2007-01-11, 09:37
Medlem
Dadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
tror du menar medlet raptiva.

Såklart så tror flashback att det är en sosse-konspiration. I princip ingenting av det du säger stämmer. Läs gärna state-of-the-art-behandling inkl senaste forskningen.

http://www.lakemedelsverket.se/uploa...0psoriasis.pdf

HAHAHA, information från läkemedelsvärket. Har du ingen info från LO också. Gå in och läs lite på den Amerikanska PSO föreningen. Men då kanske du kan svara på varför hälften i USA får den, och varför det är näst intil omöjligt att få den här.
Citera
2007-01-11, 09:58
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
HAHAHA, information från läkemedelsvärket. Har du ingen info från LO också. Gå in och läs lite på den Amerikanska PSO föreningen. Men då kanske du kan svara på varför hälften i USA får den, och varför det är näst intil omöjligt att få den här.

Antyder du att lämededelsverket är politiskt?

Du hävdar att 5% av befolkningen har psoriasis. 2,5 % av USAs befolkning får alltså biologiska läkemedel på indikationen psoriasis?Jag tror som sagt inte på dig.befolkning 300 mille=mer än 7 miljoner personer?
Länka gärna till uppgiften. Biologiska läkemdel kräver ju inläggning för tusan dadan.
Citera
2007-01-11, 10:41
Medlem
Dadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trooplooper
Antyder du att lämededelsverket är politiskt?

Du hävdar att 5% av befolkningen har psoriasis. 2,5 % av USAs befolkning får alltså biologiska läkemedel på indikationen psoriasis?Jag tror som sagt inte på dig.befolkning 300 mille=mer än 7 miljoner personer?
Länka gärna till uppgiften. Biologiska läkemdel kräver ju inläggning för tusan dadan.

5% av Sveriges befolkning. Hur det är i andra länder vet jag ej. Men närmre ekvatorn är det nog färre då fläckarna kanske aldrig uppstår på samma sätt. Jag ska länka men inte just idag, ska till arlanda strax. I USA frågar dom om du vill ha sprutan, vill du det skriver du under ett papper på att du tar fullt ansvar. Men här måste man åkt in på psyket några ggr för att man försökt ta livet av sig ett ex antal gånger för att man inte står ut, innan man får den. Om vi nu har gratis sjukvård i sverige och jag vill ha sprutan, varför får jag den inte. Varför måste man ha större och svårare psoriasis i sverige än USA för att få behandlingen.
Citera
2007-01-11, 10:43
Medlem
Dadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Har en mycket lindrig form av psoriasis, som tur är väldigt lite och dyker sällan upp alls.
Men det är jävligt att ha ändå.
Nån som vet NÅGOT som håller det borta i stort sett permanent?
Eller åtminstone håller det i schack.

Tips är otroligt välkomna!
Tatuera över skiten bara, gör as ont men sen efter ett år så kommer det inga fläckar där du har färg, inte för mig iaf. vet flera som tatuerar över. vissa tatuerare vägrar att köra över fläckarna. Om inte annat så drar det uppmärksamhet till gaddningen och inte fläckarna, skönt när man går på stranden kanske!
Citera
2007-01-11, 11:22
Medlem
Ja tyvärr så används inte nya läkemedel i så hög utsträckning eftersom de anses för dyra. Har läst en rapport från McKinsey & Co där de siar om att europeiska och amerikanska läkare kommer få ha skilda konferenser om ett tiotal år eftersom amerikanerna kommer ligga så långt före européerna att det inte kommer vara meningsfullt med en dialog.
Citera
2007-01-11, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Pröva och gå till läkaren och be om att få den där sprutan som kostar 140 000 (man tar flera under ett år).
100 000 i USA kostar den. I USA får 50% (som har psoriasisa)av alla den sprutan, och det funkar för 80%. Dom andra 50% som inte tar kanske bor i Kalifornien och Mami och får sin dos sol, eller så har dom tattat runt och har ingen sjukförsäkring. Anledningen till att knappt ingen får den i sverige är ju helt enkelt att då skulle ju så många bli arbetslösa på alla anläggningar runt om i sverige för att ingen skulle behöva besöka skiten mera, och så vill vi ju inte ha det i vårt nanny country. Sverige är en stor kassa ko för Psoriasis förbundet, Inte mycket sol hära. Sen är det inte många som jobbar på förbundet som har psoriasis heller. Klart som fan att dom inte vill bli av med jobbet. Det finns hjälp, men man säger att det är stora risker och att man ska har testat alla behandlingar innan man får ta sprutan. Alltså när jag är 50 år och matat anläggningarna med pengar och staten med min svindyra medicin som är över 100 år gammalt påhitt. Nu blev jag arg också, måste ut och gå lite. 5% av svenska befolkningen har denna coola sjukdom. 50 000 i stockholm. Räkna lite sen förstår ni vilka miljon förlust det blir om en halv miljon människor bli friska.
Det är väldigt mycket kanske i Dina antaganden. Du har helt enkelt ingen koll på vad Du pratar om. Cirka tre procent av Sveriges befolkning har psoriasis. Sjukdomen är kraftigt överrepresenterad hos människor med ljus hy, märkhyade har väldigt sällan psoriasis. Minst hälften av de drabbade har lindrig eller mycket lindrig psoriasis, d.v.s mindre än tre handflator utslag över hela kroppen. Det finns ingen vettig mening med att behandla någon med Raptiva för hundratusentals kronor om han har tio utslag på röven som tillsammans täcker ett område stort som en kaffekopp. Det fungar lika bra med lokalbehandling i form av salvor och/eller UVB-behandling. Inte ens vid måttlig psoriasis (vilket cirka 30% av psoratikerna har) är det ens säkert att Raptiva kommer på tal. Vid måttlig psoriasis är det däremot vanligare att systembehandlingar som ex. Methrotrexate eller Neotigason används för att hämma de blodceller som ligger bakom ett psoriasisutbrott. I kombination med en ljusbehandling är detta mycket effektivt. Det är bara hos de sista tjugo procenten som har svår eller mycket svår psoriasis som Raptiva eller alternativbehandlingarna Remicade och Enbrel kommer på tal. Nu talar vi om personer som har svår psoriasis över stora delar av kroppen och som inte tål solljus eller systembehandlingar och där kortisonbehandling inte är tillräcklig. Raptiva ska i dagsläget inte vara ett förstaval helt enkelt eftersom det är en ny behandlingsform som vi inte vet vilka långtgående biverkningar den har. Som exempel på vad jag menar så kan jag nämna sömnmedlet Neurosedyn som på sextiotalet överanvändes utan att läkarna hade riktig koll på eventuella långtgående biverkningar, vilket ofta ledde till svåra fosterskador när kvinnorna senare fick barn.

// Roger P.
Citera
2007-01-11, 17:15
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Ja tyvärr så används inte nya läkemedel i så hög utsträckning eftersom de anses för dyra. Har läst en rapport från McKinsey & Co där de siar om att europeiska och amerikanska läkare kommer få ha skilda konferenser om ett tiotal år eftersom amerikanerna kommer ligga så långt före européerna att det inte kommer vara meningsfullt med en dialog.

vill du länka till den isåfall, vore intressant att läsa.
Citera
2007-01-11, 23:17
Medlem
Har bara läst den i pappersformat tyvärr för ungefär ett år sedan. Men se gärna annonsen från LIF på sidan 46 i senaste Läkartidningen. Det är ett faktum att det snålas med nya läkemedel i Sverige och i övriga Europa.
Citera
2007-01-11, 23:39
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Har du otur så drabbas du även av ledvarianten av psoriasis också, psoriasisartrit. Inte alls kul, jag har den själv sedan ett drygt tiotal år.

Hur känns det?
Jag frågar då jag själv så smått fått inse att jag lider av psoriasis (tror jag, hårbotten totalförstörd, skin faller ifrån ansikte och ören samt besvär i röven vilka givetvis kan vara ganska mycket annat men ihop så...) och sedan läne dragits med värk i armar och rygg, detta säger min googlesökning är symptom, dock fann jag inget som går in noga på hur det verkligen känns.
Visserligen är jag för ung för detta, men statistik slår ju fel.

Och...kan man bli sjukskriven för det?
Citera
2007-01-12, 02:48
Medlem
w3rd?s avatar
Själv har jag haft psoriasis i ett antal år nu men jag har mycket lindrig då jag har haft turen att bara ha ytliga skorpor på knänen. Jag vet inte hur det är med min hårbotten eftersom jag har enormt mycket hår men jag har behandlat den och jag finner inte täcken på att jag fjällar från huvudet.

Det som personligen fungerar bäst för mig är att jag använder en fuktighetsframkallande salva på de ställen där det behövs kanske 2 ggr i veckan sen om jag missar och får skorpor stör jag mig inte på.

Men nu efter att ha läst hur stress/dålig kostvana osv. påverkar det blir jag orlolig eftersom jag är en enormt stressad/orolig person och för tillfället äter och sover alldeles för dåligt. Men som senaste person frågade så undrar jag det är att ha ledvarianten av psoriasis, hur känns det? Inte för att vara sådan men det är intressant att veta hur andra med samma eller likartade problem har det.
Citera
2007-01-12, 03:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Och...kan man bli sjukskriven för det?
Typiskt vänstertänk. Är det inte Ni på vänsterkanten som kallar Er arbetare? En arbetare är väl inte sjukskriven?

On topic så kan jag nog säga att det liknar psoriasis det Du beskriver. Det kan förvisso vara andra hudförändringar men utslag just i huvudbotten och ner bakom öronen mycket vanligt. Utlag i ansiktet är dock mindre vanligt och det kan tyda på att Du lider av s.k. Guttat psoriasis som är en småprickig variant som inte alls visar sig i samma stora fjällande tydligt avgränsade områden som plackpsoriasis gör. Guttat psoriasis kan sitta lite överallt på kroppen och ser ut såhär. Plackpsoriasis ser ut såhär.

Vad du bör göra är att gå till Din vårdcentral och begära en remiss till en hudläkare. Med tanke på hur mycket skatt vi betalar i det här landet så ska man inte behöva lida, särskilt inte av en så "lindrig" sjukdom som psoriasis. Med lindrig menar jag någorlunda lättbehandlad. Du kommer med all sannolikhet att bli erbjuden en kutanlösning för huvudbotten (troligen Diprosalic eller liknande) och det brukar gå smidigt. Tänk på att hålla håret kort för att komma åt ordentligt. För Dina utslag på kroppen och i ansiktet så kommer Du att få nån typ av salva eller gel, vilken beror lite på läkaren.

// Roger P.
Citera
2007-01-12, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av w3rd?
Men nu efter att ha läst hur stress/dålig kostvana osv. påverkar det blir jag orlolig eftersom jag är en enormt stressad/orolig person och för tillfället äter och sover alldeles för dåligt. Men som senaste person frågade så undrar jag det är att ha ledvarianten av psoriasis, hur känns det? Inte för att vara sådan men det är intressant att veta hur andra med samma eller likartade problem har det.
Forskningen är lite dubbeltydig på området, men den allmänt vedertagna åsikten är att psoriasis försämras av oregelbundna vanor, dålig sömn och alkohol. Däremot gör inte dålig kosthållning något, psoriasis kan hämmas av lätt svält eller bantning. Vet man med sig att man är överviktig så kan en viktnedgång inverka positivt på psoriasisen. En annan sak som är viktig är att äta omega-3 och vitaminer som psoratiker. Den drabbade förlorar mycket zink och selen genom sina utslag och prover visar att psoratiker ofta har för lite zink och selen i kroppen. Omega-3 är allmänt antiinflamatoriskt och kan inverka positivt på hudirritationer och psoriasisartrit. Alkohol är aldrig bra för kroppen men överdrivet bruk kan accelerera sjukdomen så att fler utslag visar sig och att problemskoven blir längre.

Man kan ofta se på naglarna på den drabbade hur pass aktiv hans sjukdom är. En aktiv psoriasis ger ofta fula naglar, nagelytan får fördjupningar som liknar ytan på en fingerborg. Även nagelkanterna påverkas, ofta genom färgskiftningar åt det gula hållet och förtjockningar. Att som psoratiker hålla naglarna korta och välklippta är en fördel.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in