Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
Hade du förut flera stela leder som läkaren diagnostiserade? Hur lång tid tog det för dig att få diagnosen? Visst är det dyra mediciner som inte täcks av högkostnadsbidraget?
Bröt ena benet för några år sedan och jag är säker på att det hörde ihop med min artrit.
Jag är medelålders så det är bra konstigt att jag får sådana här sjukdomar sent.
Jag har kört med pillerna som jag tidigare nämnde i 2 dagar nu och utslagen börjar redan att ge med sig. Tom det frekventa, irriterande kliandet på utsidan av bägge öronen börjar att lugna ner sig så det finns hopp i tragedin.
Som sagt, Psoriasis är en autoimmun sjukdom som sitter latent i blodet och påverkas av livsstil, fysiologi och stress.
Det måste vara ett helvete att konstant leva med vitt plack som stora partier irriterar huden.
Ja, jag hade många stela leder(fingrar, knän och fötter), när det var som värst hade jag så ont i fötterna att jag knappt kunde gå till badrummet utan att nästan bryta ihop av smärta.
Det tog ca 1 år innan jag fick diagnosen, och att det tog så lång tid var att jag gick till vårdcentralen som gav mig Alvedon och en månads sjukskrivning.
När jag sen klagade på att det inte blev bättre fick jag förlängd sjukskrivning och Diklofenak (om jag minns rätt), sen höll det på så fram och tillbaka i nästan 1 år innan min fru lackade ur och ringde PSO-motagningen och fick tag i en Reumatolog, när jag väl fick träffa honom tog det ca 5 minuter innan jag fick diagnosen.
Tack vare klåparna på vårdcentralen har jag idag flera förvridna leder i fingrarna pga broskbildning med krokiga fingrar som följd.
Medicinerna går under högkostnadsskyddet vilket jag är extremt tacksam för då de är svindyra!