2012-11-25, 00:08
Medlem
Penisrings avatar
Jag har haft Psoriasis i 17år och fick första symptomen i hårbotten. För 10år sedan fick jag en fläck på vänster smalben och den är jag inte av med sedan dess...nu täcker fläcken nästan hela vägen ifrån foten till knäskål och givetvis så är det likadan på höger smalben.. och har fått på andra ställen med..Rygg,armar,mage,öronen,ögonlocken dock går dessa rätt bra att behandla med stark kortison men min vän ifrån helvetet på smalbenet förökar sig Jag har varit hos hudläkare men blir bara bortviftad.. Men nu har jag blivit sjukskriven pga strul med mage och leder... så nu på Tisdag ska dom äntligen utreda om jag får Methrodoxate... Hoppas... och återkommer med rapport om hur det går

Psoriasis suger.
Citera
2012-11-25, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penisring
Jag har haft Psoriasis i 17år och fick första symptomen i hårbotten. För 10år sedan fick jag en fläck på vänster smalben och den är jag inte av med sedan dess...nu täcker fläcken nästan hela vägen ifrån foten till knäskål och givetvis så är det likadan på höger smalben.. och har fått på andra ställen med..Rygg,armar,mage,öronen,ögonlocken dock går dessa rätt bra att behandla med stark kortison men min vän ifrån helvetet på smalbenet förökar sig Jag har varit hos hudläkare men blir bara bortviftad.. Men nu har jag blivit sjukskriven pga strul med mage och leder... så nu på Tisdag ska dom äntligen utreda om jag får Methrodoxate... Hoppas... och återkommer med rapport om hur det går

Psoriasis suger.

Utvärderas för mtrxt? Trodde jag att de var snabba och ivriga att skriva ut. Jag vill tipsa alla att med näbbar och klor strida för att få testa biologiska läkemedel. För de flesta (inte alla) funkar det som ren magi. Mina fläckar var borta på en vecka och har inte kommit tillbaka. Likaså ledproblemen.
Citera
2012-11-25, 12:04
Medlem
Penisrings avatar
ja utreda ..i skövde på KSS kanske är dom lite speciella där Men får jag inte detta så blir jag sur på riktigt.. i Juli fick jag träffa en ny hudläkare...och ny lär han allt ha varit med...tittade på mig och skissade på nån mall vart jag har fläckarna...så säger han .... Ja du ska få prova plattor och sätta på benen och funkar inte det så... ja då får du gå tillbaka till det du gjorde innan!! hur fan kan man kläcka ur sig en sån grejj... Men men....spänningen stiger... är allt kul och glädjande att läsa om er som har fått dom magiska pillren...
Citera
2012-11-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Penisring
ja utreda ..i skövde på KSS kanske är dom lite speciella där Men får jag inte detta så blir jag sur på riktigt.. i Juli fick jag träffa en ny hudläkare...och ny lär han allt ha varit med...tittade på mig och skissade på nån mall vart jag har fläckarna...så säger han .... Ja du ska få prova plattor och sätta på benen och funkar inte det så... ja då får du gå tillbaka till det du gjorde innan!! hur fan kan man kläcka ur sig en sån grejj... Men men....spänningen stiger... är allt kul och glädjande att läsa om er som har fått dom magiska pillren...

Magiska sprutor.
Citera
2012-12-20, 21:44
Medlem
Jag tror tyvärr jag drabbats av Psoriasis, dessvärre i ansiktet
Anledning till att jag misstänker det är för att farsan har skiten.

Jag har fått 2:st fläckar på vardera sidan på överläppen, som fjällar. Jag vet inte exakt hur länge dom varit där dock. Men som jag har tänkte på det är det nog 6-7 veckor. Jag har inte känt av några besvär eller så utan det är bara en rådnad. Storleken på fläckarna är väl något mindre än en vanlig tangentbordknapp.
Citera
2012-12-22, 00:02
Om ni vill kan ni prova på denna: http://eleven.se/neat-feat-foot-and-...ckor-1552.html

Den är mot fotsprickor men ska även hjälpa mot utslag orsakade av Psioriasis. Värt ett försök.
Citera
2012-12-30, 14:52
Medlem
Ni som lider av psoriasis. Rannsaka er själva. När såg ni första symptomen? Mår ni bra psykiskt, finns något som tynger er? Kanske har ni mått dåligt under en längre period?

Jag har haft psoriasis i snart 1 - 2 år. Fick även besvär i lederna, en hel atlas av fläckar i ansiktet, armar, ben, ja i princip hela hudtäcket var FUCKED. Det värsta jag gjort är att använda kortison. Det kan lösa besvären för stunden men det dödar inte rötterna till sjukdomen. I mitt fall så bröt min psoriasis ut under en tuff period i mitt liv. Jag och min flickvän hade precis separerats, en nära vän till mig gick bort, jag skulle anta nya utmaningar i arbetslivet m.m. Hade problem i familjen. Dessutom så hade jag "åkt dit" för ringa narkotika brott. För att jag rökt cannabis. Det hände många små dryga saker på en och samma gång vilket gjorde att jag totalt gick in i väggen. Jag hade gått och blivit en skitstressad person. Min psoriasis är ett svar på min psykiska ohälsa. Det är viktigt att förstå att om själen är sjuk, så blir även din fysiska kropp sjuk. Medvetandet och kroppen måste kunna vara i balans och i harmoni med varann. 50% av min psoriasis är borta idag bara för att jag kommit till den här insikten och förstått att jag verkligen inte behöver stressa upp mig i onödan. Jag hade helt och hållet hoppat in i ett nytt typ av beteende och perspektiv som blev destruktivt för mig själv. Kände att det inte fanns något hopp för mig längre och att saker inte spelar någon roll. Jag gjorde min hjärna van vid att tänka negativt om mig själv och saker och ting med andra ord. Men att komma till insikten att jag mår piss psykiskt och att jag kan bota mig själv genom att försöka känna lugnet i alla stormar, hjälper enormt. Vi vet att psoriasis är stressrelaterat, det finns inget botemedel för "sjukdomen" just för att psoriasis är ett tillstånd och egentligen inte en sjukdom. PSoriasis blir en sjukdom om man väljer att se det som en sjukdom. Underskatta inte kraften av medvetandet. Du är vad du tror du är. Så sluta tro att du har psoriasis. Fokusera på att må bra och fokusera på de positiva sidorna i livet så kommer din psoriasis inte vilja komma tillbaka. PS. Cannabisrökandet har hjälpt mig en hel del oxå. Föredrar dock att dricka en matsked ren cannabisolja hellre än inhalering av rök. Cannabis har ett aktivt ämne kallat CBD som är antiinflammatoriskt och kan lindra inflammationer som "psoriasis" i kroppen. Men ingen medicin botar Psoriasis helt. Psoriasis är ett tecken på att något är i obalans. Kolla även på dieter, vad äter ni. Finns något i vardagen som får dig att må skit osv. Äter jag kanske för mycket av något osv. Tänk efter. Känn lugnet och stressa inte upp er. Ni alla kan bli botade om ni bara har lite tålamod och tro.
Citera
2013-01-14, 04:01
Medlem
Exotiics avatar
Hur gammal är du?

Tänkte på att när man är lite yngre så brukar de ofta föreslå ljusterapi och sånt. Nåt som har funkat för dig tidigare? Har du testat?
Citera
2013-01-14, 04:22
Medlem
Zeezprahs avatar
Tror aldrig det kommer försvinna helt tyvärr, se till att få i dig redigt med D-vitaminer sen finns ju alltid solarium som kan hjälpa en bit på vägen.

http://www.psoriasisforbundet.se/beh...jusbehandling/

Där är en länk om ni inte redan har kikat in där ! Kanske kan hjälpa någon individ iallafall.
Lycka till!
Citera
2013-01-15, 00:25
Medlem
rosatigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exotiic
Hur gammal är du?

Tänkte på att när man är lite yngre så brukar de ofta föreslå ljusterapi och sånt. Nåt som har funkat för dig tidigare? Har du testat?

Ja. Som jag förstått det så brukar sjukhuset erbjuda ljusbehandling för de som är yngre. Jag är mellan 20-25 och har inte fått rekommenderat ljusbehandling alls nu på senaste tiden. Mest när jag var yngre.

Ska kolla med läkaren, för ljusbehandling kan ju kanske vara ett alternativ som fungerar
Citera
2013-01-20, 04:20
Medlem
Kakhauss avatar
Jag fick diagnosen 2008, och då fanns utslagen bara i hårbotten (om jag minns rätt). Sen har det varit rätt lungt. MEN, nu på senare tid har jag fått en decimeter stor fläck mellan revbenen, och en massa småfläckar på låren. Känner mig även sådär torrstickig på ryggen så jag misstänker att det är nya torrfläckar på gång där. Och jag har minst sagt panik! Vem vill ha ett missfoster till tjej som är fjällig, fläckig och torr?

Vad säger ni som är i förhållanden? Vad tycker era partners om era torrfläckar?
Citera
2013-01-20, 10:58
Medlem
Lite fjällig hud eller psoriasis är inget någon vettig partner skulle bry sig om. Finns ju behandling också så gå till din vårdcentral.

Citat:
Ursprungligen postat av Kakhaus
Jag fick diagnosen 2008, och då fanns utslagen bara i hårbotten (om jag minns rätt). Sen har det varit rätt lungt. MEN, nu på senare tid har jag fått en decimeter stor fläck mellan revbenen, och en massa småfläckar på låren. Känner mig även sådär torrstickig på ryggen så jag misstänker att det är nya torrfläckar på gång där. Och jag har minst sagt panik! Vem vill ha ett missfoster till tjej som är fjällig, fläckig och torr?

Vad säger ni som är i förhållanden? Vad tycker era partners om era torrfläckar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in