2020-02-23, 21:07
Bannlyst
Testa att bada i magnesiumsalt/bittersalt det har hjälpt mig mycket. Finns att få tag på billigt.
Citera
2020-04-13, 13:55
Medlem
Jag har haft psoriasis i lite över ett år, jag är 19 år idag. I början hade jag väldigt mycket utslag. Hela kroppen, hårbotten och framförallt ansiktet. Fick till en början bara olika salvor, dom fungerade relativt bra men det var väldigt jobbigt att behöva smörja 2-3ggr per dag och hårbotten var oförändrad. Fick då testa solbehandling 15 veckor under förra vintern. Utslagen på kropp och ansikte försvann helt och väldigt brun vart man! Nackdelen med det var att man var tvungen att ta sig till sjukhuset för att sola 3ggr i veckan vilket i mitt fall inte alltid var så lätt pga jobb. Hårbotten var fortfarande oförändrad så då föreslog min läkare att jag skulle testa Methotrexate.

Nu har jag ätit 4st 2.5mg Methotrexate piller i veckan i ungefär 1 år och jag måste säga att det fungerar utmärkt! Har inga utslag på kroppen och hårbotten är mycket bättre. Inte perfekt men så bra att jag inte tycker det är värt att öka upp dosen. Behöver i princip aldrig smörja med någon salva och tar bara ett blodprov en gång var tredje månad.

Nu till en fråga. När jag började med methotrexate sa min hudläkare att jag bara fick dricka max 1 öl/veckan. Det var såklart ett mycket tråkigt besked för en nyfylld 18 åring men jag följde det till en början och drog ner på drickandet avsevärt. Nu på senare tid har jag vågat mig på att dricka lite mer än så dom få gångerna man går ut på krogen eller festar med vänner. Dricker kanske runt en öl i veckan vanligtvis men var 4-6 vecka dricker jag mig berusad. Säg runt 7-10 öl på en kväll. Har varit ärligt med det här till min läkare men hon vill inte riktigt ge ett rakt besked hur "dåligt" det igentligen är. Ska även tillägga att mina leverprover alltid varit bra. Även om jag druckit rejält en lördag och tagit prov på måndagen har det varit grönt.

Vad tror ni om det här? Är det farligt om jag tar mig en fylla med minst en månads mellanrum? Som jag har förstått det äter jag en relativt låg dos (10mg/veckan). Jag tänker att sålänge levervärdena är bra så är det "lugnt"?

Kan i övrigt rekommendera methotrexate, har inte känt av några biverkningar men kan tänka mig att det har o göra med den låga dosen.

Tacksam för svar
Citera
2020-09-19, 17:38
Medlem
Hej,

Jag ska snart börja med Otezla (apremilast) mot min Psoriasis och Psoriasartrit.

Jag hittar förvånadsvärt lite information om detta läkemedel och undrar om det finns någon som har tagit Otezla (apremilast) mot Psoriasis och Psoriasartrit?

Vilka biverkningar fick ni? vilka resultat? Ingår denna jättedyra medicin(kanske därför få tar den) i högkostnadsskyddet etc..

Jag som styrketränar en del undrar också;

Att Ibuprofen etc som dämpar inflammation har en negativ påverkan på muskeltillväxt från styrketräning är ett faktum. Inflammation är en viktig komponent i kroppens signalsystem för att bilda mer muskler.

Men vad gäller om man har psoriasis, alltså en aktiv annan slags(?) inflammation i hela kroppen och tar Otezla (apremilast) eller Metotrexat. Kommer dessa läkemedel göra det svårare för mig att uppnå mina resultat och bygga muskler eller påverkar de ingenting trots att de dämpar mitt immunförsvar/saktar ner nybildandet utav celler och allt vad de gör?
Det står bland annat att en biverkning också kan vara viktminskning vilket man ju inte riktigt vill vid muskelbygge.

Eller lokaliserar dom bara den "Onda inflammationen/cellerna" och snarare sätter dig ett "Normalläge"?

Stort tacksam för svar och input..
Citera
2020-09-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av februari28
Hej,

Jag ska snart börja med Otezla (apremilast) mot min Psoriasis och Psoriasartrit.

Jag hittar förvånadsvärt lite information om detta läkemedel och undrar om det finns någon som har tagit Otezla (apremilast) mot Psoriasis och Psoriasartrit?

Vilka biverkningar fick ni? vilka resultat? Ingår denna jättedyra medicin(kanske därför få tar den) i högkostnadsskyddet etc..

Jag som styrketränar en del undrar också;

Att Ibuprofen etc som dämpar inflammation har en negativ påverkan på muskeltillväxt från styrketräning är ett faktum. Inflammation är en viktig komponent i kroppens signalsystem för att bilda mer muskler.

Men vad gäller om man har psoriasis, alltså en aktiv annan slags(?) inflammation i hela kroppen och tar Otezla (apremilast) eller Metotrexat. Kommer dessa läkemedel göra det svårare för mig att uppnå mina resultat och bygga muskler eller påverkar de ingenting trots att de dämpar mitt immunförsvar/saktar ner nybildandet utav celler och allt vad de gör?
Det står bland annat att en biverkning också kan vara viktminskning vilket man ju inte riktigt vill vid muskelbygge.

Eller lokaliserar dom bara den "Onda inflammationen/cellerna" och snarare sätter dig ett "Normalläge"?

Stort tacksam för svar och input..
Mitt råd är att inte läsa bipacksedeln, kompisen gjorde det misstaget!
Citera
2020-09-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Mitt råd är att inte läsa bipacksedeln, kompisen gjorde det misstaget!

Vaddåra? jämför man den med Metotrexat så innehåller den iallafall inte cancer.
Citera
2020-09-20, 14:44
Medlem
Citat:
Vaddåra? jämför man den med Metotrexat så innehåller den iallafall inte cancer.
Metotrexat är ju en gammal behandlingsform för den sjukdomen, jag har läst bipacksedeln på ett av dom nya biologiska läkemedel Consentyx mot psoriasis ,har du?

jag säger inte att du inte skall ta den behandlingen, min bästa kompis som verkligen lidit av sin psoriasis i mer är 30 år har fått tillbaka livet, han är i princip fri från psoriasis , men han kände länge en viss nervositet över behandlingen efter att läst om biverkningar.

Metotrexat tog hårt på min kompis lever, han fick sluta med den efter bara några månader.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-09-20 kl. 15:02.
Citera
2020-09-20, 20:08
Medlem
Citat:
Metotrexat är ju en gammal behandlingsform för den sjukdomen, jag har läst bipacksedeln på ett av dom nya biologiska läkemedel Consentyx mot psoriasis ,har du?

jag säger inte att du inte skall ta den behandlingen, min bästa kompis som verkligen lidit av sin psoriasis i mer är 30 år har fått tillbaka livet, han är i princip fri från psoriasis , men han kände länge en viss nervositet över behandlingen efter att läst om biverkningar.

Metotrexat tog hårt på min kompis lever, han fick sluta med den efter bara några månader.

Jo jag vet men den har också cancer som biverkning vilket Otezla inte har, likväl med håravfall.

och vad har Consentyx med Otezla(apremilast) som jag vill ta att göra?
Vilken medicin fick han som fick tillbaka livet? kan väl inte varit Metotrexat om han fick sluta efter bara ett par månader?

Ps: vet du något om Otezla/Metotrexat och styrketräning som jag skrev om där uppe?

Stort tack för att du tar dig tiden - betyder mycket för mig!
Citera
2020-09-20, 20:36
Medlem
Citat:
Jo jag vet men den har också cancer som biverkning vilket Otezla inte har, likväl med håravfall.

och vad har Consentyx med Otezla(apremilast) som jag vill ta att göra?
Vilken medicin fick han som fick tillbaka livet? kan väl inte varit Metotrexat om han fick sluta efter bara ett par månader?

Ps: vet du något om Otezla/Metotrexat och styrketräning som jag skrev om där uppe?

Stort tack för att du tar dig tiden - betyder mycket för mig!
Dom är relativ nya mediciner mot psoriasis , men har olika verkningsmekanismer.

Otezla funkade inte så bra för kompisen och magen blev "orolig" av den.

Kompisen har Consentyx och den är väl kanske lite lurigare på biverkningar, men kompisen har använt den i snart 4 år .

kompisen har ingen lång erfarenhet av varken Apremilast eller Metotrexat, men säger att han får ta det lite lugnare på gymmet , då han lättare drar på sig förkylningar nu med Consentyx., han behöver mer vila så han kör varannan dag på gymmet.

Ps
Kompisen sitter bredvid mig nu, vi ser på tennis!
Citera
2020-09-21, 17:37
Medlem
Citat:
Dom är relativ nya mediciner mot psoriasis , men har olika verkningsmekanismer.

Otezla funkade inte så bra för kompisen och magen blev "orolig" av den.

Kompisen har Consentyx och den är väl kanske lite lurigare på biverkningar, men kompisen har använt den i snart 4 år .

kompisen har ingen lång erfarenhet av varken Apremilast eller Metotrexat, men säger att han får ta det lite lugnare på gymmet , då han lättare drar på sig förkylningar nu med Consentyx., han behöver mer vila så han kör varannan dag på gymmet.

Ps
Kompisen sitter bredvid mig nu, vi ser på tennis!

Jag förstår!
men då är det inte en direkt verkan på muskelbygge och träning utan snarare en indirekt av att man lättare blir förskyld etc?
Citera
2020-09-22, 16:13
Medlem
Citat:
Jag förstår!
men då är det inte en direkt verkan på muskelbygge och träning utan snarare en indirekt av att man lättare blir förskyld etc?
Jag har inte hört kompisen säga nått om muskelpåverkan, men hans medicin funkar nog lite annorlunda mot dom du har nämnt i tråden, prata med din läkare, kanske det finns bättre alternativ för dig med just tanke på träning.

Har man så mycket psoriasis som kompisen , då tar man det som funkar liksom, jag vet att han har testa det mesta innan han fick Consentyx.
Citera
2020-09-23, 19:32
Medlem
Citat:
Jag har inte hört kompisen säga nått om muskelpåverkan, men hans medicin funkar nog lite annorlunda mot dom du har nämnt i tråden, prata med din läkare, kanske det finns bättre alternativ för dig med just tanke på träning.

Har man så mycket psoriasis som kompisen , då tar man det som funkar liksom, jag vet att han har testa det mesta innan han fick Consentyx.

Jag förstår men vad gäller Otezlan så slutade han bara pga problem med magen eller fick han inga positiva resultat av den heller?
Senast redigerad av februari28 2020-09-23 kl. 19:36.
Citera
2020-09-25, 16:13
Medlem
Citat:
Jag förstår men vad gäller Otezlan så slutade han bara pga problem med magen eller fick han inga positiva resultat av den heller?
Jag har kollat med kompisen nu, han fick ingen förbättring av varken Metotrexat eller Otezla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in