Flashback bygger pepparkakshus!
2013-01-20, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Lite fjällig hud eller psoriasis är inget någon vettig partner skulle bry sig om. Finns ju behandling också så gå till din vårdcentral.
Jo, det är väldigt illa, jag tror inte du förstår.

Förstår du hur det lossnar hudpartiklar, hur kläder blir grisiga av salvor, hur läkarna gör lite si och så.
Citera
2013-01-20, 11:34
Medlem
Har inte psoriasis själv men träffar många patienter med psoriasis. Har förståelse för att det kan vara jäkligt jobbigt i vissa fall, inte minst om man får svår ledpsoriasis. Om du med blefarit även har psoriasis så är det klart mer sannolikt att du bör få systemisk antibiotika men det hoppas jag din ordinarie läkare känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Jo, det är väldigt illa, jag tror inte du förstår.

Förstår du hur det lossnar hudpartiklar, hur kläder blir grisiga av salvor, hur läkarna gör lite si och så.
Citera
2013-01-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exotiic
Orkade inte läsa igenom hela tråden hehe .. Men jag har ett återkommande problem. Eller ja återkommande är det inte eftersom att sk*ten aldrig försvinner..

Har haft psoriasis i ca 7 år nu och har endast vid ett fåtal tillfällen lyckats få bort allt från huden (med allt menar jag att det finns kvar någon enstaka fläck och pigmentförändring kvar) men då har sol och bad alltid varit inblandat. Absolut inte i något jättejättevarmt land för då blir det bara värre, men spanien t.ex. funkar bra.

Hur som helst. Nu har jag använt Ficortil, daivobet & elocon (och cano derm som mjukgörande) i cirka ett halvår. Gjorde precis som läkaren sa med nedtrappning och allt. Men jag får ju inte bort fläckarna hur jag än gör. Vad gör jag för fel?

Händerna är värst då jag tvättar dem som alla andra gör och vet inte hur jag ska få bort fläckarna där ....

Någon som har något tips? Jag tar inte så stor psykisk skada av att vara fläckig, men det skulle ju ändå vara trevligt att bli av med eländet någon gång.. Ni med psoriasis förstår nog vad jag menar..

Såå ... HJÄLP !?

d-vitamin, maxdos oralt
Voltaren, 3x50, in the ass, men börja med att be om en spruta varje dag i en vecka.
dovobetkräm. Jag fick en röd daivobet för hårbotten, inget man kan använda länge men...
Sen aco shampoo, röd flaska mot torr hårbotten, aco hårbottengel.
Citera
2013-01-20, 12:01
Medlem
Citat:
Har inte psoriasis själv men träffar många patienter med psoriasis. Har förståelse för att det kan vara jäkligt jobbigt i vissa fall, inte minst om man får svår ledpsoriasis. Om du med blefarit även har psoriasis så är det klart mer sannolikt att du bör få systemisk antibiotika men det hoppas jag din ordinarie läkare känner till.
Hmm..det tvivlar jag på, men jag ska säga till. Funderar faktiskt på att prova att köra en jättekur doxy efter att ha läst i prostatasträngen, inte säkert det hjälper men får man flera indikationer....får man väl ta den där antibiotikan. Frågan är om det finns anti-svampmedel att ta samtidigt? Passar ju bra just nu när jag i stort är medicinfri. Dessutom kanske det vore bra om jag nu ska få biologiska läkemedel inom en rätt snar framtid? Läkare är kanske inte en yrkeskår jag har fullt förtroende för. Sist när jag var på akuten, med problem som MTX-patientinfon sa "åk in direkt" så visste inte ens akutläkaren vad mtx var.

Jag har just gjort uppehåll i MTX20/mg vecka. Än så länge bara liten försämring av lederna och faktiskt en förbättring i huden. Tar lite dovobet på en fläck som jag vill bli av med, annars bara canoderm, vilket verkligen borde bytas ut som standard mot ngn sån bra ansiktskräm som det finns, smeta på sig den där palmoljemojjen...urk..
Huden är enklare att handha egentligen men attraktivt är det ju inte.

Och ögonen gör bara lite ont nu.
Citera
2013-01-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penisring
Jag har haft Psoriasis i 17år och fick första symptomen i hårbotten. För 10år sedan fick jag en fläck på vänster smalben och den är jag inte av med sedan dess...nu täcker fläcken nästan hela vägen ifrån foten till knäskål och givetvis så är det likadan på höger smalben.. och har fått på andra ställen med..Rygg,armar,mage,öronen,ögonlocken dock går dessa rätt bra att behandla med stark kortison men min vän ifrån helvetet på smalbenet förökar sig Jag har varit hos hudläkare men blir bara bortviftad.. Men nu har jag blivit sjukskriven pga strul med mage och leder... så nu på Tisdag ska dom äntligen utreda om jag får Methrodoxate... Hoppas... och återkommer med rapport om hur det går

Psoriasis suger.
Jag åkte med en taxichaufför som haft grav hudpsoriasis hela livet, han menade att benen var värst.
Kör på metoject 15, säg att du vill ha det direkt. Så du inte pillar med upptrappning av äckliga pill.
Citera
2013-01-21, 03:45
Medlem
Kakhauss avatar
Citat:
Lite fjällig hud eller psoriasis är inget någon vettig partner skulle bry sig om. Finns ju behandling också så gå till din vårdcentral.

jag har varit där, tro mig. Men har iallafall en tid imorgon, får väl höra vad läkaren säger.
Citera
2013-02-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakhaus
Jag fick diagnosen 2008, och då fanns utslagen bara i hårbotten (om jag minns rätt). Sen har det varit rätt lungt. MEN, nu på senare tid har jag fått en decimeter stor fläck mellan revbenen, och en massa småfläckar på låren. Känner mig även sådär torrstickig på ryggen så jag misstänker att det är nya torrfläckar på gång där. Och jag har minst sagt panik! Vem vill ha ett missfoster till tjej som är fjällig, fläckig och torr?

Vad säger ni som är i förhållanden? Vad tycker era partners om era torrfläckar?

Blir så ledsen när jag ser denna frågan om vad partners tycker! Min sambos psoriasis bröt ut i september 2012, började som guttat, som nu blivit plack, det gick från några små prickar till att det idagsläget täcker 50% av hans kropp. Det fjällar, båsar ner soffan, sängen, kläder, stolar, var han än är så har han "snöat" där. Blodiga kläder och sängkläder från hans kliande. Mjukgörande salvor som han säger känns som att de fräter sönder hans kropp. Han är uppgiven, frustrerad, vägrar g till frisören då hans hårbotten är som en enda vitbeläggning... Vi spenderar en timme varje kväll med att smörja in honom med olika salvor osv.

Jag har inte klagat en gång fast jag inte alltid har lust att stå i badrummet och kladda mer kortison osv i en timme på kvällen, och ibland både morgon och kväll.

För mig är det självklart att hjälpa till och att vara ett stöd, jag ger honom lika mycket fyskisk närhet som tidigare, bryr mig inte alls om hans torra fjällande och röda fläckar, vare sig de i ansiktet eller på övriga kroppen.

För mig har denna sjukdom inte förändrat varken min syn på honom eller hur jag känner.
Han är fortfarande attraktiv och en sjuhelsikes fantastisk karl som jag inte skulle byta bort

Han själv mår inte alls något vidare av detta utan är väldigt deppig och tycker att han ser hemsk ut, och visst förstår jag honom, jag hade också hatat sjukdomen om jag hade blivit drabbad, hans skäms över det - men jag hoppas att han en dag kommer kunna acceptera sjukdomen och inte lägga lika stor vikt vid detta - och att han inser att jag inte har tänkt lämna honom för lite psoriasis!
Citera
2013-02-11, 22:33
Medlem
Kakhauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake
Blir så ledsen när jag ser denna frågan om vad partners tycker! Min sambos psoriasis bröt ut i september 2012, började som guttat, som nu blivit plack, det gick från några små prickar till att det idagsläget täcker 50% av hans kropp. Det fjällar, båsar ner soffan, sängen, kläder, stolar, var han än är så har han "snöat" där. Blodiga kläder och sängkläder från hans kliande. Mjukgörande salvor som han säger känns som att de fräter sönder hans kropp. Han är uppgiven, frustrerad, vägrar g till frisören då hans hårbotten är som en enda vitbeläggning... Vi spenderar en timme varje kväll med att smörja in honom med olika salvor osv.

Jag har inte klagat en gång fast jag inte alltid har lust att stå i badrummet och kladda mer kortison osv i en timme på kvällen, och ibland både morgon och kväll.

För mig är det självklart att hjälpa till och att vara ett stöd, jag ger honom lika mycket fyskisk närhet som tidigare, bryr mig inte alls om hans torra fjällande och röda fläckar, vare sig de i ansiktet eller på övriga kroppen.

För mig har denna sjukdom inte förändrat varken min syn på honom eller hur jag känner.
Han är fortfarande attraktiv och en sjuhelsikes fantastisk karl som jag inte skulle byta bort

Han själv mår inte alls något vidare av detta utan är väldigt deppig och tycker att han ser hemsk ut, och visst förstår jag honom, jag hade också hatat sjukdomen om jag hade blivit drabbad, hans skäms över det - men jag hoppas att han en dag kommer kunna acceptera sjukdomen och inte lägga lika stor vikt vid detta - och att han inser att jag inte har tänkt lämna honom för lite psoriasis!

Du är en fantastisk människa och jag önskar fler var som dig!
Citera
2013-02-12, 07:50
Medlem
Ynsevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawmilkshake

Fantastiskt att höra om så goda människor.
Vi har det likadant hemma, min fru tycker om mig lika mycket nu som innan besvären.
Jag har nu fått utslag över stora delar på kroppen, själv tycker jag att händerna är värst då dom inte går att dölja . Nu har jag även haft ett tungt år bakom mig med ekonomiska och psykiska påfrestningar, vilket inte har varit till fördel för min psoriasis.
Fast nu har jag bestämmt mig för att göra nånting åt detta, jag vet att det går, har vänner som lyckats mer eller mindre att bli av med psoriasis besvären helt , så det finns hopp.
Jag har alltid fått Daivobet utskrivet i en tio års period nu, utan att nån har följt upp mig. Läste en rapport om just det och det står att vid långvarig behandling med Daivobet så kan psoriasis besvären förvärras, man kan få oro och deppresioner mm.
Så nu ska jag inte använda steroida preparat på ett tag, har hittat en hemsida där man kan köpa naturliga produkter från olika länder som påstås ha bra effekt mot psoriasis och andra hudåkommor.
Dom säljer även UVB lampor som man kan använda hemma, så man inte behöver åka till PSO center hela tiden.
Jag har mejlat han som har sidan och han kommer att öppna butiken v8-9. Men jag har lagt in förbeställningar via mejl till han.
Vet inte om jag får lägga ut länk här till han men jag provar www.psoriasishjälpen.se
Citera
2013-02-12, 08:10
Medlem
Ynsevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosatiger
Ja. Som jag förstått det så brukar sjukhuset erbjuda ljusbehandling för de som är yngre. Jag är mellan 20-25 och har inte fått rekommenderat ljusbehandling alls nu på senaste tiden. Mest när jag var yngre.

Ska kolla med läkaren, för ljusbehandling kan ju kanske vara ett alternativ som fungerar

Hej,
Jag har psoriasis, och har haft det i ca15 år nu.
Har provat det mesta som finns inom psoriasis behandling, med varierande resultat.
Du måste dock akta dig för krämerna typ Daivobet och Dovobet och vad dom nu heter.
Använder man dom för länge och för ofta så kan man drabbas av oro och depressioner vilket aldrig är bra för din behandling, snarare tvärtom. Själv har jag slutat med Daivobet ett tag nu och ska testa olika nya varianter av naturliga krämer. Jag hittade en sida där man kan handla krämer från olika delar av världen som verkar värda att testa! Dom säljer även UVB lampor som man kan använda hemma, det är en suverän ide tycker jag. Brukar annars åka till PSO i Enskede för att sola i deras solarium, men man ska ha tid till det flera ggr i veckan och där brister det för mig iaf.
Mejlade lite med killen som har sidan och han säger att butiken ska komma igång v8-9, men jag kunde lägga in förbeställningar på vissa produkter. Han verkar vara bra och lider själv av psoriasis, han har gjort sidan för att hjälpa folk i samma sits.
Titta gärna in på hans sida www.psoriasishjälpen.se
Ha det gott alla
Citera
2013-04-21, 21:03
Medlem
Nochillss avatar
Psoriasis är en systemsjukdom som tyder på att det är en stark obalans i kroppen.
Jag fick själv ett ohyggligt utbrott för 10 år sedan, då jag fick öroninflammation.
Dessutom så började områderna runt örongångarna att fjälla hud och blöda lätt.
Jag körde mycket med olika salvor och lyckade med att hjälpligt hålla utbrottet i schack.
Iaf så fick jag senare ett ytterligare, men lindrigare utbrott och jag gick iväg till hudläkaren.
Läkaren trodde att jag hade ett atopiskt eksem då det inte var tydliga plack på huden.

Iom att jag några år senare fick en svår tinnitus-åkomma så besökte jag en homeopat.
Jag fick veta att jag hade ett aktivt virus i skallen som jag ovetandes hade gått omkring med.
Jag har dessutom fått tillbaka rejäla psoriaris-plack, fast den här gången på händerna.
Det verkar inte spela någon roll om jag smetar på med den starka Betnovat Chinoform-salvan.
Detta hjälper mig inte alls, så nu går jag till en kransial sakral terapeut som behandlar hela människan.
Det är kostsamt men värt, då det verkar som att min psoriasis och tinnitus långsamt börjar att ge med sig nu.
Citera
2013-05-19, 22:35
Medlem
Nochillss avatar
Jag sitter och googlar väldigt mkt och då min psoriasis ändå inte ger med sig, jobbar för fullt och har problem med högerhandens fingrar som är angripna av blödande plack.
Jag läste mig till tipset att köpa magnesium-tabletter då jag också fortfarande trots jag är 40 år har problem med återkommande akne och kvisslor på huden.
Efter bara ett par dagar av tablett-konsumtion (en burk kostar 100:-) så upptäckte jag att dessa gav ett riktigt bra, läkande resultat på min jobbiga psoriasis! Huden ser ut att vilja läka och jag kommer nog att slippa plåstra om mina nariga fingrar under veckan för att inte behöva skämmas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in