate är 5-6 tabletter i veckan fördelat på tre intag per vecka á 1-2 tabletter per gång. Man bör ta tabletterna i samband med mat. Du kan förvänta Dig resultat, ofta goda sådana och efter ett par månaders intag så har medicinen nått full effekt. Det stora problemet är som sagt biverkningarna. Alla får inte biverkningar, men en stor del drabbas.

// Roger P.
Citera
2007-04-08, 21:54
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Hur känns det?
Jag frågar då jag själv så smått fått inse att jag lider av psoriasis (tror jag, hårbotten totalförstörd, skin faller ifrån ansikte och ören samt besvär i röven vilka givetvis kan vara ganska mycket annat men ihop så...) och sedan läne dragits med värk i armar och rygg, detta säger min googlesökning är symptom, dock fann jag inget som går in noga på hur det verkligen känns.
Visserligen är jag för ung för detta, men statistik slår ju fel.

Och...kan man bli sjukskriven för det?

Inflammerade och svullna leder är de vanliga symptomen, stelhet också. Symptomen kan ibland förväxlas med Bechterew (ursäkta stavningen).

Om man blir sjukskriven? Beror ju på hur stora problem man har. Jag har några gånger varit hel- eller delvis sjukskriven för att jag varit så groggy av smärtstillande medel. Även varit beordrad sjukgymnastik som man också kan få göra på arbetstid.

Men det är ju med psoriasisartrit som det är med de flest reumatiska sjukdomar att man SKALL röra på sig så mycket man kan, att bara gå hemma och vara sjukskriven är det sämsta för dig.
Citera
2007-04-08, 22:00
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Klådan efter solningen beror på att strålningen torkar ut huden rejält. En vanlig hudlotion fixar den biffen. UVB-ljuset gör ibland att Du blir röd och när Du är röd så är huden irriterad. Då kan det klia lite.

Biverkningar som illamående, tappad matlust, håravfall och sämre läkkött är vanligt eftersom det är ett cellgift. Ett cellgifts största syfte är att döda celler, därför dödar det alla möjliga typer av celler i kroppen urskiljningslöst. Vissa är goda, andra är mindre goda. När patienten äter Methrotrexate så bör denne gå på ständigt återkommande kontroller eftersom medicinen inte går att äta hela livet. Kontrollerna innebär att patienten blir tappad på blod som sedan kontrolleras för att man ska se om det finns tecken på skador på inre organ. Den normala dosen Methrotrexate är 5-6 tabletter i veckan fördelat på tre intag per vecka á 1-2 tabletter per gång. Man bör ta tabletterna i samband med mat. Du kan förvänta Dig resultat, ofta goda sådana och efter ett par månaders intag så har medicinen nått full effekt. Det stora problemet är som sagt biverkningarna. Alla får inte biverkningar, men en stor del drabbas.

// Roger P.

Jag har ätit Methotrexate i flera omgångar och effekten har varit god eller mkt god men min lever har protesterat efter en tid varje gång. Så nu har de tv gett upp att ordinera det.

Sedan ett år är jag ordinerad Klorokininfosfat för mina problem och det har verkligen fungerat bra. Är i stort sett problemfri.
Citera
2007-04-09, 21:37
Medlem
Pritchards avatar
Jag har inte märkt några som helst biverkningar på methotrexate. När jag började ta tabletter gick jag på blodprovskontroller varannan vecka, nu går jag kanske 1 gång var 3:e månad. Hittills ser mina prover bra ut, så jag tänker nog fortsätta. Jag och min läkare har diskuterat och kommit fram till att inte öka doseringen (från 3 tabletter till t.ex. 4) då biverkningarna kan komma som ett brev på snigelposten.
Citera
2007-04-09, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Sedan ett år är jag ordinerad Klorokininfosfat för mina problem och det har verkligen fungerat bra. Är i stort sett problemfri.
Det var oväntat. Klorokinfosfat är ju främst en malariamedicin, men används även vid reumatiska sjukdomar. Hur fungerar den på psoriasis?

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in