2007-04-09, 23:11
Medlem
Min farsa hade en fruktansvärd Psorisis.Han hade på bla benen,armarna och på ryggen.Glömmer aldrig när han i början på 80-talet smörjde in sig med en fruktannsvärt fet salva som luktade skit.Jag har klarat mig helt är snart 40.Kan man få det på äldre dar? Många i farsans släkt hade det.
Citera
2007-04-10, 13:30
Medlem
Det är vanligt att psi ligger latent i varannan generation.

En liten varning också kanske. Efterssom det är svårt att bekämpa riktigt svåra fall florerar det många bondfångarpreparat som saluförs via den "alternativmedicinska" eliten.
Citera
2007-04-10, 22:08
Medlem
Giggis avatar
Man ska alltid vara försiktig med cortison eftersom det gör huden torr och skör. Har i dagarna kommit ut en riktigt bra kräm, Zona. Den innehåller ett ämne från laxromen som "ser skillnad" på döda och levande hudceller och bara jobbar med att avlägsna de döda hudcellerna och återfukta den underliggande huden. Psoriasis är ju ett överskott av döda hudceller och därför har den således god effekt på denna åkomma.
Citera
2007-04-10, 22:41
Medlem
Dadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Min farsa hade en fruktansvärd Psorisis.Han hade på bla benen,armarna och på ryggen.Glömmer aldrig när han i början på 80-talet smörjde in sig med en fruktannsvärt fet salva som luktade skit.Jag har klarat mig helt är snart 40.Kan man få det på äldre dar? Många i farsans släkt hade det.

Det måste ju komma från din Mammas släkt också.
Jag träffa en tjej som fick det vid 26 års ålder, det är ovanligt, tror jag.
Så att få det vid 40 måste vara näst intill omöjligt.
Jag fick det när jag var 16. Jag hade halsfluss och gick träna, det var så mitt helvete började.

Du behöver nog inte vara orolig...

MVH

//Dadan
Citera
2007-04-19, 00:01
Medlem
plexens avatar
såg att http://thavma.net
har ett bra medelm mot psoriasis
Citera
2007-04-19, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plexen
såg att http://thavma.net
har ett bra medelm mot psoriasis
Äsch, skitprat. Sådana där kvacksalvor är totalt verkningslösa och spelar bara på mänsklighetens förhoppningar om mirakelkurer och "alternativ" medicinering. Vi har en väl utbyggd forskning och sjukvård i västvärlden och läkarvetenskapen har gått framåt med stormsteg vad gäller psoriasis de senaste tio åren. Hur troligt är det då att en salva i en chic plastburk framtagen av en icke namngiven grekisk apotekarfamilj () som säljs via internet lyckas åstadkomma det den samlade hudexpertisen kämpar med att lyckas med?

Priserna på skiten talar sitt tydliga språk, 1850 kr för 2 dl salva. Lurendrejerialarmet ljuder för fulla muggar. Dessutom så är jag lite frågande till varför Du i Ditt tredje inlägg här på FB tipsar om den här skiten i en tråd som ingen skrivit i på ett bra tag? Är det månne så att Du på något sätt har ett finger med i salvan och genom att leta upp en pso-tråd på FB och där tipsa om Din hemkokta smörja hoppas göra Dig en hacka på lättlurade och desperata psoratiker som kanske kastar sitt sunda förnuft i sjön och köper skiten?

Hade jag varit modd så hade Din post raderats omgående.

// Roger P.
Citera
2007-04-22, 01:55
Medlem
Det finns något som heter Enbrel.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2
Citera
2007-04-22, 11:44
Medlem
Min farsa lider av någon form av psoriasis och han tog väldigt många salvor men inte lika mycket, men han säger att om man badar i salta hav så hjälper det mycket mer än vad medicinerna gör.
Citera
2007-04-24, 15:42
Medlem
Dadans avatar
Methotrexate

Jag var hos läkaren igår och sa - nu har ni skrivit ut salva åt mig åtta år, nu får ni ge mig något annat. Vi prata lite och kom fram till att jag ska testa methotrexate.

Idag tog dom blodprov som dom ska jämnföra med nästa om cirka två veckor.
Jag ska ta 2 st tabs onsdag morgon onsdag kväll torsdag morgon (6 st i veckan).
Sen göra likadant varje vecka eller avbryta kuren om mina värden försämras.

Jag får inte dricka starksprit, eller ta några andra mediciner innan jag rådfrågat.
Det är samma medicin som cansersjuka får men dom överdoserar nog kraftigt.

Jag tänkte att jag kunde göra några inlägg här om hur resultaten blir eller eventuella biverkningar om det uppskattas?

Fråga även läkaren varför det snålas på sprutor
- Det är så att den är så pass dyr att dom satt upp regler "mål" som ska upfyllas innan man kan ta den.

Lite OT men kan ju vara intressant för den som är less på salvor etc, eller inte har råd och åka utomlands och sola och bada salta bad stup i kvarten, och vill testa nåt annat.
Citera
2007-06-20, 17:19
Medlem
fritte666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Jag var hos läkaren igår och sa - nu har ni skrivit ut salva åt mig åtta år, nu får ni ge mig något annat. Vi prata lite och kom fram till att jag ska testa methotrexate.

Idag tog dom blodprov som dom ska jämnföra med nästa om cirka två veckor.
Jag ska ta 2 st tabs onsdag morgon onsdag kväll torsdag morgon (6 st i veckan).
Sen göra likadant varje vecka eller avbryta kuren om mina värden försämras.

Jag får inte dricka starksprit, eller ta några andra mediciner innan jag rådfrågat.
Det är samma medicin som cansersjuka får men dom överdoserar nog kraftigt.

Jag tänkte att jag kunde göra några inlägg här om hur resultaten blir eller eventuella biverkningar om det uppskattas?

Fråga även läkaren varför det snålas på sprutor
- Det är så att den är så pass dyr att dom satt upp regler "mål" som ska upfyllas innan man kan ta den.

Lite OT men kan ju vara intressant för den som är less på salvor etc, eller inte har råd och åka utomlands och sola och bada salta bad stup i kvarten, och vill testa nåt annat.

Ja hur gick de sen då?
Citera
2007-06-20, 19:11
Medlem
pockis avatar
Min chef hade (har) psoriasis över i princip hela benen från byxlinningen, och armbågarna och bröstet.
Han fick byta från Daivonex till Daivobet för några månader sen - och det försvann helt och hållet.
Men jag antar att det är rätt individuellt hur man reagerar på olika behandlingar.
Citera
2007-06-20, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Min chef hade (har) psoriasis över i princip hela benen från byxlinningen, och armbågarna och bröstet.
Han fick byta från Daivonex till Daivobet för några månader sen - och det försvann helt och hållet.
Men jag antar att det är rätt individuellt hur man reagerar på olika behandlingar.
Säg till honom att han ber sin läkare om Diprolen Gel. Det är en ganska ny och mycket stark kortisonsalva som många svarar bra på. Gelen är heller inte så kladdig som många av de salvor som finns.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in