2004-09-12, 20:55
Medlem
Lost dreamers avatar
Har en mycket lindrig form av psoriasis, som tur är väldigt lite och dyker sällan upp alls.
Men det är jävligt att ha ändå.
Nån som vet NÅGOT som håller det borta i stort sett permanent?
Eller åtminstone håller det i schack.

Tips är otroligt välkomna!
Citera
2004-09-12, 21:43
Medlem
Morticians avatar
Sola. cortisonsalva
Citera
2004-09-12, 21:57
Medlem
Hispers avatar
Jag använder Elocon, kortisonsalva, som är ganska effektiv. Det viktiga är att underhållssmörja efter att du fått borta det mest akuta. Ca 1 - 2 ggr vecka.

Bekanta till mig som också lider av psoriasis har fått förskrivet en medicin som jag tror heter Sand emun, eller något liknande. Skall enligt dem vara mycket effektiv, med de har haft rätt svåra besvär så det kan vara så att läkarna inte vill skriva ut det om du har lättare besvär.
Citera
2004-09-12, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mortician
Sola. cortisonsalva
Sol kan i vissa fall förvärra istället för att förbättra.
Citera
2004-09-12, 22:15
Medlem
Morticians avatar
Då får han väl prova då. För flickvännens hårbotten funkar det kanon. Psoriasisföreningen här i stan har ett eget solarium + att man kan låna en typ av "kam/lockborst" lockborste med lampa i.
Citera
2004-09-12, 22:33
Medlem
Lost dreamers avatar
Sjysta tips!
jag har provat Cortison och det fungerar, men man bör kanske inte ta det för ofta har jag märkt, eftersom huden blir skör och tunn.
Ska prova ett par ggr i veckan.
Att bada i saltvatten och sola(måttligt sola) funkar bra, problemet är väl att vi inte har medelhavsklimatet här i sverige, så man borde kanske vända sig till sin lokala förening för att få solat i specialsolen.
Behöver man remitteras från hudläkare för att få tillgång till psoriasisföreningens förmåner?

har även märkt att vissa saker "triggar" att det kommer fram, te.x mycket alkohol, stressperioder; och eventuellt dålig kost o sömn,f ast det är jag inte lika säker på.
Hade varit intressant ifall det forskades fram något typ bot mot denna åkomma.
Tror c:a 1% av befolkningen lider av det.
Jag visste sedan tidigare att andra i släkten hade det, och blev ganska nere av att upptäcka jag hade det med.
Citera
2004-09-12, 22:44
Medlem
Hispers avatar
Har du otur så drabbas du även av ledvarianten av psoriasis också, psoriasisartrit. Inte alls kul, jag har den själv sedan ett drygt tiotal år.

Ang. kortisonet så tror jag du får ett mer hållbart resultat, på huden, om du intensivbehandlar till dess mesta gått bort och sedan trappar ned till du är nere på 1 - 2 gånger i veckan.
Citera
2004-09-12, 23:38
Medlem
När upptäcker man ifall man har det? Alltså i vilken ålder brukar det dyka upp? Morsna har det nämligen och i ganska allvarlig form skulle man väl kunna säga. Det har nyligen blommat upp igen och hon mår väl inte särskilt bra just nu kan jag tänka mig. Vet att hon fick bada och sola på sjukhuset tidigare och det fungerade ganska bra har jag för mig, kan det ha varit saltvatten då tro?
Citera
2004-09-13, 07:13
Medlem
Lost dreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Har du otur så drabbas du även av ledvarianten av psoriasis också, psoriasisartrit. Inte alls kul, jag har den själv sedan ett drygt tiotal år.

Ang. kortisonet så tror jag du får ett mer hållbart resultat, på huden, om du intensivbehandlar till dess mesta gått bort och sedan trappar ned till du är nere på 1 - 2 gånger i veckan.

Damn. Har väl känt av det också.
Kanske räcker att äta nåt antiinflammatoriskt??

Eller inte; doktorn ge mig det starkaste du har!
Citera
2004-09-13, 10:02
Medlem
Morticians avatar
Citat:
Behöver man remitteras från hudläkare för att få tillgång till psoriasisföreningens förmåner?

Nej det räcker om du går med i förbundet.
Det där med stress stämmer jäkligt bra tjejen psoriasis blir fruktansvärt mycket värre när hon är stressad eller inte mår så psykist bra. Så ett råd är att se till man trivs med livet
Citera
2007-01-10, 22:31
Medlem
Dadans avatar
Pröva och gå till läkaren och be om att få den där sprutan som kostar 140 000 (man tar flera under ett år).
100 000 i USA kostar den. I USA får 50% (som har psoriasisa)av alla den sprutan, och det funkar för 80%. Dom andra 50% som inte tar kanske bor i Kalifornien och Mami och får sin dos sol, eller så har dom tattat runt och har ingen sjukförsäkring. Anledningen till att knappt ingen får den i sverige är ju helt enkelt att då skulle ju så många bli arbetslösa på alla anläggningar runt om i sverige för att ingen skulle behöva besöka skiten mera, och så vill vi ju inte ha det i vårt nanny country. Sverige är en stor kassa ko för Psoriasis förbundet, Inte mycket sol hära. Sen är det inte många som jobbar på förbundet som har psoriasis heller. Klart som fan att dom inte vill bli av med jobbet. Det finns hjälp, men man säger att det är stora risker och att man ska har testat alla behandlingar innan man får ta sprutan. Alltså när jag är 50 år och matat anläggningarna med pengar och staten med min svindyra medicin som är över 100 år gammalt påhitt. Nu blev jag arg också, måste ut och gå lite. 5% av svenska befolkningen har denna coola sjukdom. 50 000 i stockholm. Räkna lite sen förstår ni vilka miljon förlust det blir om en halv miljon människor bli friska.
Citera
2007-01-11, 00:04
Medlem
trooploopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dadan
Pröva och gå till läkaren och be om att få den där sprutan som kostar 140 000 (man tar flera under ett år).
100 000 i USA kostar den. I USA får 50% (som har psoriasisa)av alla den sprutan, och det funkar för 80%. Dom andra 50% som inte tar kanske bor i Kalifornien och Mami och får sin dos sol, eller så har dom tattat runt och har ingen sjukförsäkring. Anledningen till att knappt ingen får den i sverige är ju helt enkelt att då skulle ju så många bli arbetslösa på alla anläggningar runt om i sverige för att ingen skulle behöva besöka skiten mera, och så vill vi ju inte ha det i vårt nanny country. Sverige är en stor kassa ko för Psoriasis förbundet, Inte mycket sol hära. Sen är det inte många som jobbar på förbundet som har psoriasis heller. Klart som fan att dom inte vill bli av med jobbet. Det finns hjälp, men man säger att det är stora risker och att man ska har testat alla behandlingar innan man får ta sprutan. Alltså när jag är 50 år och matat anläggningarna med pengar och staten med min svindyra medicin som är över 100 år gammalt påhitt. Nu blev jag arg också, måste ut och gå lite. 5% av svenska befolkningen har denna coola sjukdom. 50 000 i stockholm. Räkna lite sen förstår ni vilka miljon förlust det blir om en halv miljon människor bli friska.

tror du menar medlet raptiva.

Såklart så tror flashback att det är en sosse-konspiration. I princip ingenting av det du säger stämmer. Läs gärna state-of-the-art-behandling inkl senaste forskningen.

http://www.lakemedelsverket.se/uploa...0psoriasis.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in