2020-11-27, 13:42
Medlem
Fjantors avatar
Har kört med Hyrimoz injektioner nu i 3 veckor.
Och min psoriasis har blivit avsevärt mkt bättre...
Citera
2020-11-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost dreamer
Har en mycket lindrig form av psoriasis, som tur är väldigt lite och dyker sällan upp alls.
Men det är jävligt att ha ändå.
Nån som vet NÅGOT som håller det borta i stort sett permanent?
Eller åtminstone håller det i schack.

Tips är otroligt välkomna!

Tjatade till mig en kortisonspruta för 10 årsedan. Läkte ut helt och har kunnat hålla skiten i chack... Har enbart lite torr hårbotten nu mot tidigare armbågar knäveck skrevet mm
Tyvärr ger man inte kortisonsprutor i detta land förutom mot getingstick.... I USA ger man rutinmässigt kortisonspruta mot minsta lilla.
Citera
2020-12-18, 00:53
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av februari28
Hej,

Jag ska snart börja med Otezla (apremilast) mot min Psoriasis och Psoriasartrit...

Hur har det gått för dig med din Otezla? Startat än? Känt av några biverkningar? Hur har din hud påverkats?
Citera
2020-12-18, 00:54
Medlem
Pritchards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Har kört med Hyrimoz injektioner nu i 3 veckor.
Och min psoriasis har blivit avsevärt mkt bättre...

Vilka andra mediciner har du testat? Metotrexate? Neotigason? Humira?
Citera
2020-12-19, 18:56
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pritchard
Vilka andra mediciner har du testat? Metotrexate? Neotigason? Humira?

Körde Metojectpen för några år sen, men fick så jäkla problem med magen då..
Citera
2020-12-21, 21:29
Medlem
Har haft psoriasis i drygt 15 år nu. Mitt stora problem är aggressiv psoriasis i händerna, sekundära är "medel" i hårbotten och i tredje är öron, armbågar o knän.

Har lite tips för er "nya":

För dig med utsatta händer. Skippa salvor som inte fungerar i bättre än ett plåster och som lätt ger negativa följder. Skippa giftet metrotrexat. Om ni har möjlighet, gå istället direkt på neotigason!

Min hud-överläkare föreslog neotigason för ett par år sedan, med argumentet att i hans 20-åriga karriär som hudläkare är hans erfarenhet att neotigason biter bättre på händer men sämre på övriga kroppen. Eftersom händerna begränsade mitt liv gav jag det ett försök efter ett bra argument. Sen dess har jag haft ett helt normalt liv. Händerna blev istortsett 99.9%. Det enda på övriga kroppen som "minskat" i allvarlighetsgrad, men inte 100% är allt kring skrevet och hårbotten / öron inte lika aggressivt. På armbågar och knän 0% effekt.

Är ni intresserade av biverkningar är det bara fråga. De är iaf för mig såpass milda jämfört mot hur mina händer är utan neotigason. Vad gäller övriga kroppen så stämde det, har milda utslag på en armbåge och knä, samt hårbotten. Varav dessa lokalbehandlas med salvor.

Vad gäller utslag på övriga delar av kroppen (exkluderat hårbotten och känsliga områden)...

På recept är enstilar överlägset bäst. Men ett receptfritt som faktiskt är bättre än enstilar som jag använt senaste året och som inte ger de konsekvenser enstilar och andra tunga salvor kan ge, är:

För bra för att inte rekommendera. Man får seriöst resultat redan inom 24 timmar och inga negativa effekter av korta kurer med abrupta avslut (som exempelvis andra salvor ger). Eftersom jag inte längre orkar hålla en smörjkur är detta perfekt när man vill vara "fläckfri" till vissa tillfällen. Efter 5 dagar smörjande är mina armbågar och knän helt fläckfria, men brukar ta ungefär 2 veckor för dem att krypa tillbaka efter avslutad kur. Därmed håller en flaska väldigt länge. Har hållt mig till en flaska över ett år nu Därmed väldigt enkel, problemfri, effektiv och billig produkt för oss med psoriasis. Lätt värt att testa.
Citera
2020-12-22, 09:42
Medlem
Citat:
Körde Metojectpen för några år sen, men fick så jäkla problem med magen då..

Har haft metojectpen snart ett år och är 99.9% fri från utslag. Enda biverkningen är ett lätt illamående direkt efter injekt, borta på ca 30 min.
Citera
2021-10-21, 17:38
Medlem
Jag har skiten med, men jag har en jäkla tur att jag har typ en halv cm bara på vardera armbåge o and har jag i hårbotten men det är bara jobbigt på vintern, sommarn är det typ borta, min mor däremot har haft på hela kroppen hela livet men tagit sprutor som gjort att allting har försvunnit, tog två veckor o så försvann allt, hon hade typ 25 procent av kroppen med skiten, så tycker verkligen synd om er som har mycket.
Citera
2021-10-21, 19:14
Medlem
Fjantors avatar
STELARA är det som gäller..
Har tagit 3 injektioner och ALL min psoriasis är borta..
Aldrig varit med om nått liknande.
Syns inte ens att jag har sjukdomen.

Körde med Hyrimoz ett tag, men fick så galet ont i kroppen av dom.
Plus att min psorisis kom tillbaka efter ett tag.
Citera
2023-01-27, 02:01
Medlem
Citat:
STELARA är det som gäller..
Har tagit 3 injektioner och ALL min psoriasis är borta..
Aldrig varit med om nått liknande.
Syns inte ens att jag har sjukdomen.

Körde med Hyrimoz ett tag, men fick så galet ont i kroppen av dom.
Plus att min psorisis kom tillbaka efter ett tag.

kostar inte det typ 100k? och förlorar man inte hela sitt immunförsvar på samma gång? nu när det gått nått år, kan du berätta om det kom tillbaka och om du fått andra biverkningar?
Citera
2023-03-27, 14:49
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahawtflol
kostar inte det typ 100k? och förlorar man inte hela sitt immunförsvar på samma gång? nu när det gått nått år, kan du berätta om det kom tillbaka och om du fått andra biverkningar?

Ursäkta sent svar..
Jo sprutorna är dyra. Ca 34 tusen styck.
Men de går ju på högkostnadsskyddet.
Enda biverkningarna jag har är ledvärk och lättare att bli förkyld.
Citera
2023-05-24, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Pröva och gå till läkaren och be om att få den där sprutan som kostar 140 000 (man tar flera under ett år).
100 000 i USA kostar den. I USA får 50% (som har psoriasisa)av alla den sprutan, och det funkar för 80%. Dom andra 50% som inte tar kanske bor i Kalifornien och Mami och får sin dos sol, eller så har dom tattat runt och har ingen sjukförsäkring. Anledningen till att knappt ingen får den i sverige är ju helt enkelt att då skulle ju så många bli arbetslösa på alla anläggningar runt om i sverige för att ingen skulle behöva besöka skiten mera, och så vill vi ju inte ha det i vårt nanny country. Sverige är en stor kassa ko för Psoriasis förbundet, Inte mycket sol hära. Sen är det inte många som jobbar på förbundet som har psoriasis heller. Klart som fan att dom inte vill bli av med jobbet. Det finns hjälp, men man säger att det är stora risker och att man ska har testat alla behandlingar innan man får ta sprutan. Alltså när jag är 50 år och matat anläggningarna med pengar och staten med min svindyra medicin som är över 100 år gammalt påhitt. Nu blev jag arg också, måste ut och gå lite. 5% av svenska befolkningen har denna coola sjukdom. 50 000 i stockholm. Räkna lite sen förstår ni vilka miljon förlust det blir om en halv miljon människor bli friska.

Vad heter detta läkemedel?
Får dyra sprutor som lindrar min grava psoriasis men inte i 100k klassen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in