Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-30, 18:54
Medlem
Jag har troligen fått psoriasis.

Jag har feta utslag på röven och armbågarna. Var på vårdcentralen och fick remiss till hud, så nu skall jag dit nån dag. Min klåda är förjävlig.

Så det jag undrar är ifall jag skall be om Methrodoxate direkt? eller skall man satsa på något annat?

Sen kan jag även bidra med ett tips, bada badkar med nån dl olivolja i. Det gör susen =)
Citera
2007-10-30, 18:57
Medlem
tjaboooos avatar
Om du har möjlighet så kan du prova att sola.
Görs 3ggr i veckan och tar inte ens minut i början och ~2minuter efter ett tag, påminner om solarium.
Citera
2007-10-30, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Om du har möjlighet så kan du prova att sola.
Görs 3ggr i veckan och tar inte ens minut i början och ~2minuter efter ett tag, påminner om solarium.

Det känns så jävla illa bara, skall bland annat träffa ny brud till helgen osv, känns lite sådär o behöva förklara de äckliga jävla utslagen.

Jag väntar på kallelsen från hud, men jag tänkte jag skulle vara lite påläst, då det säkerligen underlättar en del!
Citera
2007-10-30, 19:24
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holkarn
känns lite sådär o behöva förklara de äckliga jävla utslagen.
Förklara i lugn och ro vad det är och att det är genetiskt betingat så det är inte smittosamt på något sätt.
Skulle inte förvåna mej om hon vet vad det är med tanke på att det är en rätt vanlig sjukdom.
Citera
2007-10-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Förklara i lugn och ro vad det är och att det är genetiskt betingat så det är inte smittosamt på något sätt.
Skulle inte förvåna mej om hon vet vad det är med tanke på att det är en rätt vanlig sjukdom.

Jo jag skall ta sanningen direkt, så slipper man problemen sedan. lika bra. då det känns som det kommer bli något seriöst av det hela.

Men sen har jag problemet att jag såg att jag fått en på min käraste ägodel men får väl se hur de utvecklar sig nu inom några dagar..
Citera
2007-10-30, 20:37
Bannlyst
Citat:
Jag har troligen fått psoriasis.

Jag har feta utslag på röven och armbågarna. Var på vårdcentralen och fick remiss till hud, så nu skall jag dit nån dag. Min klåda är förjävlig.

Så det jag undrar är ifall jag skall be om Methrodoxate direkt? eller skall man satsa på något annat?

Sen kan jag även bidra med ett tips, bada badkar med nån dl olivolja i. Det gör susen =)
Methotrexate kommer inte att sättas in direkt, det är förbehållet patienter med utbredd eller svårbehandlad psoriasis alternativt när Du redan provat ljusbehandling och salvor och detta inte längre hjälper.

Du kommer nu i förstaläget att bli erbjuden salvor för huden (kortisonkrämerna Diproderm, Diprolen, Betnovat eller D-vitmaminkrämen Daivobet) och eventuellt någon alkoholbaserad kortisonlösning för huvudbotten ifall det behövs. Detta ska sen smörjas på fläckarna en till två gånger dagligen tills fjällen lossnat och utslagen planats ut och endast en rodnad kvarstår. Då kan Du trappa ner till en gång dagligen. Att smörja ett par ställen (röven och armbågarna) är inte särskilt knepigt eller tidsödande, Du får in snitsen efter ett par dagar. Ett linne och ett par sämre mjukbrallor kan vara idé att offra eftersom salvorna kan kladda lite men det går bort i tvätten. Efter någon vecka eller två så bör utslagen vara kraftigt förbättrade och är så inte fallet så får Du höra av Dig till hudläkaren igen eftersom det då kan gå att få ljusbehandling. Salvor är dock tillräckligt för majoriteten av alla psoratiker.

// Roger P.
Citera
2007-10-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Methotrexate kommer inte att sättas in direkt, det är förbehållet patienter med utbredd eller svårbehandlad psoriasis alternativt när Du redan provat ljusbehandling och salvor och detta inte längre hjälper.

Du kommer nu i förstaläget att bli erbjuden salvor för huden (kortisonkrämerna Diproderm, Diprolen, Betnovat eller D-vitmaminkrämen Daivobet) och eventuellt någon alkoholbaserad kortisonlösning för huvudbotten ifall det behövs. Detta ska sen smörjas på fläckarna en till två gånger dagligen tills fjällen lossnat och utslagen planats ut och endast en rodnad kvarstår. Då kan Du trappa ner till en gång dagligen. Att smörja ett par ställen (röven och armbågarna) är inte särskilt knepigt eller tidsödande, Du får in snitsen efter ett par dagar. Ett linne och ett par sämre mjukbrallor kan vara idé att offra eftersom salvorna kan kladda lite men det går bort i tvätten. Efter någon vecka eller två så bör utslagen vara kraftigt förbättrade och är så inte fallet så får Du höra av Dig till hudläkaren igen eftersom det då kan gå att få ljusbehandling. Salvor är dock tillräckligt för majoriteten av alla psoratiker.

// Roger P.

Okej, misstänkte något sådant.

men en sak jag undrar över, som jag inte läst något större om i tråden.

Det är att jag har en sån SJUK klåda, gör mig nästintill galen, överallt också dessutom. Är det verkligen vanligt?
Citera
2007-10-30, 22:52
Bannlyst
Citat:
Okej, misstänkte något sådant.

men en sak jag undrar över, som jag inte läst något större om i tråden.

Det är att jag har en sån SJUK klåda, gör mig nästintill galen, överallt också dessutom. Är det verkligen vanligt?
Att huden kliar beror dels på att den är torr och dels på att det finns inflamationer i hudlagren. Smörj Dig med en hudlotion nu tills Du kommer iväg till hudläkaren, det svalkar och får ner klådan lite. Kortisonsalvorna kommer att göra så att inflamationen hämmas och då slutar det klia. Du märker direkt när Du fått på kortisonsalvan att klådan upphör.

Och Du, det här är inte hela världen. Lite salva och ett par veckors daglig insmörjning så kommer Du att kunna flasha röven för kungen om Du så vill. Kortisonsalvorna hjälper snabbt och är effektiva för de allra flesta. Ingen fara på taket, således.

// Roger P.
Citera
2007-10-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Att huden kliar beror dels på att den är torr och dels på att det finns inflamationer i hudlagren. Smörj Dig med en hudlotion nu tills Du kommer iväg till hudläkaren, det svalkar och får ner klådan lite. Kortisonsalvorna kommer att göra så att inflamationen hämmas och då slutar det klia. Du märker direkt när Du fått på kortisonsalvan att klådan upphör.

Och Du, det här är inte hela världen. Lite salva och ett par veckors daglig insmörjning så kommer Du att kunna flasha röven för kungen om Du så vill. Kortisonsalvorna hjälper snabbt och är effektiva för de allra flesta. Ingen fara på taket, således.

// Roger P.

Egentligen har jag väl inte berättat allt, jag har varit hos min doktor, fick då recept till propyless lotion och elocon, även testat betnovat. o inget hjälper. fick senast aerius tabletter mot klådan, tillsammans med elocon. och det hjälper fan inte!! så jävla jobbigt att vakna 10gr per natt av att man kliar sig som fan! menmen, får la mata mig med salvan ändå sålänge!
Citera
2007-10-30, 23:03
Bannlyst
Citat:
Egentligen har jag väl inte berättat allt, jag har varit hos min doktor, fick då recept till propyless lotion och elocon, även testat betnovat. o inget hjälper. fick senast aerius tabletter mot klådan, tillsammans med elocon. och det hjälper fan inte!! så jävla jobbigt att vakna 10gr per natt av att man kliar sig som fan! menmen, får la mata mig med salvan ändå sålänge!
Elocon är en i psoriasissammanhang väldigt svag salva, den är i det närmaste meningslös att ordinera eftersom krutet helt enkelt inte räcker för en så pass aggressiv sjukdom. Be om Diprolen hos hudläkaren så ska Du få se på attan. Kortisonsalvor delas upp i fyra klasser, I, II, III och IV. Elocon ligger i klass II och Betnovat i klass III. Diprolen ligger i högsta klassen och är den absolut effektivaste. Propyless lotion är en hudlotion med propylenglykol vilket egentligen inte hjälper ett smack, den är bara mjukgörande. Aerius är en allergimedicin och totalt meningslös att ge en psoratiker. Jag kan tänka mig att det var fårskallen på vårdcentralen som skrev ut det, de är ofta riktigt uselt pålästa om allt som inte rör feber och hosta.

// Roger P.
Citera
2007-11-10, 03:49
Medlem
Tjena igen!
Det är 3 månaders väntetid på hud. hmm. Själv håller man på att gå under.

Kan man gå till vårdcentralen o be om starkare grejer. Hela jävla psoriasis grejer håller på att få mig helt totalt galen
Citera
2007-11-19, 19:46
Bannlyst
Citat:
Tjena igen!
Det är 3 månaders väntetid på hud. hmm. Själv håller man på att gå under.

Kan man gå till vårdcentralen o be om starkare grejer. Hela jävla psoriasis grejer håller på att få mig helt totalt galen
Sorry att jag inte hunnit se tråden, FB´s nya påfund att bara visa de hundra senaste posterna rör till det en del för oss som har intresse i äldre trådar.

Du skrev att det är tre månaders väntetid till Hud. Ring och tjata och överdriv situationen ordentligt, prova även på andra sjukhus i andra närliggande städer. Det går att komma snabbare till om man bara pratar med sköterskan som svarar. Skrik inte och blir inte arg, även om det kan kännas frustrerade. Förklara bara att Du ser för jävlig ut och att Du lider enormt psykiskt. Det finns möjlighet att knuffa in Dig "emellan" två patienter om Du verkar sympatisk och ärligt deprimerad. En hudundersökning tar några minuter för en kompetent och erfaren hudläkare, att skriva ut några recept tar ytterliggare ett par minuter. Inga större svårigheter, alltså. Försök att bygga upp en vänskaplig kontakt med den mottagning där Du blivit bäst bemött, då får man bäst vård.

Det är egentligen skandal att man i vår högskattesamhälle ska tvingas till den här typen av "rövslickeri" men tyvärr så är det så att det finns alldeles för få hudläkare till alldeles för många patienter. Väntetiderna är inte sällan astronomiskt stora. Såhär ser det tyvärr ut i högskatte-Sverige.

// Roger P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in